Proje Değerlendirme ve Kamu Sektörü Yatırım Kararları Glenn P. Jenkins Queen’s Üniversitesi, Kanada Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs 29 Şubat 2008.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
İŞLETME - MUHASEBE Naim DENİZ.
Finlandiya’da Politika Koordinasyonu, Yatay Yönetişim ve Kanıta Dayalı Politika Yapımı Sirpa Kekkonen
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bölüm 6 Yatırım Kriterleri
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
5. GÜN Değerlendirme ve İzleme Süreci Örnekleri  1)Sağlık ve Sosyal İşler Bakanlığı sektöründe yapılan değerlendirmeler ve hesap verebilirlik arasındaki.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
SİMÜLASYON VE BULANIK KÜME YAKLAŞIMI İLE PROJE RİSK DEĞERLEMESİ
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
1 Bankalar Birliği Seminer Programları için Dr. Halit Gönenç Tarafından Hazırlanan Power Point Prezentasyonu Finansal Yönetime Genel Bir Bakış Halit Gönenç.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. Bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

Proje Değerlendirme ve Kamu Sektörü Yatırım Kararları Glenn P. Jenkins Queen’s Üniversitesi, Kanada Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs 29 Şubat 2008

Sunumun ana hatları I. Kamu Yatırım Hazırlıkları Alanında Uluslararası Tecrübe MALEZYA 1971 senesinde başlamıştır KANADA 1974 senesinde başlamıştır II. Vaka analizi: Proje Değerlendirme Sürecinin Uygulanması

2 I- Kamu Yatırım Hazırlıkları Alanında Uluslararası Tecrübe

3 İyi bir Kamu Yatırım Programının Bileşenleri Politikaya Yönelik Stratejik Yönlendirme Merkezi idarenin politikaların belirlenmesinden sorumlu bakanlıkları ile icracı bakanlıklar arasında koordinasyonun sağlanması Yatırımın seçilmesi ve onaylanması Politika sonuçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi

4 Yatırım Planlaması: Malezya Sistemin beyni, Başbakanlığa bağlı Ekonomik Planlama Birimi’dir. Politikayla ilgili olarak, Ekonomik Planlama Birimi ile icracı bakanlıklar arasında yakın koordinasyon mevcuttur Federal Bakanlıklar ve Eyalet Hükümetleri, Ekonomik Planlama Birimi tarafından oluşturulmuş metodolojileri kullanarak, projelerin değerlendirilmesinden sorumludurlar Sistemde, Başbakanlığa bağlı Uygulama ve Koordinasyon Birimi’nin projeleri yakından izlemesi esastır Emphasis on results – Sonuçlara vurgu – yüksek ekonomik büyüme hedeflerine ulaşılabilmesini teminen uygulamanın yakından izlenmesinin yanı sıra yatırımda verimliliğinin vurgulanması

5 Malezya Kalkınma Planlama Sistemi Bakanlar Kurulu Ulusal Planlama Konseyi (UPK) Ulusal Kalkınma Planlama Komitesi (UKPK) Ekonomik Planlama Birimi (EPB) Kurumlar Arası Planlama Grubu (KAPG) Ulusal Eylem Konseyi Uygulama ve Koordinasyon Birimi Federal Bakanlıklar ve Kurumlar Eyalet Hükümeti Taslak Politika TaslakGenel Çerçeve genelgeler Teklifler Sekreterlik

6 Analitik Becerilerin Geliştirilmesi : Malezya İdari (Yönetim) kadrodaki her yetkili, memuriyette geçen her 4 sene sonunda Ulusal Kamu Yönetimi Enstitüsünde (INTAN) bir sene süreyle eğitim görür ile 1990’lı yıllarda uygulanan müfredat programı, 8 haftalık Proje Planlaması ve Değerlendirmesi ve Proje Yönetimine ilişkin benzer kursları içermektedir. Stratejik planlama sürecine aşırı yoğunlaşılması yüzünden, projelerde kötü sonuçların alınması sebebiyle 1990’lı yıllarda zayıflayan ön yatırım değerlendirme sürecine odaklanılmıştır. Bu zayıflığın varlığı kabul edilmiştir. Hükümet, 2008 senesi için Ulusal ve Eyalet EPB’lerinin 100 üyesinin Bütünleşik Yatırım Değerlendirme ve Proje Yönetimi alanında yetiştirilmesini kararlaştırmıştır.

7 Yatırım Planlaması: Kanada Yıllık bütçe, mali disiplinin korunması ve politika alanında hükümetin gerçekleştirdiği yönlendirmenin devamı için gerekli merkezi bir araçtır Politika alanında yönlendirme (Başbakan, Maliye Bakanı, Hazine Kurulu Başkanından oluşan) Öncelikler ve Programlar Kabine Komitesi eliyle sağlanmaktadır İcracı Bakanlıklara bütçeden ayrılan ödenekler Maliye Bakanlığı tarafından belirlenir. Fiili projelerin seçimi İcracı Bakanlıklarca gerçekleştirilir. Önemli yatırım harcamalarının tümü İcracı Bakanlıklarca değerlendirilmeli ve Hazine Kurulu Sekreterliği ve Maliye Bakanlığı Müşterek Komitesi tarafından onaylanmalıdır. Her Merkezi veya Sektörel Bakanlığının kendi Değerlendirme Şubesi bulunmaktadır. Hem Ön Değerlendirme hem de Yatırım Sonrası Değerlendirme gerçekleştirirler. Uygulamanın izlenmesi sektörel bakanlıkları eliyle gerçekleştirilirken, mali izleme ise Baş Denetçilik ofisi ile birlikte Hazine Kurulu Sekreterliği tarafından gerçekleştirilir.

8 Yatırım Planlaması: Kanada Hazine Kurul Sekreterliği yatırımların değerlendirilmesinde uygulanacak kılavuz ilkeleri çıkartır. Hemen hemen her tür proje ve program için artık, sektörlere özel değerlendirme kılavuz ilkeleri belirlenmiş durumdadır Örneğin, Kanada Maliyet-Fayda Kılavuz İlkeleri: Düzenleyici Teklifler (2007 senesi Ekim ayında çıkartılmıştır)

9 Kanada Maliyet-Fayda Analizi Rehber İlkeleri: Düzenlemeler 1. ADIM Sorunların, Risklerin Tanımlanması ve Referans Hattının Durumunun Belirlenmesi 1.1 Artımlı etkiler 1.2 Referans Senaryonun oluşturulması (proje olmaksızın) 2. ADIM Hedeflerin Belirlenmesi 3. ADIM Alternatif Seçeneklerin Geliştirilmesi

10 Kanada Maliyet-Fayda Analizi Rehber İlkeleri: Düzenlemeler 4. ADIM Her bir Alternatif Seçene için Maliyet-Fayda Değerlendirmesi 4.1Önemli Etkilerin Belirlenmesi 4.2Faydaların Ölçülmesi 4.3Maliyetlerin Ölçülmesi 4.4Kriterler 4.5Maliyet-Etkinlik Analizi 4.6Paydaşlar Üzerindeki Etkiler 4.7İndirim Oranları 4.7.1İndirim Oranına Rasyonel Yaklaşımlar 4.7.2Kanada için İndirim Oranı 4.7.3Yıllık Maliyet ve Faydalar 5. ADIM Muhasebe Tablosunun Hazırlanması 5.1Maliyet-Fayda Analizi 5.2Paydaş Analizi

11 Analitik Becerilerin Geliştirilmesi:Kanada Kanada üniversitelerinin İktisat ve Kamu Yönetimi bölümlerinde okutulan lisans ve lisansüstü öğrenim programlarında, yatırım değerlendirme alanında bir veya daha fazla derse yer verilmektedir Hazine Kurulu Kılavuz İlkeleri, proje değerlendirme çalışması gerçekleştirmek isteyenler için iyi bir eğitim araçları seti oluşturmaktadır. Kamu sektörü yatırımlarının değerlendirilmesinde sıklıkla özel sektörden danışmanlık hizmeti alınmaktadır Bu danışmanlar, Hazine Kurulunun belirlediği kuralları takip etmek konusunda oldukça teşvik edilmektedirler. Ayrıca, bu alanda yaşanan rekabet, özel sektörün, zamanla, analiz kalitesini arttırmasına yol açmaktadır

12 Stratejik Yönlendirme Politikalar Koordinasyon Uygula- ma MALEZYA Bakanlar Kurulu MB MED Merkez Bankası UPK UKPK EPB ŞİLİ Bakanlar Kurulu Planlama Bakanlığı Proje seçimi KANADA Politika ve Programlar Komisyonu Proje Seçimi MB Hazine Kurulu Katı Esaslar ve Mali Hadler Mali Hadler Bütçe Komitesi Kılavuz İlkeleri Bakanlar Kurulu Sektörel Bakanlıklar Sektörel Bakanlıklar Proje seçimi Sektörel Bakanlıklar Eyalet Hükümetleri

13 Uluslararası Tecrübeden Elde Edilen Sonuçlar Kamu sektöründe kurumsal yapı çeşitliliği söz konusudur ancak, başarılı olabilmek için bürokrasinin, proje fikirlerini yüksek kalitede değerlendirmesini sağlanması konusunda teşvik edilmesi gerekmektedir. Malezya’da uygulamada zorluklar içeren başarısız bir projenin üstlenilmesinden çekince duyulur. Kurumlar, UKB’ine yakalanmak ve proje müdürlerinin ceza almasını istemezler. Bu sistem, proje uygulama beceri ve kabiliyetlerine oldukça vurgu yapan bir sistem olmakla birlikte, bu, her zaman için paranın iyi değerlendirildiği anlamına gelmemektedir.

14 Uluslararası Tecrübeden Elde Edilen Sonuçlar Kanada, hükümetin aldığı kararlar bakımından oldukça ademi merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Başarısız bir proje hazırlık ve değerlendirme çalışması gerçekleştirmiş bir Bakanlığa karşı uygulanacak başlıca müeyyide, söz konusu yatırımların onay sürecinin hazine Kurulu ve Maliye Bakanlığı tarafından geciktirilmesidir. Kanada’da bürokratların çekincesi, projenin başarısız olacağı ve Baş Denetçi (BD) tarafından bu başarısızlık hakkında büyük çapta kamuoyu oluşturacak olmasıdır. Baş Denetçilik ofisi ülkedeki en yetenekli iktisatçı ve proje değerlendirme uzmanlarından oluşan personel ve danışmanlara sahiptir. Bunlar, sürekli şekilde yatırım sonrası değerlendirmeler gerçekleştirirler. Baş Denetçilik oldukça saygın bir makamdır. Baş Denetçilik ofisinin, kamu sektöründe büyük miktarda kaynağın heba olmasına yol açan yatırımların kanıtlarıyla ortaya koyması sebebiyle, hükümetlerin seçimleri kaybetmeleri dahi söz konusu olmuştur. Baş Denetçilik raporuna göre, çalışmalarında yetersiz bulunan devlet memurların görevden alınabilmekte ya da rütbesi indirilebilmektedir.

15 Uluslararası Tecrübeden Elde Edilen Sonuçlar Kamu sektörü yatırımlarına yönelik proje değerlendirme sisteminin uygulanmasındaki ön şartlardan birisi de, en azından özel sektör danışmanlarını gerekti gibi sevk ve idare becerisine sahip, uygun eğitimden geçirilmiş analiz uzmanlarından oluşan çekirdek kadro oluşturulmasıdır Reform sürecine, devlet görevlilerinin beceri tabanının geliştirilmesinden başlanmalıdır Genellikle, yatırım değerlendirme sistemi ancak, politika yapıcılarının modern yatırım değerlendirme tekniklerinin faydalarına ikna olmalarından sonra uygulanacaktır Çalışmayı gerçekleştirecek bir kısım personel eğitilmeden, yeni sistemlerin uygulanmasında genellikle isteksiz kalınmaktadır.

16 II- Vaka Analizi: Bütünleşik Proje Değerlendirme

17 Temel Gerçekler: Büyükşehir Su İşleri ve Kanalizasyon Sistemleri İdaresi (BSİKSİ) Güney Manila yöresini, Filipinlerin fenni içme suyu ihtiyacı en fazla artış gösteren yöresi olarak belirlemiştir. Projenin hedefi, yöredeki konutların %85’ine yeterli miktarda kaliteli içme suyu sağlamanın yanı sıra yörede yeterli temiz su ve fenni kanalizasyon sistemi bulunmamasından kaynaklanan sağlık problemlerinin iyileştirilmesidir. İlk yatırım maliyetinin yüzde 63’lük kısmı Asya Kalkınma bankası ve diğer finans kuruluşları tarafından karşılanırken, ilk yatırım maliyetinin geri kalan kısmı BSİKSİ tarafından karşılanmıştır Yatırımın 2004 senesinde tamamlanacaktı. Projenin beklenen işletim ömrü 30 senedir. Örnek Vaka: Güney Manila Su Dağıtım Projesi

18 Güney Manila Su Dağıtım Projesi Projenin Öngörülen Sonuçları: Tahmini toplam maliyet: milyon 1990 Filipin Pezosu. Mali analiz sonuçları: %9’luk reel indirim oranı uygulandığında, -77,76 milyon pezo tutarında marjinal negatif NBD Ekonomik analiz sonuçları: %10,3’lük reel indirim oranı uygulandığında, 2.117,87 milyon pezo tutarında pozitif ekonomik NBD Projedeki yeni genişlemeler için başabaş fiyat yaklaşık 5,2/m 3 pezodur.  Proje, ekonomik açıdan potansiyel olarak cazip olmakla birlikte mali açıdan zayıftır. Zayıf mali sonuçlar giderilmedikçe, başarısızlık riski bulunmaktadır. Fiili Sonuç: Proje, finansal faaliyet gelirlerinin yetersiz olması sebebiyle proje, başarısız olmuştur.

19 EKONOMİK DEĞER MALİ DEĞER VERGİ ETKİSİ TÜKETİCİYE NET FAYDA NET İŞGÜCÜ FAYDALARI = + + EKONOMİK DEĞER MALİ DEĞER VERGİ ETKİSİ TÜKETİCİYE NET FAYDA NET İŞGÜCÜ FAYDALARI = +

20 Net Faydaların Dağılımsal Analizi Ekonomik/Finansal ve Dağıtımsal Analiz arasında Uzlaşı: İNDİRİM ORANLARI Mali%9%9 Ekonomik%10,3 %10,3’lük reel indirim oranı ile Ekon. NBD = % 10,3’lük reel indirim oranı ile Mali NBD + % 10,3’lük reel indirim oranı ile Belir. NBD 2.117,87=-442, ,47 =2.117,87 Net Fayda Toplamının Dağılımı: Yoksul kesimler için potansiyel anlamda yüksek faydalar. Hükümet Bedelsiz Kullanıcılar Bedelli Kullanıcılar Mühendislik Hizmetleri Su Satıcıları %10,3’lük reel indirim oranı ile Belir. NBD ,

21 PROJE KARAR KRİTERLERİ ÖZETİ: 1. Mali NBD 2. Mali İGO 3. Yıllık BSO’ları 4. BSO’ları 5. Ekonomik NBD 6. Ekonomik İGO 7. Paydaşlar üzerindeki etkinin BD’i 8. Yukarıda sayılan göstergelerin her 9. biri için kabul edilemez sonuç olasılığı 10. (risk simülasyonu) Proje Sahibi Açısından Bankacılar Açısından Ülke Açısından Dağılım Analizi Risk Analizi

22 Analiz Yapısı Şekil 1:

23 Şekil 2 : Ekonomik Analiz Birinci Adım: Ulusal Ekonomik Parametreler: a. Sermayenin Ekonomik Fırsat Maliyeti b. Döviz Primi (Manila Su Temin Projesi için yapılan diğer bir çalışmadan alınmıştır) + İkinci Adım: Aşağıda sayılanlar bakımından Ekonomik Çevrim Faktörleri: a. Suyun ekonomik değeri (Tablo 12) b. Aşağıda sayılanlar dahil Proje Girdileri; Yatırımlar İşletme Giderleri İşgücü İşletme Sermayesi c. Çevrim Faktörlerinin Özeti (Tablo 13a-13b) Ekonomik Maliyet ve Fayda Tablosu (Tablo 14) (Reel Mali Nakit Akış Tablosuna Uygulanmıştır)

24 Şekil 3: Dağılım Analizi A. Net Reel Ekonomik Kaynak Akışı (Tablo 14) B. Neet Reel Mali Kaynak Akışı (Tablo 8) C. Dışsallık Net Kaynak Akışı (Tablo 15) D. Dışsallık Dağılımı (Bugünkü Değer) (Tablo 16) E. Ekonomik ve Mali Analiz Uzlaşısı: (Tablo 17) - (Eksi) (Getiriler)

25 Şekil 4: Risk Analizi A. Duyarlılık Analizi (Tablo 18 ve 19) B. Risk Değişkenleri (Tablo 20) C. Sonuçlar (Tablo 21, Şekil 1 ve 2)