Ölçme ve Değerlendirme Semineri Ayşe GÜÇYETER Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Erzurum 2013
YENİ YAKLAŞIMLARDAKİ ÖLÇME YÖNTEMİ VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ Öz değerlendirme Akran değerlendirmesi Grup değerlendirmesi
Genel Olarak Kendini Tanıma Kendimizi yeterince tanıyabiliyor muyuz? Sahip olduklarımızın farkında mıyız? Alışkanlıklarımız nelerdir? Beklenti ve hayallerimizi nasıl oluşturuyoruz? Mutlu olmak & Mutsuz olmak
Rasyonel miyiz?
Öz değerlendirme Öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyerek kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu ve kontrolünü almaları, kendi düşünceleri ve öğrenmeleri üzerinde kafa yorarak çıkarımlarda bulunmaları biliş ötesi (meta cognition) süreçlerin temelini oluşturmaktır.
Öz değerlendirme Öz, akran ve grup değerlendirme uygulamalarının üç temel amacı vardır. Öğrencilerin duyuşsal özelliklerini geliştirmek. Öğrencilerin çalışmaları nesnel gözle değerlendirmelerini sağlamak. Öğrencilerin başarılarını algılamasını sağlamak.
Öz değerlendirmenin öğretim sürecine katkıları Öğrenciler; Kendilerine nesnel bir gözle bakarlar. Olaylara farklı açılardan bakıp eleştirebilirler. Güçlü ve zayıf yönlerinin farkına varırlar. Öğrenme sürecine daha çok katılırlar.
Öz değerlendirmenin öğretim sürecine katkıları Karar verme, eleştirel düşünme, sorun çözme gibi çeşitli üst düzey düşünme süreçlerini geliştirirler. Öğrenmeye karşı ilgi ve güdüsünü artırarak akademik başarılarını yükseltirler.
Akran Değerlendirmesi Akran değerlendirme, öğrencilerin sınıf arkadaşlarının çalışmalarını belirli ölçütler doğrultusunda değerlendirmesiyle gerçekleştirilir. İşbirliğine dayalı öğretim teknikleri ile proje tabanlı öğrenme gibi yöntem ve tekniklerin kullanıldığı sınıflarda daha etkin uygulanabilir.
Akran Değerlendirmesi Akran değerlendirme iki şekilde olur: Çalışmaların öğrenciler arasında değiştirilerek, her bir öğrencinin başka bir öğrenci çalışmasını değerlendirmesidir. Belli bir öğrenci çalışmasının sınıftaki tüm öğrenciler tarafından değerlendirilmesidir.
Akran Değerlendirmesi ve Mesleki Gelişim Mesleki gelişimimiz için değerlendirmeye ne kadar açığız? Paylaşıma ne kadar açığız? Birlikte batar birlikte yüzer miyiz yoksa sen batarsan ben yüzerim ilkesini mi kullanıyoruz?
Grup Değerlendirme Grup değerlendirme, grubun genel olarak ne kadar başarılı olduğu ve bu başarıda grup üyelerinin ne düzeyde katkısının olduğuna ilişkin gruptaki öğrencilerin kanaatlerini içeren değerlendirmedir. Grup değerlendirme, yapısı gereği hem öz değerlendirmeyi hem de akran değerlendirmeyi içinde barındıran katılımcı bir yaklaşımdır.