Vahiy Süreci- Anlam arayışı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MELEKLERE İMAN.
Advertisements

Hz. İDRİS [a.s].
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
BAHÇELİEVLER MÜFTÜLÜĞÜ KUTLU DOĞUM PROGRAMINA HOŞ GELDİNİZ
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
AHLAK Güzel Söz; Anlam ve Mâhiyeti
KUR'AN-I KERİM'İ TANIYALIM
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İBADET - TEMİZLİK İLİŞKİSİ
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
Kur’ân’ın ve kâinatın dilinden. Her galakside ortalama yıldız.
AHİRET İNANCI.
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
ADALET.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
VAHİY Allah’ın peygamberlerine gönderdiği bilgilere ve mesajlara vahiy denir. Vahiy meleği Cebrail’dir.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
"Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik." (Enbiyâ, 107)
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ DERS 12 Fâtiha Suresi'nin Genel Tanıtımı, İstiâze ve Besmele 17 Aralık 2014, Çarşamba.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
PEYGAMBERLERE İMAN.
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
İslam’da Bilginin Kaynakları
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
Peygamberlere İman “Peygamber kendisine Rabbi tarafından indirilene iman etti, müminler de. Her biri Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
AKLIN KORUNMASI.
Bugün neler öğreneceğiz?
MELEKLERE İMAN.
Bugün neler öğreneceğiz?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Kur'an-ı Kerim …... yılında, ..…………… ayında,
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Sunum transkripti:

Vahiy Süreci- Anlam arayışı İbrahim (Abraham) Muhammed (Mohammed) Adem (Adam) Musa (Moses) İsa (Jesus) 2007

İnsanın hayatını anlamlandıran bu ışık, ilk peygamber Hz İnsanın hayatını anlamlandıran bu ışık, ilk peygamber Hz. Adem’den son peygamber Hz. Muhammed’e kadar daima aynı ilkeyi, “Tevhid” tekrar etmiştir. Tüm çağlar ve nesiller boyunca, her toplumda iman etmenin özünü teşkil eden bu temel inancın esasları aynıdır. Onun için semavî dinlerin hepsine “İslâm” denilmiştir[1]. [1] Âl-i İmrân 3/9: “Doğrusu Allah indinde din İslâm’dır.” Â1-İ İmrân 3/85: “Her kim de İslâm’ın gayrı bir din ararsa artık ondan ihtimali yok kabul olunmaz ve Ahirette o hüsran çekenlerden olur.” Ayrıca bkz. Mâide 5/3; En’âm 6/125; Zümer 39/22.

Vahiy Süreci (Bu zaman diliminde gönderilmiş binlerce peygamber) İbrahim (Abraham) Muhammed (Mohammed) Adem (Adam) Musa (Moses) İsa (Jesus) 2007 (Bu zaman diliminde gönderilmiş binlerce peygamber)

Rasûl: - Yeni bir “şeriat” getiren peygamber. Nebî de denir. Nebî: - “Haber” veren veya kendinden önceki şeriatı güçlendirmeye çalışan ıslahatçı peygamber.

Bütün peygamberlerin getirdiği vahiy kaynaklı ve “Tevhid” temelli mesaj, her çağda insanın hayatını anlamlandırma beklentisine konu olan ne varsa, o beklentilere cevap veren bir dünya tasviri sunmuştur.

Peygamberler, tarihte her seçkin insanın yaptığı gibi bilerek kavimlerinin çoğu geleneklerini, o zaman ve mekânda hakim düşüncelerini aşmışlar, bunların olumlu veya olumsuz etkilerine takılmadan insanları, “Tevhid” ile hayatı anlamlandırmaya çağırmışlardır.

Tevhid’in zaman dışı (intemporal) ve evrensel (universal) karakterini, kendi hayatlarını anlamlandırmada bireyin terkip/sentez güçleri ile göstermişler, diğer insanlara örnek olmuşlardır[1]. [1] 18/Kehf, 28/Kasas ve 36/Yâsîn (ilk üç sayfası) sûrelerini bu bakış açısıyla bir kere daha okuyabiliriz. Ayrıca bkz. İbrahim 14/9-12 (ve tümü).

Peygamberlerin getirdikleri mesajın/hayatı anlamlandırmanın temel içeriği (din) aynı kalmış, fakat insanın varoluşunu gerçekleştirme boyutuna ait olan uygulamada (şeriat’ta) bir farklılık belirmiştir. Bunun sebebi insanın yaradılış hikmetinde saklıdır:

Hayatın bir imtihan olması iki anlam içerir: l- İnsan, imtihan edilmekte olan, yani sorumluluğu üstlenmiş bulunan bir varlıktır. Dolayısıyla hayat bir sınavdır. Hayatın bir imtihan olması iki anlam içerir: - yüklenilmiş sorumluluk[1] => “emânet”. Bkz. Ahzâb 33/72.

Burada “yüklenilmiş sorumluluk/emânet” terimi iki boyut içerir: 1. boyut: bütün varlıkların insana emânet edilmesidir. 2. boyut: bütün varlık kategori’lerinin insanda mevcut bulunmasıdır.

- hürriyet (eylem, seçme) => iman veya inkâr[2]. İşte bu emânetin doğal sonucu da vahiyle gelen hayatı anlamlandırma (emirler-yasaklar)dır. - hürriyet (eylem, seçme) => iman veya inkâr[2]. 2- Dehr (İnsan) 76/3’de ve 29’da: “Her halde biz ona yolu gösterdik, ister şâkir olsun ister nankör kâfir!”. “İşte bu bir tezkiredir, dileyen Rabbine bir yol tutar.”

Hayattaki her durum, insana meydan okuduğu ve çözülecek bir sorun getirdiği için her insan, hayat tarafından sorgulanır, imtihan edilir. Böylece herkes, kendi hayatını yaşarken hayata cevap verir. Bu cevap verişin temelinde ise sorumluluk bilinci, sorumlu olarak yaşama bilinci ve “eylem” hürriyeti vardır. Her bilinçli eylemin temelinde ise bir “seçme” bulunur.

II- İnsan, Allah’ın yeryüzündeki halifesidir (halifetu’llahi fı’l-ard)[1]. [1] Bkz. Bakara 2/29-30; A’râf 7/128; Enbiyâ 21/105. Bakara sûresindeki bu âyetleri Ahzâb 33/72. âyet ile beraber okumak ve “tedebbür” etmek, “insan”ı tanımakta yararlı olabilir.

İnsan, genel olarak varlığın bütün basamaklarını, özellikle hayatın basamaklarını kendisinde topladığı için bütün tabiat onda, en azından fıtratları bakımından, bir araya getirilmiş en yoğun varlık birliğini bulur.

İnsanın bu fıtratı ve tabiattaki yeri, emânet ve hilâfet görevini yerine getirme sınavında başarılı olması içindir.

Bu sebeple insanın hayatını anlamlandırması, tabiattaki düzenin devam etmesi için de zorunludur.

İnsanın böyle kabiliyetleri olma- saydı, ne “hilâfet” ne de “emânet” sınavına gerek olurdu; ne emrolunmuşsa onu yapardı. Dolayısıyla insan, başıboş bırakılmış bir varlık değildir.

Bu görevin en somut örnekleri peygamberlerdir Bu görevin en somut örnekleri peygamberlerdir. Onlar, hayatın değerli/anlamlı kılınmasına dair vahyî yaşantıları ile insan olma bilincini somutlaştırmışlar ve insan olma imkânlarının yollarını” göstermişlerdir.

Çünkü halife-insandan istenen, hayatı dolu dolu yaşaması ve hayat tarafından sorgulanışında başarılı olmasıdır; kaybetmesi değil.