YAPI DENETİMİ 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 Doğu Marmara Depremlerindeki can ve mal kaybından sonra TMMOB ve Odaları devre dışı bırakan 4708 sayılı Yapı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETÇİ BELGESİ VİZE İŞLEMİ
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
4708 SAYILI YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN ve SONRASI UYGULAMALAR
İSGBOSB YÖNETMELİK TASLAĞI SUNUM SERİSİ NO: 1 YÖNETMELİĞİN HİKAYESİ Dr. Hakan Toksöz İZMİR TABİP ODASI İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞYERİ HEKİMLİĞİ KOMİSYONU.
PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
YAPI DENETİM UYGULAMALARI, TESPİTLER, SORUNLAR, ÖNERİLER
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
EVDE BAKIM HİZMETİ SUNAN SAĞLIK KURULUŞU DENETLEME FORMU
4708 sayılı YAPI DENETİMİ KANUNU & UYGULAMALARI
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
YAPI İŞLERİ VE TEKNİK DAİRE BAŞKANLIĞI Hazırlayan : Muharrem GÜLER
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
KASIM 2013 UMEDER 2. SRC ÇALIŞTAYI.
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
MÜRACAAT VE EĞİTİM SÜRECİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 17.EKİM.2009
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI ERZURUM İL MÜDÜRLÜĞÜ
MMO ÖRGÜT KURULUŞ GÖREV VE YETKİ YÖNETMELİĞİ ŞUBE ÖRGÜTÜ Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu, Şube Danışma Kurulu, İl/ilçe Temsilcilikleri, Mesleki.
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Tevfik BAYHAN Bakanlık
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
İhale /Onayı/İlanı/Davet İşlemleri
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ProJe Şube Müdürlüğü görev ve faalİyetlerİ
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 3 UYGULAMA VE MEVZUAT HAKKINDA SORUNLAR VE ÇÖZÜM.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
T.C. ÇAMLIHEMŞİN KAYMAKAMLIĞI İLÇE ÖZEL İDARE MÜDÜRLÜĞÜ İLÇE MÜDÜRLÜĞÜMÜZÜN YILI ÇALIŞMALARI Mustafa UZUN İlçe Özel İdare Müdürü V.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Harcama Yetkilileri.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Projelerin inşaat ihalesine hazır duruma getirilmesini sağlamak, yatırımcı kuruluşlardan gelen projelerin tetkik ve tasdik işlemlerini yürütmek, devam.
DENETÇİ İŞE BAŞLAMA. Bakanlığımızın Tarih ve 1315 sayılı yazısına istinaden denetçi, kontrol elemanı ve yardımcı kontrol elamanlarının yapı.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI MUĞLA ŞUBESİ BODRUM TEMSİLCİLİĞİ 3194 sayılı İmar Kanunu 4708 sayılı Yapı Denetimi Kanunu 6331 sayılı İş Güvenliği ve İşçi Sağlığı.
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
BAĞIMLI ÇALIŞAN MESLEK MENSUPLARI KOMİSYONU
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
4708 sayılı YAPI DENETİMİ KANUNU & UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

YAPI DENETİMİ 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 Doğu Marmara Depremlerindeki can ve mal kaybından sonra TMMOB ve Odaları devre dışı bırakan 4708 sayılı Yapı Denetim Kanunu çıkarılmış ve yapılarda denetim işinin 19 ilde özel şirketlerce yapılması sağlanmıştır.

"Her şeyin özeli güzeldir" mantığı ile kamusal bir hizmet olan yapı denetimi kâr edilecek bir alan haline getirilmiş ve Yapı Denetimi Kanunu çok kısa bir zamanda yeterli ve ayrıntılı düzenlemeler yapılmadan, doğabilecek sorunlar TMMOB tarafından önceden bildirilmiş olmasına rağmen yürürlülüğe girmiştir.

Depremin üzerinden 11 yıl, yasanın uygulanmasından bu güne kadar 9 yıl geçmiştir. Ancak, ne yasa hazırlayıcılar, ne idareler, ne de bu yasa ile denetim görevini yerine getirmeye çalışan mimar ve mühendisler ile yapı sahipleri yasanın uygulanmasından memnun değildirler. Kısacası yapı denetim sürecinin bütün bileşenleri yapı denetim yasasının mağduru haline gelmişlerdir.

Ülkemizdeki Denetimsizlik Mevzuat Boşluğundan Değildir! Yapı alanının seçiminden başlanılarak yapılan hatalar yapım süresince büyüyerek devam etmektedir. Denetim yapı inşaatının başlaması ile başlamaz. Yapının yapılacağı yerin jeolojik zemin etüdünün doğru yapılıp yapılmadığı, hazırlanan plan ve projelerin İmar Kanunu ve Yönetmeliklerine, Teknik Şartname ve kurallarına, hizmetin türüne ilişkin Türk Standartları ile Oda Yönetmelik, Yönerge ve Çizelgelerine uygun olarak üretilip üretilmediğinin denetimi ile başlar.

Yapı denetçisi mimar ve mühendisler, çalıştığı yapı denetim şirketine gelen, kendi meslek dalı ile ilgili projeleri inceleyip uygun olmayan yerleri varsa düzelttirdikten sonra onaylamaktan sorumludurlar. Yapı denetim şirketlerinde mimari, betonarme, mekanik ve elektrik projeleri aynı zamanda denetlenebilmeli, birbirini etkileyen tesisat çeşitleri konusunda farklı uzmanlık alanlarındaki projelerdeki olması gereken değişiklikler düzeltilebilmelidir.

Denetçi belgesi alabilmek için 12 yıl meslek deneyimi aranmaktadır Denetçi belgesi alabilmek için 12 yıl meslek deneyimi aranmaktadır. Denetçi mimar ve mühendislerin büyük bir kısmının emekli olduktan sonra ek geçim kaynağı olarak bu işi yaptıkları bilinmektedir. Uzun yıllar farklı konularda uzmanlaşan ve yapı süreci ile ilgili bir deneyimi olmayan mimar ve mühendislere mesleki deneyim süresini doldurmaları nedeniyle denetçi belgeleri verilmekte ve proje ile bina yapısı uygulamalarından sorumlu tutulmaktadırlar.

Büyük kırımlar sonucunda yapı sahibi ile şirketlerin sözleşme yaptığı, bu kırımların karşılığında denetçi ve kontrol elemanlarının çok düşük ücretlerle çalıştırıldığı bilinmektedir. Ne yazık ki denetçi ve kontrol elemanlarının yasanın verdiği sorumluluğu yeteri kadar bilmemeleri, bu ücrete bu kadar iş yapılır mantığı ile hareket etmelerine neden olmaktadır.

Yapı denetim şirketlerinin denetlenecek projeleri kargolarla gönderdikleri, bazı denetçilerin de projeleri incelemeden imzaladıkları bilinmektedir. Bu da denetim görevini ciddiye alan şirket ve denetçilerin işini zorlaştırmaktadır. Yapı denetçisi eğitimleri sırasında Şubemizce yapılan ankette verilen yanıtlar değerlendirilmiş, denetçilerin %26’sının denetlemeye gitmediği, %9’unun ise bazen gittiği sonucuna ulaşılmıştır.

4708 Sayılı Kanun’un Uygulanmaya Başlamasından Sonra Bazı İyileşmeler Olmasına Rağmen Amaçlanan Sonuçlara Ulaşılamamıştır! 3194 Sayılı İmar Kanunu içinde Teknik Uygulama Sorumluluğu (TUS) kavramı vardır. Yapı denetimi dışındaki iller hâlâ TUS’lar tarafından denetlenmektedir. Ancak bu şekilde de denetimlerin doğru yapılmadığı herkes tarafından bilinmektedir.

Yıllarca başta TMMOB birimlerinin yapmak istediği proje denetimine ve TUS uygulamasına gereken önemi göstermeyen kurumlar bizzat felaketlerin sorumlusu durumuna düşmektedirler. Doğu Marmara Depremlerindeki can ve mal kaybı gerekçe gösterilerek mimar ve mühendisler suçlanmış ve hepimizin hayatını ilgilendiren kamusal bir hizmet olan yapı denetimi sağlıklı yapılamamıştır.Tamamen yapı sahipleriyle pazarlık esasında şekillenen yapı denetim süreci mevzuata uygun evrak tamamlamaya dönüşmüştür.

Yapı sahibi yapısını denetleyecek şirketi kendisi seçmektedir ki bu da denetimin bağımsızlığı felsefesine aykırı bir durum oluşturmaktadır. Bu nedenle, denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendisler görevlerini yapamamaktadırlar. Kamuya ve TOKİ’ye ait binaların nasıl denetlendiği tam olarak bilinmemektedir. Deprem, sel vb felaketlerde en çok kamu binalarının zarar görmesi, sağlam yapılmaması ve doğru denetlenmemesi düşüncesi oluşturmaktadır.

Yapıların tekelleştirilerek TOKİ tarafından yapılması yapı müteahhiti, yapı denetim şirketleri ve buralarda çalışan denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendisler ile SMM olarak çalışan mimar ve mühendislerin işlerinin azalmasına veya işsizliğine de neden olmaktadır.

Yapı Denetiminde Çalışan Meslektaşlarımız Mağdur Edilmektedir! Yapı sahibi ile denetçi kuruluşun ticari ilişkisine endekslenmiş bir denetim(sizlik) süreci en çok denetçi ve kontrol elemanı olarak istihdam edilen mimar ve mühendisleri mağdur etmektedir. Yapı denetiminde düşük ücretlerle sadece imza atmaya zorlanılan üyelerimizin haklarının korunmasında büyük sorunlar ortaya çıkmaktadır. Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğine göre proje ve uygulama denetçisi ve kontrol elemanı elektrik mühendisinin yetki alanı 120.000 m² olup bu değer çok yüksektir.

Her ne kadar yapı denetim yasası kapsamı dışındaki illerde fenni mesuliyet için de bu alan tanımlanmış olsa da bu uygulama doğru değil ve sağlıklı bir kontrolü engeller. Denetlenecek bu büyük alan yetmezmiş gibi yeni yönetmelikte minha uygulaması getirilerek denetçi elektrik mühendislerinin denetleyecekleri şantiye sayısı daha da arttırılmıştır. Bu durumdan sonra Yapı Denetim Şirketleri denetçilerin sayısını azaltmaya başlamış ve ücret konusunda da denetçinin pazarlık hakkı ortadan kaldırılmıştır.

3194 sayılı İmar Kanuna göre denetlenen yapılara ait elektrik projeleri Yetkili Elektrik Dağıtım Şirketine ve arkasından ruhsat vermekle yükümlü idarenin onayından sonra geçerli olmaktadır. Ancak 4708 sayılı kanunun uygulandığı yerlerde araya birde yapı denetim şirketleri girmiştir. Kimin yetkisi nereye kadar, sorumluluklar nasıl paylaştırılıyor belli değildir. Diğer disiplinlerden farklı olarak elektrik mühendisliği alanında yaşanan bu sorun bugüne kadar çözülmemiştir.

Yapı denetim şirketleri bünyelerinde çalışan denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendislerin denetim işini gereği gibi yapabilmeleri için ihtiyaç duydukları teknik ve ulaşım hizmetlerini yeteri kadar sunmamaktadırlar. Bu da denetimin doğru yapılmasına engel olmaktadır. Yeni yönetmelikte doğru bir iş yapılarak belirli iş bölümlerinde kontrol formlarının doldurulması zorunlu hale getirilmiştir. Ancak bu formlarda mimari, inşaat, mekanik ve elektrik tesisatı ile ilgili konular bir bütün halinde hazırlanmış, denetçiler uzmanlık alanı dışındaki bu formları da imzalamak zorunda bırakılmıştır.

Yönetmelikte, yapı yüklenicisi ile yapı sahibi, şantiye şefi ile yapı yüklenicisi arasında yapılacak sözleşme koşulları ve örnek sözleşme metni bulunmaktadır.Yönetmelik bu haliyle zaten yapı denetim şirketlerini, yapı denetim bedellerini belirleyerek korumaktayken, yapı denetçilerinin ücretlerinin ve özlük haklarının korunmasına yönelik herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Yönetmelikte yapı denetim şirketi ile denetçi, kontrol elemanı ve yardımcı kontrol elemanı arasında, çalışma saatleri, ücret, görev ve sorumlulukları içeren bir sözleşme akdedileceği belirtilmektedir.

Bu konuda şubemizce bir çalışma yapılmış ve yapı denetim şirketi ile denetçi ve kontrol elemanları arasında yapılacak bir sözleşme metni hazırlanmıştır. Bu sözleşme uygulanmalıdır. Ek’te Yapı denetim sürecinde yer alan mimar ve mühendislerin yapıyı yasa ve yönetmeliklere göre denetlememesinden dolayı Bakanlık tarafından yapılan soruşturmalar sonucunda, yasa gereğince hakkında işlem yapılması için üyesi olduğu meslek odasına bildirimde bulunulmaktadır.

Bu işlemleri değerlendirdiğimizde, mimari ve inşaat uygulamalarından kaynaklanan bir takım yanlış uygulamalar sonucunda elektrik mühendisi denetçilere yapı denetim görevinden yasak gelebilmektedir. Bu formlar farklı meslek dallarına uygun olarak ayrı hazırlanmalıdır. Bu formları hazırlayan heyette her meslek dalından uzmanlar bulunursa daha sağlıklı değerlendirmeler yapılabilir.

5 Şubat 2008 tarihli Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde daha önce tanımlı olmayan şantiye şefliği konusu var. Doğru bir uygulama olarak değerlendirilecek bu konu ne yazık ki istenen amaca hizmet edebilecek nitelikte değildir. Yönetmelikten sonra çıkan genelgelerle şantiye şefinin proje sorumlusu da olabileceği belirtilmiştir. Oysaki şantiye şefliği tam gün çalışılan bir iştir ve şantiye şefliği yapan bir mimar veya mühendisin başka bir işte çalışması uygun değildir. TMMOB Meslek Odaları Serbest Mühendislik Müşavirlik (SMM) Belgesi sahibi mimar ve mühendis, SMM Yönetmeliğine göre başka bir işte çalışamaz.

3194 sayılı İmar Yasası’nın kimi maddelerinde değişiklik yapan 5940 sayılı Yasa 17 Aralık 2009 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı. Bu Yasanın 28. Madde‘sinde yapılan düzenlemeyle yapım işlerinde şantiye şefi bulundurulması zorunlu hale gelirken, bu görevi mimar ve mühendisler üstlenecektir. Fenni mesuliyetin mimar ve mühendislerce yürütüleceği ve fen adamlarının yardımcı teknik görevli olarak bu sürece dahil olacağı belirtilmiştir.

2. Denetim süreci rant ilişkilerinin dışına taşınmalıdır. Çözüm Önerileri 1.Yapı Denetimi Kanunu ve Yönetmeliklerinde kamusal bir yaklaşımla yeni düzenlemeler yapıldıktan sonra yapı denetimi tüm illerde uygulanmalıdır. 2. Denetim süreci rant ilişkilerinin dışına taşınmalıdır. 3. TMMOB'nin kuruluş kanunundan gelen haklarını kullanmasına yönelik engellemelere son verilmelidir.

Yapı üretim sürecinin tek muhatabı Bayındırlık ve İskân Bakanlığı olmamalı, tüm ilgili kurum ve kuruluşların sağlıklı denetim yapılması konusunda eşgüdümü sağlayacak yeni düzenlemelere gidilmelidir. 4. Denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendislere yönelik olarak taraflarca Tip Hizmet Sözleşmesi yapılması sağlanmalıdır. 5. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Yapı Denetim Komisyonu ve Bayındırlık Müdürlüklerinde oluşturulacak Yapı Denetim Komisyonlarında TMMOB temsilcilerinin bulunması sağlanmalıdır.

6. Denetçi Mühendislerin performans değerlendirmeleri olarak tanımlanan siciller, TMMOB'nin ilgili meslek odalarınca tutulmalıdır. Bu çalışmaların Yapı Denetim Komisyonları ile birlikte yürütülmesi için  yönetmeliklerde yeni düzenleme yapılmalıdır. 7. Mali ve mesleki sorumluluk sigortası  getirilmesi için çalışma yapılmalıdır. 8- Denetimin bağımsızlığı felsefesine aykırı olan yapı sahibi ve yapı denetim şirketi arasındaki pazarlık önlenmelidir.

9- Denetçi belgeleri, uzmanlık alanlarına göre meslek odalarınca verilecek eğitimden sonra verilmelidir. 10- Denetim hizmetlerinin daha sağlıklı yapılabilmesi için meslek odalarının da görüşleri alınarak yapı alanları daha uygun seviyelerde yeniden düzenlenmelidir. 11- Denetçilerin uzmanlık alanı dışındaki formları da imzalamak zorunda bırakılmaması için bu formlar farklı meslek alanlarına uygun olarak ayrı hazırlanmalıdır.

12- Düşük ücret kıskacında olan denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendislere yönelik TMMOB tarafından hazırlanan en az ücretler uygulamaya geçirilmelidir. 13- Bakanlık tarafından yayımlanan genelge değiştirilerek şantiye şefinin görev alanı yeniden tanımlanmalıdır. 14- 17 Aralık 2009 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Yasanın 28. maddesindeki değişiklik ilgili Yönetmeliklere de taşınmalıdır.

  Sonuç: EMO Ankara Şubesi olarak tüm duyarlı kamuoyunu, kamunun haklarını ve çıkarlarını savunan TMMOB'nin iradi gücü ile Yapı Denetçilerinin gücünün bir araya getirilerek kamu adına denetim yapılması mücadelesini hep birlikte sürdürmeye çağırmaktayız.  TEŞEKKÜRLER Arif SALAMCI