Bugün neler öğreneceğiz? Ders : Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Sınıf : 8 Öğrenme Alanı : HZ.MUHAMMED Ünite 3 : HZ.MUHAMMED’İN HAYATINDAN ÖRNEK DAVRANIŞLAR Süre : 40 + 40 = 80 dakika Konular : 1-Hz.Muhammed hoşgörülüydü 2-Hz.Muhammed bilgiye önem verirdi Kazanımlar : 1-Hz.Muhammed’in hoşgörülü davranışlarına örnekler vererek açıklar. 2-Hz.Muhammed’in bilgiye önem verdiğini örneklerle açıklar
HZ.MUHAMMED H O Ş G Ö R Ü L Ü Y D Ü EĞER KABA VE KATI YÜREKLİ OLSAYDIN, ONLAR ETRAFINDAN DAĞILIP GİDERLERDİ (AL-İ İMRAN 159) 2
Hoşgörülü olmak ne demektir? Hoşgörülü insan nasıl davranır?
inanç ve düşüncelerine saygılı olmak; Hoşgörü; başka insanların inanç ve düşüncelerine saygılı olmak; aynı inancı paylaşan insanların farklı düşüncelerine tahammül edebilmektir. Hoşgörü; kişinin şahsına yapılmış bir kötülüğe göz yumması ve aldırmaması, affetmesidir.
Allah Rasülünün hayatı hoşgörü örnekleri ile doludur. Çölde yaşayan Araplardan bir grup, Müslüman olduklarını bildirmek üzere Hz.Muhammed’in huzuruna gelmişti. Peygamberimize karşı kaba bir şekilde konuşmaya başladılar. Hz.Muhammed onların bu konuşma tarzlarından rahatsız oldu. Fakat onları kırmadan uyardı.
Hz.Muhammed, her türlü olumsuz söz ve davranışlara soğukkanlı, yapıcı ve öğretici bir şekilde karşılık vermiştir. Çünkü Allah, ona A’râf suresinin 199. ayetinde : “Sen af yolunu tut ve iyiliği emret…” başka bir ayette ise “…Onların (kusurlarını) hoş gör ve onlara güzellikle davran.” buyurmuştur. Hicr suresi, 85.ayet
Hz.Muhammed, güler yüzlü, kibar ve hoşgörülüydü. Hiç kimseye kötü söz söylemez ve kırıcı davranmazdı. Bir gün, bir bedevi, Peygamberimizin elbisesini hızla çekerek ondan yardım istemiş, Peygamberimizin canını yakmıştı. Peygamberimiz hoşgörü ile karşılamış ve kızmamıştır.
Peygamberimiz hiç kimsenin kusurunu yüzüne vurmazdı Peygamberimiz hiç kimsenin kusurunu yüzüne vurmazdı. Hoş olmayan bir davranış gördüğü zaman; “Bazılarına ne oluyor ki şöyle şöyle diyorlar, şöyle şöyle yapıyorlar, oysa bunlar doğru değildir.” gibi genel sözlerle öğüt verir, kimseyi utandırmadan kusur ve hataları düzeltirdi.
O Yüce Rasül: “Kim bir Müslüman’ın ayıbını örterse Allah’ta kıyamet günü onun ayıbını örter” buyurmuştur.
Adam: "Ben hakkımı talep ediyorum" dedi. Bir bedevi, Rasûlullah (sav)’e gelerek, Peygamberimizde bulunan alacağını istedi ve bunu yaparken sert davrandı. Hatta: "Borcunu ödeyinceye kadar seni tâciz edeceğim" dedi. Peygamberimizin yanında bulunan arkadaşları bedeviyi azarlayıp: "Yazık sana! Kiminle konuştuğunu bilmiyorsun galiba!" dediler. Adam: "Ben hakkımı talep ediyorum" dedi. Peygamberimiz, ashabına: "Sizler niçin hak sahibinden yana değilsiniz?" buyurdu ve Havle Bintu Kays’dan ödünç hurma alarak borcunu ödedi ve ona yemek ikram etti. (Bu tavırdan memnun kalan) bedevi: "Borcunu güzelce ödedin. Allah da sana mükafatını tam versin" diye memnuniyetini ifade etti. 10
Cami Kilise Havra Hz.Muhammed, diğer din mensuplarına da hoşgörülü davranmıştır.
Hz.Muhammed, yaşadığı toplumdaki çeşitli inançlara her zaman saygı duymuştur. Başka dinlere mensup insanların inançlarını hoşgörüyle karşılamış ve onlara ibadetlerini serbestçe yapabilecekleri ortamı sağlamıştır. Bir gün Neccar Hristiyanları Hz.Muhammed’i ziyarete gelmişlerdi. Tam ziyaret saatinde Müslümanlar, ikindi namazına yönelmişlerdi. Bu sırada heyette bulunan Hristiyanlar da mescidin doğusuna yönelerek kendi ibadetlerini yapmaya başlamışlardı. Bazı sahabeler onlara engel olmak istemişler, ancak Hz.Muhammed, engin hoşgörüsü ile hemen müdahale ederek onların ibadetlerini serbestçe yerine getirmelerine izin verilmesini istemiştir.
Peygamberimiz kendi yakınlarına ve Sahabîlerine devamlı hoşgörülü olduğu gibi, düşmanlarına da hoşgörülü davranmıştır. Mekke’de Peygamberimize ve diğer Müslümanlara işkence yaparak Medine’ye göç etmek zorunda bırakanlara, Taif’de taşlayanlara, Bedir, Uhud ve Hendek savaşlarında Müslümanlara karşı savaşanlara hoşgörü ile davranmış, onlardan intikam almaya kalkışmamış, suçlarını affetmiş, sonunda da pek çoğunun iman etmesine vesile olmuştur.
ayetiyle dile getirilmiştir. Peygamberimizin hoşgörülü, kibar ve merhametli olması, çevresindeki insanların Müslümanlığı kolayca kabul etmelerini ve birlik içinde olmalarını sağlamıştır. Onun bu özellikleri ile ilgili Kur’an-ı Kerim’de; “O vakit Allah’tan bir rahmet ile onlara yumuşak davrandın! Şayet sen kaba, katı yürekli olsaydın, hiç şüphesiz, etrafından dağılıp giderlerdi. Şu halde onları affet; bağışlanmaları için dua et…” ayetiyle dile getirilmiştir. Âl-i İmrân suresi, 159.ayet Peygamberimiz bu üstün vasıflarından dolayı, düşmanları tarafından bile takdir edilmiş, sevilmiş ve sevgisini onların kalbine de ulaştırarak, ebedî kurtuluşlarına vesile olmuştur.
Bizler de Peygamberimizin güzel ahlâkını örnek alalım, çevremizdeki insanlara karşı hoşgörülü davranalım. Bize karşı hatalı davrananların hatalarını kırıcı olmadan düzeltmeye çalışalım.
sana da hoşgörülü davranılsın.” Aşağıdaki hadiste hoşgörü açısından neye dikkat çekildiğini arkadaşlarınızla değerlendiriniz. Değerlendirme sonuçlarını noktalı yerlere yazınız. “Hoşgörülü davran ki, sana da hoşgörülü davranılsın.” ………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Günümüz teknolojisinin geldiği noktada en önemli unsur nedir?
yaşlıdır. Öğrenmeyi bırakan kişi, Yaşamdaki en muhteşem şey, yirmisinde de olsa, sekseninde de olsa, yaşlıdır. Öğrenmeye devam eden kişi gençtir. Yaşamdaki en muhteşem şey, zihninizi genç tutmaktır. Henry FORD
İşleriniz iyi gidiyorsa; eğitim bütçenizi iki katına çıkarın, işleriniz kötü gidiyorsa dört katına. Peters
HZ. MUHAMMED BİLGİYE ÖNEM VERİRDİ
““İlim öğreniniz ve onu insanlara öğretiniz.” Hz.Muhammed
Kur’an-ı Kerimde ilk vahiy (Allah’tan Peygamberimize gelen ilk emir) nelerden bahsediyor?
Hz.Muhammed’in yaşadığı toplumda okuma yazma bilenlerin sayısı oldukça azdı. Peygamberimiz, cehalet içindeki toplumu yanlış inançlardan arındırıp doğru bilgiye ulaşmaları ve güzel bir hayat sürmeleri için sürekli çalışmıştır. “İlim mü’minin kaybolmuş malıdır. Onu nerede bulursa alır.” “İlim öğrenmek için yola çıkan kimse, dönünceye kadar Allah yolundadır.” “İlim öğreniniz ve onu insanlara öğretiniz.” gibi pek çok sözünde insanları ilim öğrenmeye teşvik etmiş, her fırsatta ilim adamlarına destek vermiştir.
“İlim öğrenmek, kadın erkek herkes üzerine farzdır.” Hz.Muhammed ....
İlim öğrenmeye önem vermeyen milletler, düşmanlarının maskarası olur.
“İlim Çin’de de olsa, gidip onu alın.” Hz.Muhammed
“İlim, mü’minin kaybolmuş malıdır. Onu nerede bulursa alır.” Hz.Muhammed Deney yapan insanlar
İlk iş olarak yaptığı mescidin eğitim faaliyetlerine Hz.Muhammed Medine’ye hicret ettiğinde İlk iş olarak yaptığı mescidin bir bölümünü eğitim faaliyetlerine ayırmıştır.
İslâm tarihinde ilk yatılı okul Ashab-ı Suffa
Mescid-i Nebi'de eğitim de verilecekti Mescid-i Nebi'de eğitim de verilecekti. Bunun için mescidin bitişiğine suffe denen bölümler yapıldı. Burada Müslümanlar eğitim görüyorlardı. Peygamberimiz ülke dışına birini göndereceği zaman, o kişiyi suffede eğitim görenler arasından seçerdi.
“Ya öğreten ol, ya öğrenen ol, ya dinleyen ol, ya da bunları seven ol. Beşincisi olma, helâk olursun.” Hz.Muhammed
Hz.Muhammed’in bilgiye önem verdiğini gösteren faaliyetleri: 1- Mescid-i Nebi’nin (Peygamber Mescid’inin) bir bölümünü eğitim ve öğretim için ayırması 2- Bedir savaşında esir alınan müşriklerin, 10 Müslüman’a okuma-yazma öğretmeleri şartıyla serbest bırakması 3- İlim öğrenmenin önemini belirten sözleri
72.sayfa Okuyalım, Tartışalım “İlim mü’minin yitik malıdır. Nerede bulursa alsın.” Yukarıdaki hadisin anlamı üzerinde arkadaşlarınızla konuşunuz.
DEĞERLENDİRME 1-Hz.Muhammed’in hoşgörülü oluşunun İslâm dininin yaygınlaşmasındaki rolü ne olmuştur? 2-Hz.Muhammed’in bilime verdiği önemi açıklayınız.
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK 1-Âl-i İmrân suresi, 159.ayet ile Şûrâ suresi, 38. ayetin meâli yazılacak. EV ÖDEVİMİZİ YAZALIM