TÜRKİYE’DE PERSONEL REJİMİNİN ESASLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
Advertisements

KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
gÜVENCESİZ ÇALIŞMA NEDİR?
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Genel Eğitim Sekreterliği
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
GÜNÜN PLANI SABAH Emek Süreci: Neden Önemli?
TÜRK KAMU PERSONEL YÖNETİMİ TARİHÇESİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türk Patent Enstitüsü Tarafından Düzenlenen Eğitim Programları
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
NORM KADRO TKY’NİN ETÜDÜ VII. BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI: KAMU KESİMİNDEKİ İSTİHDAMIN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ GEREKLİLİĞİ; Kamu yönetiminin yeterli sayı ve.
1  İç Denetinin Faaliyetinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Sorunlar- Çözüm Önerileri T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI.
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
İYİ YÖNETİŞİM.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
Kamu personel rejımı Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
/erolkaya_ist. Sunum Planı  Türkiye’de Belediyeciliğin Gelişimi  Küresel Eğilimler  Modern Kent Yönetimi 2.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
Sistemin Yönetimi modeller tarihsel gelişme
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
Stratejik Yönetim.
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
Türkiye’de Ulusal İzleme Mekanizması Kurulması: Süreç ve Ana Unsurlar Kerem ALTIPARMAK AÜ SBF İnsan Hakları Merkezi.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Kamu Personel Yönetimi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
50.Yıl DPB T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
SİCİL PERFORMANS.
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE PERSONEL REJİMİNİN ESASLARI Prof. Dr. Birgül A. GÜLER 22 Şubat 2003, Ankara Türkiye’de Kamu Personel Rejiminin Yeniden Yapılandırılması Sempozyumu, Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı ve TÜHİS toplantısında sunulan bildiridir

KAMU İSTİHDAMI Kamu kesiminde istihdam edilen sivil personel toplamı 2.750.000 Kamu personeli toplam nüfusun %4'ü Ekonomik etkin nüfusun %7'si Bu oranlar, başka ülkelerle kıyaslandığında, "devletin şişkinliği" saptamasının yersiz olduğunu gösterir.

Fiili istihdam türleri Memurluk Geleneksel sözleşmelilik İşçilik Kadro karşılığı sözleşmelilik (Piyasa tipi) sözleşmelilik I sayılı cetvel II Sayılı cetvel Geçici işçilik

2002 Sonu bin kişi Memur Sözleş. İşçi Geçici Toplam Merkez 1.632 17 134 246 2.029 Yerel 93 2 64 109 268 KİT 17 180 119 54 453 TOPLAM 1.742 198 317 410 2.750 Kaynak: DPB ve YerelBilgi

Kamu personelinin 1.750.000'i %63'ü memurdur Bu düşük oran, hem kamu hizmeti alanındaki daralmayı hem de kamu kesiminde piyasa türü çalışma usullerinin yaygınlığını gösterir.

Memur Oranları KİT'lerde memur oranı %4'tür; ağırlık %40 ile sözleşmeli istihdamdadır. Yerel yönetimlerde memur oranı % 35'tir; ağırlık %40 ile geçici işçilerdedir. Kamu istihdam rejimi özel sektör istihdamına yaklaşmaktadır Kamuda çalışanlar, yüksek işgüvencesinden uzaklaşmaktadır Kamu sendikacılığı daralmaktadır

Merkezi yönetimde memur Merkezde çalışanların %80’i memurdur Memurların %35'i Milli Eğitim; %9'u Üniversiteler; %13'ü Sağlık Bakanlığı bünyesinde olmak üzere %57'si eğitim ve sağlık alanlarındadır. Memurların %12'si emniyet; %5'i din; %4'eri adliye ve maliye hizmetlerinde olmak üzere %25'i geleneksel devlet hizmeti alanlarındadır. ……...

…... Memurların %82'si tüketici büro işleri değil üretici hizmet alanındadır. Memurluk, toplam 6 ana hizmet alanında yoğunlaşmaktadır. Merkezi yönetim kurumlarına ait olan bu kütle Ankara'da değil, ülke genelinde hizmet üretmektedir. Hizmet türleri ile alanda iş görme birlikte değerlendirilirse, "aşırı merkeziyetçi devlet" savlarını haklı bulmak güçtür.

Rejimin Üç Dönemi Osmanlı yasaları üzerinde düzeltmeler dönemi 788 Memurin Kanunu dönemi: 1929-1965 657 Devlet Memurları Kanunu dönemi: 1970-…

788 dönemi Askeri personel ile sivil devlet personeli rejimi üzerine yükselmiştir. Belediye personeli için tüzük hükümleri KİT personel rejimi, 788 ilkelerine uygun olarak ama kurumların özel kuruluş yasalarınca görece serbest biçimlenmiş; sistem 1939'da bütünleştirilmiştir. İşçilik, 1936 yılında çıkarılan yasa ile genel kurallara bağlanmıştır.

Yabancı Uzman Raporları… 1945 -Kamu personel reformu isteği Ön planda yabancı uzman raporları vardır. Neumark Raporu 1949; "Devlet Dairelerinin Rasyonel Çalışma Esasları Hakkında". Thornburg Raporu 1949; "Türkiye Nasıl Yükselir?" Barker Raporu 1951; Martin - Cush Raporu 1951; Leimgruber Raporu 1951; Dantel Raporu 1959; Mook Raporu -1962; Fisher Raporu 1962…

1955 Tasarısı'ndan 657 Sistemine…. Modern telakkilere ve modern usullere uygun bir personel yapısı kurmak.. Kamu sektörü ile özel sektörü yakınlaştırmak… Kamuda "önce bir reorganizasyon" ve sonra "sürekli revizyon" yapmak… Bu işle görevli, ABD uygulaması benzeri bir Devlet Personel Dairesi kurmak…. Bu çerçeve, 1990'lı yılların reform iklimi ile şaşırtıcı derecede paraleldir

657 ÜZERİNDEN REFORM -İçerik 657 günümüzde yürürlükte olan sistemdir 1980'li yılların ilkeleri, 1955 tasarısında ve 657 yaklaşımında vardır: Kadro kuruluşunu "hizmetin gerekleri" amacından koparma, Üç derece birden [asansör] yükselme, Özel sektördeki hizmetin kamu kesiminde geçmiş sayılması

657: Genel Kadro Yasası 788’de kadrolar, kuruluş yasalarının parçası olarak işlem görürdü İlke, hizmetin gerekleri olarak belirlenmişti. Genel kadro yasası kadroyu bütçe yasasının eki haline getirdi İlke "hizmetin gerekleri” + "mali olanaklar” + "devletin personel politikası" TBMM denetimi daraltıldı; kadrolar yürütmenin iş alanı haline geldi

1996 Tasarısı: Kadro Listesi Tasarı ekine bir "Genel Kadro Listesi" yerleştirilmiştir Bu liste esnektir; kadrolar "asli sürekli ve genel idare esasına göre" tanımı dışına çıkarılabilir; kaldırılabilir Kadronun hizmet ve örgüt ile bağı tamamen kopmaktadır

hizmet tanımlamada ‘96 ölçütü: hizmetin gerekleri değil niteliği Genel İdare Esasına Göre Yürütülenler: Bakanlıklar, Emniyet, RTÜK, Özelleştirme İdaresi [Eğitim politikası bu kapsamda, sunumu dışında] [Sağlık politikası bu kapsamda, sunumu dışında] Kamu Yararı Ağır Basanlar: Merkez Bankası, TİKA, SSM Piyasaya Bırakılabilir Olanlar: Devlet Tiyatroları, Milli Piyango, Elektrik Etüd, MTA

hedeflenen istihdam Memurluk yerine sözleşmelilik; Kadro gereği ücret yerine kişiye göre -perfomansa dayalı ücret; Kamu istihdam rejimini piyasa rejimine dönüştürme

Aktörler YABANCI UZMAN RAPORLARINDAN KÜRESEL ETKİLERE 657 Reformu'nun zemininde yabancı uzman raporları vardır 1990'lar Reformu ise dört kurumun yönlendirici etkisi altındadır: AB : idari kapasiteyi güçlendirmek IMF : kamu harcamalarını kısıtlamak Dünya Bankası : kamu yönetişimi için reform OECD : regülasyon reformları

Toplumsal Çıkar Sorunu REFORMUN SORUNLARI Pekçok ülkede küresel etkiler altında yürüyen bu tür bir reformun çeşitli sorunları vardır: Ulusal Çıkar Sorunu Toplumsal Çıkar Sorunu Kamu Yararı Sorunu Emek Hakları Sorunu

1. Ulusal Çıkar Sorunu Reform süreci üzerinde küresel etkiler, egemenlik hakkının korunması bakımından sınırlandırılması zorunlu hale gelmiş bir hacim ve etki gücüne ulaşmıştır

2. Toplumsal Çıkar Sorunu Azgelişmişlik koşulları, yaygın eşitsizlik ve adaletsizlik, özel sektörün küresel sermaye karşısındaki zayıflığı açık gerçeklerdir. Bu koşullarda kamu hizmetleri alanı üzerinde değişikliklerin, “dünyanın genel gidişatına uygunluk” dürtüsüyle değil, ancak yapının çok yönlü irdelenmesiyle yapılması gerekir.

3. Kamu Yararı Sorunu Devlet hizmetleri, uzmanlık ve süreklilik gerektirir. Şu yada bu kesimin çıkarları üzerinde etkiler yaratan bu hizmetler, anayasal ve yasal güvencelerden yoksun, esnek, çalışanın kişiliğine ve işverenin saf takdirine bağlanmış, kendi içinde rekabetçi, piyasa esaslarına dayalı bir personel sistemiyle yürütülemez.

4. Emek Hakları Sorunu Kamu istihdamı, çalışanlar açısından görece ileri haklar sağlar. Bu rejimi özel istihdama dönüştürmek, özel sektördeki örgütsüzlüğü yaygınlaştırmak ve çalışanların kazanılmış haklarının kaybına yol açmak demektir. Örgütlü toplum anlayışı ve araçları bakımından mevcut yoksulluğumuz, toplumsal zenginliğin bölüşümündeki bozukluğun nedenlerinden biridir; var olanların da yitirilmesi, toplumsal çatışmaların derinleşmesine yol açacaktır.

TÜRKİYE’DE PERSONEL REJİMİNİN ESASLARI Prof. Dr. Birgül A. GÜLER 22 Şubat 2003, Ankara Türkiye’de Kamu Personel Rejiminin Yeniden Yapılandırılması Sempozyumu, Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı ve TÜHİS toplantısında sunulan bildiridir