AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Advertisements

Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Avrupa Birliği.
BRS, Türkiye’de bir ilki başlatarak birçok firmadan alınacak hizmetleri tek bir kuruluştan alınmasını sağlayacak profesyonel bir kadroyla iyi bir hizmeti.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
BANKANIN ORGANLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORGANLARI.
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
Avrupa'da iş güvenliği ve sağlığı Lizbon Anlaşmasındaki sosyal güvenlik bölümü Çerçeve direktif Sair direktifler Sosyal diyalogun rolü İş güvenliği ve.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
AVRUPA BİRLİĞİ PARLAMENTOSU & AVRUPA BİRLİĞİ KONSEYİ
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORTAK POLİTİKALARI
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
Bir REPARIS Sekreteryası Oluşturma Önerisi Viyana Mart 16, 2006.
AB Hukuku I.Hafta Tarihsel Süreç.
Slide 1 AB Müktesebatı Muhasebe ve Denetime Giriş: Jurgen Tiedje Muhasebe ve Denetim Birimi Avrupa Komisyonu.
Avrupa Birliğinin Kurumları
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
Özlem Keçim.
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
AB KURUMLARI sayfalar arası. AB Kurumları Lizbon antlaşmasına göre; Parlamento, AB Konseyi, Bakanlar Konseyi, Komisyon, Adalet Divanı, Avrupa.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
BİRLİK.
AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK
AB ve EKONOMİK ÖRGÜTLER
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
2008 KRİZİ SÜRECİNDE AB’DE MALİYE POLİTİKASI Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
Standardizasyon.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Temel Bilgi Teknolojileri
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
GÜMRÜK BİRLİĞİNİN ETKİLERİ
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
AB İLE AVRUPA KONSEYİ’NİN KARŞILAŞTIRILMASI
AVRUPA BİRLİĞİ`NİN ORGANLARI  Korucular Roma Antlaşması`nda, AB`yi siyasal bir birlik ya da devlet benzeri olarak düşünmüşler ve bu doğrultuda ona yasama,yürütme,
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU SONER HOCA HAFTA 1 KAMURAN REÇBER
AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
Sunum transkripti:

AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN

AB’de vergi hukukunun oluşumunda rol alan kurumları öğreneceksiniz. AB’de karar alma yöntemlerini öğreneceksiniz. Bu konuyu çalıştıktan sonra: 2

A. KARAR ALMA YÖNTEMLERİ VE AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARININ ROLÜ 1.Onay Yöntemi (Accent procedure) 2.Danışma Yöntemi (Consultation procedure) 3.İşbirliği Yöntemi (Cooperation procedure) 4.Birlikte Karar Alma Yöntemi (Co-decision procedure) 3

* ÖNERİLER * Dersi öğrenmeye başlamadan önce AB Kurumları ile ilgili bir ön araştırma yapmak dersi öğrenmede etkili olacaktır. * Kütüphane ve internet imkânlarından yararlanarak ünitede geçen başlıca kavramları incelemeye çalışınız.

A. KARAR ALMA YÖNTEMLERİ VE AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARININ ROLÜ Vergi düzenlemeleri açısından bir değerlendirme yapmadan önce Avrupa Birliği’nin karar alma yöntemleri ve kurumların karar almadaki rollerini kısaca açıklamakta yarar var. Karar alma yöntemleri ve kurumlara verilen yetkiler birliğin temelinin atıldığı 1958 yılından bugüne gelişerek gelmiştir. Aşağıda güncel durum yer alsa da gelecekte bu tabloda bazı değişikliklerin kaçınılmaz olacağı unutulmamalıdır. Özellikle henüz etkinlik kazanmamış olan Avrupa Anayasası ile demokratikleşme yönünde adımların atılacağı beklenmelidir. Ulusal devletlerde parlamentolar halkın taleplerini temsil ederken Avrupa Birliği’nde yasama sürecinde üye ülkelerin temsilcilerinden oluşan konsey öne çıkmaktadır. Kurumların gelişme sürecinde Avrupa Parlamentosu’nun yetkileri de genişletilmiştir.

Avrupa Parlamentosu yetkilerini anlaşmalardan almaktadır. Özellikle 1992 yılındaki Maastricht ve 1997 yılındaki Amsterdam Anlaşmaları Avrupa Parlamentosu’nu danışma organı kimliğinden yasama parlamentosu kimliğine taşımış ve ulusal parlamentolara benzer yetkilerle donatmıştır. Tüm parlamentolar gibi Avrupa Parlamentosu’nun üç temel yetkisi vardır: yasama, denetim ve bütçe ile ilgili yetkileri. Avrupa Parlamentosu Avrupa Birliği hukukunun ve bütçesinin oluşturulması ve Avrupa Komisyonu ve Avrupa Birliği Konseyi’nin faaliyetlerinin denetlenmesi sorumluluklarına sahiptir. Bu çerçevede Avrupa Parlamentosu, Avrupa Komisyonu’nun önerilerini inceler ve konsey ile birlikte yasama sürecine katılır. Yönelttiği yazılı veya sözlü sorularla başta komisyon olmak üzere tüm Avrupa Birliği kurumlarını denetleme yetkisine sahiptir. Avrupa Birliği’nin yıllık bütçesini onaylamak ve uygulanmasını denetlemek suretiyle konsey ile birlikte bütçe yetkisini paylaşır. Toplantıları ve tartışmaları kamuya açık olan Avrupa Parlamentosu’nun kararları, tutum belgeleri ve toplantı tutanakları Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde yayınlanır.

1. Onay Yöntemi (Accent procedure) Onay yöntemi Avrupa Tek Senedi’nin (1987 yürürlük tarihi) kabulüyle uygulamaya konmuştur. Bu yöntem Avrupa Parlamentosu’na, konseyin hazırlamış olduğu hukuk metinlerini onaylama veya reddetme imkânı vermektedir. Konsey bazı konularda parlamentonun salt çoğunlukla onay vermemesi durumunda karar çıkaramamaktadır. Bu konulara örnek olarak, yeni ülkelerin üyeliğe kabulü (49. madde), yapısal fonlar ve uyum fonu (161. madde) verilebilir.

Birlikte karar alma ve işbirliği yöntemlerinin uygulamaya konulmasıyla birlikte danışma yönteminin etkinliği önemli ölçüde azalmıştır. Bu yöntemde öne çıkan durum komisyon ile konsey arasında bir görev paylaşımının olmasıdır. Komisyon bir öneri hazırlar ve konseye sunar. Konsey de komisyonun önerisine göre karar verir. Ancak konsey karar vermeden önce belirli aşamaların geçilmesi gerekmektedir. Bu aşamalarda konunun içeriğine göre parlamento, Ekonomik ve Sosyal Komite ve Bölgeler Komitesi’nin görüşleri alınmalıdır. Danışma yöntemine sadece, açıkça ‘birlikte karar alma’ veya işbirliği yönteminin uygulanması gerektiği vurgulanmadığı durumlarda başvurulmaktadır. Avrupa Birliği Anlaşması’nın 93. ve 94. maddelerinde 251. ve 252. maddelere atıf yapılmadığı gibi komisyonun önerisi ve parlamento ile Ekonomik ve Sosyal Komite’nin görüşü alınarak konsey tarafından karar alınacağı belirtilmektedir. Vergilerle ilgili hukuk metinlerinin oluşumuna 93. ve 94. maddelerde açıkça danışma yöntemine işaret edilmektedir. 2. Danışma Yöntemi (Consultation procedure)

Avrupa Birliği Anlaşması’yla (252. madde) uygulamaya geçirilen işbirliği yöntemiyle danışma yöntemine göre parlamentonun etkinliğini artırmak amaçlanmıştır. Komisyonun önerisi üzerine konsey tarafından hazırlanmış olan metin üzerinde parlamentonun değişiklik yapma hakkı saklıdır ancak bu değişiklik görüş yansıtmaktan öte bir bağlayıcılık ifade etmemektedir. Kararı tek başına konsey vermeye yetkilidir. Bu yöntemle alınan kararlara örnek olarak madeni paralar alanında uyumlaştırma (106. maddenin 2. fıkrası) verilebilir. 3. İşbirliği Yöntemi (Cooperation procedure)

Birlikte karar alma yöntemi Avrupa Birliği Anlaşması’yla (251. madde) uygulanmaya başlamıştır ve aşağıda açıklanacak olan işbirliği yönteminin ileri bir düzeyi olarak öngörülmüştür. İşbirliği yönteminde konsey, parlamentonun görüşünün dışında duruş sergileme imkânına sahip olurken, birlikte karar alma yönteminde buna imkân tanınmamıştır. İki kurum arasında ortak bir karara varılamadığı durumlarda her iki kurumun kabul edeceği ortak bir metin üzerinde çalışmak üzere, kurumların temsilcilerinden oluşan bir uzlaşma komitesi kurulur. Böylelikle parlamento ile konseyin yasama yetkileri eşitlenmiş olmaktadır. Uzlaşma komitesiyle de sonuç alınamadığı durumlarda karar süreci akim kalmaktadır. En önemli karar alma yönteminin birlikte karar alma yöntemi olduğu söylenebilir. Tek Pazar (95. madde), Bölgesel Gelişme Fonu (162. madde), işçilerin serbest dolaşımı (40. madde), eğitim (149. maddenin 4. fıkrası), sağlık (152. maddenin 4. fıkrası) gibi daha birçok konuda bu yöntemle karar verilmektedir.

Avrupa Birliği Konseyi, birliğin yasama organıdır ve birlik ile ilgili pek çok konuda yasama gücünü Avrupa Parlamentosu ile beraber kullanmaktadır. Ayrıca üye devletlerin genel ekonomik politikalarını koordine etmekte ve birlik adına bir veya birden çok ülke ile ve uluslararası kurumlar ile uluslararası anlaşmaları gerçekleştirmektedir. Konseyin karar almasında konulara göre üç yöntem uygulanmaktadır. Avrupa Birliği Anlaşması’nın 205. maddesinde bu üç yöntem basit çoğunluk, nitelikli çoğunluk ve oybirliği olarak ifade edilmektedir. Basit çoğunlukla prosedüre ilişkin kararlar alınmakta, nitelikli çoğunlukla, örneğin tek pazara ilişkin kararlar alınmakta ve oybirliği ile dış politika, savunma ve vergi gibi alanlarda karar alınmaktadır. Vergi hukukuna ilişkin yasama sürecinin en önemli noktasını konseydeki oybirliği yöntemi oluşturmaktadır. Vergi alanındaki kararların oybirliği ile alınması bu alandaki yasama sürecinin eleştirilmesine neden olmaktadır.

SORULAR Vergilerle ilgili karar alma yöntemini açıklayınız. AB Bakanlar Konseyi’nde karar alma yöntemlerini sayınız ve vergilerle ilgili geçerli yöntemi belirtiniz.