TÜRKİYE’DE MESLEKİ EGİTİM VE TEŞVİK EDİCİ FAKTÖRLER Sinan Musubeyli Eskişehir Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi TOBB YOİKK İstihdam.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Advertisements

ERASMUS+ GENEL TANITIMI
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
MESLEKÎ VE TEKNİK ORTA ÖĞRETİM KURUMLARI MEZUNLARININ İZLENMESİ PROJESİ.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
İkili Eğitimin Çokamaçlı Modüler Lise Olarak Türkiye Uygulama Modeli Savaş M. Özaydemir TOBB Mesleki Eğitim Komisyonu Başkanı Eskişehir Sanayi Odası Başkanı.
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
SİVAS TİCARET VE SANAYİ ODASI. SİVAS 1901 yılında kurulmuştur. Yaklaşık 4000 aktif üyesi bulunmaktadır. 24 meslek grubundan 62 meclis üyesi ve 20 personeli.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
Yürütmekte olduğumuz proje Çalışma Sosyal Güvenlik Bakanlığı- Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin.
132 yıllık Çınar İstanbul Ticaret Odası’nın Desteğiyle Büyüyen Selvi ‘’İstanbul Ticaret Üniversitesi’’
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI BÖLÜMÜ ANESTEZİ PROGRAMI STRATEJİK PLAN SUNUMU.
NEZİHE ÖKSÜZ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
GAZİ ORTAOKULU REHBERLİK BİRİMİ
İŞ PİYASASI VE ÇALIŞMA ALANLARI
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
ATATÜRK ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
MESLEKÎ EĞİTİM TANITIM ETKİNLİKLERİ.
AYŞE ŞAHİN MESLEK LİSESİNDE EĞİTİM VERİLEN MESLEKİ EĞİTİM ALANLARI.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunlar
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
İçerik Proje Genel Bilgileri Proje Genel Amaçları Proje Hedef Grubu
İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN TANITIMI VE YÖNLENDİRMESİNE İLİŞKİN
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
T.C. ULUS KAYMAKAMLIĞI Abdipaşa Çok Programlı Lisesi Müdürlüğü
GELİŞİM İÇİN DEĞİŞİM PROJESİ”
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
Sandıklı Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
HAZIRLAYAN GÜNEŞ KARTEPER
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI MEB / PKMB 1984.
İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Dr. İsmail DEMİR Eğitim Politikaları Daire Başkanı.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
HOŞGELDİNİZ FUNDA KÖROĞLU REHBERLİK SERVİSİ.
GÜLTEN ÖZAYDIN ÇOK PROGRAMLI LİSESİ MESLEK SEÇİMİ SUNUMU HAZIRLAYAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN EBRU GÖKER.
GÜLNAZ İBRAHİM GÜNGÖR TARA KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
MESLEK İ E Ğİ T İ MDE 3. BOYUT. GEREKÇE 10. Kalkınma Planı’nda yer alan;  "MESLEKİ GELİŞTİRME PROGRAMI"  "İŞ GÜCÜ PİYASASININ ETKİNLEŞTİRME PROGRAMI"
PRONET GÜVENLİK SİSTEMLERİ A. Ş
T.C. MERSİN VALİLİĞİ TARSUS İMKB MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ MÜDÜRLÜĞÜ TEMSA GLOBAL SAN. VE TİC. A.Ş. ARASINDA YAPILAN EĞİTİM İŞ BİRLİĞİ PROTOKOLÜ.
MUHASEBE VE FİNANS ÜMİT KÖSE Ö NSÖZ bu slaytta anlatılmak istenen bu alan üzerinde neler yapılabilir faydaları nelerdir Hayatımıza.
ARÇELİK ANONİM ŞİRKETİ İLE YAPILAN MESLEKİ EĞİTİM İŞ BİRLİĞİ PROTOKOLÜ.
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
KURUM HİZMETLERİ VE İSTİHDAMA YÖNELİK UYGULAMALARI
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ EĞİTİM YENİDEN YAPILANDIRILIYOR.... MESLEKİ EĞİTİM YENİDEN YAPILANDIRILIYOR...
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI TÜRLERİ
ESKİŞEHİR TEKNİK ÜNİVERSİTESİ HAVACILIK VE UZAY BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HAVACILIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ Güncelleme Tarihi: Hazırlayan: Havacılık Yönetimi.
İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI Isparta Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü
İSTİHDAM ODAKLI MESLEKİ EĞİTİM KONSEPTİ
İSTİHDAM ODAKLI MESLEKİ EĞİTİM KONSEPTİ
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
TÜRKİYE İŞ KURUMU.
Eurocert European Academy
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE MESLEKİ EGİTİM VE TEŞVİK EDİCİ FAKTÖRLER Sinan Musubeyli Eskişehir Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi TOBB YOİKK İstihdam Çalışma Grubu Başkanı Bayrak 1

İÇERİK I. Mesleki Eğitimde Genel Görünüm II. Mesleki Eğitimde Odaların Rolü III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Bayrak 2

I. Mesleki Eğitimde Genel Görünüm Türkiye’de Eğitim Göstergeleri (2007-2008) Okul Kademesi Okul Sayısı Öğretmen Öğrenci 1 Okul Öncesi 22.506 25.901 701.762 2 İlköğretim 34.093 445.452 10.870.570 3 Genel Lise 3.830 106.270 1.980.452 4 Mesleki ve Teknik Lise 4.450 84.771 1.264.870 5 Fakülte ve Yüksek Okul 1.339 89.329 2.291.762 TOPLAM 66.218 751.723 17.109.416 Bayrak İlköğretimden mezun olanların yaklaşık %40’ı mesleki eğitimi tercih ediyor. 3

Mesleki Eğitimde Güçlü Yönler - Mesleki ve teknik öğretim fırsatlarının geniş kitleler için ücretsiz ve kolay erişilebilir oluşu - Mesleki ve teknik öğretimin kurumsal alt yapısı ve yaygın hizmet kapasitesi - İstihdam ile mesleki eğitimin ilişkilendirilmesinin önemine ilişkin bilincin yaygınlaşması - Genç ve yetişmiş insan kaynağı kapasitesi Mesleki Eğitimde Zayıf Yönler - Uzun vadeli politika ve stratejilerin uygulanmasındaki yetersizlikler - Orta öğretimde genel eğitim ağırlıklı yapının sürmesi - Mesleki ve teknik öğretimin önemi konusundaki farkındalık düzeyinin düşüklüğü - Mesleki ve teknik öğretime yeterli kamu kaynağının aktarılmaması - Mesleki rehberlik ve yönlendirmenin yetersiz olması - Okullardaki teknik donanımların çağın gereksinimlerine uymaması

Hedef 2012: Mesleki Eğitimi Tercih Eden Öğrenci Oranının %50’ye Çıkarılması Amaçlanan Sonuç: Nitelikli eleman ihtiyacının karşılanması ve mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile meslek yüksekokulu mezunlarının talebi karşılama oranlarının artırılması Yöntem: Tercih yapacak öğrenciler için meslek okullarını daha cazip hale getirmek ve firmaların bu kişileri tercih etmesini sağlayacak teşvik edici düzenlemeleri gerçekleştirmek

II. Mesleki Eğitimde Odaların Rolü - Sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetişmesini sağlamak amacıyla üniversiteler, yüksekokullar, meslekî ve teknik eğitim kurumları kurmak, kurulmuş bulunanlara iştirak etmek, işbirliği yapmak - İlgili kuruluşlarla işbirliği halinde görev tanımları yapmak, bu görev tanımlarına uygun öğretim programları hazırlanması ve uygulanmasını teşvik etmek - Odalarca sürdürülen çıraklık ve meslekî eğitim hizmetlerinin uyumlu yürütülmesini teminen uygulamalara rehberlik etmek, bu amaçlarla gerektiğinde bir meslekî eğitim merkezi kurulmasını sağlamak

Eskişehir Sanayi Odası’nın (ESO) Mesleki Eğitim Çalışmaları Gerçekleştirilen ve halen uygulanmakta olan AB projeleri (İŞKUR, MEGEP, Leonardo DV-Avusturya, ETCF-Almanya) CNC Eğitim Merkezi Planlanan Çok Amaçlı Meslek Lisesi Bayrak 7

En İyi Mesleki Eğitim Sistemleri: Avusturya ve Alman Dual Mesleki Eğitim Modülleri ESO tarafından Avusturya ve Almanya’da Dual Mesleki Eğitim Sistemi üzerine yapılan incelemelerde saptanan tespitler: Avusturya’da orta öğretimden sonra öğrencilerin %70’i mesleki eğitimi tercih ediyor, bu oran Almanya’da da %60’ın üzerinde, Merkezler hayat boyu öğrenme prensibine göre çalışıyor ve eğitimde yaş kısıtı bulunmuyor, Bayrak 8

Meslek seçiminde öğrencilerin el yatkınlıklarının ölçüldüğü test ve deneme atölyesi

Meslek tanıtımlarının yapıldığı Rehberlik Merkezi

En İyi Mesleki Eğitim Sistemleri: Avusturya ve Alman Dual Mesleki Eğitim Modülleri Eğitimler %70 firmalarda, %30 okulda gerçekleştiriliyor, Pratiğe dönük uygulamalara çok önem veriliyor. Öğrencilere proje ödevleri verilerek yaratıcı tarafları geliştiriliyor, Öğrencilere ve ailelere sürekli rehberlik hizmeti veriliyor. Büyük firmalar kendi mesleki eğitim okullarını kuruyor. Bu yolla hem kendilerine hem de müşteri ve tedarikçilerine kalifiyeli eleman yetiştiriyor, Bayrak 11

Uygulamalı eğitime güzel bir örnek

En İyi Mesleki Eğitim Sistemleri: Avusturya ve Alman Dual Mesleki Eğitim Modülleri Eğitimlerin finansmanı devlet ve şirketler tarafından sağlanıyor, ***Ülkemizle birebir kıyaslama yapmak sağlıklı olmayacaktır. Odalar mesleki eğitimde çok önemli görevler üstleniyor. Mesleki eğitim danışmanlığından, firma çalışanlarının eğitilmesine ve diploma verilmesine kadar sorumluluk ve yetkileri bulunuyor, Mesleki eğitimle ilgili düzenlemeler bölgedeki ağırlıklı sektörlere bağlı olarak düzenlenebiliyor, Dual sistemde yer alan tüm öğretmenler her yıl düzenli olarak farklı alanlarda eğitiliyor. Bayrak 13

Avusturya’da uygulanan eğitim sistemine göre, mesleki eğitimini tamamlayan öğrenciler üniversiteye devam etmek isterlerse “Köprü Kurslara” katılabiliyorlar. Bu kursların amacı öğrencinin mesleki eğitim esnasında geride kaldığı derslerin telafisini sağlamak ve öğrenciler için üniversite yolunu sürekli açık tutup mesleki eğitimi teşvik etmek.

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Sürekli Eğitim: Okullar, kamu kurumları, sivil toplum örgütleri, meslek kuruluşları ve özel sektör işletmeleri “sürekli eğitim merkezleri” oluşturarak modüler kredili sisteme uygun eğitimler verebilmelidir. Özellikle örgün mesleki eğitim olanaklarının yeterince sunulamadığı yörelerde ya da alanlarda meslek edindirme programları açılmalıdır. - Sürekli eğitim programlarına uygun olan her yaş ve kesimden katılımcı alınmalı ama uygulamada eğitim standartlarından ödün verilmemelidir.

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Mesleki Eğitim Danışmanlığı: Avrupa’da uygulanmakta olduğu gibi mesleki eğitim öncesi branş seçiminde yardımcı olacak rehberlik hizmetleri, beceri ve yetenek belirleme testleri ile bilhassa ailelere bilgilendirme hizmetleri vermek ve bu konuda ofisler oluşturmak mesleki eğitime olan katılımı ve bilinci artıracaktır.

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Mezuniyet Puanına Göre İşe Alma: Mezunlar işe alınırken okul bitirme puanlarına göre tercih edilebilirler. Bu hem okul sırasında başarı için öğrencileri teşvik edecek hem de işyerleri mezunları seçerken öğrencinin bilgi ve becerisinden emin olabilecektir. Öğrencinin daha fazla çalışmasının teşvik edilmesi aynı zamanda eğitim kalitesini de yükseltecektir. Bayrak 17

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Eğitim Programlarında İşyeri Emniyet Tedbirlerinin de Yer Alması: Bu uygulama meslek lisesi mezunu çalışanların uğradıkları meslek kazalarını azaltılacaktır. Dolayısıyla sigorta primlerinin iş kazaları bölümünde, bu eğitimi almış meslek lisesi mezunlarına yönelik iyileştirmeler yapılacak, işletmeler kazasızlık oranında iyileşme sağlamak amacıyla da meslek lisesi mezunlarını tercih edebilecektir. Bayrak 18

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler İstihdamda Öncelik: Meslek okulu mezunlarına istihdam önceliği sağlanarak yüksek öğrenimdeki yığılmanın önlenmesi sağlanabilecektir. Bu amaçla, meslek okulu mezunu istihdam eden işletmeler teşvik edilmelidir. (Örnek olarak, belirli bir süre için ve belirli bir oranda vergi veya prim muafiyeti ya da indirimi getirilebilir.) Ayrıca işletmelere çalıştırdıkları kişi sayısına göre “Eğitici Personel” istihdam etmelerinin teşvik edilmesine yönelik politikaların geliştirilmesi mesleki eğitim mezunlarına yeni bir iş dalı açacaktır Bayrak

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler İstihdamda Diploma ve Sertifika Zorunluluğu: Örnek; Müteahhitlerin meslek lisesi mezunu kalfa, usta çalıştırmaları teşvik edilerek inşaatların kalitesi ve çalışanların iş kazalarından korunması yönünde kontrol mekanizması oluşturulması. Dayanak; depremlerde çöken bazı binalarda yeterli malzeme kullanıldığı, ancak kolonlarda demir etriyelerin doğru bağlanmamasından dolayı beton pompaları ile kalıp içine beton zerk edilirken, bu etriyelerin kayarak direklerin altında toplandığı ve üst bölümlerde eksik kalan etriyelerin bina kolon ve direklerini zayıflattığı ve binaların bazılarının sırf bu hata yüzünden çöktüğü belgelenmişti. Bayrak 20

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Meslek Liselerine Giriş Sınavı: Meslek liselerine girişlerde eskiden olduğu gibi tekrar giriş sınavı konulması hususu tartışılabilir. Böylelikle genel olarak ilköğretimde başarısız olan öğrencilerin meslek liselerine gelerek bu okulların mezunlarında başarıyı düşürmelerinin önüne geçilebilir. Bu aynı zamanda eğitim kalitesini de yükseltecektir. Başarısız öğrenciler danışmanlık yoluyla teknik liselerin yerine çıraklık merkezlerine yönlendirilebilir. Bayrak 21

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Alanda Yükseköğrenimin Teşviki: Yükseköğretime girişte ek puan uygulamasına, orta öğretim programlarının devamı niteliğindeki yükseköğretim programları daha makul şekilde belirlenerek devam edilmeli ve böylece ilgili alanda yükseköğretim özendirilmelidir. Bayrak 22

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler İşsizlik Sigortası Fonu’ndan Destek: İşsizlik Sigortası Fonu’nda ciddi bir kaynak bulunmaktadır. Bu kaynak sınırlı şekilde kullanılabilmektedir. Söz konusu fonun bir şekilde meslek eğitimin teşviğinde kullanılması düşünülebilir. Bayrak 23

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Özel Girişimcilik Desteği: Meslek okulu mezunlarına bir takım özel girişimcilik desteklerinin getirilmesi istihdam yaratma imkanının yanında mesleki eğitimin tercih edilebilirliğinde de avantajlar sağlayacaktır. Bayrak 24

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Okul Sigortası: Mesleki eğitim alan öğrencilerin işyerinin yanında okul eğitimlerinde doğabilecek kazalara ve meslek hastalıklarına karşı da sigortalanması teşvik edici bir faktör olabilir. Bayrak 25

III. Mesleki Eğitimi Teşvik Edici Faktörler Tüm Meslek Okulu Mezunlarına Statü Kazandırılması konusu tartışılabilir: Örneğin; halihazırda Ticaret Lisesi mezunlarının bir statüsü bulunmamaktadır. Bu mezunlara Muhasebe Yardımcısı gibi sıfatların kazandırılması mesleki eğitimi teşvik edici bir faktör olacaktır. Bayrak 26

TEŞEKKÜRLER Bayrak 27