HİKAYE ANLATIMI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Proje Dersi Konu Seçme Geçici Plan.
Advertisements

Powerpoint Sunum İlkeleri
Ders Kitaplarında Tasarım
KİLİS HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Uzaktan Eğitimin Temelleri 2
PARÇADA ANLAM.
Tatilde Yapılacaklar.
HAZIRLAYAN Hakan YİĞİT.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI SORULARI
Görsel Okur-Yazarlık *
Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı.
POWERPOİNT SUNUM İLKELERİ
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
Hikaye Anlatımı.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Güz Dönemi Ders: BTÖ 716-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Hatice ÇIRALI Kaynak: Rouse III,
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Tasarım Aşamaları.
STORYTELLING Game Design Denizer Yıldırım.
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
Game Development Documentation Oyun Geliştirme Dokümantasyonu.
Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu
Game Design Theory and Practice
STORYTELLİNG (Hikaye Anlatımı)
EĞİTİM OYUNLARI TASARLAMA
Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan : Sinan KESKİNSinan KESKİN Mart 2013 Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim.
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
TASARIM BELGELERİ DİLARA SOLMAZ.
Kaynak Bilgisi Çizer belirtilmemiş Çeviren bilgisi yok Gönül Yayıncılık Yayın tarihi belirtilmiş.
Oyun Tasarımında Bölüm Tasarımı
Yapım Aşamaları (Production Steps)
? Kalıcılık Testleri Transfer Testleri.
Storytelling Özge GİRAY KARADAĞ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
PowerPoint’te Görselleri Kullanarak Etkili Sunum Hazırlama
BTÖ521-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
KAREKOD KULLANIMI.
Öğrenme Öğretme Süreci
Değerler Eğitimi Sevgi-Saygı ayında. Bu konuda bir sunu hazırlayınız.
YGS-LYS VE TERCİH İŞLEMLERİNE İLİŞKİN SIKÇA SORULAN SORULAR
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TASARIM DOKÜMANLARI TOLGA KAYNAROĞLU.
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
HİKÂYE ANLATMA TEKNİKLERİ
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ B İ LG İ SAYAR VE Ö Ğ RET İ M TEKNOLOJ İ LER İ Ö Ğ RETMENL İĞİ  EMRULLAH TURHAN  FATMA İ ME  SERVET GÖKÇEK.
Yapım Aşamaları (Production Steps)
1.Grup Aigai Öğrenci motivasyonunun arttırılması için yapılabilecek çalışmalar ve ödüllendirme kriterleri.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
SLAYT GEÇİŞLERİ İÇİN… LÜTFEN TIKLAYINIZ… SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER… Sesli İzleyiniz.
Geleneksel Tasarım Araçları
OYUN GELİŞTİRME DÖKÜMASYONU BUKET ALBAYRAK 17.BÖLÜM BCO623.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GTA III Oyun Analizi Hasan Tanış.
The Elements of Gameplay
Storytelling..
BİL1007 BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE UYGULAMALARI
Bir Oyunun Oluşturulması: Oynanış Şekli, Teknolojisi ve Hikayesi
Dijital Öyküleme
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Chapter 3: Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology and Story
Storytelling BTÖ716- Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

HİKAYE ANLATIMI

Oyun ve Hikaye Sizce bilgisayar oyunları bir hikaye anlatma mecburiyetinde midir?

Oyun ve Hikaye Aslında tetris ve centipede gibi bir çok ünlü bilgisayar oyunu bir hikaye içermez ama bir dönem insanlar bu oyunların bağımlısı olmuşlardır. Bunun yanında eğer hikaye oyuna ustaca yerleştirilirse oyun çok zevkli hale gelebilir.

HİKAYE Tasarımcının Hikayesi Oyuncunun Hikayesi

Tasarımcının Hikayesi Bu tip hikayede, olayların gelişimi tamamen tasarımcının elindedir. Olası sonuçlar başarı ya da başarısızlıktır. Başarı, verilen görevleri tamamlamak; başarısızlık, karşı kuvvet tarafından hezimete uğratılmaktır. Hikayede bazı dallanmalar olsa da bu çok sınırlıdır.

Tasarımcının Hikayesi Oyunun interaktif yapısından ödün verilse de; oyuncuda merak, korku, gerilim gibi duyguların oluşmasını sağlar.

Oyuncunun Hikayesi Tasarımcı, oyuncuya her bölümde farklı hikayeler sunar. Başarı ve başarısızlık kriterleri oyuncu tarafından belirlenir. Oyuncu tek yöne doğru sürüklenmez.

İdeal Hikaye Oyuncu ve tasarımcının hikayesini tek potada eritir. Oyuncu oyundan zevk alırken, hikayenin dramatik özellikleri de korunur. Ana hikaye ve olası sonuç değişmemektedir ancak oyuncu, hikayede olacaklar ile ilgili bir rol kazanmış olur.

Bilgisayar Oyunlarında Gerçek İnteraktiflik Sağlanabilir mi? Bir bilgisayar oyunu tasarlarken tam anlamıyla interaktif bir hikayenin sağlanması ancak hikayenin bir insan tarafından anlatılması ile mümkündür.

Oyunda Hikayenin Verilme Yolları Oyun Dışında Oyun İçinde Dış Materyallerle

Oyun Dışında Çok sık kullanılır. Populer olmasının ana nedenlerinden birisi diğer iletişim şekillerindeki hikaye anlatımına benzer özellik taşımasıdır. Örn: roman, sinema vb..

Oyun Dışında Oyun dışında anlatımın yapılabildiği farklı metodlar mevcuttur. Ara videolar : Sinema teknikleri ile bir anlatıcının oyuncu ile iletişim kurması olarak açıklanabilir. Bu 2 yada 3 boyutlu ortamda geçebilir. İnsanların televizyonda izledikleri ya da sinemalarda gördüklerine benzer teknikleri içerir.

Oyun Dışında Metin: Bir çok oyunda bir sonraki görevde istenen amaçların bildirilmesinde kullanılır. Yazılar tüm ekranı doldurup sonra gerek varsa kayarak devam edebilir, ya da oyuncunun okuması için yeterli bir hızda değişir.

Oyun Dışında Görüntüler: Hikaye oyuncuya sabit görüntüler kullanılarak da verilebilir; Sinema tekniklerinin kullanılmadığı, belirli bir görüntünün üzerine bakışımızı kaydırdığımız, belki bir harita üzerinde bize bilgi verilmesi Yapacağımız mücadelelerin gösterildiği, çizgi roman tekniklerine benzer yöntemler

Oyun Dışında Ses: Bazen direktifler diyalog ve diğer sesli öğeler kullanılarak oyuncuya iletilir. Ses daha çok hareketli bir görüntü yaratılmasına yetecek bütçe olmadığında ya da oyuncunun bakması gereken harita v.s gibi dokümanlara eşlik eder.

Oyun Dışında Hikaye Anlatımında Dikkat Edilmesi Gerekenler Oyunu bölmemesi, akıcılığı bozmaması gerekir. Kullanılan yöntem, ne olursa olsun, oyunla paralellik göstermelidir.

Oyun İçinde Oyunda hikaye anlatılırken kullanılabilecek farklı teknikler vardır.

Oyun İçinde Metin: Bir çok farklı yolu var. Mesela uyarı tabelaları, duvar yazıları, daha önce orada bulunan kişilerin bıraktığı notlar, yerde duran bir kitabın alıp okunabilmesi...

Oyun İçinde Bölüm Ayarlamaları: Bir hikaye anlatsın yada anlatmasın neredeyse tüm oyunlar buna başvururlar. Kişi bir şey okumaksızın, sadece oyunu oynayarak hikayeyi anlar.

Oyun İçinde Dialoglar: Genellikle NPC’lerle iletişim kurulur.

Hikaye Anlatımının Oyun İçinde Yapılmasının Avantajları Herkesin göstererek öğretimin anlatarak öğretimden daha üstün olduğunu anlatmaya çalışan bir öğretmeni olmuştur.Oyun dünyasında da oyunu oynatmak göstermek; oyun dışı öğeler ise anlatmak olarak düşünülebilir. Ayrıca hikayenin kahramanı oynayan olduğu için hikayeyi duymaktan ziyade kendi yaşama şansı vardır.

Oyun İçinde Hikaye Anlatımında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Oyun içi hikaye anlatımının kötü taraflarından birisi oyuncunun konunun bir kısmını kaçırabilmesinin mümkün olmasıdır. Oyuncu oyunu oynarken bazı karakterlerle konuşmadan geçebilir, bazı yazılar gözünden kaçabilir.

Dış Materyaller Yoluyla Disk kapasitesinin sınırlı olduğu 80’li yıllarda hikaye oyunla birlikte bir diskete sığmadığı için kılavuz ve kitapçıklar ile arka plandaki hikayeyi oyuncuya iletirlerdi. Bazı oyunlar ise paragraf kitapları kullanırdı.

Hikayenin Oluşturulması Oyunla ilgili hikayelerin yazımında en başlarda yazarlar kullanılmıştır. Ancak bilgisayar oyunlarındaki hikayelerin bir çok açıdan romanlardan farklı olması bu durumu zorlaştırmıştır. Özellikle romanların interaktiflikten uzak ve doğrusal olması bu tarza alışmış yazarları zorlamıştır.

Hikayenin Oluşturulması Tasarımcılar zaman zaman sinemanın popülerliğinden de etkilenerek hikaye anlatımında bolca sinematik teknikler kullanmışlardır. Sinemada kullanılan tekniklerin (kamera tekniği, çekim tekniği, efektler...) gelişmesi oyunlara da yansımıştır.

Hikayenin Oluşturulmasında Karşılaşılacak Problemler Oyunda hikaye oluşturulurken ilk problem oyuncuyu daha önce belirlenen bir yol üzerinde oynamaya zorlamak, Oyuncuya keşfedecek bir şey bırakmamak, Alternatif durumlar sunmamak Bu tip problemlerle doğrusal olmayan hikayeler kullanılarak baş edilebilir.

Hikayenin Oluşturulmasında Karşılaşılacak Problemler Oyundaki kahramanın karakterleri hakkında net çizgilerin oluşması Bu şekilde oyuncunun kendini kahramanla özdeşleştirmesi zorlaşır. Kontrolün kendinde olmadığı hissine kapılabilir. Yani ana karakter ham ve kişiliksiz olmalıdır.

Oyundaki Hikayeler Doğrusal olmamalı Oyun ara videolarla fazla bölünmemeli Konu ve hikaye sık sık tekrarlanmamalı Ortada bir hikaye varsa tüm detayları oyuncuyu ilgilendiriyor mu? Öncelikli olan şey oyun mu hikaye mi?

Oyundaki Hikayeler Hikayede iyi kötüyü yazar yorumlamamalı, Kişinin hikayenin bazı bölümlerini kendi tamamlamasına izin verilmeli, Spekülasyona açık olmalı, Açık sorular yerine ipuçları verilmeli.

Doğrusallıktan Uzaklaşmanın Yolları Hikaye anlatımı oyunu doğrusallıktan uzaklaştırmak açısından anahtar pozisyondadır. Hikayenin doğrusal olmaması kişinin kiminle konuşup kimleri es geçebileceğine, bazı yazıları okuyup bazılarına bakmamasına imkan tanır. Oyuncuya bazı konularda özgürlük sağlar.

Doğrusallıktan Uzaklaşmanın Yolları Hikayenin dallandırılması ile oyuncu verdiği kararla sonucu etkiler. Hikayenin dallandırılması maliyeti arttırsa da oyunun popülaritesini arttıracaktır. Oyuncunun oyuna istediği levelden başlayabilmesi de oyunu doğrusallıktan uzaklaştırabilir.(Nasıl?)