Farklı kalite süreçlerinin buluşması: Mühendislik akreditasyonu ve Bologna Süreci Prof. Dr. Lerzan Özkale Bologna Uzmanı, İTÜ 22 Ocak 2010 Mustafa Kemal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
22 Ocak 2010, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ AEFIS SİSTEMİNİN KULLANIMI
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Içmimarlık nedir?.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Bologna Uzmanları Ulusal Takımı
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
Prof. Dr. Kerim Edinsel YETERLİLİKLER “UYGULAMA SÜRECİ” ÇALIŞTAYI UYGULAMASI SONUÇLARI Çalışma Grubu 1: Makine Mühendisliği Programı Yeterlilikleri 1 -
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
24. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI Mayıs 2012, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Eğitiminde Tasarım Dersleri Prof. Dr.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ ÇALIŞMASI
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
PROGRAM TASARIMI
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMA ÖRNEĞİ
11 T.C. Yükseköğretim Kurulu Türkiye’de Bologna Süreci Uygulamaları Projesi Dönemi Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı Ondokuz Mayıs.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Bilgisayar Destekli Eğitim
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
EGİtİm FAKÜLTESİ Sakarya Üniversitesi
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış “Bologna Süreci ve Program Akreditasyonu” u Prof. Dr. Süheyda Atalay Ege Üniversitesi.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Mimarlık Eğitimi’nde Dersler ve Tarihçeleri (2011 güncellemesi) Mimarlık ve Eğitim Kurultayı –VI Kasım 2011 Dokuz Eylül Üniversitesi - İzmir.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz: Sakarya Üniversitesi Prof. Dr. Muzaffer ELMAS İstanbul – Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz:
BOLOGNA KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Mimarlık ve Eğitim Kurultayı –V Kasım 2009 İstanbul Kültür Üniversitesi Mimarlık Eğitimi’nde Dersler ve Tarihçeleri MİMARLIK VAKFI (MİV) MİMARLIK.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
AKTS Hesaplaması.
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
TÜRK MUSİKİSİ DEVLET KONSERVATUVARI’NA HOŞGELDİNİZ
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
Teknoloji ve tasarım dersi
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
21. YY BECERİLERİ.
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

Farklı kalite süreçlerinin buluşması: Mühendislik akreditasyonu ve Bologna Süreci Prof. Dr. Lerzan Özkale Bologna Uzmanı, İTÜ 22 Ocak 2010 Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay

Plan Akreditasyona doğru: Sürekli Kalite İyileştirme Bologna Sürecinde yeterliliklerden öğrenme çıktılarına Akreditasyon için yapılanların Bologna Süreci’ne yönelik kullanımı

Akreditasyona doğru: Sürekli Kalite İyileştirme

Sistematik Süreçler Geliştir Misyon Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Sürekli Kalite İyileştirme Paydaşlar Program Çıktıları © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme

Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar Program Çıktıları © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Misyon Sürekli Kalite İyileştirme Ölçme planlaması kurumun misyon tanımı ile başlar. Kurumun misyonu hizmet verilen toplulukları, kurumsal amaçları ve kurumu tanımlayan diğer özellikleri tanımlar.

Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar Program Çıktıları © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Ölçme/ Değerlendirme Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Misyon Eğitsel Hedefler Eğitsel hedefler mezunların mezuniyetten bir kaç (genellikle 3-5) yıl sonra neler yapabildiklerini tanımlayan ifadelerdir. Bu hedefler programın ve kurumun misyonu ile tutarlı olmalıdır. Sürekli Kalite İyileştirme

Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar Program Çıktıları © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Sürekli Kalite İyileştirme Eğitsel hedeflerin periyodik olarak ölçülmesi ve değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu genelde mezunlar, işverenler ve danışma kurulu üzerinden ölçülür. Bu hedefler paydaşların ihtiyaçları ile ilişkilerinin sürekliliğini belirlemek üzere sistematik bir temelde değerlendirilmelidir. Bu değerlendirme her 3-5 yılda bir yapılmalıdır.

Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Program Çıktıları Sürekli Kalite İyileştirme Program çıktıları öğrencilerin mezuniyet sırasında neler bildiklerini ve/veya yapabildiklerini tanımlayan ifadelerdir. Eğer öğrenciler bu çıktıları başarıyor iseler, mezuniyet sonrasında eğitsel hedefleri de başarabilecekleri beklenir.

Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Program Çıktıları Performans Ölçütleri Sürekli Kalite İyileştirme Performans ölçütleri program çıktılarını tanımlayan ifadelerdir. Bu ölçütler, çıktılar ile ilişkili yetkinlikleri gösteren ve öğrencilerin mezuniyet sırasında sahip olmaları gereken bilgi, beceri ve davranışları temsil eden üst düzey indikatörlerdir.

Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Öğrenme Çıktıları Performans Ölçütleri Sürekli Kalite İyileştirme Eğitsel uygulamalar ile stratejiler arasındaki ilişkileri/uygunluğu anlamak, etkin ve doğru ölçme uygulamalarını destekler. Bu iş ancak, eğitsel stratejilerin (ders planı ile ilgili olanlar da dahil) öğrenme çıktıları ile ilişkilendirilmesi ile sağlanabilir.

Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Öğrenme Çıktıları Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Veri toplama ve analizi için, ölçülen soru, sahip olunan kaynaklar, bulguların kullanılabilirliği ve geçerliliği ile tutarlı stratejiler geliştirilmelidir. Sürekli Kalite İyileştirme

Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Öğrenme Çıktıları Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Sürekli Kalite İyileştirme Değerlendirme, ölçme sonuçlarının anlamını belirleme sürecidir. Bu süreç programın etkinliği ile ilgili olan ölçme sonuçlarının işaret ettiklerini ve geliştirme önerilerini kapsar. Değerlendirme, geliştirme stratejilerini uygulayabilecek kişileri dahil etmelidir.

Eğitsel Uygulamalar/Stratejiler Paydaşlar © 2003 Gloria Rogers - Rose-Hulman Institute of Technology Misyon Eğitsel Hedefler Ölçme/ Değerlendirme Program Çıktıları Performans Ölçütleri Ölçme: Veri Toplama, Kanıtların Analizi Değerlendirme: Kanıtların Yorumlanması Sürekli Kalite Geliştirme için Geri Besleme Geri besleme süreci sistematik bir kalite güvence sistemi kurmak ve sürdürmek için çok önemlidir. Başarıyla uygulandığında, kalite güvence sürecinin bütün elemanları birbiri ile etkileşim içindedir. Sürekli Kalite İyileştirme

Bologna Süreci: yeterliliklerden öğrenme çıktılarına

15 Ders Öğrenme Çıktıları Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Alana Özgü Yeterlilikler Program Çıktıları

Sürekli kalite iyileştirme Bologna’nın hizmetinde

İTÜ MÜHENDİSLİK LİSANS PROGRAMLARI İÇİN İÇ DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ (ADEK) 1.Çizelge 1.İTÜ Mühendislik Lisans Programları Çıktıları i.Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik sorunlarını modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. ii.Karmaşık mühendislik sorunlarını saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. iii.Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve siyasi sorunlar gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. iv.Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. v.Mühendislik sorunlarının incelenmesi için deney/araştırma tasarlama, deney/araştırma yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. vi.Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi ve özgüven. vii.Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. viii.Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, kendini sürekli yenileme ve eleştirel düşünme becerisi. ix.Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. x.Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık. xi.Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; kamu ve toplum yararı bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal ve kültürel sonuçları konusunda farkındalık.

İTÜ Mimarlık Lisans Programı Çıktıları 1 Konuşma ve yazma becerileri; Türkçe ve İngilizce etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme Eleştirel düşünme becerisi: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme Grafik anlatım becerisi; uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme Araştırma becerisi: Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama Biçimsel kompozisyon sistemleri: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama Tasarım becerileri: Temel mimari ilkelerini bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme Takım çalışması becerileri: Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma Batı mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama Batı dışı mimarlık: Batı mimarlığı dışında kalan mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama Ulusal ve bölgesel mimarlık: Yöresel mimarlık da dâhil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini anlama Tarihi çevre koruma ve restorasyon: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama Örneklerden yararlanma becerisi: Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme İnsan davranışları: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama Kültürel farklılıklar: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekansal örüntülerin farklılığını anlama Erişilebilirlik: Değişik fiziksel engellilerin yaşamasına uygun bina ve yerleşme tasarımı becerisi Sürdürülebilir tasarım: Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını anlama İhtiyaç programı hazırlama: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekan ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirilerek mimari ihtiyaç programının hazırlanma becerisi Arazi koşulları: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımının sağlanması becerisi Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama Çevresel sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama Yaşam güvenliği: Acil kaçış konusuna vurgu yaparak yaşam güvenliği sistemlerinin temel ilkelerini anlama Bina kabuğu sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini anlama Bina servis sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama Bina sistemlerinin entegrasyonu becerisi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi Yapı malzemeleri ve uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama Yapım maliyeti kontrolü: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerini anlama Teknik dokümantasyon: İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımını ve dokümantasyonu anlama Mimarlıkta müşterinin rolü: Mimarın müşterinin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini bulma, çözümleme sorumluluğunu anlama Geniş kapsamlı tasarım yapma becerisi: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından ayrıntılı sistem geliştirme aşamasına kadar (Strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi Mimarın yönetimsel rolü: Görevlendirme, sözleşme yapma, personel yönetimi, danışman belirleme, proje dağıtım yöntemleri ve hizmet sözleşmelerini anlama Mimari uygulama: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma, düzeltme ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, outsourcing, proje dağıtımı, genişleyen uygulama alanı ve çeşitlilik konularını anlama Profesyonel gelişme: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama Liderlik: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünü anlama Yasal sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama Etik ve mesleki hükümler: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konuları anlama. İTÜ MİMARLIK LİSANS PROGRAMLARI İÇİN İÇ DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ (ADEK)

İTÜ Mimarlık Lisans Programı Çıktıları 1 Konuşma ve yazma becerileri; Türkçe ve İngilizce etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme Eleştirel düşünme becerisi: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme Grafik anlatım becerisi; uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme Araştırma becerisi: Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama Biçimsel kompozisyon sistemleri: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama Tasarım becerileri: Temel mimari ilkelerini bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme Takım çalışması becerileri: Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma Batı mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama Batı dışı mimarlık: Batı mimarlığı dışında kalan mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama Ulusal ve bölgesel mimarlık: Yöresel mimarlık da dâhil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini anlama Tarihi çevre koruma ve restorasyon: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama Örneklerden yararlanma becerisi: Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme İnsan davranışları: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama Kültürel farklılıklar: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekansal örüntülerin farklılığını anlama Erişilebilirlik: Değişik fiziksel engellilerin yaşamasına uygun bina ve yerleşme tasarımı becerisi Sürdürülebilir tasarım: Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını anlama İhtiyaç programı hazırlama: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekan ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirilerek mimari ihtiyaç programının hazırlanma becerisi Arazi koşulları: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımının sağlanması becerisi Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama Çevresel sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama Yaşam güvenliği: Acil kaçış konusuna vurgu yaparak yaşam güvenliği sistemlerinin temel ilkelerini anlama Bina kabuğu sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini anlama Bina servis sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama Bina sistemlerinin entegrasyonu becerisi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi Yapı malzemeleri ve uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama Yapım maliyeti kontrolü: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerini anlama Teknik dokümantasyon: İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımını ve dokümantasyonu anlama Mimarlıkta müşterinin rolü: Mimarın müşterinin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini bulma, çözümleme sorumluluğunu anlama Geniş kapsamlı tasarım yapma becerisi: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından ayrıntılı sistem geliştirme aşamasına kadar (Strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi Mimarın yönetimsel rolü: Görevlendirme, sözleşme yapma, personel yönetimi, danışman belirleme, proje dağıtım yöntemleri ve hizmet sözleşmelerini anlama Mimari uygulama: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma, düzeltme ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, outsourcing, proje dağıtımı, genişleyen uygulama alanı ve çeşitlilik konularını anlama Profesyonel gelişme: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama Liderlik: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünü anlama Yasal sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama Etik ve mesleki hükümler: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konuları anlama.

Çizelge 1. İTÜ Konservatuar, Müzik ve Sahne Sanatları Lisans Programları Çıktıları i.Müzik, sahne sanatları ve sanat alanında yeterli bilgi birikimi. ii.Sanat ve sanatsal tasarımın sosyal, kültürel, artistik, siyasi ve ekonomik çerçevedeki yerini felsefi, estetik ve sosyolojik açıdan bilimsel metotlarla değerlendirecek, tartışacak, yönlendirecek düzeyde bilgi. iii.Sanat ve sanatsal tasarımın kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile ilgili sorunları modellemek ve çözmek için uygulayabilme becerisi. iv.Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, saptadığı ve tanımladığı farklı alanlarda kullanabilme, yeni uygulamalar yapabilme becerisi. v.Yeni uygulamalar için uygun teknik ve yöntem oluşturma, kullanabilme ve var olanları uygulama becerisi. vi.Yaratıcı düşünce, yenilikçilik ve özgün sanat yapıtı veya sanatsal tasarım üretebilme, işitsel ve görsel algılamaya yönelik ifadeyi somutlaştırabilme, sanat ve sanatsal tasarım alanında üç boyutlu düşünme ve uygulayabilme becerisi. vii.Sanat ve tasarım alanında kültürel ve toplumsal değerlerin farkında olarak, Türkçe ve İngilizce dilinde sözlü ve yazılı iletişim yöntemlerini etkin ve doğru kullanabilme, fikirlerini ve kişisel tasarım süreçlerini uzman ve uzman olmayan kitlelere anlatabilme becerisi. viii.Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. ix.Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, kendini sürekli yenileme ve eleştirel düşünme becerisi. x.Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. xi.Sanat ve ilgili bilim uygulamalarının kültür, çevre, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; sanatsal ve bilimsel üretimlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. xiiProje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık. İTÜ KONSERVATUAR LİSANS PROGRAMLARI İÇİN İÇ DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ (ADEK)

Akreditasyon için belgelemenin Bologna ile buluşmasıbelgelemenin