Uluslararası İşletmecilik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslararası İşletmecilik
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Enerji Taşımacılığı Erce Mola Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
Pazarlama Çevresi.
SANAYİ DEVRİMİ (Endüstri İnkılabı- Bilimsel Rönesans) İNGİLTERE’deBAŞLAMIŞTIR BUHARLI MAKİNE’nin YAPILMASI (James Watt)
İktisatta doğru bildiğimiz yanlışlar. İthalat artışı işsizlik yaratır.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
TÜM MOTORLU TAŞIYICILAR KARŞILIKLI SİGORTA KOOPERATİFİ
TEB Tarım Bankacılığı.
TOBİN VERGİSİ.
MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
VI. DİĞER UYGULAMALAR Menşe kuralları: GTS’nden yararlanan ülkelerden menşe belgesi istenmektedir. Bu belge, söz konusu malın GTS rejiminden yararlanan.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
Başarılı Uluslararası İnsan Kaynakları Yöneticisi Kimdir?
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Düsseldorf - Köln.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Küreselleşme tartışmaları
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Uluslararası İşletme Yönetimi
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
Uluslararası İşletme Yönetimi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Uluslararası İşletmecilik

Uluslararası İşletmecilik Uluslararası ticaret, binlerce yıldır yapılan faaliyettir. 1990’lı yıllardan sonra önemli bir artış göstermiştir. İşletmeler artık dünya ölçeğinde düşünmeye başlayarak yeni yönetim tarzları benimsemiştir. Siyasal gelişmeler ülke ekonomilerini önemli derecede etkilemiş ve sonuçta küreselleşme kavramı ülkeler genelinde yaygınlaşmaya başlamıştır.

KÜRESELLEŞME OLGUSU Küreselleşme Genel kabul görmüş tanımlamada küreselleşmeden, ekonomik faaliyetlerin; ticaret, yatırım ve sermaye hareketlerinin işgücü ve girişimcilerin dolaşımı ve ayrıca teknoloji transferi yolu ile tüm ilişkilerin uluslararası boyutlara taşınması anlamı çıkarılmaktadır.

Küreselleşme Uluslarüstü bir hedef olarak zenginliklerin; küresel işletmeler aracılığı ile ortaya çıkarıldığı, yeniden değerlendirildiği, üretildiği, dağıtıldığı ve tüketildiği rekabetçi bir sistemin adıdır. Dünyadaki farklı sosyo-ekonomik yapıların karşılıklı bağımlılık esasından öteye, birbirleriyle iç içe girdiği, adeta füzyona uğradığı yapıdır.

KÜRESELLEŞMENİN ÖZELLİKLERİ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI: Daha dinamik ve homojen ÜRETİM FAKTÖRLERİ: Dünya ölçeğinde değerlendirme, üretme, dağıtma ve tüketime sunma TİCARET: Dünya ölçeğinde kural ve standartlar İŞLETMELER ARASI İLİŞKİLERİN GELİŞMESİ DOĞRUDAN YABANCI SERMAYE YATIRIMLARI EKONOMİK, TEKNOLOJİK ve HUKUKİ AÇILARDAN TEK BİR ALAN OLUŞTURULMASI İŞLETMELER ve DEVLET ARASINDA YENİ BİR İLETİŞİM DÖNEMİ İŞLETMELERDE YENİDEN YAPILANMA ve YÖNETİM ANLAYIŞININ DEĞİŞMESİ

KÜRESELLEŞMENİN YAPISAL BOYUTLARI EKONOMİK BOYUT Firmalar dünyayı pazar olarak görmektedirler İthalat – İhracat; Lisans Anlaşmaları; Franchising; Stratejik Ortaklıklar; Yeni ve Ortak İşletmeler kurulması Uluslararası Şirketler ve Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımları HUKUKİ ve SOSYAL BOYUT Ulusal, Uluslararası ve Ülkelerin Özel Kanunları Kapalı toplumdan açık topluma geçiş Gücün yeni kaynağı BİLGİ Eğitim: İş – Eğitim İlişkisi Yabancı Göçü Sosyal Tabakalaşma

Aktör: Bağımsız hareket yeteneğine sahip örgütlenmiş yapılar KÜLTÜREL BOYUT Küreselleşme oranında etkileşim artmakta, yaşam tarzları birbirine benzemektedir. Diğer insanların geleneklerinin farkında olma İnsana değer verme ve saygı gösterme Niyet ve kastını açıklıkla belirtme, dürüst olma Davranış tarzlarını diğerleriyle uyumlaştırma SİYASAL BOYUT Dünyanın eğitimli ve zengin beşte biri için yeni bir siyasal ve ekonomik güvenlik sistemi arayışı; özetle yeni bir dünya düzenidir. Kültür, milli ideoloji, siyasi farklılıklar ve milli egemenlik anlayışında farklılıklar dolayısıyla ülkeler arasında POLİTİK RİSK her zaman olmaktadır. Başka bir deyişle yeni bir dünya düzensizliği... Küreselleşen dünyanın yeni aktörleri: KÜRESEL İŞLETMELER Aktör: Bağımsız hareket yeteneğine sahip örgütlenmiş yapılar

Uluslar neden ticaret yapar? En gelişmiş ve ileri düzeyde bir ülke bile olsa ülkenin ihtiyaç duyduğu mal ve hizmeti tek başına üretemez. Ülke kendi kendine yeter durumda olsa bile, diğer ülkeler ihtiyaçları için bu ülkeyle ticaret yapmak isterler. Bazı ülkeler teknolojik açıdan zengin olup doğal kaynaklar açısından fakir olabilir. Yani ülkeler bu nedenlerden dolayı birbirinden çıkar sağlamaktadır.

Uluslararası Ticaretin Nedenleri Mutlak Üstünlük: Bir ülkede üretilen mal ve hizmetler diğer ülkelerden daha düşük maliyetle üretilebiliyor ve üretilen mal ve hizmetlerde tekel konumunda ise, o ülke diğer ülkelere göre mutlak bir üstünlük sağlayabilmektedir. Örneğin bu modele göre, Türkiye kumaşı, İngiltere de motoru daha ucuza üretebiliyorsa, Türkiye, motoru İngiltere’den satın almalı, bu ülkeye kumaş ihraç etmelidir.

Uluslararası Ticaretin Kavramları İhracat; bir ülkede üretilen mal ve hizmetlerin bir başka ülkeye satılarak gönderilmesine denir. Örneğin Türkiye’de üretilen tekstil ürünlerinin Almanya’ya satılması. İthalat; bir başka ülkede üretilen mal ve hizmetlerin satın alınarak ülkeye getirilmesine denir. Örneğin Türkiye’nin İngiliz şirketinden makina parçası alarak buraya getirmesi.

Karşılaştırmalı Üstünlük: Bir ülkenin diğer ülkelere göre daha verimli ve daha düşük maliyetle mal veya hizmet üreterek bir üstünlük sağlamasıdır. Örneğin Türkiye elektronik ürünler bakımında Çin’e göre karşılaştırmalı üstünlüğe sahip değildir. Bunun için bu ürünler Çin’den ithal yoluyla Türkiye’ye getirilmelidir. Yada Çin ve Hindistan düşük işgücü maliyetine sahip ABD ve AB ülkelerine göre karşılaştırmalı bir üstünlüğe sahiptir.

Dış Ticaret Dengesi: Belli bir zaman dilimi içersinde bir ülkenin toplam ihracat ve ithalat rakamları arasındaki değer farkıdır. Dış Ticaret Fazlası / Açığı : Belli bir zaman dilimi içerisinde bir ülkenin toplam ihracatının; toplam ithalatından fazla olması / az olmasıdır. Ödemeler Dengesi: Belli bir zaman dilimi içersinde bir ülkeye giren toplam yabancı para ile o ülkeden çıkan toplam yabancı para arasındaki farktır.

ULUSLARARASI TİCARET ENGELLERİ Ülkeler uluslararası ticareti şu amaçlar için engeller; İthalatı ikame edecek ulusal üretimi teşvik etmek Emekleme dönemindeki sanayileri korumak ve geliştirmek Yabancı tedarikçi işletmelere bağımlılığı azaltmak Ödemeler dengesindeki açığı azaltmak İhracatı teşvik etmek Yabancı şirketlerin maliyetin altında satış yapmalarını engellemek İnsan hakları, terorizm ve benzer konularda uluslararası karar ve kurallara uymayan ülkelere siyasi amaçla yaptırımlar uygulamak Ülkeler tarafından kullanılan ticaret engelleri Gümrük vergileri, kotalar, ambargo, teşvikler, diğer sınırlamalar

Gümrük Vergileri Yabancı ülkelerden ithal edilen mallara konulan vergilerdir. Örneğin Almanya’da üretilen bir otomobil Türk vatandaşı tarafından satın alınıp Türkiye’ye getirildiğinde belli oranda gümrük vergisi ödemek zorundadır. Ülkeler gelir sağlamak ve ulusal sanayiyi korumak amacıyla da gümrük vergisi alırlar.

Kotalar Herhangi bir ürünün ithalatı ve ihracatı için belirlenen miktar kısıtlamalarıdır. Örneğin ABD Türkiye’den ithal ettiği tekstil ürünleri üzerinde miktar kısıtlaması uygulayabilir. 2005 yılında Türkiye’den ithal edilecek gömlek sayısı 20.000 adet diye bir sınırlama koyarsa, Türkiye’den ancak bu sayıda gömlek ihraç edebilir.

Ambargo İthalatta ve/ veya ihracatta belirli bir ürün yada ürün gurubu için konulan yasaklardır. Ambargoda, bir ülkeyi ekonomik ya da siyasi açıdan zor duruma düşürmek için o ülke ile ekonomik ilişkisi bulunan ülke ya da ülkenin buraya mal ve hizmet satımlarının engellemek üzere önlemler alması söz konusudur. Örneğin ABD nin İran’a, ihracat ve ithalat konusunda yasaklama getirmesi.

Teşvikler ve Damping Teşvik: Hükümet tarafından yerli endüstriye düşük faizli krediler vererek, girdi fiyatlarını düşürerek veya vergi muafiyetleri uygulayarak çeşitli destek ve teşvikler ile ulusal sanayiyi yabancı ülke işletmelerine karşı korur. Dampingler: Bir ürünü kendi ülkesindeki üretim maliyetinden daha düşük fiyatla başka ülkelere satmak

Uluslararası Pazarlara Giriş Yolları İthalat ve ihracat Lisans Anlaşmaları Franchising Şirket Evlilikleri ve Stratejik İşbirlikleri Doğrudan Dış Yatırım;bir işletmenin yabancı bir ülkede doğrudan yatırım ve üretim faaliyetinde bulunarak dış pazarlara açılmasıdır.

ULUSLARARASI TİCARET ÖZENDİREN ANLAŞMALAR ve ORGANİZASYONLAR GATT : Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması (The General Agreement on Tariffs and Trade)1947 de kurulmuştur. Uluslararası ticareti haklar ve sorumluluklar açısından düzenleyen anlaşmadır. WTO: Dünya Ticaret Örgütü ( World Trade Organization) APEC: Asya – Pasifik Ekonomik İşbirliği Konseyi(The Asia – Pasific Economic Cooperation Council) IMF : Uluslarası Para Fonu (International Monetary Fund) World Bank: Dünya Bankası (International Bank for Construction and Development) ILO : Uluslararası Çalışma Örgütü

BM: Birleşmiş Milletler 1945 yılında kurulmuş 191 üyesesi mevcut UNICEF: Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu AB: Avrupa Birliği OECD: Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü OPEC: Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü G-8: ABD, Japonya, Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, Kanada, Rusya.