Şule YETKİN Çevre ve Orman Uzman Yrd. 2010, Antalya

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
TEHLİKELİ ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
T.C. İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÇEVRE KORUMA VE KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI ATIK YÖNETİMİ MÜDÜRLÜĞÜ İMHA İŞLEMLERİ.
İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü
ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
Görev, Sorumluluklar ve Lisanslandırma Prosedürü
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÇEVKO ‘nun Sorumlulukları ve Belediyelerle Çalışma Sistemi
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
ATIK YÖNETİMİNDE ENVANTER VE ONLINE UYGULAMALAR ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI (TABS, MOTAT, KDS) Arzu NURAY Şube Md. V.
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
T.C. İZMİR VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ YÖNETMELİKLER KAPSAMINDA YÜKÜMLÜLÜKLER
ÇEVRE GÖREVLİSİ Halil İbrahim YÖRÜBULUT Çevre Denetimi Şube Müdürü
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
1 ÇEVRESEL İZİN GENEL BAKIŞ VE TEMEL AŞAMALAR No. 3.
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
DETERJANLAR HAKKINDA BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
BAZI TEHLİKELİ MADDELERİN, MÜSTAHZARLARIN, EŞYALARIN ÜRETİMİNE, PİYASAYA ARZINA VE KULLANIMINA İLİŞKİN KISITLAMALAR HAKKINDA YÖNETMELİK Müfide DEMİRURAL.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Zeki TERZİOĞLU Ziraat Mühendisi Çevre ve Orman Bakanlığı İSKENDERUN OSB 02 Aralık HATAY.
EFLANİ ATATÜRK İLKÖĞRETİM OKULU
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÇEVRE MEVZUATI AÇISINDAN BİYODİZEL Musa DEMİRBAŞ Çevre Yönetimi Genel Müdürü 10 Ağustos 2005 Ankara T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
VE UYGULAMALARI ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ T.C.
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
Bitkisel Atık Yağların Yönetimi
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
GERİ DÖNÜŞÜM.
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Şule YETKİN Çevre ve Orman Uzman Yrd. 2010, Antalya T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ Şule YETKİN Çevre ve Orman Uzman Yrd. 2010, Antalya

ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ SONUCUNDA YAKLAŞIK 350 BİN TON ATIK BİTKİSEL YAĞ OLUŞTUĞU TAHMİN EDİLMEKTEDİR.

Bitkisel Atık Yağların Çevreye Zararları Bitkisel yağlar yüksek sıcaklıkta kolaylıkla okside olmakta kullanım ömürlerini tamamladıktan sonra ekotoksik özellikler göstermektedir. Kullanılmış bitkisel atık yağlar evsel atıksu kirliliğinin % 25’ini oluşturmaktadır. Avrupa’da yapılan bir araştırmaya göre lavaboya dökülen her 1 litre kullanılmış kızartmalık yağ arıtma tesisinde 0,44 Euro ilave maliyet oluşturmaktadır.

Bitkisel Atık Yağların Çevreye Zararları Denize, akarsuya ve göle ulaşan bitkisel atık yağlar, kuşlara, balıklara ve diğer canlı türlerine zarar vermektedir. Atık bitkisel yağlar su yüzeyini kaplayarak havadan suya oksijen transferini önlemektedir. Atık yağlar zamanla suda bozunarak sudaki oksijeni tüketmektedir.

Bitkisel atık yağlar atıksu toplama sistemlerinin (kanalizasyon, kollektörler vs.) daralmasına ve tıkanmasına neden olmaktadır.

Silivri Belediyesine ait kanalizasyon sisteminden çıkarılmış taşlaşmış atık yağ

SONUÇ ATIK BİTKİSEL YAĞLAR EKOTOKSİK ÖZELLİKLERİNDEN DOLAYI ÇEVREYLE UYUMLU OLARAK YÖNETİLMESİ GEREKEN ATIKLAR ARASINDA YER ALMAKTADIR.

BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ 19.04.2005 TARİH VE 25791 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR.

Bitkisel atık yağların üretiminden bertarafına kadar, Amaç Bitkisel atık yağların üretiminden bertarafına kadar, Doğrudan veya dolaylı bir biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesini, Atık yağların yönetiminde gerekli teknik ve idari standartların oluşturulmasını sağlamaktır. Kanalizasyona Yüzey sularına Toprağa Çöp içerisine dökülmesi yasaktır.

Kapsam Yönetmelik, bitkisel atık yağların -Geçici depolanması, -Toplanması, -Taşınması, -Geri kazanılması, -Bertarafı, -Ticareti, -İthalat ve ihracatı ile transit geçişine ilişkin yasak, sınırlama ve yükümlülükleri, alınacak önlemleri, yapılacak denetimleri, tabi olunacak hukuki ve cezai sorumlulukları düzenlemektedir.

Yönetmeliğe Göre Bitkisel Atık Yağlar 1- Soap-Stock 2- Tank Dibi Tortular 3- Yağlı Topraklar 4- Yağ Tutuculardan Çıkan Yağlar 5- Kullanılmış Kızartmalık Yağlar ile Kullanım ömrü Geçmiş Yağlar Bitkisel yağ rafine sanayiinden kaynaklanmaktadır. Bitkisel yağ depolanan tank sistemlerinden kaynaklanmaktadır. Bitkisel yağ rafine sanayiinden kaynaklanmaktadır. Çeşitli tesislerin yağ tutucularında tutulan yağlardır. Otel, motel, restoran, yemek fabrikaları, fast food, konut v.b. noktalardan kaynaklanmaktadır.

Tanımlar Geri Kazanım: Atık yağların, Bakanlıktan lisans almış geri kazanım tesisleri tarafından toplanarak endüstride kullanılacak yarı mamul (külçe sabun, stearin, kimya sanayinde kullanılacak hammadde ve benzeri) ve ürün (sabun, biyodizel ve benzeri) elde edilmesi işlemlerini Toplayıcı: Lokanta, restoran, yemek fabrikaları, otel, motel, yemekhaneler, turistik tesisler, tatil köyleri gibi yerlerden kullanılmış kızartmalık yağ toplayacak gerçek ve tüzel kişileri Geçici Depolama: Atık yağların geri kazanımı veya bertarafından önce tesis sahasında veya ayrı bir alanda bu Yönetmelikteki teknik koşullara göre belirli bir süre depolanmasını Bertaraf: 14/3/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği veya 14/3/1991 tarihli ve 20814 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında nihai bertaraf işlemlerini

Bitkisel atık yağların kullanım alanları Ürün geri kazanımı (Biyodizel, Sabun, Yemlik Yağ vb.) (Bakanlıktan toplama lisansı almış geri kazanım tesislerinde) Enerji geri kazanımı (Bakanlıktan lisanslı tesislerde yakma)

Genel İlkeler Atık yağların ithali yasaktır. İhracatı ve transit geçişiyle ilgili kurallar Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Atık yağların kaynakta azaltılması ve geri kazanılması esastır. Geri kazanıma uygun olmayan atık yağlar bertaraf edilir. Atık yağların kaynakta ayrı depolanması esastır. Kullanılmış kızartmalık yağların doğrudan veya dolaylı olarak yemeklik yağlara, ham yağlara, mineral yağlara karıştırılması ve doğrudan yakıt olarak kullanılması yasaktır. Atık yağların yarattığı çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı, atık yağ üreticileri, toplayıcıları, taşıyıcıları, geri kazanım ve bertarafçıları kusur şartı aranmaksızın sorumludur.

Genel İlkeler Atık yağlar, toplama lisanslı geri kazanım tesisleri ile geçici depolama izni almış toplayıcılar dışında gerçek ve tüzel kişiler tarafından toplanamaz, alınıp satılamaz. Kullanılmış kızartmalık yağ üreten tesisler, bu yağların toplanması için lisanslı geri kazanım tesisleriyle veya toplayıcılarla yıllık sözleşme yapmakla yükümlüdürler. Bu yağların ücretsiz olarak geri kazanımcıya veya toplayıcılara teslim edilmesi esastır. Atık yağlar ile kontamine olmuş bitkisel yağlar, atık yağ olarak değerlendirilir ve bu Yönetmelik hükümlerine göre geri kazanılır veya bertaraf edilir.

Mülki amirlerce alınacak tedbirler Belediyelerin yetki alanı dışında bulunan atık üreticilerinin lisansı almış geri kazanım tesisleriyle veya geçici depolama izni verilen toplayıcılarla yıllık sözleşme yapmalarını sağlamak, Geçici depolama alanlarına izin vermek, Atık yağ taşıma lisansı vermek,

Belediyelerce alınacak tedbirler Yetki sahasında bulunan atık üreticilerinin geri kazanım tesisleriyle veya valilikten geçici depolama izni almış toplayıcılarla yıllık sözleşme yapmalarını sağlamak. Yetki sahasında bulunan lokantalar, sanayi mutfakları, oteller, tatil köyleri, motel ve yemekhaneler, hazır yemek üretimi yapan firmalar ile diğer yerlerde gerekli denetimleri yaparak kullanılmış kızartmalık yağların kanalizasyona dökülmesini önlemek. 2008 yılından itibaren kullanılmış kızartmalık yağların hanelerden toplanması için gerekli sistemi kurmak, halkı bu konuda bilgilendirerek atık yağ toplama faaliyetlerini 2008 yılı itibariyle başlatmak.

Belediyelerce alınacak tedbirler Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği’nin 8 nci maddesi gereğince Belediyelerin sınırları dahilindeki bitkisel atık yağ üreten otel, lokanta, yemek fabrikaları, sanayi mutfakları ve benzeri yerleri denetlemek ve 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince gerekli cezai işlemleri uygulamak amacıyla sözkonusu Kanunun 12 nci maddesi kapsamında Bitkisel Atık Yağlar konusunda belediyelere yetki devri yapılmaktadır. Bakanlığımıza yetki devri için başvuran belediyelerden çevre denetim birimini kurmuş 57 belediye başkanlığına (Büyükşehir, il belediyeleri ile ilçe belediyeleri) (Ekim 2009 itibariyle) Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği’nin 8 nci maddesi hükmü doğrultusunda yapılacak denetimler için yetki devri yapılmıştır.

Yemeklik Bitkisel Yağ Üreticilerinin Yükümlülükleri Kızartmalık yağ ambalajlarının etiketlerinde çevre bilgisine yer vermek, Piyasaya sürülen kızartmalık yağ miktarlarını yıllık olarak Bakanlığa bildirmek, Atık yağları (soap-stock, tank dibi tortu, yağlı toprak) taşıma lisanslı araçlarla geri kazanım veya bertaraf tesisine göndermek, Kullanılmış kızartmalık yağların düzenli olarak toplanması amacıyla halkın eğitimi ve bilinçlendirilmesine yönelik çalışmaları desteklemek

Çevre Bilgisi 1) Kullanılmış kızartmalık yağları diğer atıklardan ayrı olarak temiz ve ağzı kapaklı bir kapta biriktiriniz. 2) Kullanılmış kızartmalık yağları, çevrenin korunması amacıyla kanalizasyona, toprağa, denize ve benzeri alıcı ortamlara dökmeyiniz. 3) Bu yağları kullanılmış kızartmalık yağ toplayıcılarına vermeye özen gösteriniz.

Atık Yağ Üreticisinin Yükümlülükleri Atık yağları diğer atık madde ve çöplerden ayrı olarak biriktirmek, Atık yağların biriktirilmesi için sızdırmaz, iç ve dış yüzeyleri korozyona dayanıklı toplama kaplarını kullanmak, Atık yağları lisanslı taşıyıcılarla lisanslı geri kazanım veya bertaraf tesislerine göndermek, Atık yağ sevkıyatında ulusal atık taşıma formu kullanmak ve her taşımadan sonra bunların bir kopyasını ilgili valiliğe göndermek, Geri kazanım veya bertaraf tesisleriyle olabilecek uyuşmazlıkları ilgili valiliğe ve Bakanlığa bildirmek

Atık Yağların Taşınması Atık yağ taşımak isteyen gerçek ve tüzel kişilerin, ilgili valilikten taşıma lisansı alması gereklidir. Lisans, başvuruda bulunan firmaya ve firmanın araçlarına verilir. Bu lisans devredilemez ve üç yıl için geçerlidir. Araçların denetimleri ilgili valilikçe on iki aylık dönemlerde yapılır. Taşıma aracı, beyaz renkte ve araç kasasının veya tankının her iki yüzünde yeşil renkte, dikey yüksekliği en az 20 cm olan Bitkisel Atık Yağ Taşıma Aracı ibaresi bulunacaktır. Taşıma araçlarının kasa veya tankları; sızdırmaz, koku önleyen ve kolaylıkla temizlenebilir bir sisteme sahip olması zorunludur. Atık yağların taşınması sırasında araçlarda ulusal atık taşıma formu bulundurulması zorunludur.

Geçici Depolama Alanları Geri kazanım ve rafineri tesislerinde hammadde olarak atık yağların, proses atıklarının ve yan ürünlerin biriktirildiği yerlerdir. Kullanılmış kızartmalık yağların verimli bir şekilde toplanabilmesi için, geri kazanım tesisleri dışında geçici depolama alanları kurulabilir. Toplayıcılar bu alanlar için valilikten geçici depolama izni almakla yükümlüdür. Toplayıcılar, geri kazanım firmasıyla yapılan sözleşme, tesis projesi ve işletme planıyla geçici depolama izni için valiliğe müracaat eder. Valilik müracaatı uygun bulması durumunda geçici depolama izni verir. Geçici depolama izni süresi, geri kazanım tesisinin mevcut toplama lisansı süresine göre verilir. Bu süre toplama lisansı süresini aşamaz.

Geçici Depolama Alanları Geçici depolama alanlarının teknik özellikleri 17 nci madde ile Ek-1’de verilmiştir: Geçici depolama alanının atık yağ ile temasta olan kısımlarında zemin geçirimsizliğinin sağlanması gerekir. Atık kabul alanı yağmura karşı korunur. Beyaz renkte olacak depolama tanklarının üzerinde Bitkisel Atık Yağ ibaresi bulunur ve atığın cinsi tank üzerinde (soap-stock, tank dibi tortu, kullanılmış kızartmalık yağ ve benzeri) belirtilir. Atık yağlar, geçici depolama alanlarında üç aydan fazla süre ile depolanmaz.

Atık Yağlar İçin Toplama Lisansı Verilmesi Atık yağları ürün elde etmek amacıyla kullanan geri kazanım tesisleri için Bakanlıktan atık yağ toplama lisansının alınması zorunludur.Lisans süresi 3 yıldır. Geri kazanım tesisi bulunmayan gerçek veya tüzel kişilere toplama lisansı verilmez. Geri Kazanım Tesislerinin teknik özellikleri 16 ncı maddede belirtilmiştir. Söz konusu tesislerin proseslerinin yeterliliği; 1) Biyodizel üretimi yapacak geri kazanım tesisleri için, Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü ve TÜBİTAK’tan, 2) Sabun, yemlik yağ ve diğer ürünlerin üretimini yapacak geri kazanım tesisleri için, TÜBİTAK ve bir üniversiteden alınacak teknik raporlarla belgelenir.

Atık Yağlar İçin Toplama Lisansı Verilmesi Lisans müracaatlarında ÇED değerlendirmesine ilişkin karar ve ÇED raporu veya proje tanıtım dosyası ile Yönetmeliğin Ek-4’ünde belirtilen bilgi ve belgelerin bulunması zorunludur. Müracaatın uygun bulunması durumunda geri kazanım tesisine üç yıl süreli lisans verilir. Toplama lisansı verilmesinde istenen ve EK-4’de yer alan bilgi ve belgelerden, emisyon izin belgesi ve deşarj izin belgesinin tamamlanması için, diğer belgelerin eksik olmaması koşuluyla bir yıl için şartlı lisans verilebilir. Şartlı lisansa konu belgeler, şartlı lisans tarihinden itibaren bir yıl içinde tamamlanmaz ise verilen lisans iptal edilir. İstenen belgelerin tamamlanması halinde şartlı lisans sürecinde geçen süre toplam lisans süresinden düşülür

Atık Yağlardan Sabun Ve Diğer Ürünlerin Üretimi Geri kazanım tesisleri, sabun üretimi için Sağlık Bakanlığından, yemlik yağ üretimi için Tarım ve Köyişleri Bakanlığından gerekli izinleri alır. Bunların dışındaki ürünlerin üretimi ve kullanımı için gerekli izinler, meri mevzuat çerçevesinde ilgili kurumlardan alınır. Standardı belirlenmemiş olan geri kazanım ürünleri ile yarı mamuller nihai tüketim maddesi olarak kullanılmaz.

Atık Yağlardan Sabun Ve Diğer Ürünlerin Üretimi Kullanılmış kızartmalık yağların canlılar üzerindeki kanserojen etkileri dolayısıyla yem ve sabun sanayinde kullanılması ilgili kurumların da işbirliği ile yasaklanmıştır. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nca 2005/24 sayılı tebliğ ile yem sanayinde kullanılması, Sağlık Bakanlığı’nın 15.02.2006 tarih ve 1697 sayılı yazısı ile de sabun üretiminde kullanılması yasaklanmıştır. BU DURUMDA KULLANILMIŞ KIZARTMALIK YAĞLAR YAYGIN OLARAK SADECE BİYODİZEL ÜRETİMİNDE KULLANILABİLİR

Atık Yağlardan Biyodizel Üretimi Atık yağlardan biyodizel üretimi yapacak tesisler, bu Yönetmelik kapsamında geri kazanım tesisi olarak değerlendirilir. Bu tesisler, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun teknik düzenlemelerine uygun üretim yapar ve piyasaya arz edilen ürünlere ilişkin olarak lisanlı dağıtım firmalarından alınacak teslimatla ilgili belgeleri altı aylık dönemlerde Bakanlığa sunar.

Geri Kazanım Tesislerinin Yükümlülükleri Faaliyetlerine ilişkin raporları yıllık olarak ilgili Valiliğe göndermek, Tesise getirilen atık yağların analizini yaparak üretici beyanına uygunluğunu tespit etmek, atık yağın uygun bulunması halinde ulusal atık taşıma formunu imzalayarak teslim almak ve atık taşıma formlarının bir nüshasını her taşımadan sonra ilgili valiliğe göndermekle, Toplayıcılarla olan sözleşme iptalini ilgili valiliğe bildirmek, Geri kazanım işlemleri sonucunda ortaya çıkan atıkları ve bunlarla kontamine olmuş malzemeleri bertaraf etmek veya ettirmek, buna ilişkin harcamaları karşılamakla, Ürünlerin standartları sağlayıp sağlamadığını denetlemek amacıyla ürün analizlerini 6 aylık periyotlarda Bakanlığın uygun gördüğü akredite bir laboratuvara yaptırmak ve analiz sonuçlarını Bakanlığa göndermek

Atık Yağların Bertaraf Edilmesi Geri kazanım ürünlerine dönüştürülemeyen atık yağlar, Geri kazanım işlemlerinde ortaya çıkan tehlikeli nitelikli atıklar ve bunlarla kirlenmiş malzemeler, Atık yağ depolama tanklarının dip çamurları özelliklerine göre; Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği veya 8/12/2001 tarihli ve 24607 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çimento Fabrikalarında Atıkların Alternatif veya Ek Yakıt Olarak Kullanılmalarında Uyulacak Genel Kurallar Hakkında Tebliğ hükümlerine göre lisanslı tesislerde bertaraf edilir.

TEŞEKKÜR EDERİM Tel: 0 312 207 66 24 syetkin@cevreorman.gov.tr www.atikyonetimi.cevreorman.gov.tr