Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
YAYIN TARAMA VE VERI TABANLARI Tacettin İnandı. Kapsam Veri tabanı Sınıflandırmalar İndeksler Atıflar.
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Proje Entegrasyon Yönetimi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Tez hazırlarken yapılan 10 hata. tezdanismani.net
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 2
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Öğretimin Uyarlanması
DERMATOLOJİ DİSİPLİNİNİN DÜNYA ÖLÇEĞİNDE YENİDEN GÖRSELLEŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
İNTERNET ORTAMINDA AKADEMİK ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR?
Bölüm 3: Eleştirel Kaynak İnceleme, Hipotez ve Strateji Geliştirme
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Farmasötik Teknoloji Anabilim Dalı Güz Yarıyılı
İSTASYON YÖNTEMİ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Bir etnobotanik çalışma, çalışmayı yapacak olan her farklı disiplin için (antropoloji, arkeoloji, ekoloji, farmasötik botanik, farmakognozi, halk bilimi,
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Tezin Olası Bölümleri.
Bilimsel Araştırma Süreci
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Nitel Araştırma Süreci
Uzm. Dr. Kemal Türker ULUTAŞ
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Gümüşhane Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Genetik ve Biyomühendislik Bölümü Bitirme Çalışması Poster Hazırlama Kılavuzu Poster Boyutları:
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
POSTER BOYUTLARI: Genişlik: 50 cm, Yükseklik: 70 cm
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Araştırma amaçlarının düzenlenmesi ve literatür taraması Bir araştırma oluşturmada ilk adım araştırma amaçlarının belirlenmesidir. Ancak amaçların belirlenmesinde ve araştırma metodunun bu amaçlar doğrultusunda gerekli ve araştırma projemiz için uygun olduğuna karar vermeden önce, aynı konu ile ilgili tüm mevcut literatürün detaylarıyla gözden geçirilmesi gerekir. Yeni oluşturulacak araştırma için keşfedilmesi gerekli görülebilecek noktaların birçoğu önceki araştırmalar tarafından çözülmüş olabilir. Bir diğer deyişle, elde edebileceğimiz ve amaçlarımız için kullanabileceğimiz ilgili araştırma verileri veya araştırma konusu halihazırda mevcut olabilir. Tüm denetimler yapıldıktan sonra yeni bir araştırmaya doğru yola çıkılmalıdır.

Araştırma amaçlarının iyi belirlenmiş bir seti prosesinin kritik bir bileşenidir ve araştırma dizaynındaki kararların birçoğunu kolaylaştırır. Araştırma amaçları en iyi şu şekilde cevaplandırılabilir. Araştırmanın cevaplandırması gereken araştırma sorularından oluşan küçük bir set tanımlanır. Bu genellikle önceden belirtildiği gibi araştırma sahibi veya bunu yürütecek olan araştırmacıyla yapılır.(Biemer P.P. ve Lyberg L.E., 2003)

Sıklıkla araştırma sorularının kapsamlı setinin gelişiminde harcanan zaman anket dizaynı adımında zaman kazandırır çünkü sonuçta araştırma için soru halinde ortaya atılan her bir amaç prosesin veri toplama aşamasında toplanacak bir veya daha çok veri elemanına yönlendirir. Gerçekte, ankette yer alan her bir sorunun en azından bir araştırma sorusuna karşılık gelmesini garanti etmek uygulamada iyidir. Araştırma amaçları için gereksiz sorulardan ankette kaçınılmalıdır. Gereksiz sorulardan kaçınma sonuçlardaki spesifikasyon hata riskini minimize eder. Spesifikasyon hataları sorular deneklere cevaplandırılması gerekli olan araştırma soruları sormada başarısız olduğunda ortaya çıkar (subject matter problemi)(Biemer P.P. ve Lyberg L.E., 2003)

Survey amaçlarının düzenlenmesine yardımcı olabilecek diğer bir prosedür Pilot Çalışmadır. Bu metot bir geçici muayenedir, sıklıkla nispeten yapılandırılmamış görüşmeler kullanılır, bu görüşmeler yapılması planlanan araştırmada hedef olabilecek bireylere benzer özellikteki kişilerle yapılır. Prova gibi olan, pilot çalışmalar birini belirlemeden önce çeşitli seçenekleri deneme imkanı verir. Böyle çalışmalar bireylerin reaksiyonlarından ve talep edilmemiş tepkilerinden araştırmalar için yeni yönler çıkarabilir. Toplanması gereken yeni veri tipleri önerebilir, bazı belirsizlikler çözümlenebilir. (Gray P.S., 2007)

Pilot çalışmalar araştırmacıya örnekleme için de bir yol gösterir Pilot çalışmalar araştırmacıya örnekleme için de bir yol gösterir. Geniş çaplı bir araştırma yapmayı düşünen herhangi bir araştırmacı pilot çalışmayı hatalar ciddi veya düzeltilmesi zor bir hale gelmeden önce hataları keşfetmek ve düzeltmek için bir fırsat olarak görmelidir.(Gray P.S., 2007)

Literatür : Literatür Taraması Literatür (alan yazın) bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümünü ifade eder.

Literatür Taraması Nedir? Literatür taraması bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümüne ulaşmak için mevcut bilgi kaynaklarının gözden geçirilmesi ve ilgili yayınlara ulaşılması işidir. Literatür taraması Google taraması değildir! İnternetteki her kaynak güvenilir değildir. İnternetten aldığımız bilgiler akademik açıdan geçerli olmalıdır. Bunun sorumluluğu yazara aittir!

Literatür taraması, belirli bir konuda önceden yapılmış çalışmalarda elde edilmiş bilgilerin incelenmesi, önemli noktalarının gözden geçirilmesi ve özetlenmesidir. Araştırma problemi belirlenmeden önce araştırmacı bir ön literatür taraması yapar. Araştırma problemini oluşturduktan sonra ilgili literatür taraması detaylı bir şekilde inceler, problemini gözden geçirir ve ilgili literatürle ilişkilendirir.

Özetle, araştırmacı problemle ilgili çalışmaya başlamadan önce; Belirlediği konudaki (problemdeki) diğer makaleleri ve bulguları incelemelidir. Konu (problem) hakkında önceden yapılmış bir çalışma olup olmadığını belirlemelidir. Diğer araştırma sonuçlarını inceleyerek bilgisini arttırmalıdır ve Rapor aşamasında diğer araştırmalara atıf yapmalıdır

Araştırmacı, araştırmasına başlarken o konuda yapılan önceki araştırmaları ve kavramsal literatürü bilmek durumundadır. Aksi halde "aradığını bilmeyen, bulduğunun farkına varamaz" konumuna düşülür.

İyi bir literatür taraması için…. Geliştirilmekte olan araştırma problemiyle doğrudan ilgili olması ve bu problem etrafında örgütlenmesi, Kaynakların magazinler, dergiler, gazeteler gibi akademik olmayan belgelerden değil, akademik yayınlardan oluşması, Sadece listeleme ve özetlemeden oluşmaması, literatürdeki görüş ve bulguların güçlü ve zayıf yönlerini göstererek değerlendirebilmesi, Konuyla ilgili bilinen ve bilinmeyen şeylerin neler olduğunu özetleyen bir sentez oluşturabilmesi

Literatürdeki ihtilaflı (üzerinde uzlaşılmayan) alanları gösterebilmesi, Okunan metinlerin çok fazla alıntı yapılmadan, araştırmacının kendi ifadeleriyle özetlenmesi ve yorumlanması, Konuyla ilgili daha fazla araştırma gerektiren önemli sorular ortaya koyabilmesi ve Yapılacak araştırmanın, araştırma konusuyla ilgili mevcut bilgileri zenginleştireceğini gösterebilmesi gerekir.

İntihal: Akademik Hırsızlık Literatürdeki çalışmalar özetlenirken ve aktarılırken bilimsel etik kuralları konusunda dikkatli olmak son derece önemlidir. İfadeyi değiştirmekle bir fikir bize ait olmaz! Temel mesele başkasının fikirlerini kendi fikirleri gibi gösterme ya da göstermeme meselesidir. “Kes-yapıştır” ya da “kopyala-yapıştır” intihaldir, akademik hırsızlıktır. Çok kaynak göstererek yazmak “kötü” bir şey değildir.

Araştırmacının; Daha önceden makale olarak yayınlanmış bir konuyu aynı şekilde uygulaması ve daha öncekilere atıf yapmaması da etik bir suç olan İntihal’e girer. (fikir hırsızlığı (”aşırma”)).

Herkesçe bilinen, herkesçe tekrarlanan terimler. “ALINTI YAPILDIĞININ BELİRTİLMESİ GEREKMEYEN DURUMLAR;[1-3] Herkesçe bilinen, herkesçe tekrarlanan terimler. Üzerinde çok konuşulmuş ve yazılmış bulgular. Sözlük, ansiklopedi, el kitabı bilgilerindeki anonim yazılar. Orijinalliği olmayan gözlem ve fikirler. Telif hakkı koruması bitmiş eserler. Kamuoyuna açık, genel bilgiler. Atasözleri, deyişler [1]. Şencan 2002, Bilimsel Yazım :586 [2] http://www.bilimselarastirma.com/belge/oku/150/ [3]http://tr.wikipedia.org/wiki/Al%C4%B1nt%C4%B1_Kurallar%C4%B1

Hukukta, yasayı bilmemek mazeret değildir, denir. Aynı şekilde, bir eserdeki bir fikri kalıp halinde olmasa bile fikir halinde alıp aynen kullanmak ve bunu belirtmemek öncelikle etik değildir ve bu durum intihal`e girer[3]. [3]. Karasar, N. 1994, Bilimsel Araştırma Yöntemi :192

Literatür taraması bizlere neler kazandırır? Literatür taraması sayesinde araştırma konusuyla ilgili önceden yapılmış çalışmalar incelenir, konuyla ilgili geniş çaplı bilgi elde edilir, araştırmacının araştırma problemi hakkındaki düşünceleri netleşir. Aynı konuda önceden yapılmış araştırmalarda eksik kalmış ya da geliştirilmeye açık noktalar varsa araştırma bu noktalara yönlendirilebilir. Literatür taraması sırasında araştırmacı, aynı ya da benzer konularda yapılmış çalışmaları inceleyerek kendi çalışmasının literatür içinde nerede yer alacağı hakkında bir fikir sahibi olur.

LİTERATÜR TARAMASI Literatür taramasını yapmak için farklı stratejiler bulunmaktadır.Öncelikle, araştırma konusuna ilişkin olan kelimelerin bir listesini çıkarmamız yararlı olacaktır.Ardından veri tabanlarında bu anahtar kelimeler ile arama yapılır. Anahtar sözcükler, problem içerisindeki değişkenler ve populasyondur.

Nasıl Yapılır? Elektronik veri tabanlarından arama yapılarak birincil ve ikincil kaynaklara ulaşılır. Birincil kaynaklar: Makaleler , özgün kitaplar ve dergiler. İkincil kaynaklar: Ansiklopediler, derleme makaleleri vb.

Kitaplar Araştırma konunuz hakkında çok fazla bilgi sahibi değilseniz tek başvuru kaynağınız kitaplar olacaktır. Aynı zamanda ansiklopediler, sözlükler ve el kitapları da yardımcı olabilir.

Dergiler Kitapların yanı sıra periyodik olarak yayınlanan dergilerdeki makaleler de son zamanlarda yapılan çalışmaları incelemek için kullanılabilir.

Bazı Önemli İndeksler Makale ve diğer materyallerin adı, yazarı, ve yayınlandığı yer bilgilerinin bulunduğu kaynaklardır. Fen Bilimleri alanları için Science Citation Index(SCI) http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jloptions.cgi?PC=K Sosyal Bilimler alanları içinse Social Sciences Citation Index mevcuttur. http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jloptions.cgi?PC=J

Science Citation Index (SCI), 1956`dan beri fen bilimleri alanında önde gelen uluslar arası 6400 +bilim ve teknoloji dergisinde çıkmış tüm makaleleri Social Sciences Citation Index, 1975`den beri sosyal bilimler alanında önde gelen uluslar arası 1700 +farklı dergide çıkmış makaleleri barındırmaktadır.

Tez-makale taramaları http://www.ulakbim.gov.tr/ http://tez2.yok.gov.tr/

Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi ULAKBİM http://www.ulakbim.gov.tr/

YÜKSEKÖĞRETİM KURULU ULUSAL TEZ MERKEZİ http://tez2.yok.gov.tr/

Akademik web tarama http://scholar.google.com.tr/

LİTERATÜR TARAMASI 4N 1K Kuralı kullanılarak tüm çalışmalar bir tabloda özetlenebilir. KİM? Araştırmayı kim yapmış? NE ZAMAN Araştırma ne zaman yapılmış? NİÇİN? Araştırma niçin yapılmış?Araştırma, hangi problemi çözmek için yapılmış. NASIL? Araştırma nasıl yapılmış?Hangi yöntem kullanılmış?Çalışma grubu,veri toplama araçları nelerdir? NE? Araştırma sonucunda ne bulunmuş?

LİTERATÜR TARAMASI 4N 1K Modeline Göre Literatür Taraması Özet Tablosu Kim? Ne zaman? Niçin? Nasıl? Ne? Desen Örneklem Araç Analiz Yazar(lar) Tarih Araştırma problemine ilişkin bilgiler (Amaç,hipotez,sayıltılar vb.) Araştırma deseni ile ilgili bilgiler Evren ve örneklemle ilgili bilgiler Veri toplama araçları ve bunlar ile ilgili bilgiler Verileri analiz etmede kullanılan teknikler Araştırma sonuçları ile ilgili bilgiler

Literatür taraması yaparken bazı ipuçları ; Öncelikle yeni çalışmalarla başlayıp geriye doğru gidilir. Özet kısmı varsa öncelikle okunur. Birincil kaynaklara ulaşılmaya çalışılır. Fotokopi çektirmeden önce gerekli olup olmadığına karar verilir. Not alınır.

Literatür taraması yapılarak araştırmalar özetlendikten sonra son aşamada literatüre ilişkin rapor yazılır.Bu raporu hazırlarken referans göstereceğiniz için kendimize şu soruları sormamız gerekir; Yazar problemi açık ve anlaşılır bir biçimde belirtmiş mi? Bu problem başka bir yöntemle daha etkili ifade edilebilir mi?