SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
Advertisements

EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
Yerel Yönetim Reform Programı’na Destek Projesi
Kamu Personeli Verimlilik Projesi
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
KAMU KESİMİNİN TASNİFİ
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
BAŞHEKİMLERİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
İYİ YÖNETİŞİM.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
K AMU H ASTANELERİNDE H ASTANE B İRLİKLERİ M ODELİ Dr. Hüseyin DEMİREL 2007.
olarak tanımlanmıştır.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Harcama Yetkilileri.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Stratejik Yönetim.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
YÖNETİM BİLGİ SİSTEMLERİ
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
1 Yönetim Bilgi Sistemleri 2015– ANKARA Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Girişimcilik.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
HARCAMA.
Klinik hizmetlerinde veteriner hekime yardımcı olan, yetkileri kapsamında veteriner hekim gözetiminde veya gözetim olmaksızın tedavi ve koruyucu tıp.
Merkezi-Yerinden Yönetim ve Uzmanlaşma
Türkiye’de Yönetim Kamu Yönetimin Örgütlenmesi
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
50.Yıl DPB T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON Prof.Dr.Osman Hayran

Desantralizasyon: Yerinden yönetim Planlama, yönetme ve karar verme gibi konularda merkeze ait yetki ve gücün perifere, yani, hiyerarşik açıdan daha alt kesimlere aktarılması.

Desantralizasyonun Çeşitleri: Dekonsantrasyon Devolusyon Delegasyon Özelleştirme

Dekonsantrasyon Yönetsel desantralizasyon anlamına gelmekte, karar verme yetkisinin daha alt yönetim kademelerine devri şeklinde tanımlanmaktadır.

Devolusyon Politik desantralizasyon anlamına gelmekte ve karar verme yetkisinin daha alt politik kademelere devri şeklinde tanımlanmaktadır.

Delegasyon Örgütsel desantralizasyon anlamına gelmekte ve her türlü görevin daha alt seviyedeki örgütlere devri şeklinde tanımlanmaktadır.

Özelleştirme Kamunun yapması gereken her türlü görevin özel sektöre devri anlamına gelmektedir.

Sağlık alanında özelleştirme faaliyetleri çok geniş bir yelpazeye yayılmaktadır. Örneğin, kamuya ait bazı sağlık işletmelerinin kısmen ya da tamamen özel sektöre satılması; bazı hizmetlerin sözleşme ile özel sektör firmalarına yaptırılması; hizmetten yararlananlardan katkı payı alınması; özel sektör firmaları ile ortak işletmeler kurulması; özel sektörün kamu hizmetlerine girişini engelleyen mevzuatın değiştirilerek teşvikin sağlanması, gibi uygulamaların tümü aslında özelleştirme olarak anılmaktadır

Desantralizasyondan Beklenen Yararlar Daha esnek bir yönetim yapısının oluşması sağlanır, değişen koşullara uyum ve yeni çıkan ihtiyaçlara cevap konusunda hızlı davranılabilir. Daha etkin bir yönetim gerçekleşir. Sorunları birebir yaşayan kişilerin çözümleri de kendileri bulması gerektiğinden, olanaklar ve fırsatlar yerinde ve amaca uygun şekilde kullanılır. Daha yaratıcı ve özgün çözümler geliştirilir. Çalışanların moralinde ve verimliliklerinde önemli gelişmeler sağlanır.

Desantralizasyonun Sakıncaları Hizmetlerin bir bütünlük içerisinde verilmesini engellenir. Bölgesel farklılıklar artar. Hizmetler, yerel politikacıların manipulasyonuna daha açık hale gelir. Merkezi otorite ve kamu kesimi güç kaybeder.

Özellikle Latin Amerika ülkelerinde 1980'li yıllarda Dünya bankası ve IMF destekli sağlık reformu çalışmalarının önemli bir parçası olarak sunulan ve hükümetlerce de kabul gören desantralizasyon uygulamaları, geçen süre içerisinde neredeyse tam bir fiyasko ile sonuçlanmıştır.

Desantralizasyon uygulamalarının başarısızlıkla sonuçlandığı gelişmekte olan ülkelerde, bu başarısızlığın temelinde yatan başlıca nedenler olarak, gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri yapacak nitelikli yönetici sayısında yetersizlik, hizmetlere ilişkin bilgi ve kayıt sistemlerinde yetersizlik ile uygulamalar için çok önem taşıyan örgütlenme ve katılımcı demokrasi kültürünün bulunmaması, ön plana çıkmaktadır

Desantralizasyon konusunda köklü geçmişi olan deneyimli gelişmiş bazı ülkelerde bile son yıllarda re-santralizasyon uygulamalarına yönelim olduğu da dikkati çeken bir başka gerçektir. Örneğin, Norveç hükümeti yerel yönetimlerin elinde olan hastaneleri 2002 yılında yeniden merkezi yönetimin kontrolüne almıştır. Yakın zamanda re-santralizasyon deneyimi yaşanan diğer ülkeler Çek Cumhuriyeti, Slovakya ve İsveç’tir

Ülkemizde Durum Kamu Yönetiminde mevcut durum Sağlık Yönetiminde mevcut durum

Ülkemizde Yerel Yönetimler İl Özel İdareleri Büyükşehir Belediyeleri Belediyeler Köyler

Kamu Yönetimi Reform Tasarısı “Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun” 15.07.2004 tarihinde TBMM’nde kabul edilmiş, Cumhurbaşkanı tarafından 03.08.2004 tarihinde geri gönderilmiştir

GEÇİCİ MADDE l.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte; a) Sağlık Bakanlığı taşra teşkilâtının görev ve yetkileri, eğitim hastaneleri hariç, sağlık evi, sağlık ocağı, sağlık merkezi, dispanser ile hastaneler ve donatım müdürlükleri araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadroları ile birlikte olmak üzere personeli il özel idarelerine, devredilmiştir.

Birinci fıkranın (a) bendinde il özel idarelerine devredilen sağlık evi, sağlık ocağı, sağlık merkezi ve dispanser gibi koruyucu sağlık hizmeti veren tesisler; il özel idarelerince Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen esas ve usullere göre bina, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadroları ile birlikte olmak üzere personeli belediyelere devredilebilir.

Kamu hizmetlerinin gördürülmesi MADDE 11. - Kamu hizmetlerinin daha etkili ve verimli olarak yerine getirilebilmesi amacıyla, merkezî idare ile mahallî idareler, kendilerine ait hizmetlerden kanunlarda öngörülenleri, ilgileri itibariyle üniversitelere, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına, hizmet birliklerine, özel sektöre ve alanında uzmanlaşmış sivil toplum örgütlerine gördürebilir.