BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgi Yönetiminin 10 İlkesi
Advertisements

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
Kalite Kavramı.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
ENTELEKTÜEL SERMAYE.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
Genç Bilişimciler İçin Profesyonelleşme Yolunda Öneriler
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
Ankara Sağlıkta Yenilikçilik Hareketi İlke Eren SEİS Araştırma Uzmanı
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
İÇ GİRİSİMCİLİK.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Örgütsel bilgi kullanımı
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
1.1 © 2003 by Prentice Hall Bir organizasyonda karar vermeye ve kontrole destek olmak amacıyla ham verileri girdi olarak alan ve birbiri ile bağlantılı.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 3 BİLİŞİM SİSTEMİ YAKLAŞIMLAR ve ORGANİZASYONA ETKİLERİ.
Kariyer Yönetimi Uygulamaları
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
BÖLÜM 7 İşgören Eğitimi ve Geliştirme. BÖLÜM 7 İşgören Eğitimi ve Geliştirme.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Toplam Kalite Yönetimi
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı
Örgüt Nedir? Neden Vardır?
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
BİLGİ: ÜRETİMİ, YÖNETİMİ VE PAZARLANMASI
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
Şirket Adı İş planı sunusu.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
BİLGİNİN TASNİF EDİLMESİ VE SAKLANMASI
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
Şirket Adı İş Planı.
Şirket Adı İş Planı Sunusu.
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ

İÇİNDEKİLER Bilgi Kavramı Bireysel Açıdan Bilgi Organizasyonlar Arasında Bilgi Bilginin Sınıflandırılması Bilgi Yönetimi Bilgi Yönetiminin Amaçları Bilgi Yönetim İlkeleri Bilgi Yöneyim Süreci Dünyada Bilgi Hizmetindeki Gelişmeler Türkiye’de Durum Sorular Kaynakça

BİLGİ KAVRAMI; Bilgiyi kavram olarak ele almadan önce bilgi kavramıyla yakından ilişkili veri ve enformasyon kavramlarının da bilinmesi gerekir. Genel olarak veri; ham gerçekler olarak ifade edilirken, organizasyonlar açısından, yapılan işlemlerin belli biçimde tutulmuş kayıtları olarak adlandırılmaktadır. Veri sadece olup bitenlerin bir bölümünü açıklar; içinde değerlendirme, yorum yoktur. Enformasyon ise düzenli ve kullanılabilir verilerdir. Yöneticilerin bugünkü ve gelecekteki kararları için gerçek bir değer taşıyan, anlamlı bir biçimde işlenmiş verilerdir.

Bilgi; Bilgi; mantıklı bir yargı ya da deneysel bir sonuç sunan, başkalarına sistemli şekilde bir iletişim aracıyla ulaştırılan, olgulara ya da düşüncelere ilişkin düzenli ifadeler dizisidir. Bununla birlikte enformasyon veya haber verme anlamını taşımaktadır.

Bireysel Açıdan Bilgi; Bireysel açıdan bilgi, insanın geçmişte öğrendikleri ile deneyimlerinin bir toplamıdır. İnsanlar arasındaki iletişim ile oluşan enformasyon akışı, bilginin yaratılmasını sağlayacaktır. Deneyim, yargı, değerler, inançlar ve sezgi; bilgiyi oluşturan bileşenlerdir.

Organizasyonlar Arasında Bilgi; Organizasyonlar için ise bilgi; müşteriler, ürünler, süreçler, hatalar ve başarılar hakkında sahip olunan enformasyondur. Elde edilen enformasyonun, stratejilere dönüştürülmesi, verimlilik/yenilik/yaratıcılık ve rekabet süreçlerinde kullanılması bilgiyi karşımıza çıkarır.

Bu bağlamda organizasyonlar için bilgi: Doğru karar vermede, Geleceğe yönelik tahminlerde bulunmada, Sağlıklı bir iletişimin gerçekleştirilmesinde, Standart bir ürün/hizmet gerçekleştirmede, Var olan problemlerin çözümlenmesinde ve olabilecek problemlere çözüm bulunmasında; kullanılan bir araçtır.

Bilginin Sınıflandırılması Sığ ve Derin Bilgi Teknik ve Uygulanabilir Bilgi Ortak Anlayış Olarak Bilgi Açık ve Örtülü Bilgi 1=Yüzeysel/1=Tecrübe/2=Pratik tecrüben uzmanlık b./3=Farklı şekillerde sahip olunan b. Tec. Ve olgudan oluşan ins. Kabullenmek/4=

Bilgi Yönetimi Bilgi yönetimi, çeşitli kaynaklarda değişik uzmanlar tarafından ufak ayrıntılar dışında benzer biçimde tanımlanmaktadır. Konuyla ilgili uzmanların çoğu, bilgi yönetiminin; bilginin üretilmesi, elde edilmesi, paylaşılması, kullanılması ve yönetilmesiyle ilgili faaliyetleri kapsadığı konusunda hemfikirdir. Bilgi yönetimi; “organizasyondaki tüm bilgi türlerinin, değer üretmeye ve rekabet avantajı sağlamaya yönelik olarak, etkili biçimde kullanılması ve yönetilmesi ile ilgili faaliyetlerin tamamıdır”

Bilgi Yönetiminin Amaçları Örgüt içerisinde yeni bilginin üretilmesi, Dış kaynaklardaki değerli bilginin örgüte kazandırılması, Örgütsel kararlarda ulaşılabilir bilginin kullanılması, Bilginin dokümanlar, veri tabanları ve yazılımlar aracılığı ile (yani mevcut örgütsel bilgi varlıkları ile) sunulması, Toplumsal kültür ve özendiricileri ile bilginin büyümesini kolaylaştırması, Örgütün birimleri içerisinde oluşan bilginin veya başka örgütlerdeki benzer birimlerin, birimler arası transferinin gerçekleştirilmesi, Örgütsel bilginin kıymetlendirilerek entelektüel sermayeye çevrilmesi ve bilgi yönetimi sayesinde ölçülmesi.

Bilgi Yönetiminin İlkeleri Bilgi yönetimi sürekli devam eden bir süreçtir. Bilgi yönetimi pahalıdır. Etkili bilgi yönetimi, insan ve teknolojinin ortak çözümlerini gerektirir. Bilgi yönetiminin başarısı için güven ve inanç gerekir. Bilgi yönetimi, bilgi takımları, çalışanları ve yöneticileri gerektirir.

Bilgi yönetimi, bilgi iş süreçlerinin iyileştirilmesi anlamına gelir. Bilgiyi paylaşmak ve kullanmak genellikle doğal olmayan eylemlerdir. Bilgi yönetimi, modellerden ve hiyerarşik yapıdan çok, bilgi haritalarından ve bilgi piyasalarından yararlanır. Bilgi yönetimi uzun bir süreçtir. Sadece bilginin farkında olmak ve bilgiye ulaşmak yeterli değildir.

Bilgi Yönetim Süreci Bilginin Kullanılabilir Hale Getirilmesi/ Bilginin Elde Edilmesi/Bilginin Toplanması Bilginin Kullanılabilir Hale Getirilmesi/ Depolanması Bilginin Dağıtılması Bilginin Uygulanması/ Bilginin Kullanılması Bilgi kullanım ve diğer İşlemler için ele geçirilir ve muhafaza edilir. Bilgi, yazılı materyal olarak veya bilgi tabanlarında düzenlenir, yeniden şekillenir. Bilgi, eğitim, öğretim, programlar, ağlar v.b. Yoluyla dağıtılır. Bilgi uygulanır/ kullanılır ve daha ileri düzeydeki öğrenme ve yeniliklerin temelini oluşturur.

Dünyada Bilgi Hizmetindeki Gelişmeler Günümüzde bilgi teknolojilerine yapılan yatırımlar hızlı bir şekilde artmaktadır. ABD’de bilgi teknolojilerine yapılan harcamalar genel harcamaların %50’sinden fazlasını oluşturmaktadır. Son on yılda ABD’de bilgi teknolojilerine 3 trilyon dolardan fazla harcama yapılmıştır

Türkiye’de Durum Ülkemizde bilgi hizmetleri ve içerik ile ilgili en önemli konulardan biri de enformasyon ve bilgisayar okuryazarlığının çok düşük olmasıdır. Enformasyon okuryazarlığı bireylerin basılı ve elektronik ortamdaki bilgi kaynaklarından gerekirse bilgisayar ve bilgi ağlarını da kullanarak yararlanabilme yeteneğidir. Enformasyon okuryazarlığının yeterince gelişmemiş olmasının yanında ulusal düzeyde bilgi üretimi, yönetimi ve hizmete sunulmasından sorumlu kuruluşların (Üniversiteler, özel ve kamu Ar-Ge kuruluşları, kütüphane ve diğer bilgi merkezler) birbirleri ile arasında işbirliğinin tam olarak gerçekleştirilememiş olması da ulusal bilgi birikimi ve alt yapısının gelişmesini olumsuz etkilemektedir.

Özetle Organizasyonların öğrenme kaynakları organizasyon için ne kadar önemliyse bu kaynaklara ulaşımı kolaylaştıracak teknoloji ve süreçlerde o değerde önemlidir. İşletmeler hem öğrenme kaynaklarına hem de bunu sağlayacak bilgi altyapısı unsurlarına sahip olmalı ve bunları etkin yönetebilmelidir. Rekabet edebilmenin günümüzde organizasyonların bilgiyi elde etmelerinden ve yönetmelerinden geçtiğine inanılıyorsa, bu hususlarda politika oluşturmak ve yatırım yapmak organizasyon için önem arz eder.

Sorular Verinin bilgiye dönüştürülme yoluna ne denir? Bilgi yönetiminin amaçları nelerdir?

KAYNAKÇA http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/BilgiYonetimi.pdf http://www.tk.org.tr/index.php/tk/article/view/467 http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/41057083/3by.pdf?AWSAccessKey Id=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1490040037&Signature=f9gpbKF18W0Hi 7%2FUgMk7OGHEil0%3D&response-content- disposition=inline%3B%20filename%3DBilgi_Yonetimi.pdf http://egifder.gumushane.edu.tr/article/view/500000641 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/256354