Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME"— Sunum transkripti:

1 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD

2 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri
Konu Başlıkları Seçme gerektiren ölçme araçları Doğru yanlış testler Çoktan seçmeli testler

3 Doğru Yanlış Test: Nedir?
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru Yanlış Test: Nedir? Maddelerle verilen önermelerin testi yanıtlayan bireyler tarafından sınıflandığı sınavlardır İki kategori ile sınıflama yapması beklenir

4 Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Her maddede sadece bir fikir verilmeli ve ölçülmeli Her madde tereddüte yer vermeyecek şekilde kesin doğru ya da kesin yanlış olmalıdır Kesin ifadeler kullanılmalı, çoğu zaman, bazen, birkaç vb. belirsiz ifadelerden kaçınılmalıdır Maddeler mümkün oluğunca kısa ve net ifadelerle oluşturulmalıdır Ayrıntılardan uzak durulmalıdır Olumsuz (özellikle çift olumsuz) önermelerden oluşan maddeler kullanılmamalıdır

5 Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Nelere dikkat edilmeli Testte doğru ve yanlış cevapları eşit dağıtılmalı Cevaplar bir örüntü oluşturmamalı Maddelerin uzunlukları birbirine yakın olmalı Cevaplamada ipucu oluşturacak ifadeler maddelerde yer almamalı

6 Doğru yanlış testler: Örnekler
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Örnekler Doğru-yanlış tipi maddelerin hazırlanması kolay ve şans başarısı yüksektir Ölçme araçlarının nitelikleri geçerlik ve güvenirliktir Doğru-yanlış maddelerinde birkaç seçenek bulunur Doğru-yanlış testlerinde iç tutarlılık KR-22 ile hesaplanır Doğru-yanlış testleri objektif olarak puanlanamaz

7 Doğru yanlış testler: Avantajları
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Avantajları Kullanılan madde yapıları son derece basittir Daha çok soru sorulmasına olanak sağlar Puanlaması kolay ve objektiftir Hazırlaması, uygulaması ve puanlaması açısından kullanılşlıdır Her eğitim basamağında kullanılabilir Verilecek test yönergesi oldukça kısa ve basittir

8 Doğru yanlış testler: Dezavantajları
Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları Doğru yanlış testler: Dezavantajları Kör atımla sorunun doğru yanıtını bulma olasılığı %50 dir Dikkatli hazırlanmadığında, önemsiz ayrıntıların, bilginin küçük bir parçasının ya da ezbere dayalı zihinzel işlevlerin ölçülmesine yönelik maddelerin kullanılması eğilimi fazladır Öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi ve öğretimin değerlendirilmesi adına yapılacak izleme testleri için uygun değildir

9 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları
Çoktan seçmeli testler: Nedir? Cevabın kendi içinde verildiği maddelerden oluşur Cevabı seçmenin gerektiği testlerde en çok kullanılan madde türüdür Maddeler iki kısımdan oluşur: Kök ve seçenekler Kök: Genellikle soru tümcesidir Seçenekler: Doğru yanıtla birlikte yanlış cevaplarında bulunduğu ifadelerdir Maddenin mantıklı yanlış cevapları çeldirici olarak adlandırılır

10 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları
Çoktan seçmeli testler: Avantajları Kalabalık gruplar için uygundur Uygulaması ve puanlaması açısından kullanışlıdır Puanlaması nesneldir Yanıtlama süresi açık uçlulara göre kısadır Çok sayıda soru sormaya imkan tanır Bu tür sınavlar üzerinde yapılan istatistiksel işlemler ve test kuramları gelişmiştir Çeldiriciler üzerinde yapılacak analizler öğrenme eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının belirlenmesine imkan sağlar

11 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları
Çoktan seçmeli testler: Dezavantajları Üst düzey bilişsel becerileri (özellikle sentez basamağındaki davranışları) ölçmede yetersiz kalır Şans başarısı (çeldirici sayısına bağlı olarak değişen oranlarda) mevcuttur Açık uçlu maddelerin kullanıldığı sınavlara kıyasla, daha yüzeysel çalışma alışkanlıklarına yol açmaktadır Bu tür madde ve sınavları hazırlamak daha zahmetlidir (hazırlaması aşısından kullanışsızdır)

12 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları
Çoktan seçmeli testler: Nelere dikkat edilmeli? Belirtke tablosu yardımıyla test oluşturulmalı Kök ve seçenekler kısa, öz ve anlamlı olmalıdır Dil bilgisi kurallarına dikkat edilmeli ve formal bir dil kullanılmalıdır Tamamlama soruları yerine, tam soru formatı kullanılmalıdır Önemli kazanımlar ve bildiler sorulmalıdır Soruların yanıtları birbirinden bağımsız olmalıdır Olumsuz köklü maddelerden kaçınılmalı, sorulmak durumunda kalınırsa da vurgulama yapılmalıdır Maddeler ipuçları içermemelidir

13 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri: Seçme Gerektiren Ölçme Araçları
Çoktan seçmeli testler: Nelere dikkat edilmeli? Seçeneklerin uzunlukları birbirine yakın olmalıdır Her zaman, hiçbir zaman, kesinlikle gibi tümleçlerin seçeneklerde kullanımı tavsiye edilmez Doğru cevabın yer aldığı seçenek sayısı eşit olmalıdır Cevaplar bir örüntü oluşturmamalıdır Birden fazla doğru yanıt içeren maddeler olmamalıdır Yukarıdakilerin hepsi ya da hiçbiri gibi seçeneklerin kullanımı tavsiye edilmez Seçenekler belli bir sıralama (alfa-numerik) izlemelidir

14 Ders # 8 - Ölçme Araç ve Yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD


"EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları