FİNLANDİYA Mesleki Eğitim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANADOLU LİSELERİ TANITIM SUNUSU OKUL REHBERLİK SERVİSİ
Advertisements

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Ø Eğitim süreci içersinde öğretim ve yönetim etkinliklerine paralel olarak, öğrencinin eğitimöğretim etkinliklerinden üst düzeyde yararlanmasını sağlamak.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
YALOVA MESLEK YÜKSEKOKULU MUHASEBE ve VERGİ BÖLÜMÜ
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
ATATÜRK ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Hizmet sektörü içerisinde en önde gelen ve ülke ekonomisini kalkındıracak döviz girdisinde en büyük paya sahip olan Turizm sektörünün ihtiyaç duyduğu yabancı.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ
YAVUZ SELİM ORTA OKUL REHBER ÖĞRETMENİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV SİSTEMİ ( SBS )
ALİ-HASAN COŞKUN meslekİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
HANGİ ALAN-HANGİ MESLEK?
Hangi Liselere Gidebilirim?
1. D.G.S. nedir? Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, lisans eğitimine devam edebilmeleri için, yılda bir defa ÖSYM tarafından tek oturumda yapılan.
Sandıklı Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi
TEOG SINAVI VE TERCİH İŞLEMLERİ
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES) YEŞİLGİRESUN İLKÖĞRETİM OKULU PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ Psikolojik Danışman FİDAN YILDIZ.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıf öğrencileri, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
HOŞGELDİNİZ FUNDA KÖROĞLU REHBERLİK SERVİSİ.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
BESYO.
ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV SİSTEMİ ( SBS )
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
Hemşirelik ve Bakım Hizmetleri Bölümü Çocuk Gelişimi Programı.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ VE SON DEĞİŞİKLİKLER
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar.
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Giyim Üretim Teknolojisi Programı
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
KTÜ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
Karşılaştırmalı Eğitim
HOŞGELDİNİZ.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
HAVA TRAFİK KONTROL BÖLÜMÜ
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
Sunum transkripti:

FİNLANDİYA Mesleki Eğitim Ezgi ŞEN Rabia TÜRKÜCÜ Serap Derya DURUSOY

Başken t Helsinki Resmi Diller Fince,İsveçce Etnik Nüfus Fin, Rusya İsveç ve Estonya kökenli azınlıklar GSMH 238.128 milyar $ Kişi Başına Düşen Milli Gelir 44.491 $ Para Birimi Euro (€) Eğitim Dili Fince, İsveçce Okulların Açık Olduğu Gün Sayısı Ağustosun ortasından Haziranın sonuna kadar 190 gün

GÖLLER ÜLKESİ (NETHERLAND) Finlandiya’da 188 .000 göl bulunmaktadır.Buraya Göller ülkesi anlamına gelen Netherland da denir. Aynı zamanda ülke topraklarının %70 ‘i ormandır. Avrupa’da orman yoğunluğunun en fazla olduğu ülkedir.

Temel eğitim 7-16 yaş aralığındaki çocukları kapsamaktadır ve 9 yıl sürer. Ortaöğretim ikinci devre 16-19 yaş aralığındaki öğrencilere genel ve mesleki eğitim verilir. Ortaöğretim ikinci devre olgunluk sınavı ile sona erer. Başlangıç mesleki eğitimi meslek kurumlarında ve hemen hemen tüm alanlarda çıraklık eğitimi şeklinde sağlanır. Başlangıç mesleki yeterliliğin tamamlanması 2-3 yıl sürer ve öğretim çok alanlı ya da uzamanlaşmış meslek kuruluşlarında verilir. 3 yıllık mesleki yeterlilik yüksek öğretiminin her türü için uygunluk kazanılmasını sağlar.

FİNLANDİYA’DA MESLEKİ EĞİTİM (VET’’Vocational Education and Training’’) Finlandiya’da ortaöğretim genel ve mesleki eğitim olarak ikiye ayrılır. Öğrencilerin genel ve mesleki ortaöğretimden hangisine devam edeceğini belirleyen genel bir sınav yoktur. Veliler, öğrencisinin temel eğitimdeki başarı durumunu dikkate alıp öğretmenlerin ve okul yönetiminin görüşünü alarak, ortak ulusal başvuru sistemi vasıtasıyla ortaöğretim ikinci devre eğitimi veren herhangi bir genel veya mesleki ortaöğretim okuluna başvuru yapma hakkına sahiptirler

Öğrencilerin % 90’ından fazlası temel eğitimin ardından eğitimlerine devam etmektedirler. Bu öğrencilerin yaklaşık % 54’ü genel ortaöğretimi tercih ederken %36’sı mesleki eğitimi tercih etmektedir. Kısa vadede bir kısım pratik beceriler elde ederek iş piyasasında yer edinmek isteyen öğrenciler genelde mesleki ortaöğretimi ve sonrasında teknik eğitimi tercih etmektedirler. Genel liselerden mesleki eğitime geçiş mümkündür. Bu bakımdan süreç içerisinde kararlarını değiştirerek mesleki liselere geçiş yapmak isteyen öğrenciler yatay geçişle fark dersleri vererek mesleki eğitime geçiş yapabilmektedirler.

Üç yıllık mesleki lise eğitimi Politekniklerde ve Üniversitelerde yüksek öğretim için genel yeterlliik sağlamaktadır. Mesleki eğitim ve öğretimde kredili sistem uygulanmaktadır. Öğrencilerin mezun olabilmeleri ve mesleki yeterlilikleri için 3 yıl ve toplam 120 kredi gerekmektedir. Her mesleki yeterlilik en az 20 kredilik kısmı şirketlerde uygulama olmak üzere, dil, bilim(Fizik, kimya Biyoloji), sağlık eğitimi gibi temel ve seçmeli konuları içermektedir. Mesleki yeterlilikler hem okul tabanlı eğitim yoluyla hem de usta-çırak öğretimi yoluyla elde edilebilir.

Finlandiya Yüksek Öğretim Sistemi iki paralel sektörü içermektedir: üniversiteler ve politeknikler. Üniversiteler bilimsel araştırma ve bilimsel arastırmaya dayanan en yüksek eğitim birimleridir. Politeknikler çalışma hayatına yöneliktir ve işlemlerini kendi belirlediği yüksek mesleki beceri gerekliliklerine dayandırır. Politeknik çoğunlukla ya olgunluk sınavını ya da bir ortaöğretim ikinci devre yeterliliğini tamamlayanlar için çok alanlı bir ortamda mesleki yüksek eğitim sağlamaktadır.

Politeknik Eğitimi Politeknikler daha çok uygulamaya yönelik mesleki bir eğitimi esas almaktadırlar. Fin Politeknik sistemi 1990 yılında yüksek öğretimde bir üniversite dışı sektör yaratmak için oluşturuldu. Lise dönemindeki Mesleki eğitim kurumlarından alınan eğitime dayandırılmıştır. Ülke çağında bir yüksek öğretim ağı şeklinde geliştirilmiştir. Ülke genelinde 29 tane Politeknik vardır. Politeknikler; doğal kaynaklar, teknoloji, iletişim, iş ve yönetim, turizm, yemek hizmeti, kurumsal yönetim, sağlık ve sosyal hizmetler, kültür ve insan bilimleri, eğitim gibi sektörlerde uzmanlık fonksiyonunda eğitim sağlar.

Politeknik derecesi almak için 3,5-4 yıl eğitim almak gerekir Milli Eğitim Bakanlığı lisans programlarını onaylar fakat program bağımsız bir şekilde Politeknikler tarafından hazırlanır.

Öğretmenlik Mesleği Öğretmen yetiştirme süreci, araştırma temelli oryantasyon, ulusal ve uluslar arası değerlendirmeler ve pedagojik bir programı içeren yapıyı arz eder. Bu bakımdan öğretmen yetiştirme oldukça zorlu ve yoğun bir öğretim sürecine tabidir. Öğretmenlik mesleği Finlandiya’da oldukça önemsenen bir alandır. Öğretmenlik mesleğinin statüsü oldukça yüksektir. Popüler bir çalışma alanı olarak yüksek yeterlikler gerektirmektedir. Bütün kademe öğretmenlikleri için tezli yüksek lisans düzeyinde öğrenim zorunludur.

Bu durum Finli öğretmenlerin araştırma tabanlı bir eğitimle sorgulayıcı bir bakış açısına sahip olmalarını sağlıyor. Aynı zamanda çocukların her türlü gelişimini gözlemleyebilmelerini ve esnek çözümler yaratabilmelerini sağlıyor Öğretmenler haftada iki saat mesleki gelişim derslerine tabi tutuluyor. Finlandiya’da öğretmenlik mesleği saygın mesleklerin başında gelmekte olup, ülkenin en başarılı öğrencileri öğretmen olmak için yarışmaktadır. Toplum gözünde statüsü en yüksek mesleklerden biri.

Öğretmenlik mesleğine karşı bu pozitif toplumsal ve kültürel bakış, öğretmenlik mesleğinin saygınlığını artırmakta ve nitelikli öğretmenlerin eğitim kadrosuna katılmasını sağlamaktadır. Eğitim fakülteleri kontenjanlarını öğretmen ihtiyacına göre sınırlayarak hem nitelikli öğrencilerin tercihini sağlamakta hem de iş güvencesi yüksek öğretmen adayları yetiştirmektedir.

öğretmen olmak için üniversitelere başvurulduğunda, öğrenciler yazılı giriş sınavı, yetenek testi, bireysel mülakat ve grup tartışmasının gözlenmesi aşamalarını içeren bir seçme sistemine tabi tutulur. Bu sınavların sayısı, şekli ve içeriği üniversiteden üniversiteye değişebilmektedir. Müracaat edenlerin yaklaşık %10 ‘u öğretmen yetiştirme programına kabul edilir%

Öğretmen Yetiştirme Sistemi Finlandiya öğretmen yetiştirme programlarının en dikkat çekici özelliği, uygulama ve teorinin bir sentez oluşturmuş olmasıdır. PISA sınavlarında çok önemli başarılar gösteren Finlandiya’da, öğretmen adayları eğitimleri sürecinde dört aşamadan oluşan ve iki yıl süren bir staj (öğretmenlik uygulaması) eğitimine tabi tutulmaktadır. Bu stajların üçü eğitim fakültelerine bağlı uygulama okullarında, biri ise uygulama okulu dışındaki devlet okullarında yapılmaktadır

Staj eğitimi süresince öğretmen adaylarının etkileşimi için çok önemli rolü ve etkisi olan dört bileşen vardır. Bunlar, öğretmen adayının kendisi, diğer öğretmen adayı akranlar, üniversitedeki danışman öğretim elemanı ve staj yapılan okuldaki danışmandır.

Staj Eğitimi Stajların ilki uygulama okulunda “uyum stajı” adı altında yapılmaktadır (eğitim yapısını tanımakta, öğrenci ve öğretmenler arasındaki ilişkileri gözlemleme imkânı). Staj eğitiminin “temel staj” olarak tanımlanan ve uygulama okulunda yapılan ikinci aşamasında, öğretmen adaylarının kısa dersler anlatmasına olanak tanınmaktadır. Staj eğitiminin üçüncü aşamasında ise öğretmen adayı, uygulama okulu dışında bir devlet okulunda eğitim faaliyetlerini gözlemler ve orada pratik yapar. Buradaki amaç nispeten eğitim kalitesi ve donanımı ile normalin üstünde bulunan uygulama okulunun dışında diğer okulları ve eğitim ortamlarını tanıtmak, okullardaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini kendi gerçek ortamlarında gözlemleme imkânı vermektir.

Staj eğitiminin son aşaması tekrar uygulama okulunda yapılmaktadır Staj eğitiminin son aşaması tekrar uygulama okulunda yapılmaktadır. Burada öğretmen adayı, eğitim fakültesinden danışman öğretim elemanının gözetiminde, uygulama okulundaki danışman öğretmenin rehberliği ve kontrolünde eksiklerini giderme ve kendini geliştirme olanağına kavuşmaktadır.

Uygulama okullarının öğretmen yetiştirmeye bakan temel yanı, sistemin bir usta çırak şeklinde işlemesidir. Okuldaki öğretmen sadece sorumlu olduğu derslerin işleyişinden değil, aynı zamanda öğretmen adaylarının yetiştirilmesinden sorumludur. Birçoğu doktoralı olan uygulama okulu öğretmenleri öğretmen adaylarının yetişmesinde en az eğitim fakültesindeki hocaları kadar katkı sunmaktadır. Başarısız görülen öğretmen adayı staj eğitimin tekrar almak zorundadır. Staj eğitimi hem üniersitedeki öğretmenler hem de öğrenciler tarafından değerlendirmeye tabi tutulur ve staj değerlendirmesi mezunıyet yeterliliğinde çok önemlidir.

Kaynakça http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/Finlandiya_Raporu.pdf http://www.kto.org.tr/d/file/Mesleki_Egitim_Raporu.pdf http://egitim.bartin.edu.tr/files/sunular/egitimdeinovasyonvebasari.pdf http://tr.wikipedia.org/wiki/Finlandiya