DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ KAMU YÖNETİMİ BÖLGESEL KALKINMA PROGRAMLARI VE SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROF. DR. ZERRİN TOPRAK KARAMAN GAMZE ULUDAĞ2005465050 ŞEYMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
ERASMUS+ GENEL TANITIMI
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetim Birlikleri ve hizmetlerin verilmesi.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
OSB’LERCE GERÇEKLEŞTİRİLEN PROJELER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ALİ YERLİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR.
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
KALKINMA AJANSLARI ve BÖLGESEL YENİLİK SÜRECİ
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
PROFESYONEL GELİŞİMDE YAKIN DESTEKÇİNİZ...
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
BÖLGESEL KALKINMANIN ÜÇ TEMEL SÜTUNU Three Pillars of Regional Development.
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
TOBB İŞGELİŞTİRME VE YATIRIM DANIŞMANLIĞI MÜDÜRÜ
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
Bölgesel Gelişme Politika ve Uygulamaları
Türkiye’de Kalkınma Ajanslarının Bölgesel Kalkınmadaki Rolü: Yerelleşme ve Sosyal Hesap Verebilirlik Perspektifinden bir Değerlendirme VI. Yerel Yönetimlerin.
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
2. Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu
Türkiye’de Yerel ve Bölgesel Kalkınma Kuruluşları
PPP ÜLKE RAPORU DANİMARKA
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP) MEBGEP.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
T.C DİCLE KALKINMA AJANSI KALKINMA AJANSLARI, DESTEKLERİ ve DİCLE KALKINMA AJANSI.
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
Şehir Pazarlama: Gelecekle İletişim
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ KAMU YÖNETİMİ BÖLGESEL KALKINMA PROGRAMLARI VE SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROF. DR. ZERRİN TOPRAK KARAMAN GAMZE ULUDAĞ ŞEYMA İNAYET OKAY

İNGİLTERE BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI

İngiliz siyasal ve yönetsel yapısı, Whitehall sistemi olarak anılan parlamento egemenliğinin esas olduğu merkezi yapıda bir bürokratik örgütlenmedir. Bu sistem içinde İngiltere’de yerelleşme uygulamaları 20. yy boyunca çeşitli biçimlerde görülmüş, genellikle de yetki genişliği esasına göre gerçekleştirilmiştir İngiltere’de 1965’lerden beri İskoçya, Galler, Adalar ve Kuzey İrlanda bölgelerinde kalkınma amaçlı bölgesel planlama amacıyla oluşturulan çeşitli bölgesel örgütlenmeler, 1980’lerin sonlarına doğru Avrupa Birliği politikaları etkisiyle bölgesel politika belirleme ve sunmanın aracı haline gelmiştir İngiltere’de 1991’de, AB’nin İstatistiki Bölge Birimleri (İBB) kapsamında 8 adet standart istatistiki bölge (Düzey-1) belirlenmiştir. Bu standart istatistiki bölgelerin hiç bir idari işlevi yoktu. 1991’de bu birimlerle birlikte zaten 1988’den beri Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonundan (ERDF) yararlanan İngiltere, bölgesel stratejik plan, bölgesel kalkınma projesi gibi çeşitli kavramlarla tanışmaya başladı.

1994’te bu 8 istatistiki bölgede Sanayi ve Ticaret, Çevre, Ulaştırma, Eğitim ve Çalışma Bakanlıklarının bölge düzeyinde faaliyet gösteren tüm birimleri Bölge İdaresi (GOR) adı verilen bir birim altında toplanmış, ve bu idarenin başına da merkezden atanan bir bölge müdürü yerleştirilmiştir. Bu bölge idareleriyle birlikte çeşitli bakanlıkların bölge düzeyindeki tüm hizmetleri örgütlenmiş ve AB fonlarının yönetimi bu birimlere devredilmiştir. 1998’de çıkarılan bir yasa ile İngiltere’de faaliyet alanları Bölge İdarelerinin faaliyet alanlarıyla örtüşen 8 BKA ve Bölge Kalkınma Kurulu adı altında gönüllü üyelerden oluşan 8 kurul oluşturulmuştur. Böylelikle kurulan BKA’lara, Ticaret ve Sanayi, Başbakanlık, Çevre, Gıda ve Kırsal İşler, Eğitim, Ticaret ve Yatırım, Kültür, Medya ve Spor bakanlıklarından önemli bir kaynak tahsis edilmeye başlanmıştır. Kurulan BKA’ların her birinin yönetim kurulu sayısı, personel sayısı, faaliyet alanları ve bütçeleri kendi bölgelerinin özellikleri dikkate alınarak oluşturulmuştur. Londra’da ise 1999 yılında çıkarılan ayrı bir yasa ile Yönetim Kurulu üyelerini Londra Büyükşehir Belediye Başkanı’nın atadığı bir bölgesel kalkınma ajansı kurulmuştur.

BKA’LARIN AMACI ŞU ŞEKİLDE BELİRLENMİŞTİR 1. Bölgesel ekonomik kalkınma ve yeniden yapılanmayı desteklemek, 2. İş alanında yatırımı, verimliliği ve rekabet gücünü arttırmak, 3. İş imkanlarını arttırmak, 4. Bölgelerinin potansiyelini geliştirmek, 5. Sürdürülebilir kalkınmayı desteklemek

BKA’LAR ŞU FAALİYETLERİ YÜRÜTÜRLER Bölgesel işbirliği çerçevesinde oluşturulacak bölgesel ekonomik stratejilerin geliştirlmesinde ve uygulanmasında liderlik yapmak, Merkezi yönetimden gelen fonları sosyal, fiziksel ve ekonomik canlandırma amacıyla yönetmek, Kırsal alanların ekonomik kalkınmasını ve yeniden yapılandırılmasını sağlamak, AB programlarını yürütmek ve fonların dağıtılmasında öncü bir rol oynamak, Yatırım projelerinin koordinasyonunu sağlamak, Bölgedeki girişimcilere danışmanlık hizmeti vermek, Yatırımları, kamu-özel sektör ortak projeleriyle desteklemek, Bölgenin tanıtımını yapmak,

İNGİLİZ BÖLGELERİNDE MERKEZİ VE YEREL YÖNETİM İLE İLİŞİKİLER BKA’lar her İngiliz bölgesinde yer alan merkezi yönetime bağlı bölge teşkilatlarıyla birlikte çalışırlar. Bu İdare Ofisleri (GO’lar) 1994’te daha önceki ayrı programları bir araya getirmek için kurulmuşlardır. Ulusal politikaların GO’ların bünyesindeki entegrasyonu bölgelerindeki ekonomik kalkınmanın liderleri olarak stratejik rollerinde BKA’ları güçlü bir şekilde desteklemektedir. BKA’ların stratejileri, planları ve bunların mevcut fonlamanın projeksiyonu çerçevesinde gerçekliğinin sorgulanmasında GO’lar iyi bir konumdadır. GO’lar: Merkezi yönetim teşkilatlarının ulusal politikaların yerel alanda nasıl işler hale geldiğini anlamalarına yardımcı olması için kurumlar, insanlar ve geçmiş hakkında güçlü yerel ve bölgesel bilgi; Politikaların ve yatırımların etkililiğini maksimum yapmak ve sinerjinin kullanılması için bölgesel ve yerel ortaklar ile kapsamlı ilişkiler Uygulamaları ve kapsamını izleyerek diğerlerini birlikte çalışmaları için teşvik etmek ve uygulamanın önündeki engelleri kaldırmak Bakanlıklara doğrudan tavsiyede bulunmak ve yerel kurumlar arasında açık ve farklı bir rol vererek bakanlıkları bölgede temsil etmek gibi önemli işlevlere sahiptir.

BKA FİNANSMANI İngiliz BKA’ları özel olarak merkez tarafından tarafından finanse edilirler. Nisan 2002’den beri, Tek Program bütçesi (“Tek Kap”) yoluyla, para katkısında bulunan bakanlıklardan ortaklaşa olarak finanse edilmektedirler. Fonlar, dağıtıldıktan hemen sonra BKA’lar tarafından bölgesel ekonomik stratejilerinde belirledikleri hedefleri başarmak için gerek gördükleri şekilde harcanabilir. Son yıllard a merkezin BKA’lara kaynak dağıtımı düzenli olarak artmıştır. BKA’ların sponsor olduğu projelere aktarılan Yapısal Fonlar şu alanları kapsamıştır:  Terk edilmiş (örn. kirlenmiş) alan iyileştirmesi  İşletme ve bilim parklarının geliştirilmesi;  Kentsel ve kırsal alanlarda fiziksel yenilenme  Turizm teşviki  Yeni başlayanlarda dâhil olmak üzere işletmeleri finansman ve danışmanlık yoluyla desteklemek  Öğrenim ve Beceriler Konseyleri ile ortak olarak diğer aktif iş gücü piyasası önlemleri ve eğitim

İNGİLİZ BKA KURUMSAL PLANLARI VE GÖREVLENDİRME ÇERÇEVELERİ Kurumsal planlar BKA’ların her biri için belirlenmiş hedeflere ulaşılması sürecin­de bütçeyi nasıl dağıtacağı ile ilgili olarak detaylı bilgi sağlar. Kurumsal Planlar, hükümetin harcama gözden geçirme dönemlerine uygun olarak üç yıllık dönem­leri kapsar. Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Nisan 2005’te yürürlüğe giren BKA gö­ revlendirmesinde yeni bir yaklaşımın gelişimini koordine etti. Bu yeni Görevlen­dirme Çerçevesi her BKA’nın 2005–2008 için kurumsal planında Bölgesel Eko­nomik Strateji belgesinde belirlenmiş önceliklere yer vermesini ve aynı zamanda hükümetin Kamu Hizmet Anlaşması (KHA) ile ilgili özellikle aşağıda yer alan üst düzey hedeflerin yerine getirilmesine katkıda bulunmasını gerektirir. »Bölgesel Ekonomik Performans; »Sürdürülebilir Kalkınma »Verimlilik / Kırsal Verimlilik.

BKA’LARIN AŞAĞIDAKİ ALTI ALANI KAPSAYAN BAZI “TEMEL ÇIKTILARI” YERİNE GETİRMESİ GEREKLİDİR:  İstihdam yaratma (yaratılan veya korunan iş sayısı)  İstihdam desteği (iş bulması için desteklenen insan sayısı);  İş yaratılması (bölgeye çekilen yeni işler de dâhil olmak üzere yaratılan ve 12 ay sonra gelişme gösteren yeni iş sayısı)  İşletme desteği (performanslarını geliştirmek için yardım edilen iş sayısı);  Yenilenme (kamu ve özel yenileme altyapı yatırımının borçlanarak finanse edilmesi)  Beceriler (BKA programları tarafından beceri gelişimlerinde yardım edilen insan sayısı)

İNGİLİZ BKA’LARI ARASINDAKİ İŞBİRLİĞİ Toplantılarda Başkanlar tüm İngiliz BKA’larını etkileyecek temel konuları tartışır ve tüm bölgelerin ortak çıkarları çerçevesinde merkezi yönetime birlikte politika önerilerinde bulunmanın yollarını araştırırlar.

1.GÜNEYBATI İNGİLTERE KALKINMA AJANSI (SOUTH WEST OF ENGLAND DEVELOPMENT AGENCY) Güney Batı İngiltere Kalkınma Ajansı, 1999 yılında kurulmuştur. Ajansın en önemli amacı bölgenin ekonomik kalkınması olarak belirlenmiştir. Oluşturulan bölgesel kalkınma stratejisi doğrultusunda çeşitli projeler ve faaliyetler yapmaktadır.Bunlar: –Girişimcilerin desteklenmesi, –Becerilerin geliştirilmesi ve eğitim, –Bilim farkları ve teknoloji projelerini destekleme, –Katılım, –Kentsel ve Kırsal Yeniden Canlanma Projeleri,

2.LONDRA KALKINMA AJANSI (LONDON DEVELOPMENT AGENCY) Londra Kalkınma Ajansı, 1999 yılında kabul edilen bir kanun gereğince, 2000 yılında Londra’nın tamamından sorumlu olan B üyükşehir B elediyesi ile birlikte Londra genelinde hizmetlerin görülmesinde fonksiyonel işbirliğinin sağlanması amacıyla, (Greater London Authority /GLA ) kurulmuştur. Londra Kalkınma Ajansı, Londra Büyükşehir Belediyesi’nin görev alanı içine giren ulaşım, kentsel hizmetler, planlama, kültür, eğitim, sağlık ve çevre politikaları çerçevesinde ekonomik ve sosyal kalkınmadan sorumludur. Londra Kalkıma Ajansı, İngiltere’deki diğer BKA’lardan farklı olarak İngiliz Parlamentosu’na karşı değil, Londra Büyükşehir Belediye Başkanı’na karşı sorumludur. Londra Kalkınma Ajansı’nın görev ve yetkileri ile hukuki statüsü 1998 yılında kabul edilmiş olan Bölgesel Kalkınma Ajansları Otoritesi Yasasına dayanmaktadır. Londra Kalkınma Ajansı’nın en temel görevi, Londra için Ekonomik Kalkınma stratejisi geliştirmek ve bu stratejinin gösterdiği öncelikler doğrultusunda, mevcut yatırımların desteklenmesi, yeni işlerin kurulması ve istihdam sağlanması için yılda yaklaşık 300 milyon sterlin yatırım yapmaktır. Londra’nın Ekonomik Kalkınma Stratejisi, ilçe yönetimleri, iş çevreleri, çeşitli birlikler, STK’lar ve eğitim kurumlarıyla birlikte hazırlanmıştır.

2005 EKONOMİK KALKINMA STRATEJİSİNE GÖRE BELİRLENEN YATIRIM ÖNCELİKLERİ ŞUNLARDIR:  Londra’nın ekonomik ve sosyal olarak canlandırılması; fiziksel dokunun korunması, toplu konut alanları, ve sosyal ve kültürel aktiviteler,  Nitelikli işgücü yaratmak için beceri geliştirme ve eğitim faaliyetleri,  Özel sektörün rekabet gücünün arttırılması ve girişimlerin desteklenmesi,  Londra’nın pazarlanması ve tanıtılması faaliyetleridir.

KAYNAKÇA Koray KARASU “Kamu Yönetimi Ülke İncelemeleri, İngiltere”(2004) Koray KARASU İngiltere’de Bölgesel Kalkınma Ajansları(2005)

İLGİNİZE TEŞEKKÜR EDERİZ