Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı."— Sunum transkripti:

1 Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı

2 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 2 Genel Açıklama Oyun geliştirme takımı büyüdükçe (5’ten 10’a, 10’dan 20’ye, …), oyunun focus’unu devam ettirmek de zorlaşır. Doküman geliştirmek “dizginleri elinizde tutmak” için gereklidir. İyi dokümantasyon, üretim aşamasında da, oyun tasarımının düzenlenmesinde faydalıdır.

3 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 3 Eğer bir, geliştirme firmasında çalışıyorsanız ya da bir yayıncıysanız, profesyonel bilgisayar oyunlarında dokümantasyon şarttır (ticari olarak gereklidir).

4 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 4 Oyununuzu Belgelendirin Modern bilgisayar dünyasında tasarım dokümanı, sanat kural kitabı, teknik tasarım dokümanı gibi birçok çeşit doküman vardır. Hepsiyle çalışamayız ama önemli olan ne içerdiklerini bilmek, birbirleriyle olan ilişkilerini anlamaktır.

5 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 5 Oyun Teklif Belgesi (Pitch Document, or Proposal) Kavram dokümanları, bir oyun fikrini yayıncıya ya da idarecilere satmak (kabul ettirmek) için yazılırlar. Oyunun pazarda nasıl yer alacağı, bütçe ve geliştirme takvimi, hangi teknolojinin kullanılacağı, oyun için çalışması olası kişilerle ilgili kısa bilgi, gameplay’le ilgili bazı açıklamalar yer alır.

6 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 6 Oyunun asıl geliştirilme sürecinde çok fazla kullanılmazlar, ama tasarım dokümanı ya da sanat kural kitabı için başlangıç noktası olabilirler. Oyun Teklif Belgesi (Pitch Document, or Proposal)

7 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 7 Rekabet Analizi Oyunu satmak için kullandığınız diğer bir dokümandır. Genellikle kavram dokümanının kısa bir özetini ile tasarlanmakta olan oyunun benzersiz (unique) özelliklerini içerir. Ayrıca, piyasada var olan oyunların da bir listesi yapılır ve onların da performanslarından bahsedilir (satış rakamları, gözden geçirme ortalamaları gibi). Daha sonra, tasarlanmakta olan oyun ile diğerleri karşılaştırılır.

8 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 8 Tasarım Dokümanı (Ch.-19) Özellikle büyük takım projelerinde hayati önem teşkil eder, takım elemanlarına yol gösterir. İyi yazılmış bir tasarım dokümanı, eğer tasarım ekibi değişirse yine hayati önem teşkil eder (kalınan yerden devam edebilmek açısından).

9 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 9 Oyun mekaniğinin detaylarını (örneğin oyuncuların oyun içinde neleri nasıl yapabilecekleri gibi) içerir. Oyunun hikayesinin temel bileşenlerini, farklı düzey ya da dünyalarını içerir. Ayrıca, oyuncunun etkileşim kuracağı farklı karakterlerin, ögelerin ve nesnelerin listesini de içerir. Tasarım Dokümanı

10 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 10 Teknik tasarım dokümanı gibi değildir yani oyunun kodlarını içermez. Kavram dokümanı gibi değildir yani iş takvimini, bütçeyi ya da diğer proje yönetim bilgilerini içermez. Tasarım Dokümanı

11 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 11 Akış Şeması (Flowchart) İki önemli kullanım yeri vardır: 1.Oyun dışı mönülerde, oyuncunun nasıl dolaştığını (navigation) izlemektir. Bu oyuna yeni başlamış bir oyuncu ya da kaydettiği oyunu açan oyuncu olabilir. 2.Özellikle düzey tabanlı oyunlarda, oyuncuların oyun içinde hareket ettikleri alanları haritalandırmak için kullanılırlar.

12 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 12 Hikaye Kural Kitabı Tasarım dokümanında, oyunun hikayesinin bir kısmı bulunabilir ancak oyunun farklı karakterleriyle asıl kompleks hikayesinin ya da evrenin herhangi bir yerinde geçen spesifik hikayesinin bulunacağı yer hikaye kural kitabıdır. Oyunun arka plandaki hikayesinin de işlendiği yerdir. Örn., bir karakteri seslendirecek kişi buradan yararlanır. Böylece oyunun tutarlı olmasını sağlanır.

13 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 13 Senaryo Eğer oyunun bir hikayesi varsa; oyuncular karakterlerin konuşmalarını duymak ya da sonraki görevleri okumak isteyebilirler. Diyaloglar ya da diyalogların geçtiği yerler oyunun senaryosuna uygun olmalıdır. Eğer oyunda film gibi sahneler varsa, oyunun senaryosu da filme benzemelidir ve diyaloglara odaklanmalıdır.

14 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 14 Oyunların doğrusal olmayan yapılarından dolayı, senaryoları da film ya da televizyon senaryolarından farklıdır. Oyuncular non- player karakterlerle (NPC) konuştuklarında ya da roll playing game (RPG) ya da macera oyunu oynadıklarında, senaryoların oluşturulmasında IF, THEN, ELSE ya da SWITCH gibi yapılar kullanılır. Senaryo

15 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 15 Sanat Kural Kitabı Tasarımcı tarafından değil, baş sanatçı tarafından başlıca kavram taslakları ve diğer kaynaklar temel alınarak oluşturulur. Oyunun hikayesi ve karakterleriyle uyumludur. Oyunun tüm detaylarıyla kapsamlı bir şekilde görüldüğü, hissedildiği yani tanıtıldığı yerdir.

16 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 16 Oyun Ânı Düz yazı şeklinde yazılan ve oyuncunun oyun esnasında ne yaptığını anlatan, oyunla ilgili spesifik detayların verildiği 1-3 sayfalık dokümandır. Oyun geliştirme sürecinin ilk başlarında yazılır. Bu dokümanın fonksiyonundan bütün takım elemanları farkında olursa, projenin başlangıcından itibaren çok faydalı bir araç olur.

17 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 17 Storyboard Bir televizyon reklamının her sahnesinin elle ayrı ayrı çizimi (www.zargan.com).www.zargan.com Takımın üyelerine, birileri sorun yaşamadan ya da teslim etmeden önce geribildirim sağlayarak düzeltme imkanı sunar. Oyun motorunun hazır olmadığı durumlarda, kavram taslağı ya da model olarak kullanılabilir.

18 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 18 Teknik Tasarım Dokümanı( TTD) Tasarım dokümanının, teknik boyutudur. Yani; tasarım dokümanı oyunun işlev/fonksiyon kısmına odaklanırken, TTD ise bu işlevsel kısmın nasıl gerçekleştirileceğinden bahseder. TDD, genellikle takımdaki baş programcı tarafından yazılır ve diğer programcılar da bunu referans olarak kabul ederler.

19 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 19 İş Takvimi ve İş/Pazarlama Dokümanı Tasarım dokümanı, oyunun fonksiyonel tasarımı ile ilgilidir. Tasarım dokümanı, oyunun nasıl reklam edileceği ya da nasıl perakende satılacağıyla ilgili değildir. İş takvimi ve iş/pazarlama dokümanları da tasarım dokümanı içinde yer almazlar.

20 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 20 Standart Dokümantasyon Yoktur Oyun tasarımına kılavuzluk etmek ya da yardımcı olmak amacıyla farklı şirketler farklı dokümantasyon standartları kullanabilirler. Yayıncılar oyun geliştirme ekibinin yaptıklarının iyi bir fikir olduğuna dair dişe dokunur kanıtlar beklerler bu nedenle de dokümantasyon önemlidir.

21 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 21 Dokümantasyonun Avantajları İyi dokümantasyon oyununuzun daha iyi olmasını sağlar (tek çalışsanız da, takımla çalışsanız da). Bazı oyun geliştiriciler, takımdaki herkesin dokümanlara istedikleri zaman ulaşabilmesi, değiştirebilmesi ve güncelleyebilmeleri için web tabanlı uygulamaları kullanmaya başladılar (örn., Wiki).

22 18.03.2008 Gülşen SERT BTÖ 616 22 Oyun tasarımcısı olarak, dokümantasyon türlerinden herhangi birini üzerine çalışmanız gerekebilir. Dikkat etmeniz gereken en önemli şey çok ciddi bir şekilde; dokümanların her birinin oyunun vizyonu ve focus’u ile aynı çizgide kalmasını sağlamaktır. Dokümantasyonun Avantajları


"Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları