2 - DEDELER ZAMANI İBRAHİM'in hayatı Yaratılış bölüm 12-25 12 23 Ur, Haran, Kenan, Mısır Sara, İbrahim ölümü 13 Lut 12 22 23 13 Kurban Melki-zedek 14 22 14 İBRAHİM'in Hayatı 21 İshak 21 15 Antlaşma 15 20 16 Avimelek 19 17 İsmail 18 16 20 Sodom Sünnet 3 melek 19 17 18
İBRAHİM'in hayatı A. İlk Seneleri (11:29 - 12:9) C. İbrahim Mısır'a göç ediyor (12:10-20) D. İbrahim ve Lut ayrılıyorlar (13:1-18) E. İbrahim Lut'u kurtarıyor (14:1-24) F. ..................................... (15:1-21) G. İsmail'in doğumu (16:1-16) H. .................................... (17:1-27) I. Mamre'deki melekler (18:1-33) J. ................................... (19:1-38) K. Abimelek'in yanında (20:1-18) L. İsmail ile İshak (21:1-21) M. Abimelek'le ahit (21:22-34) N. ...................................... (22:1-19) O. Sara'nın ölümü (23:1-20) P. İbahim'in ölümü (25:1-11 - İshak'ın kurbanı - İbrahim'in sünneti - Allah İbrahim'i çağrıyor - Sodom'un sonu - Allah İbrahım'le bir antlaşma (ahit) yapıyor
Rom. 4'te İbrahim'in imanı hakkında neler öğreniyoruz: (a.1-8) onun imanı ................................... ayrı idi (a.9-12) onun imanı .................................. ayrı idi (a.13-15) onun imanı ................................ ayrı idi (a.16-22) onun imanı ................................ bağlı idi (a. 23-25) onun imanı bize ........................ oldu KANUN ALLAHIN SÖZÜ İŞLER SÜNNET ÖRNEK
KURTULUŞ 1) ... İsa'nın kanıyla 2) ... bahşiş olarak 3) ... ancak imanla örnek: İmanlıların babası - İBRAHİM (bölüm 4) ya SEVAP ? ya SÜNNET ? ya KANUN ? Rom 4:2-8 Rom 4:9-12 Rom 4:13-22
1.soru: "Ya sevaplara ne olacak?" İmanla doğru sayılmak için en büyük örnek: İBRAHİM Rom 4:1 Madem öyle, bedence bizim babamız olan İbrahim'den için ne diyelim? Rom 4:2 İbrahim yaptığı işlerinden için suçsuz sayılmış olaydı, o vakıt hakkı olacaydı övünsün. Ama değil övünsün Allahın önünde. Rom 4:3 Kutsal Kitap ne diyor? "İbrahim Allaha iman etti, bu da ona doğruluk sayıldı." Rom 4:4 Kim işlerse, onun alacağı bir bahşiş sayılmaz, bir ödemek sayılır. Rom 4:5 Ama kim işlemezse, onun yerine Allaha iman ederse, hani Allahsız kişileri suçsuz kılacak diye, işte o kişinin imanı kendisine doğruluk sayılacak.
1.soru: "Ya sevaplara ne olacak?" Rom 4:6 Aynı öyle Davut da o adamın mutluluğunu anlatırıyor, hani Allah onu işler olmadan suçsuz sayıyor: Rom 4:7 "Ne mutlu o kişilere ki, onların haksızlıkları af edildi ve onların günahları örtüldü. Rom 4:8 Ne mutlu o adama ki, Rab onun günahlarını hesaba koymayacak." Mezmur 32:1 Ne mutlu isyanı bağışlanan, Günahı örtülen insana! 2 Suçu RAB tarafından sayılmayan, Ruhunda hile bulunmayan insana ne mutlu!
Romalılar 4:1-3 Yakup 2:21-24 1 Madem öyle, bedence bizim babamız olan İbrahim'den için ne diyelim? 2 İbrahim yaptığı işlerinden için suçsuz sayılmış olaydı, o vakıt hakkı olacaydı övünsün. Ama değil övünsün Allahın önünde. 3 Kutsal Kitap ne diyor? "İbrahim Allaha iman etti, bu da ona doğruluk sayıldı." ------------- Gal 5:6 Çünkü Mesih İsa'da ne sünnetli olmak, ne de sünnetsiz olmak bir fayda getirmez. Önemli olan imandır, hani sevgi işlerinde kendini gösteren bir iman. 21 Peki, dedemiz İbrahim işlerle suçsuz sayılmadı mı, ne vakıt oğlunu İshak'ı kurbanyerinin üstüne koydu? 22 Görüyorsun, nasıl onun imanı onun işleriyle birlikte işledi. Onun imanı işlemekle tamamlandı. 23 Böylelikle şu kutsal yazı yerine geldi: "İbrahim Allaha iman etti, bu da ona doğruluk sayıldı." Ve onun adı 'Allahın dostu' oldu. 24 Evet, görüyorsunuz, insan işlemekle suçsuz sayılıyor, değil sade iman etmekle. Yakup gösteriyor, iman kendi kendini kurtaramaz Pavlus gösteriyor, iman aslında nedir
2.soru: "Ya sünnete ne olacak?" Rom 4:9 Peki, bu mutluluk kime veriliyor? Sade sünnetlilere mi, yoksa sünnetsizlere de mi? Hani diyoruz ya, "İbrahim'e iman doğruluk sayıldı." Rom 4:10 Ne zaman suçsuz sayıldı? Sünnetli iken mi, yoksa henüz sünnetsiz iken mi? Değil sünnetli iken, ama henüz sünnetsiz iken.
2.soru: "Ya sünnete ne olacak?" Rom 4:11 Ve nişan olarak da sünneti aldı. Bu sünnet onun imanına bir mühür olacaktı (ama o iman henüz sünnetsizken onda bulunurdu). Maksat, sünnet olmadan iman edenlerin babası olabilsin, o kişiler de suçsuz sayılabilsin. Rom 4:12 Aynı zaman da sünnetlilerin babası olsun; o sünnetliler ki, değil sade sünnetli halktandırlar, ama aynı zamanda babamızın imanının izinden yürüyorlar. Ve o iman onda bulunurdu, ne vakıt o henüz sünnetli değildi. Filipililer 3:3 Çünkü asıl sünnetli olanlar biziz. Biz ki, Allaha ruhta hizmet ediyoruz, Mesih İsa'da seviniyoruz ve beden şeylere de güvenmiyoruz. Koloseliler 2:11 - Onda gene, elle yapılmayan bir sünnetle sünnet oldunuz. Mesihteki sünnette beden tabiyetiniz atıldı. 12 - Onunla beraber vaftizde gömüldünüz. - Ve gene Onunla beraber dirildiniz. Allahın işine iman edince dirildiniz, hani Onu ölülerden diriltirdi diye.
3.soru: "Ya Allahın kanununa ne olacak?" Rom 4:13 İbrahim'e ve onun soyundan gelenlere Allah söz vermişti, dünyayı miras alacaklar diye. Ama Allahın bu sözü, Allah kanunu ile verilmedi, imandan gelen bir doğrulukla verildi. Rom 4:14 Çünkü Allah kanununa sahip olanlar mirasçı olsalardı, iman boş bir şey olurdu, Allahın sözü de artık geçmeyeceydi.
3.soru: "Ya Allahın kanununa ne olacak?" Rom 4:15 Çünkü Allah kanunu Allahın öfkesini kaldırıyor. Ama kanun nerede yoksa, orada onu bozmak da mümkün olmuyor.
İBRAHİM MUSA İSA -2000 -1400
3.soru: "Ya Allahın kanununa ne olacak?" Rom 4:16 Onun için Allahın sözü, imana bağlanmıştı, merhamete dayansın diye. Allahın sözü İbrahim'in soyundan gelenlerin hepsine kesin olacaktı. Değil sade Allah kanununa sahip olanlar, ama aynı zaman da İbrahim'in imanına sahip olanlar. O da hepimizin babasıdır. Rom 4:17 Aynı yazıldığı gibi: "Ben seni çok milletlerin babası yaptım." Bu da ölüleri diriltiren, ve henüz var olmayan şeyleri var eden Allahın önünde oldu. Rom 4:18 İbrahim, umut yokken umutla iman etti. Öylelikle çok milletlerin babası oldu. Bu da verilen şu söze uygundu: "Senin soyun böyle olacak."
3.soru: "Ya Allahın kanununa ne olacak?" Rom 4:19 İmanda hiç zayıflamadı: yüz yaşında iken ölmüş gibi olan kendi bedenine baktı, Sara'nın ölmüş olan ana rahmine baktı, Rom 4:20 ve gene de imansızlık yapıp Allahın sözünden şüpelenmedi. Tam tersi, imanda kuvvetlendi ve Allahı şanladı. Rom 4:21 Ve tam güvenirdi ki, Allahın kuvveti var, söz vermiş olduğu şeyleri yerine getirsin. Rom 4:22 İşte, onun için bu ona doğruluk sayıldı. Rom 4:23 Bunlar yazılmadı sade onun kendisi için, hani ona doğruluk sayılsın diye. Rom 4:24 Hayır, bunlar bizim için de yazıldı, ve bize de doğruluk sayılacak, çünkü Rabbimiz İsa'yı ölülerden Diriltirene iman ediyoruz. Rom 4:25 Rabbimiz İsa, bizim suçlarımız için verildi, ve biz suçsuz sayılalım diye diriltirildi.