ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Ayşe Şeyma YILDIRIM Aslınur ÜRE Alaattin KURT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Soru Cevap Yöntemi Soru sormak her türlü öğrenmenin başıdır. Kafasında herhangi bir konu hakkında soru oluşturan kişi, artık meselenin farkına varmış,
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Gösterip Yaptırma Yöntemi
2.HAFTA ETKİLİ BİR ÖĞRETİM YÖNTEMİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay Memiş
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
GRUPLA TARTIŞMA TEKNİKLERİ ELİF ŞİRİNGÜL EPO TEZSİZ YÜKSEK LİSANS ÇAĞDAŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI Yard. Doç. Dr. GÜZİDE ÖNER.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Yard.Doç.Dr. Gülbeyaz Can İ.Ü. Florence Nihtingale HYO İstanbul
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Philips 66 Tartışma Tekniği (1/6)
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Eğitsel Oyunlar.
Oyun Nedir? Oyun; geniş anlamda çocuğun kişiliğini bütünü ile etkileyen bir faaliyettir. Oyun, çocuğa hiç kimsenin.
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
MERHABA.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
OYUN OYUNLAŞTIRMA YÖNTEMİ
Soru Cevap.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
SORU-CEVAP YÖNTEMİ.
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
Öğrenme Öğretme Süreci
Çalışma Yaprağı.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARCS Modeli.
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
SINIF YÖNETİMİ.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Programlı Öğretim.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DEDİKODU TEKNİĞİ VE ARKASI YARIN TEKNİĞİ. DEDİKODU TEKNİĞİ Öğrencilerin konuyu kavramaya çalışmasını o konuda düşünmelerini ve konu hakkında çeşitli fikirleri.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Ayşe Şeyma YILDIRIM Aslınur ÜRE Alaattin KURT

SORU CEVAP YÖNTEMİ

SORU-CEVAP YÖNTEMİ Bu yöntemin esası öğretilmek istenen bilgilerin soru sorularak öğrencinin kendisine buldurulmasıdır. Öğretmenin sorduğu sorulara öğrencilerin sözel olarak cevap vermelerine dayanır. Çoğunlukla anlatım yöntemi ile birlikte kullanılır. Soru-cevap yöntemi; anlatım yönteminin sıkıcılığını ve monotonluğunu az da olsa ortadan kaldırarak öğrencileri aktif hale getirmeye çalışır. Anlatma yönteminden sonra eğitimde en çok kullanılan öğretme metodudur.

Soru cevap yöntemi öğretmenin işlenen konu ile ilgili olarak; öğrencilerin bilgilerini yoklamaktan çok; öğrencileri düşündürmek, önemli noktalara öğrencilerin dikkatini çekmek, cevapları öğrencilere buldurmak gayelerini taşır.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN KULLANIM AMAÇLARI Öğrencileri düşünmeye yöneltmek, Öğrencileri derse katmak, Anlaşılmayan noktaları ortaya çıkarmak, Öğrencilerin bildiklerini ve bilmediklerini ortaya çıkarmak, Önemli olan noktayı vurgulamak, Pekiştirme işlemini yapmak yani pekiştireç vermek, Konuyu tekrar etmek için kullanılır.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN FAYDALARI Ezberlemeyi ortadan kaldırarak gerçek öğrenmeyi sağlar. Öğrenme geç olmasına karşın; öğrencilerin hatırlama, düşünme, muhakeme, analiz, sentez ve değerlendirme yeteneklerini geliştirir. Bu yöntem canlılığı sağladığı için fikir eğitiminde büyük avantajlar sağlar.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN FAYDALARI Sorular öğretimde tekrar ve pekiştirmeyi sağlar. Sorular, öğrencilerin derse ve konuya karşı dikkat ve ilgilerini arttırır, onların derse istekle katılmalarını sağlar. Öğrencilerin derse aktif olarak katılmalarını sağlayarak konuların anlatılmasında öğrencilerin birinci derecede rol almaları; onlara, toplum önünde konuşmayı, liderliği, kendine güveni, girişim duygusunu, konuşma kurallarını, fikir alışverişini, demokratik düzende konuşmayı ve yaşamayı kazandırır.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN FAYDALARI Öğretim sürecinde öğretmene dönüt-düzeltme sağlar. Sorular bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerindeki öğrenmeyi ölçme amacıyla kullanılabilir. Öğretmen soru cevap yöntemini bir anlamda kontrol aracı olarak kullanabilir. Öğrenci her an kendisine soru sorulacağını bildiği için sürekli dersle ilgilenir.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN SINIRLILIKLARI Bilgi vermek için anlatım yöntemine göre daha yavaş, daha fazla zaman alıcıdır. Soru-cevap yönteminin kalabalık sınıflarda uygulanması güçtür. Belirli tip öğrenmeyi ölçmek için soru hazırlama güçtür.

SORU-CEVAP YÖNTEMİNİN SINIRLILIKLARI Sorulara sürekli, tam ve doğru cevap verememe öğrencinin kendine güvenini azaltır. Öğrencilere soru sorma fırsatları tanıma: zaman zaman konunun dışına çıkılmasına ve dersin gerçek amaçlarından uzaklaşılmasına neden olabilir.

SORU HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Sorular istenilen cevaplara göre şekillendirilmelidir. Sorular basit, kolayca takip edilir ve anlaşılır olmalıdır. Açık bir amacı olmalıdır. Eğer soru belirsizlik taşıyorsa cevabı da bir anlamı olmaksızın belirsiz olacaktır. Sorunun cevabının genel, kişisel, fikir veya tutumları gerektirmesinden kaçınılmalıdır. Soru asla cevabı ima etmemelidir. Her soruda yalnızca bir fikir kapsanmalıdır. Evet yada Hayır cevabıyla geçiştirilecek soruların iyi soru türü olmadığı bilinmelidir. Sorular öğrencilerin kabiliyetlerine uygun olmalıdır. Öğrencinin cevaplayamayacağı kadar zor sorular sorulmamalıdır. Kim, niçin, hangisi, neden, nasıl, ne zaman, nerede gibi kilit soru kelimelerinin kullanılmasına özen gösterilmelidir.

SORU SORMA TEKNİĞİNİ BİLME Sorular tüm sınıfa sorulmalı, öğrencilerin düşünmeleri için bir süre beklendikten sonra cevap vermesi istenen öğrencinin ismi söylenmelidir. Sorular tüm sınıfa dağıtılmalıdır. Öğrencilerin isimlerini alfabetik olarak sıradan sınıfın önünden yada arkasından başlayarak söylemek gibi sabit kalıplardan kaçınılmalıdır. Soruları sınıfta yaymak öğrencilerin başka şeyle meşgul olmalarını önleyecektir. Soruyu yalnızca bir öğrencinin cevaplamasına izin verilmelidir. Cevap için uygun zaman tanınmalıdır.

SORU SORMA TEKNİĞİNİ BİLME Soruların cevapları hep aynı öğrencilerden istenmemelidir. Parmak kaldırmadığı halde cevap verebileceklerden, ilgisiz ve başka şeyle meşgul olanlardan veya sınıfın konuşmasını istediği öğrencilerden de cevap istenmelidir. Öğrencilere ad ve soyadları ile hitap edilerek cevap istenmeli, öğrencilere cevap vermediği zaman fazla ısrar edilmemeli başka bir öğrenciden cevap istenmelidir. Öğretmen soruları samimi ve tatlı bir dille sormalı, öğrencilere güveni olduğunu belirten tavırlar takınmalıdır.

SORU SORMA TEKNİĞİNİ BİLME Öğrencilerin sorulara verdikleri cevapların sınıftaki bütün öğrenciler tarafından işitilmesi sağlanmalıdır. Sorular sık sık tekrar edilmemelidir. Çünkü sorunun tekrarlanacağını bilen öğrenci sorulduğunda dikkatle dinlemez. Öğrencilerden tam cevap beklenmelidir.

SORU SORMA TEKNİĞİNİ BİLME Öğrenciler soru sormaya isteklendirilmelidir. Sık sık sınıfça cevaplamalara izin verilmemelidir. Doğru cevap veren öğrencinin davranışı “iyi”, “güzel” gibi sözlerle pekiştirilmeli ancak yanlış cevap veren öğrencinin sınıf önünde utandırılmasından sakınılmalıdır. Sorulan soru sınıfça cevapsız kalırsa soru birkaç parçaya ayrılarak yeniden sorulmalı böylece öğrencilerin soruyu cevaplamalarına yardım edilmelidir.

ÖĞRETMENİN ROLÜ Sorular öğretmen tarafından sorulur. Kontrol edicidir. Öğrencilerin seviyelerini soru sorarak kontrol edebilir. Yol göstericidir ve esnek olmalıdır.

ETKINLIK

EĞİTSEL OYUNLAR

OYUN NEDİR? Oyuncunun belirli kurallara uyarak belirlenen hedeflere ulaşma mantığına dayalı olarak oluşturulmuş eğlence aracıdır.

EĞİTSEL OYUN NEDİR? Öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesini ve daha rahat bir ortamda tekrar edilmesini sağlayan bir öğretim tekniğidir. Bireysel yetenekleri ortaya çıkaran, geliştiren; takım oyunlarında, yarışma hırsı kazandırarak, kuralları uymayı, sevinci ve üzüntüyü paylaşmayı öğreten, oynarken eğitmeyi amaçlayan bir araçtır.

Temelde ikiye ayrılır: 1) Gerçek hayat benzeşim oyunları: Günlük hayattan roller ve senaryolar içerir. 2) Akademik oyunlar: Öğrencinin motivasyonunu daha az dikkat çekici başlıklarla bütünleştirmeye çalışan ve çoklu öğretim ortamı sağlayan yazılımlardır.

EĞİTSEL OYUNLARIN TEMEL HEDEFLERİ Eğlenerek Öğrenme Problem Çözme Kritik Düşünme Kavram Öğretimi Strateji Geliştirme Olgunlaşma

EĞİTSEL OYUNLARIN TEMEL HEDEFLERİ Oyunlar, bütün öğrencilerin rahatça anlayıp, etkin katılımlarını sağlayacak düzeyde basit, kolay ve gerçekten ilginç olmalıdır. Bu nedenle seçilen oyunlar öğrencilerin farklı düzey ve yeteneklerine uyarlanabilecek bir esneklikte olmalıdır. Oyunun kuralları sınıftaki herkesin katılımına izin vermeli ve oyunun belli bir amacı olmalıdır. Bu nedenle oyunun kuralları açık ve net bir şekilde anlatılmalıdır.

EĞİTSEL OYUNLARIN ÖZELLİKLERİ Kurallar Hedefler Kazanma/Kaybetme Birden fazla oyuncu Yarışma Sıralı hareket Eğlence Donanım ve araç-gereç kullanımı

İYİ BİR OYUN NASIL OLMALIDIR? Kısa bir tanıtım yapılmalı, Kullanın yönergesi ve kuralları hazırlanmalı, Güdülenmeyi sağlayıcı bir olay (senaryo) seçilmeli, Farklı seviyedekiler için aynı başarının gerçekleştirilmesine olanak verilmesi, Güdülenmeyi sağlayıcı etkenlerin kullanılması, Oyunun bireyin çabasını arttırıcı olması, Öğrenene ödül olanağının verilmesi, Uygun olan dönüt yollarının ve tekniklerinin kullanılması, Kazanan yarışmacının tanımlanması gerekir.

OYUNLARIN YARATILMASINDA VE KULLANILMASINDA OLUŞABİLECEK SORUNLAR Gerçekten eğlendirici olan oyunları yaratma güçlüğü Eğitim hedefleri ve oyun özellikleri arasında tutarsızlık Oyundan öğrenmenin etkililiği Oyunların içsel veya dışsal güdüleyici özelliğinin farkına varılması Eğitimcilerin oyunlar hakkındaki olumsuz görüşlerinin giderilmesi Oluşan tüm sorunların çözülmesi

EĞİTSEL OYUNLARDA SONUÇ Kazananın belirlenmesi Ödül Bilgi sunulması Final mesajı

ETKINLIK

KAYNAKÇA 1. cevap-yontemi/

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER