Tanımı: Yeni halk sağlığı, sağlık hizmetlerinden ziyade,tüm nüfusun sağlığını iyileştirmek için sağlık ve sağlıklı bir kamu politikası savunuculuğunun.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
Advertisements

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Gönülsüz Yeniden Yerleşim 0P 4.12 İlkeler ve Amaçlar.
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
TÜBİTAK NATIONAL PARTNER OF PLATON+ 28 Ocak 2010 TÜBİTAK, ANKARA.
Finlandiya’da Sosyal Güvenlik Politikası Oluşturma
TÜRK TORAKS DERNEĞİ 1.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Engelli Yetişkinler için Mesleki Uygunluk Modülü Geliştirme
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
KSB: Geçmiş ve Bugün Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
AVRUPA KENTSEL ŞARTI.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Bilgi ve Yenilik İktisadı
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Liderlik tarzları ve Yenilik
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Küreselleşme ile Ulus Devlet Ölüyor mu?
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
Eylem İçin Çevresel ÇağrıSürdürülebilir Yaşam Sağlama Maddiyatçılığın Ve Zenginliğin Sosyal Psikolojisi HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
ADALET, ERİŞİM VE SINIRLAR Hazırlayanlar: Huriye ADIGÜZEL Zeynep MERGEN Hasibe GÜL.
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
KADIN SAĞLIĞI İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
YAYGIN EĞİTİM.
Madde Bağımlılığı Politikası
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
HALK SAĞLIĞI VE SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ
ÖZEL BÖLGE HASTANELERİ
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

Tanımı: Yeni halk sağlığı, sağlık hizmetlerinden ziyade,tüm nüfusun sağlığını iyileştirmek için sağlık ve sağlıklı bir kamu politikası savunuculuğunun sosyal,ekonomik ve çevresel belirleyicilerinin canlanmasını tanımlamak için 1980’lerde ün kazanan bir terimdir.

Medikal sosyoloji, halk sağlığı veya 1989’a değin Birleşik Krallıkta öyle bilindiği gibi ‘Toplum Hekimliği’ ile yakın bir ilişkiye sahiptir. İki disiplinin temel alanları arasında, özellikle, hastalığın sosyal belirleyicileri ile ilgili, sağlıktaki eşitsizlikle, sağlık bakımını iyileştirmede yapısal engellerle ilgili önemli ölçüde bir örtüşme vardır

Yeni Halk Sağlığı hasta sağlığının sosyal ekonomik ve çevresel sebeplerine, bir ‘yukarı’ düşüncesine geçişle ilgiliydi

Sağlığın belirleyicileri

Ashton ve Seymour (1988)’e göre, Yeni Halk Sağlığı Birleşik Krallıkta tarihsel üç aşaması üzerinden sürdürülüyor.

1.si aşırı kalabalık kentsel nüfuslarda meydana gelen tüberküloz,boğmaca,kızamık ve kolera salgınını kontrol etmek için konutlaşma ve sanitasyonu geliştirmek için erken 19.yy harekatıdır.

1870’lerde ikinci adım, hastalığın mikrop teorilerini ortaya çıkarmada oluşturulur, bu da okul ve büyüyen toplum sağlık hizmetlerinin gelişimini, aile planlamasını kapsayan aşılama ve sosyal rolü içeren enfeksiyon kontrol altına alabilecek bireysel önlemleri önerir

Üçüncü adım bir düşüşten biridir, hastahane-temelli,tedavi edici hekimliğin mümkünatına olan inancın büyümesiyle sonuçlanan, bulaşıcı hastalık 1930’larda kontrol altına alınmıştır.

Ashton ve Seymour için, Yeni Halk Sağlığı,tıbbi müdahelelere, yüksek teknolojiye ve tedavi ediciliğin hakimiyetine olan zorluklardan doğmuştur

Tıpla birlikte, tıbbi müdaheleden ziyade, hastalığın sosyal nedenlerine doğru dönüş, Thomas Mc Keown’un İngiltere ve Wales’de 19. Yy’ın mortalideki azalmanın analizi çalışmasına göre temellenmiştir. O ilaç tedavileri ve aşılamaları gibi tıbbi müdahelelerin, bulaşıcı hastalıktan ölüm oranının azalmasına tarihsel olarak küçük bir katkısı olduğunu savunm uştur.

Çoğunlukla,artan yaşam süresi, iyileşen sosyal şartların, küçük ölçekli ailelerin, daha iyi beslenmenin ve daha sağlıklı bir çevrenin sonucudur.

Sağlık hizmetlerine odaklanmaya yönelik bir mücadele ve halk sağlığı için bir fırsat da çok sayıda etkili ulusal ve uluslararası, politik girişimlerden gelir.

Birincisi, Kanada Sağlık ve Refah Başkanı, Marc Lalonde, 1974 ‘te, morbiditenin(hastalık oranın) fazlasının önlenebilirliğini, ve tüm nüfusun sağlığını iyileştirmek için bir halk sağlığı oryantasyonuna ihtiyacı vurgulayan Kanadalıların sağlığı üzerine bir rapor yayınlamıştır

1986’da Dünya Sağlık Örgütü’nün Hastalık Teşvik adlı Ottowa Tüzüğü( alt başlığı ‘ Yeni Halk Sağlığına Doğru’) hastalıkta bir azaltmadan ziyade, sağlığı bir amaç olarak ele almıştır. Ottowa Tüzüğü, sektörler arası sağlıklı bir kamu politikasını, sağlık için ekonomik ve fiziki çevrenin önemini, sağlık hizmetlerini yeniden yönlendirmenin gerekliliğini vurgular.

Fran Baum (1988), Yeni Halk Sağlığı’nın Avustralya’da başlangıcını izlemede baskın bir politika ve ideolojinin 6 dönemini anahatlarıyllaoluşturur:

1.Sömürge dönemi öncesi sağlık üzerine yerli kontrol 2.Sömürge dönemi ( odak noktası sağlık önlemleri ve karantina olan ) 3.Ulus-inşaası ( 1890’lardan 1940’lara kadar ) 4.Zenginlik ( 1950ler ile 1970’ler arası devlet müdahelesinin büyüyen rolü ) 5.Yaşam tarzı ( kronik hastalığı azaltmak içn bireysel sağlık desteğinin esas alan programların başlangıcı) ve, lerin ortasından beri, Yeni Halk Sağlığı.

Eğer Yeni Halk Sağlığı’nın gelişimi hasta sağlığının soyal belirleyicilerinin eski- McKoewn ‘un yeniden keşfi olsaydı, Baum için ‘alan’ sosyal adalet ve sağlıklı halk politikası üzerineydi. Onun halk sağlığı görüşü sadece dahil ve sektörlerarası değil,aynı zamanda küreselleşmenin uluslararası eşitsizlikleri ve etkilerini de ele alan amacında küreseldir

Yeni Halk Sağlığı dar bir ‘eğitim’ işlevinden ziyade, oldukça katılımcı, toplum odaklı bir aktivite ki buda sağlık gündemi oluşturmada ve kendi toplumları içindeki geniş tabanlı sağlık iyileştirme girişimlerini geliştirmede bir role sahip vatandaşları kapsamaktadır.

Retoriği kesinlikle disiplinlerarası ve işbirlikçidir.

Nüfusun sağlığını en yukarı noktada mümkün kılmayı ele alacak kamu politikasını oluşturmak için sağlıklı ittifaklara ihtiyaç vardır İttifaklardaki odak, Ottowa Tüzüğü’nde ( Petersen ve Lupton, 1996:127-9) benimsenen politika ilkelerinin pratik uygulaması olarak düzenlenen, Dünya Sağlık Örgütü’nün Sağlıklı Şehirler projesi gibi girişimlere bağlanmıştır.

Sağlıklı Şehirler projesi belki de Yeni Halk Sağlığının başarılarını yanı sıra zıtlıkları da kapsar. ( Ashton ve Seymour,1988 ).

Birincisi,toplumun harekatını ve katılımını vurgulayarak ‘yukarıdan aşağıya doğru liderlik ‘ e bağlı kalır İkincisi, yol güvenliği veya tehlikeli atık giderimi gibi konular çerçevesinde halk sağlığı politikasını geliştirmek, kamu yasal kuruluşların ve özel sektörün işbirliğini gerektirir; fakat halk sağlığı hala bilimsel açıklamalara ve tekno-rasyonal düzeltmelere saplantılı ‘modern’ kuruluşlarla birlikte yürütülüyor ( Peterson ve Lupton,1996:144). Üçüncüsü, toplum katılımının vurgulanması, şehirde var olan çoklu toplumların ve sosyal kimliklerin çektiği zorluklarını ve sosyal eşitsizlikleri yuvarlamaktadır

Yeni halk sağlığının da bir sosyolojisi olmuştur. Sosyolojik hesaplar, meslekten olanlar gibi, birçok tarihsel, söylemsel geçişler yerleştirmişler, fakat ele alınan tıbbi objelerden ziyade daha çok kültürel etkilerine odaklanmışlardır.

David Armstrong (1993), örneğin, halk sağlığı söylemlerinin özel kimlikler ürerttiği yolları çizmek içn sınıflandırıcı bir sistemdeki elementler arasındaki sınırların sürekliliğini sağlamada ‘Mary Douglas’ın hijyenik kuralları’nın önemi hakkındaki tartışmalardan faydalanır.

Armstrog ‘ a göre, Yeni Halk Sağlığı’nın yeniliği,yeni bir alanın tarifidir. Bu yeni boşluk sadece doğanın vücuda etkisi ile değil, aynı zamanda insan vücutlarının da doğa üstündeki etkisi görüşü ile sonuçlanan, ‘bedebnsel-olamayan çevre üzerine odaklanan 19. Yy evriminin fasetidir.

Öte yandan, Peterson ve Lupton (1996) bu tartışmayı ‘yeni ahlak’ alarak tanımladığı Yeni Halk Sağlığı’nın post- yapısalcı analizinde genişletmektedir.

Özgür bırakan ve eşitlikçi retoriğe rağmen, Yeni Halk Sağlığı hala normal ve anormal, sağlıklı ve sağlıksızı tasvir eder.

Çoğu akademik ve hizmet departmanları ve kurslar, Yeni Halk Sağlığı’nı değil, fakat Birleşik Krallığın Halk Sağlığı Fakültesi tarafından hastalığı önleme, toplumun mevcut çabalarıyla hastalığı iyileştirme ve yaşam ömrünü uzatma bilim ve sanatı olarak tanımlanan Halk Sağlığını etiketlemiştir.

Bu tanımda Yeni Halk Sağlığı öncüleri Ashton ve Seymour veya Baumun görüşünü yansıtan çok az bi kısım vardır, ve halk sağlığı çalışanlarının eylemleri artarak kanıta dayalı tıp olarak arketipsel modern projelere yönelmektedir

Zor değil hastalığımızın nedenini anlamak, Şöyle bir bak üstümüze başımıza, o saat öğrenirsin herşeyi. Çünkü elbiselerimizi yıpratan neyse, odur vücutlarımızı da yıpratan. (BRECHT) dipnot: 13.ulusal halk sağlığı kongresinin ön sözünden alıntı

TEŞEKKÜRLER…