WALTON’UN WALMART’I “Save Money, Live Better” Hazırlayan ; Elif TEK
Sam Walton ; 1918’de Oklahoma’da çiftçi bir ailede dünyaya geldi. Missouri Üniveritesi ekonomi bölümünü bitirdi. 1940 yılında J.C.Penney mağazalarında yönetici asistanı olarak tam zamanlı işe başladı. Burada 18 ay çalıştıktan sonra İkinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesiyle orduya katıldı. Savaş yıllarında orduda iletişim subayı olarak görev yaptı.
Biriktirdiği 5 bin dolar ve kayınpederinden borç olarak aldığı 20 bin dolarla Ben Franklin tuhafiye marketlerinin bayilik hakkını alarak ilk dükkanını Arkansas eyaletinin Newport kasabasında açtı. Sattığı ürünleri doğrudan üreticiden tedarik ettiği için düşük fiyat prensibini uyguladı.
Sam Walton bu yöntemle bölgenin en kazançlı Ben Franklin mağazasını yaratmayı başardı 1950 yılına geldiğinde önüne ciddi bir engel çıkmıştı. Dükkan sahibi kira kontratını uzatmayınca mağazasını kapatmak zorunda kaldı. 1980 yılına geldiğinde Sam Walton ABD'nin en zengin adamı olmayı başarmıştı. Amerikan ekonomi dergisi Forbes 20 milyar dolarlık servetiyle Sam Walton'ı ülkenin en zengin işadamı ilan etmişti.
Walmart Doğuyor … Arkansas Bentonville'da satın aldığı dükkanda tek fiyat üzerinden satış yapılan "Walton's Five and Dime" isimli mağazasını kurdu. Üreticiden tüketiciye düşük fiyat prensibinden asla vazgeçmediğinden Newport'daki başarısını tekrarladı ve iki yıl içinde çevredeki kasabalarda başka mağazalar açmayı sürdürdü.
Sam Walton bir dünya markasına dönüşecek Wal-Mart (2008'de Walmart oldu) mağazasını ise, 1962 yılında kurdu. "Tek fiyat üzerinden satış yapılan mağaza" konseptinden markalı ürünlerin satıldığı mağaza konseptine geçen Sam Walton, düşük fiyat prensibinden ise asla taviz vermedi.
Sam Walton mağazalarını açacağı yerler olarak ise kırsal bölgeleri seçmişti. 1967 yılında Arkansas genelinde kısa sürede 24 mağaza açtı ve 12,6 milyon dolarlık satış yapma başarısını gösterdi. 1968‘de de Arkansas’ın dışındaki ilk mağazasını açtı. 1970 yılında halka açılan şirketin hisse başına değeri 16,5 dolardı.
Kurulduğu eyaletin dışına çıktıktan 4 yıl sonra, yani 1972 yılında ise 51 mağazaya ulaşmıştı bile ve o yıl toplamda 78 milyon dolarlık bir satış yapmıştı. 18. yılında ise yıllık 1 milyar dolarlık satış yaparak bir rekora imza attı. 1980 yılında toplam 276 mağazası bulunuyordu. 1987 yılında şirket Amerika’daki mağazaları birbiriyle iletişim içinde tutacak bir özel bir uydu iletişimine geçti.
1988 yılında tüm ürünlerin tek bir noktada satıldığı Walmart Supercenter’ı Washington’da açtı.
1991 yılında da yurt dışına ilk adımını attı. 1994’teKanadalı 122 Woolco’yu satın alan Walmart, 1996’da da Çin’deki ilk mağazasını açtı. 1999 yılında ASDA’yı satın alan firma, İngiltere’ye de ayak basmış oldu.
2000 yılına gelindiğinde ise şirket Amerika’daki tüketicilere internetten alışveriş yapma imkanı sunduğu Walmart.com’u yayına aldı. Kuruluşunun 38. yılında 1,1 milyon çalışanı olan şirketin, dünya genelindeki mağaza sayısı ise neredeyse 4000’e ulaşmıştı.
2002 yılında Fortune 500 sıralamasında birinci sıraya yükselerek Amerika’nın en büyük şirketi ünvanını eline aldı. Walmart, Seiyu yaptığı yatırımla beraber Japonya pazarına da girmiş oldu.
2005 yılında Walmart, çevreci bir yaklaşım sergileyen biri Teksas’ta diğeri de Colorado’da olmak üzere iki yeni mağaza açtı. Bu mağazalarda rüzgar tribünleri, güneş enerji panelleri, su soğutmalı buz dolapları, doğal yakıtla çalışan ısıtıcılar bulunmaktaydı. 2007’de online tarafa da yatırım yapmaya başlayan Sam Walton’ın şirketi, kullanıcılarına internette ödeme yapıp, ürünü mağazadan teslim alabilecekleri bir hizmet sunmaya başladı
2009’da Şili’ye açılan Walmart, bu yıl içinde toplam 400 milyar doların üzerinde satış yaparak bir rekor daha kırmayı başardı.
2010 yılında Bharti Walmart ile Hindistan’a açılan şirket, 2011 yılında MassMart’ı satın alarak Güney Afrika’da da varlık göstermeye başladı. 10.000’in üzerinde mağazaya ulaşan şirketin şu sıralar ise 2,2 milyon çalışanı bulunmakta. 2012 sonunda şirket 27 ülkede, haftada 200 milyon kullanıcıya ulaşıyordu. Walmart, fiziki mağazalarında yakaladığı başarıyı online mecrada yakalabilmiş değil. 2011’deki satışlarının sadece %2’lik bir kısmının onlinedan geldi.
Rakamlarla Walmart Wal-Mart’ın,Saat başına cirosu 1.9 milyon dolar, yıllık cirosu ise 500 milyar dolar. Günde 40 milyon müşteri, İstihdam edilen personel sayısı ise 2.3 milyon kişi. ABD içinde 4.413, Dünya genelinde 4,557 ve toplam da 8970 mağaza. Çin’in en büyük ithalatçısı,8.en büyük ticaret ortağı.
Perakende Formatları ; 647 adet indirim mağazasında 225 çalışan(her mağazada) 3.002 adet Süpermerkez’de 350 ya da daha fazla (24 saat açık) 164 adet Komşu Markette 95 çalışan, 610 adet Sam’in Klubünde 100den fazla çalışan.
Walmart Satış Stratejisi Araba ile ulaşılabilir olmak. Geleneksel görünüş,dost canlısı imaj. Sadık müşteriler oluşturmak. Gazete ve afişler yoluyla tanıtım. Her ürünün civardaki en ucuz noktası olmak. Kulaktan kulağa mağaza için çalışmalar.
Walmart İş Stratejisi En ucuz satış noktası olmak. En verimli süreçlere sahip olmak. En üretken iş gücüne sahip olmak. En İnovatif perakende şirketi olmak. En düşük maliyetlere sahip olmak.
Walmart’ın Sırları Herhangi bir müşterisinin rakibe gitmesini engelleyecek kadar fazlaca ürün bulundurma. Sıradan bir Wal-Mart’ta en az 150 bin ürün bulunuyor. Eğer her gün, 50 değişik ürün alsanız bile aynı ürüne sıra gelmesi için 7,5 yıl beklemeniz gerekiyor. Dünyanın en büyük veri tabanına sahip. Wal-mart her mağazasında, her eyalette, bir saat içinde kasiyerlerinin her bir kasadan kaç tane ürün geçirdiklerini verimliliği ölçmek için, takip ediyor.
Süreklilik. Tüm mağazalar 7 gün 24 saat açık Süreklilik. Tüm mağazalar 7 gün 24 saat açık. Bir mağazada ne kadar tadilat olsa bile bir gün dahi mağaza kapatılmaz. Toptancıyı aradan çıkarttı.Direkt üreticiden tedarik. Wal-Mart’ın muazzam depoları vardır ve eksilen malları anında yerine koyar. Kendi dağıtım ağını kendi kurar ve nakliyeden tasarruf eder. Sadece ABD `de yönetim her hafta 5 bin 500 toplantı düzenliyor. Ülkenin en ücra köşelerinde bile açılan mağazalar.
Walton İlkeleri 1. Kendinizi işinize adayın 2. Şirket kârını tüm çalışanlarınızla bir şekilde paylaşın. 3. Şirket bilgilerini çalışanlarınızla paylaşın. 4. Şirketinizdeki her çalışanı dinleyin, onların önerilerine kulak verin. 5. Çalışanlarınızın başarılarını mutlaka takdir edin. 6. Müşteri ihtiyaçlarındaki değişimleri yakından izleyin. 7. Müşterilerinizin beklentilerinin sürekli olarak ilerisine geçin. 8. Maliyetlerinizi tüm rekabetten daha iyi kontrol edin. 9. Tutumlu olun. 10. Akıntının tersi yönde yüzün.
“Sadece bir patron vardır; o da müşteridir “Sadece bir patron vardır; o da müşteridir. Ve o, sadece parasını başka bir şeye harcayarak, şirketteki herkesi kovabilir.” Sam Walton
Walmart Sunumu Hazırlayan; Elif TEK