TOPLUMDA ÇOCUĞA VERİLEN ÖNEM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİCLE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ PSİKİYATRİ ANABİLİM DALI
Advertisements

Nacirema’da Vücut Ayinleri
İpek Yolunda Türkler Ünitesi 7. ve 8
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
C A N A N Halit Ertuğrul.
“ANNELER GÜNÜ” İÇİN DERS SUNUMU
e) Tanışma ve Tanıştırılmada Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
CANIM ANNECİĞİM Müzik:Kibariye(eller kader Kıymet bilmiyor ANNE
Yardımlaşma; Yapılması gereken bir şeyi bir kaç kişinin birlikte yapmasıdır. İnsanların tek başına üstesinden gelemeyeceği görevleri grupça yardımlaşarak.
TOPLUMSAL CİNSİYET VE KADINA YÖNELİK AİLE İÇİ ŞİDDET
PAMUK PRENSES YEDİ CÜCELER
HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ
Olumlu Disiplin Yöntemleri
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
Atasözlerindeki tezat
ZIT ANLAMLI SÖZCÜKLER.
Sunuindir.blogspot.com YAPIM EKLERİ
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
HAK VE SORUMLULUKLARIMIZ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
Kendine Karşı Sorumluluk
YİYECEKLER HAYVANLAR.
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
SERBEST OKUMA METİNLERİ
4. SINIF II. ÜNİTE: TEMİZ OLALIM
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
25 Aralık’la başlayan ve yaklaşık bir hafta süreyle kutlanan Noel ve yılbaşı, başta Avrupa ve Amerika kıtası ülkeleri olmak üzere dünyanın birçok.
Patlangıç Ortaokulu Tanıtım Sunusu.
HAK VE SORUMLULUKLARIMIZ
Halk Kültürü Türkiye’deki Geleneksel giyim-kuşam-süsleme Hazırlayan:
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
DRAMA.
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
Hoşgörü, her şeyi anlayışla karşılayarak olabildiği kadar hoş görme durumudur. Hoşgörülü olabilmek için insanın öncelikle karşısındakini anlaması, ona.
Türk Töresinde Kadın VE aile
Ailemizdeki Lider.
Gözlerine Selam Söyle gözlerine selam söyle benden Selamlarımı söyle benden O güzel gözlerine Dalıp dalıp gidersem.
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
HAYVANLAR HAKKINDA İLGİNÇ BİLGİLER
Etkili İletişimde Ortamın Yeri ve Önemi KÜLTÜREL ORTAM
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
GÜNGÖREN ANADOLU LİSESİ DEĞERLER EĞİTİMİ PROGRAMI
1. Anne Babanın Çocuklara Davranışı
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
Okul Aile Birliği Olağan Toplantısına Hoş Geldiniz 23/10/2012
TABAKALAŞMA VE SINIF.
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
3.2 ADIM:HAYATA SAĞLIKLI BAŞLAMA
ADNAN ÇAKMAN MATEMATİK ÖĞRETMENİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
SAYGI NE DİR?. SAYGI NE DİR? Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır Dilimizde bu kelime hürmet karşılığı kullanılmaktadır . Saygı bir.
Türk Kadınlar Birliği ülkemizde her yıl çocukları için büyük fedakarlığa katla­nan annelerden birini yılın annesi seçer. Yılın annesinin kişiliğinde tüm.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Metinleri Okuyalım.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
YİYECEKLER HAYVANLAR.
KÜLTÜR TURİZMİ.
KIRSAL AİLE.
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
Bugün neler öğreneceğiz?
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
CİNSİYET TAHMİN Cinsiyet belirleme için son yıllarda ortaya sıkça iddialar atılmaktadır. Kimi kadın, Çin takvimi ile hamile kalmak ve bebeğinin cinsiyetini.
Sunum transkripti:

TOPLUMDA ÇOCUĞA VERİLEN ÖNEM

Toplum aynı toprak parçası üzerinde bir arada yaşayan,temel ihtiyaçlarını sağlamak için iş birliği yapan insanlardan oluşur.Birey toplumla insan olur,toplumla varlığını sürdürür.Sağlıklı toplum olumlu yönde gelişme ve değişme halindedir.

GELENEKSEL TÜRK TOPLUMUNDA ÇOCUĞA VERİLEN ÖNEM

Çocuk evde aileyi tamamlar, özellikle kırsal kesimde küçükken aileye maddî katkı sağlar, büyüyünce de yaşlılık güvencesidir, aynı zamanda statü kaynağıdır. “Çocuklu ev pazar, çocuksuz ev mezar”. “Çocuksuz kadın meyvesiz ağaç gibidir”. “Çocuk evin meyvesidir”. “Oğlanı kızı olmayan avrattan, eski hasır yeydir”. “Evlâdı olmayanda merhamet olmaz”.

Geleneksel Türk toplumunda çocuksuz ev düşünülemez Geleneksel Türk toplumunda çocuksuz ev düşünülemez.Evlilik çocuk sahibi olmakla bir tutulur Çocuk sahibi olmamak bir eksikliktir ve sorumlusu kadındır.Bu eksikliği gidermek için her yola başvurulur.(kocakarı ilaçları,türbe ziyaretleri vb.) Erkek çocuğa sahip olmak ayrıcalık ve zorunluluktur.Bunun da sorumlusu kadındır.Bunun için de çeşitli önlemler alınır.

“Çok çocuk anayı şaşkın, babayı düşkün eder”. “Evlâdın varsa başında derdin var”. “Çocuk büyütmek taş kemirmek”. “Çocuk isteyen belâsını da istemek gerek”. “Evlâdın varsa bin derdin var, evlâdın yoksa bir derdin var”. “Evlâdın var mı derdin var”.

Gebelikte sağlıklı çocuğa sahip olabilmek için geleneksel önlemler alınır. Çocuğun doğumuna önem verilir.Nazardan koruyucu önlemler alınır.Çocuk görme ziyaretlerine gidilerek hediyeler verilir. Çocuğun büyüme ve gelişimi ile ilgili sorunlar doktordan önce geleneksel yöntemlerle çözülmeye çalışılır.Örneğin çocuğun konuşması gecikmişse muska yazdırılır.

“Kız doğuran tez kocar”. “Kız evde olsa da elden sayılır”. Çocuklar içinde de kız çocuğun değeri düşüktür, çünkü ele gidecektir. Erkek çocuğun değeri yüksektir, çünkü ondan beklentiler çoktur; hem baba adını, soyunu ve ocağını sürdürecek, hem de anne babaya statü kazandıracaktır. “Kız yükü tuz yükü”: “Kız doğuran tez kocar”. “Kız evde olsa da elden sayılır”. “Oğlan doğuran övünsün, kız doğuran dövünsün”. “Oğlanı her karı doğurmaz, er karı doğurur”. “Oğlandır oktur, her evde yoktur”. Torunda bile “Oğlanınki oğul balı, kızınki bahçe gülü” olarak nitelendirilir.

Çocuklar sevilir,öpülür,ninniler söylenir,korunur,abartılı sözler söylenir(kurban olduğum,yoluna öldüğüm gibi) Anne babaların yanında çocukların sevilmesi ayıplanır. Sevginin yanı sıra özellikle daha büyük çocuklara kızgınlık anında nefret içeren sözcükler ve beddualar söylenir,sıkça dövülür. Yaramaz çocuklar babayla,umacılarla,çingenelerle korkutulurlar.

Kız çocuklar erken yaşta eve kapatılırlar Kız çocuklar erken yaşta eve kapatılırlar.İlkokula gönderilmez ya da bitirmeden okuldan alınırlar. Küçük çocuklar ve özellikle erkek çocuklar üzerinde denetim zayıftır. Çocukları yalnız anne,babanın değil tüm köy yetişkinlerinin terbiye etme hakkı vardır. Geleneksel Türk toplumunda çocuklar korkutularak,sindirilerek ve dövülerek büyütülür.Merakları ve özgür davranışları engellenir.Uslu ve söz dinler olmaları girişken olmalarından önde tutulur.

Anadolu’da doğumla ilgili adet, inanma ve gelenekler; Aşeren kadın genellikle acı, ekşi ve baharatlı şeyleri yemekten kaçınmaya zorlanmaktadır. Bu tutum Anadolu’da çok olan “ Ye ekşiyi , doğur Ayşe yi ” tekerlemesiyle de ifade edilmektedir. Buna karşılık olarak da aşerirken tatlı yiyeceklerden yemek oğlan çocuğunun ön belirtisi olarak yorumlanmakta, bu durum da halk arasında; “ Ye tatlıyı , doğur atlıyı ” tekerlemesiyle anlatılmaktadır. Anadolu’da konuyla ilgili olarak; - Kadının fiziksel görünümüne bakılarak, - Kadının yediklerine bakılarak, - Kadının davranışlarına bakılarak, - Çocuğun ana karnında oynama süresine bakarak, Sancının geliş biçimi dikkate alınarak çeşitli yorumlar yapılmaktadır.

Kadının hamile kaldığı andan itibaren; Kadının hamile kaldığı andan itibaren; çocuğu annenin tüm davranışlarından etkileneceği bilimsel olarak kanıtlanmış olup; bu konuyla ilgili olarak Anadolu’nun geleneksel kesiminde çok yaygın olan inanış sistemi günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. Bu inanış sistemi; hamile kadını bir takım davranışları yapmaya ve yapmamaya zorlamaktadır. Yapmaması gereken davranışlara hamile kadın, hamileliği süresince; - Ayıya, maymuna, deveye bakmaz, - Balık, tavşan, paça, kelle yemez, sakız çiğnemez, - Cenazeye gitmez, cesede bakmaz, - Gizli saklı bir şeyi alıp yemez.

Hamile kadından yapması istenilen davranışlara ise; - Aya gökyüzüne bakar, - Güzel kimselere bakar, - Gül koklar, - Ayva, elma, yeşil erik, üzüm yer gibi örnekler verilebilir.

Anadolu’nun kırsal kesimlerinde geçmişte doğumlar köy ebelerinin yardımlarıyla köylerde evlerde yaptırılmakta doğum esnasında yapılan uygulamaların büyük çoğunluğu doğumun kolay olmasına yönelik uygulama ve pratikler oluşturmaktaydı. Bu uygulamalara örnek olarak; - Kadının saç bağlarının çözülmesi, - Kilitli kapıların, sandıkların, pencerelerin açılması, - Kuşlara yem serpilmesi, - Kolay doğum yapan kadının, doğum yapacak olan kadının sırtını sıvazlaması, - Silah atılması, - Kadının sırta alınıp silkelenmesi, - Kadının yüksek bir yerden atlatılması, - Kadının bir bezin içerisine konarak sallanması verile bilinir.

Anadolu’da çocuğa göbek adı konulması; - Çocuğun kabirde göbek adıyla çağrılacağı, - Öte dünyada göbek adıyla çağrılacağı, - Tövbe, talkın verilirken göbek adıyla çağrılacağı gibi dinsel nedenlerle açıklanmaktadır.

Geleneksel kültürde çocuğa ilk süt üç ezan beklendikten sonra verilmektedir. Bu uygulamayla çocuğun ileriki yaşamında sabırlı olacağına inanılmaktadır. Kadının ilk sütüne “ağız” denmektedir. Ağız sütünü çocuk emmektedir. Ağız emmeyen çocuğun ileriki yaşamında zayıf ve güçsüz olacağına inanılmaktadır. Geleneksel kültürde erkek çocukları kız çocuklarına göre daha çok emzirilmektedir. Bu davranışın nedeni oğlan çocuğunun daha güçlü ve kuvvetli olması isteğinden kaynaklanmaktadır.

TOPLUMSAL DEĞİŞİMLER

Son yüzyılda tüm dünyada teknoloji alanında yaşanan hızlı değişim aynı hızla yaşamın tüm alanlarına yansımıştır.Bilimsel buluşlar uygulamaya geçmiş ve toplumun yaşam biçimİ farklılaşmıştır.Sanayileşme ile birlikte insan gücüne ihtiyacın azalması ile birlikte köylerden kentlere yoğun göçler yaşanmıştır.Yapılan araştırmalara göre son 50 yıl içinde ülke nüfusunun yarısı köylerden kente göç etmiştir.

Ulaşımda,iletişimde tıpta,eğitimde ve ekonomide yaşanan gelişmeler ve buna bağlı değişimler sosyal ve kültürel değişimlere neden olmuştur.Bu değişimler toplumsal yaşamı temelden etkilemiştir.

Gelenek ve görenekler eskimiştir. Dinsel kurumların insan yaşamını yönlendirme gücü zayıflamıştır. Kadın erkek ilişkileri uygarlaşmıştır. Kadının ailede ve toplumdaki konumu yükselmiş,değeri artmıştır. Birçok yeni meslek türemiştir. Gelir ve tüketim artmıştır. Kültürel yapının değişikliğini yansıtan bu değişimler çocuğa yaklaşımları da değiştirmiştir.