“Radyasyondan Korunma Uzmanı”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI SU GÜVENLİĞİ ŞUBESİ
Advertisements

Prof. Dr. H. Nezih Dağdeviren - Tr TAHYK YK Başkanı
Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı Çalıştayı
Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
Meriç Belediyeler Birliği
“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Türk Patent Enstitüsü Tarafından Düzenlenen Eğitim Programları
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
AB VETERİNER HEKİM PLATFORMU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
SEVK BİLGİ DÖNÜŞ FORMU VE
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
Yeni ve Temiz Enerji Araştırma ve Uygulama Merkezi (YETAM) tarihleri arasında gerçekleştirilen faaliyetler.
TÜRKİYE’DE MEDİKAL FİZİK EĞİTİMİ
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
ULUSAL VE ULUSLARARASI RADYASYON KORUMASI KURULUŞLARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
ULUSAL VE ULUSLARARASI RADYASYON KORUMASI KURULUŞLARI Cumhur YÜCEL – RADYASYON GÜVENLİĞİ VE KORUNMA.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
1 CONSUMER ACADEMY ‘CONSUMER ACADEMY’ TÜKETİCİ AKADEMİSİ Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
ARÇELİK ANONİM ŞİRKETİ İLE YAPILAN MESLEKİ EĞİTİM İŞ BİRLİĞİ PROTOKOLÜ.
Radyasyondan Korunmada Uluslararası Kriterlerin Oluşturulmasında Yetkin Kuruluşlar
Yönlendirme Komitesi Çalıştayı Şubat 2015, Ankara Plaza Hotel AB İç Pazarına ilişkin genel resimde 2 direktif arasındaki ilişkiler ve yakınsak.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Nedir?
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
1) Radyoaktif atık nedir 2) Radyoaktif atıkların sınıflandırılması 3) Radyoaktif atıkların toplanması ve depolanması 4) Radyoaktif atıkların yarılanma.
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Eurocert European Academy
Sunum transkripti:

“Radyasyondan Korunma Uzmanı” Avrupa Birliği’nde “Radyasyondan Korunma Uzmanı” Eğitim ve İş Profilinin Harmonizasyonu Çalışmaları Neşe Güven TAEK

EURATOM, AET paralelinde nükleer güvenlik ve radyasyondan korunma ile ilgili yasal zemini oluşturmak üzere 1957 yılında kurulmuştur. Euratom Kurucu Antlaşması, 33. maddesinde; üye ülkeler, mevzuatlarındaki gerekli yaptırımları “Radyasyondan Korunmada Temel Güvenlik Standartları”nda verilen hususlara uyumlu olacak şekilde düzenlemek ve buna ilişkin akademik ve mesleki eğitimlerle ilgili gerekli düzenlemeleri yapmakla yükümlü kılınmıştır. Madde 38.3’te “Qualified Expert” kapasitesini oluşturmak ve eğitimlerini sağlamak gereği getirilmiştir.

Bu çerçevede; çalışanların, halkın ve çevrenin korunmasının yüksek seviyede başarılabilmesi için radyasyondan korunmaya ilişkin akademik ve mesleki eğitim, en temel unsurdur. Temel Güvenlik Standartları Direktifi : Council Directive 96/29/Euratom of 13 May 1996 laying down basic safety standards for the protection of the health of the workers and the general public against dangers arising from ionising radiation. Temel Güvenlik Standartları Direktifinin Uygulamasına İlişkin Tebliğ : Communication from the Commission concerning the implementation of Council Directive 96/29/Euratom laying down basic safety standards for the protection of the health of the workers and the general public against dangers arising from ionising radiation (98/C133/03). Tıbbi Işınlamalar Direktifi : Council Directive 97/43/Euratom on health protection of individuals against the dangers of ionizing radiation in relation to medical exposure.

Temel Güvenlik Standartları Direktifi (96/29)’da Kalifiye Uzman (qualified expert-QE) şu tanımla yer almaktadır: Radyasyondan etkin düzeyde korunmayı ve koruyucu ekipmanın doğru kullanılmasını sağlamak üzere tavsiyelerde bulunabilecek; dozların değerlendirilmesine olanak sağlayan fiziksel, teknik veya radyokimyasal testleri yapabilecek gerekli bilgi ve eğitim düzeyine sahip olan, yeterlilikleri yetkili makamlarca tanınan kişilerdir. Bir kalifiye uzmana çalışanların ve toplumun radyasyondan korunmasına ilişkin teknik sorumluluk verilebilir.

Tıbbi Fizik Uzmanı: (Tıbbi Işınlamalar Direktifi 97/43) Eğitimi ve yeterliği yetkili makamlarca tanınan ve gerektiğinde hasta dozimetrisi, komplike yöntemlerin ve gereçlerin geliştirilmesi ve kullanılması, optimizasyon, kalite kontrol dahil olmak üzere kalite güvencesi ve ışınlanmada radyasyondan korunmayla ilgili diğer konular hakkında faaliyette veya tavsiyede bulunan radyasyon fiziği veya teknolojileri uzmanıdır. Md.6.3: Tıbbi fizik uzmanları, radyoterapi uygulamalarına yakından katılır. Nükleer tıpta standart tedavi ve tanı uygulamalarında bir tıbbi fizik uzmanı mevcut bulunur. Diğer radyolojik uygulamalar için, hasta dozimetrisi ile kalite kontrolü ve teminini içerecek şekilde optimizasyonun sağlanması konularında danışmanlık etmek ve gerektiğinde tıbbi ışınlanmalarda radyasyondan korunma ile ilgili tavsiyelerde bulunmak üzere bir tıbbi fizik uzmanı bulunur.

Md.7: Hekimler ve diğer sağlık çalışanlarının eğitimi 1. Üye ülkeler, pratisyenlerin ve diğer çalışanların, radyolojik uygulamaların amacına yönelik yeterli teorik ve uygulamalı eğitimi almış olmalarının yanı sıra, radyasyondan korunma alanında yeterliğe sahip olmalarını da sağlarlar. Bu amaç doğrultusunda, üye ülkeler, uygun müfredatın oluşturulmasını sağlarlar ve buna ilişkin diplomaları, sertifikaları veya resmi yetki belgelerini tanırlar. 2. Uygun eğitim programlarını alan kişiler, tıbbi radyasyon prosedürlerinin uygulamalarına katılabilirler. 3. Üye ülkeler, yetki belgesi alındıktan sonra eğitim ve öğretimin sürdürülmesini; yeni yöntemlerin klinik kullanımında, bu yöntemlerle ilgili eğitimlerin ve radyasyondan korunma için uygun gerekliliklerin düzenlenmesini sağlarlar. 4. Üye ülkeler, tıp fakülteleri ile diş hekimliği fakültelerinin temel müfredatında, radyasyondan korunmayla ilgili bir dersin verilmesini teşvik ederler.

89/48/EEC sayılı Konsey direktifi ile üç yıl veya daha uzun olan yükseköğretim programları sonucunda verilen diplomaların tanınma ilkeleri de düzenlenmiştir. Bu düzenleme ile, AB’ne üye ülkeler arasında, “düzenlenmiş meslekler” denilen mesleki hizmetler serbest dolaşıma açılmakta, bir meslek mensubunun bir diğer üye ülkede mesleğini hizmet sunumu şeklinde icra edebilmesi, bir diğer ülkede kendi adına işyeri açması veya bu ülkede kurulu bir işyerinde çalışabilmesi için gerekli mesleki yeterlilikler ve diğer kriterler belirlenmektedir.

Avrupa Komisyonunun isteği üzerine AB üye ve aday ülkelerde yapılan geniş kapsamlı bir incelemenin sonucunda 2003 yılında “Radiation Protection 133- The Status of the Radiation Protection Expert in the EU Member States and Applicant Countries – Study on Education and Training in Radiation Protection” isimli bir rapor yayımlanmıştır. http://ec.europa.eu/energy/nuclear/radioprotection/publication/doc/133_en.pdf Bu çalışmaya paralel olarak; Avrupa’da ortak bir radyasyondan korunma ve güvenlik kültürü geliştirebilmek, bu konuda verilen eğitimlerin tanınmasını ve radyasyondan korunma uzmanlarının gerekli niteliğe erişmesini sağlamak amacıyla ENETRAP (European Network on Education and Training in Radiological Protection) projesi oluşturulmuştur. http://www.sckcen.be/enetrap

Yapılan çalışmalardan; “kalifiye uzman”ın direktifte verilen tanımının AB üye ve aday ülkeler tarafından farklı şekillerde yorumlandığı ve bu konuda verilen akademik ve mesleki eğitimlerinin ve yetkili makamlarca tanınması için gerekli görülen niteliklerin ülkeden ülkeye çok büyük değişiklikler gösterdiği sonucu çıkmıştır.

RP0 RPE RP0 RPE RP0 RPE İngiltere Finlandiya Çek Cumhuriyeti Expertise

Bu nedenle, Avrupa Komisyonu, radyasyondan korunma alanında ulusal akademik ve mesleki eğitimlerin harmonizasyonunu sağlayacak ve aranan diploma ile niteliklerin ülkeler tarafından karşılıklı tanınmasını temin edecek bir “Radyasyondan Korunmada Öğretim ve Eğitim Avrupa Platformu” oluşturulmasını istemiştir. Bu amaçla, 20 - 21 Mayıs 2004 tarihlerinde Madrid’te düzenlenen çalışma grubu toplantısı sonucunda oluşturulan platformun ülkelerindeki mevzuata ve eğitim sistemine hakim olan temsilciler ile AB network ve projelerin temsilcilerinden oluşturulan ve yılda bir kez toplanması planlanan çalışma grubunun ilk toplantısı 22 - 24 Mayıs 2007 tarihlerinde Vilnius/LİTVANYA’da gerçekleştirilmiştir.

Kalifiye uzmanın uluslararası düzeyde eğitim ve kabul (tanınma) sisteminin kurulması için yapılması gerekli çalışmaların yürütülmesinin sağlanması amacıyla yapılan ilk çalışma grubu toplantısı sonucunda aşağıdaki konularda tavsiye kararları almıştır: 1. Direktifte yer alan QE tanımının, uzman danışmanlık hizmeti vurgulanarak görevlerini de kapsayacak şekilde yenilenmesi ve Radyasyondan Korunma Görevlisi (RPO) tanımının eklenerek RPO’nun gözetim ve diğer görevlerinin verilmesi.

2. Radyasyondan Korunma Uzmanı, Radyasyondan Korunma Görevlisi için aranacak yetkinlik şartlarının (teorik/pratik akademik ve işbaşı eğitimleri ile iş deneyimlerini kapsayan nitelik kriterlerinin) yapılan işin taşıdığı riske ve çalışma alanına göre belirlenmesi gerektiği. Bu kişilerin eğitim ve deneyime ilişkin standartların ülkelerin ulusal mevzuatlarında yer alacak şekilde detaylandırılması. RPO’ların uygulama spesifik olması gerektiği konusunda fikir birliği olmakla birlikte RPE’lerin daha geniş kapsamlı bir nitelikte olup olmaması gerektiği, RPE’ler için akademik bir eğitimin şart olup olmadığı veya geniş kapsamlı kurslar ile gerekli eğitimin sağlanıp sağlanamayacağı; RPO’ların gerekli eğitim ve deneyimi kazandıktan sonra RPE olup olamayacağı,

3. Medikal Fizik Uzmanları (MPE)’nın QE (RPE)’nin sorumluluklarını üstlenip üstlenemeyeceği ve sorumluluk paylaşımlarının nasıl olacağı konularının EFOMP ile müzakere edilerek netleştirilmesi. 4. EC ile IAEA ve IRPA işbirliği 96/29/Euratom ve BSS’in revizyonu çalışmaları kapsamında yürütülen çalışmalarda EC ile IAEA işbirliğinin sürdürülerek terminoloji ve konu başlıkları ile paralellik sağlanması, RPE tanımının geliştirilmesinde önemli katkıları olan IRPA (International Radiation Protection Association)’nın da çalışmalara davet edilmesi,

Eğitimlerin tek bir merkezde sağlanmasının mümkün Eğitimlerin tek bir merkezde sağlanmasının mümkün olamayacağı ancak eğitim verecek kuruluşların onaylanması gerekliliği, Eğitim materyallerinin standart hale getirilmesi ve bunun için uygulama, çalışma alanı ve seviyelerin belirlenerek her biri için standart öğretim modüllerinin geliştirilmesi gerektiği, Büyük ülkelerin kendi sistemlerini kurduğu, ancak daha küçük ülkelerin uluslararası desteğe gereksinim duyduğu,

5. Eğitim materyallerinin ve gerçekleştirilen eğitimlerin niteliklerinin paralelliğini sağlamak için ortak bir veri tabanının oluşturulması, Başarı ile yürütülmekte olan AB network (ALARA, EURADOSE, RECAN vb.) ve projelerden yararlanılması, Elektronik ve uzaktan öğrenimden önemli ölçüde destek alınabileceği ancak bunun klasik sınıf eğitiminin yerini tutamayacağı.

6. Ulusal yetkili makamların, “sektöre özgü” ve “riske özgü” belirlenen RPE ve RPO’ların resmi tanınmasını sağlayacak mekanizmaları kurmalarının istenmesi, RPO ve RPE’lerin teorik ve uygulamalı eğitimden sonra belirlenecek asgari süreler ile işbaşı eğitimi ve belli bir iş deneyiminden sonra tanınması gerekliliği, Kişilerin sürekli eğitiminin sağlanmasının gerekliliği, (Bazı ülkeler, QE’in direktifte verildiği biçimden daha kapsamlı olarak ele alınması halinde standartların düzenlenmesi ve uygulanmasının önemli bir külfet getirebileceğini ve daha esnek tutulmasında fayda olduğunu belirtmişlerdir.) 7. Kariyer profillerinin tanımlanması sonucunda “karşılıklı tanınma” işlemine temel teşkil edecek standart bir metot geliştirilmesi.

Sonuç olarak: radyasyondan korunmada temel güvenlik standartlarının uygulanması ancak radyasyon uygulamalarını yapan kişilerin radyasyondan korunma konusunda yeterli eğitim ve deneyime sahip olması ile sağlanabilir. Ülkemizde konu ile ilgili bazı akademik ve mesleki eğitim programları olmakla birlikte nitelik ve sayı açısından ihtiyaca cevap verememektedir.

Kurumumuzda Lisanslama Prosedürlerine göre uygulama alanına göre farklı meslek gruplarından kişiler Radyasyondan Korunma Sorumlusu (RPO) olarak tanınmaktadır. Tıbbi uygulamalarda medikal fizikçiler RPO olarak atanabilmektedirler. Radyoterapi uygulamalarında biri en az iki yıl deneyime sahip radyoterapi fizikçisi bulundurma zorunluluğu getirilmiştir. Nükleer tıp ve tanısal radyolojide yetişmiş medikal fizikçi sayısının azlığı nedeniyle böyle bir zorunluluk getirilememektedir. Bu durumda radyasyondan korunma sorumluluğu Nükleer Tıp veya Radyoloji Uzmanları tarafından üstlenilmektedir.

Radyolog hekimi bulunmayan bazı küçük devlet hastanelerinde radyoloji teknikerleri radyasyondan korunma görevlisi sorumluluğunu üstlenebilmektedirler. Radyolog hekimi bulunmayan bazı küçük kuruluşlarda pratisyen veya farklı uzmanlığı olan hekimler, TAEK’in verdiği kurslara katılıp, yapılan sınavda başarı gösterirlerse sertifikalandırılarak sorumluluk alabilmektedirler. Endüstriyel uygulamalarda ise NDT Seviye 1 veya 2 sertifikasına sahip kişiler TAEK’in verdiği kurslara katılıp, yapılan sınavda başarı gösterirlerse sertifikalandırılarak bu konuda sorumluluk alabilmektedirler.

Ülkemizde bu konuda eğitim veren lisans-üstü eğitim programları: Nükleer Enerji: H.Ü., Müh. Fak., Nük. Enj. Müh. Böl. İTÜ, Enerji Enstitüsü, Nük. Araş. AD. E.Ü., Nük. Bil. Enstitüsü, Medikal Fizik: İ.Ü., Onk. Enstitüsü, Tıbbi Radyofizik Bilim Dalı H.Ü., Onk. Enstitüsü, Radyasyon Onkolojisi Bilim Dalı 9 Eylül Ü., Sağlık Bil. Enstitüsü, Medikal Fizik AD. A.Ü., Müh. Fak., Fizik Müh. Böl., Medikal Fizik Grb. A.Ü., Nük. Bil. Enstitüsü Radyasyondan Korunma: H.Ü., Fen Bil. Enstitüsü, Rad. Fiziği ve Uyg. AD.

TAEK değişik meslek disiplinlerine yönelik radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma ile ilgili kurslar açarak sınav sonucu katılım belgesi vermektedir. Kurs programlarının içerikleri ve süreleri uygulama alanına göre değişmektedir. Ankara Üniversitesi Nükleer Bilimler Enstitüsü ile Kurumumuz arasında Aralık 2005’te imzalanan protokolle kurulan TAEK Eğitim Merkezinde (TAEM) kurs programlarının sürekliliği sağlanacaktır.

Ülkemizde de iş profiline göre RPO ve RPE’nin yeterli düzeyde akademik ve mesleki eğitimlerini sağlayacak bir sistemin kurulabilmesi için, uluslararası harmonizasyon çalışmalarını yakından takip ederek ve ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon sağlanarak gerekli yasal ve idari düzenlemelerin doğru şekilde yönlendirilmesi önem taşımaktadır.

TEŞEKKÜRLER nese.guven@taek.gov.tr