AYDIN UÇKAN İLKÖĞRETİM OKULU DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PROJE ÖDEVİ HAZIRLAYAN: ELİF NUR KAHRAMAN 7/A1939.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz. Muhammed'in Doğumu, Çocukluk ve Gençlik Yılları
Advertisements

Hz. Muhammed'in Doğduğu Çevreyi Tanıyalım
İSLAMİYETTEN ÖNCE ARABİSTAN
Hz.muhammed’in ahlakı.
İSLAMİYETİN DOĞUŞU VE YAYILIŞI (İslamiyet'ten Önce Arap Yarımadası) ARAB İ STAN YARIMADASI Kuzey Suriye ve Filistin Doğu Basra Körfezi Güney Umman Denizi.
Hz. Muhammed’in Evliliği ve Çocukları
Hazreti Muhammed’i Tanıyalım
Hz. Muhammed'in Aile Büyüklerini Tanıyalım
HZ. MUHAMMED GÜVENİLİR BİR İNSANDI
GÜZEL AHLAK.

PEYGAMBER EFENDİMİZİN HAYATI VE ÖRNEK KİŞİLİĞİ
PEYGAMBER EFENDİMİZİN HAYATI
Bilgidagi.com.
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi 4. sınıf Konu: Hz
PEYGAMBER EFENDİMİZİN HAYATI VE ÖRNEK KİŞİLİĞİ
HZ. MUHAMMED’İ TANIYALIM
KUTLU DOĞUM HAFTASI bilgidagi.com.
İlköğretim DKAB Dersi 5. Sınıf 3. Ünite Sunusu
KUTLU DOĞUM HAFTASI BİLGİ YARIŞMASI HOŞGELDİNİZ.
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Hz. Muhammed(sav)’in Hayatı
Kabe : Allah’a ibadet etmek amacıyla yapılmış ilk ibadethanedir. Mekke Şehri’ndedir. Hz. : “ Hazret ” sözcüğünün kısaltmasıdır. Bir adın önüne getirildiğinde.
İSLAM DİNİNİN SAKINMAMIZI İSTEDİĞİ DAVRANIŞLAR
Başkalarına Zarar Vermek- Kul Hakkı
1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Çevre
2. Çocukların Anne Babaya Karşı Sorumlulukları
GÜNGÖREN ANADOLU LİSESİ DEĞERLER EĞİTİMİ PROGRAMI
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
4. Küçükleri Sevmek, Büyükleri Saymak
3. ÜNİTE: HZ. MUHAMMEDİ TANIYALIM
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ


İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
ÖĞRENME ALANI HZ. MUHAMMED.
AYDIN UÇKAN İLKÖĞRETİM OKULU DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PROJE ÖDEVİ
Doğumu Gençliği ve Evliliği
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ 5.SINIFLAR SINAVA HAZIRLIK SORULARI
HZ.(S.A.V)MUHAMMEDİN HAYATI
Hz. Muhammed.
L İ DER E Ğİ T İ M KÜLTÜR VE SANAT GENÇLİK KULÜBÜ DERNEĞİ TARAFINDAN DÜZENLENEN B İ LG İ YARIŞMASINA HOŞ GELD İ N İ Z.
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
Peygamberimizin Doğumu
HZ.MUHAMMED’İN HAYATI: KÂBE VE İSLAM’DAN ÖNCE ARABİSTAN
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
Bugün neler öğreneceğiz?
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
Bugün neler öğreneceğiz?
HZ. MUHAMMED’İN HAYATI HAZIRLAYAN: Zehra PATIRAMAN.
Bir İnsan, Tüm İnsanlık Tarihini Ne Kadar Değiştirebilir?
Bugün neler öğreneceğiz?
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 2. DÖNEM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PERFORMANS GÖREVİ KONU: GIYBET VE İFTİRA HAZIRLAYANLAR : BEYZA NUR AKKIR İREM NUR ARSLAN.
3. ÜNİTE: HZ. MUHAMMEDİ TANIYALIM 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Çevreyi Tanıyalım 2. Hz. Muhammed’in Aile Büyüklerini Tanıyalım 3. Hz. Muhammed’in Doğumu,
Hz. Muhammed’in Hayatı.
1. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN GENÇLİK YILLARI
1. Peygamberimizin Çocukluk ve Gençlik Yılları
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
1.ÜNİTE PEYGAMBERİMİZİN MEKKE YILLARI
Sunum transkripti:

AYDIN UÇKAN İLKÖĞRETİM OKULU DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PROJE ÖDEVİ HAZIRLAYAN: ELİF NUR KAHRAMAN 7/A1939

HZ. MUHAMMED’ İ N HZ. MUHAMMED’ İ N HAYATI HAYATI

1:Hz. Muhammed’in doğduğu çevreyi tanıyalım 1:Hz. Muhammed’in doğduğu çevreyi tanıyalım 2:Hz. Muhammed’in aile büyüklerini tanıyalım 2:Hz. Muhammed’in aile büyüklerini tanıyalım 3:Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yılları 3:Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yılları 3.1: Çocukluk hayatı 3.2:Gençlik hayatı 4:Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yıllarındaki erdemli davranışlarını öğrenelim… 4:Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yıllarındaki erdemli davranışlarını öğrenelim…

HZ.MUHAMMED’ İ N HZ.MUHAMMED’ İ N DO Ğ DU Ğ U ÇEVREY İ DO Ğ DU Ğ U ÇEVREY İ TANIYALIM… TANIYALIM…

Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) Arap yarımadasının Hicaz bölgesinde, Mekke şehrinde doğdu. O'nun hayatını ve insanlık tarihinde yaptığı büyük inkılâbı kavrayabilmek için, yaşadığı asırda Arabistan'ın genel durumunun ve Arapların yaşayışlarının, ana hatları ile de olsa, bilinmesinde fayda vardır. İslâmiyet'ten önce Araplar, henüz millet hâline gelemedikleri için; kabileler hâlinde yaşıyorlardı. Her kabile, diğerlerinden ayrı bir devlet gibiydi. Kabile başkanına "Şeyh" deniyordu. Hicaz ve Yemen bölgelerinde bazı şehirler kurulmuşsa da, genellikle çöllerde çadır ve göçebe hayatı geçiriyorlardı. Hicaz bölgesinde üç önemli şehir, Mekke, Yesrib (Medine) ve Taif‘ti. Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) Arap yarımadasının Hicaz bölgesinde, Mekke şehrinde doğdu. O'nun hayatını ve insanlık tarihinde yaptığı büyük inkılâbı kavrayabilmek için, yaşadığı asırda Arabistan'ın genel durumunun ve Arapların yaşayışlarının, ana hatları ile de olsa, bilinmesinde fayda vardır. İslâmiyet'ten önce Araplar, henüz millet hâline gelemedikleri için; kabileler hâlinde yaşıyorlardı. Her kabile, diğerlerinden ayrı bir devlet gibiydi. Kabile başkanına "Şeyh" deniyordu. Hicaz ve Yemen bölgelerinde bazı şehirler kurulmuşsa da, genellikle çöllerde çadır ve göçebe hayatı geçiriyorlardı. Hicaz bölgesinde üç önemli şehir, Mekke, Yesrib (Medine) ve Taif‘ti.

Kabileler arasında kan davası ve sınır anlaşmazlıkları gibi sebepler yüzünden savaş eksik olmazdı. Yalnızca yılın dört ayında (Muharrem, Recep, Zilka'de ve Zilhicce aylarında) savaşmazlardı. Bu aylara "haram aylar” denir. Bu aylarda, bütün kabileler güvenlik içinde seyahat edebildikleri için, genellikle büyük panayırlar bu aylarda kurulurdu. Mekke'nin hâkimi, Kâbe ve civarındaki putların koruyucusu oldukları için Kureyş kabilesi, diğer bütün kabilelerden saygı görürdü. Bu sebeple Kureyşliler, senenin her mevsiminde diledikleri yere seyahat edebiliyorlardı. Hicaz bölgesindeki panayırların en önemlileri, Mekke civarında kurulmakta olan Ukaz, Mecenne ve Zülmecaz panayırlarıydı. Bu panayırlara ülkenin dört bir yanından akın akın gelenler arasında satıcılar, şâirler, hatipler, falcılar ve çeşitli dinlere mensup kimseler de bulunuyordu. Tâif'le Nahle arasında kurulmakta olan Ukaz panayırında, şiir yarışmaları yapılır; beğenilip derece alan şiirler, Kâbe'nin duvarlarına asılırdı… Kabileler arasında kan davası ve sınır anlaşmazlıkları gibi sebepler yüzünden savaş eksik olmazdı. Yalnızca yılın dört ayında (Muharrem, Recep, Zilka'de ve Zilhicce aylarında) savaşmazlardı. Bu aylara "haram aylar” denir. Bu aylarda, bütün kabileler güvenlik içinde seyahat edebildikleri için, genellikle büyük panayırlar bu aylarda kurulurdu. Mekke'nin hâkimi, Kâbe ve civarındaki putların koruyucusu oldukları için Kureyş kabilesi, diğer bütün kabilelerden saygı görürdü. Bu sebeple Kureyşliler, senenin her mevsiminde diledikleri yere seyahat edebiliyorlardı. Hicaz bölgesindeki panayırların en önemlileri, Mekke civarında kurulmakta olan Ukaz, Mecenne ve Zülmecaz panayırlarıydı. Bu panayırlara ülkenin dört bir yanından akın akın gelenler arasında satıcılar, şâirler, hatipler, falcılar ve çeşitli dinlere mensup kimseler de bulunuyordu. Tâif'le Nahle arasında kurulmakta olan Ukaz panayırında, şiir yarışmaları yapılır; beğenilip derece alan şiirler, Kâbe'nin duvarlarına asılırdı…

Müslümanlıktan önce, Arapların çoğunluğu putperestti. Yapmış oldukları bir takım heykellere ilâh diye tapıyorlardı. En önemli putlar, Hubel, Lat, Menat, Uzza, Vedd, Suva', Yeğûs, Yeuk ve Nesr adlarını taşıyanlardı. Mekke'de Kâbe ve civarına 360 kadar put yerleştirilmişti. Her kabilenin ayrı bir putu, her putun özel bir ziyaret günü vardı. Böylece yılın her gününde putlarını ziyarete gelenlerle dolup taşan Mekke, bir ticaret merkezi olduğu kadar, putperestliğin de merkezi hâline gelmiş bulunuyordu. Müslümanlıktan önce, Arapların çoğunluğu putperestti. Yapmış oldukları bir takım heykellere ilâh diye tapıyorlardı. En önemli putlar, Hubel, Lat, Menat, Uzza, Vedd, Suva', Yeğûs, Yeuk ve Nesr adlarını taşıyanlardı. Mekke'de Kâbe ve civarına 360 kadar put yerleştirilmişti. Her kabilenin ayrı bir putu, her putun özel bir ziyaret günü vardı. Böylece yılın her gününde putlarını ziyarete gelenlerle dolup taşan Mekke, bir ticaret merkezi olduğu kadar, putperestliğin de merkezi hâline gelmiş bulunuyordu. Arabistan'da putperestlerden başka, Mûsevî, Hıristiyan, Mecusî (ateşe tapan) ve Sâbiî dinlerine mensup kimseler de vardı. Bunlardan başka, çok az sayıda, Hz. İbrahim'in tebliğinden o devre ulaşan dinî esasları benimsemiş tek Tanrı inancında olan "Hanîf"ler vardı. Nevfel oğlu Varaka, Cahş oğlu Abdullah, Huveyris oğlu Osman ve Saide oğlu Kuss bunlardandı. Arabistan'da putperestlerden başka, Mûsevî, Hıristiyan, Mecusî (ateşe tapan) ve Sâbiî dinlerine mensup kimseler de vardı. Bunlardan başka, çok az sayıda, Hz. İbrahim'in tebliğinden o devre ulaşan dinî esasları benimsemiş tek Tanrı inancında olan "Hanîf"ler vardı. Nevfel oğlu Varaka, Cahş oğlu Abdullah, Huveyris oğlu Osman ve Saide oğlu Kuss bunlardandı.

İslamiyet’ten önce Araplar arasında okuyup yazma bilenlerin sayısı son derece azdı. Cömertlik, konukseverlik, sözde durma, düşmanları bile olsa kendilerine sığınanları koruma, cesaret.. gibi bazı iyi özellikleri yanında, soygunculuk, faizcilik, zenginleri üstün, fakirleri hor görme, içki ve kumar düşkünlüğü, kabilecilik gayreti ile kan dökme gibi son derece çirkin âdetleri de vardı. Özellikle köle ve kadınlara hiç değer vermezlerdi. Kadınlar, ölen kocasından, babasından ve diğer yakınlarından miras alamadıkları gibi, kendileri miras malları arasında, mirasçılara kalırdı. Erkekler istedikleri kadar kadınla evlenebilirlerdi. Bazı kimseler kız çocuklarını diri diri kumlara gömecek derecede vahşet göstermişlerdi. İslamiyet’ten önce Araplar arasında okuyup yazma bilenlerin sayısı son derece azdı. Cömertlik, konukseverlik, sözde durma, düşmanları bile olsa kendilerine sığınanları koruma, cesaret.. gibi bazı iyi özellikleri yanında, soygunculuk, faizcilik, zenginleri üstün, fakirleri hor görme, içki ve kumar düşkünlüğü, kabilecilik gayreti ile kan dökme gibi son derece çirkin âdetleri de vardı. Özellikle köle ve kadınlara hiç değer vermezlerdi. Kadınlar, ölen kocasından, babasından ve diğer yakınlarından miras alamadıkları gibi, kendileri miras malları arasında, mirasçılara kalırdı. Erkekler istedikleri kadar kadınla evlenebilirlerdi. Bazı kimseler kız çocuklarını diri diri kumlara gömecek derecede vahşet göstermişlerdi. İslamiyet’in doğuşu sırasında yalnız Araplar ve Arabistan değil, bütün dünya, haksızlık, sefahat ve cehaletin karanlığı içindeydi. Maddî ve ruhî sıkıntılar içinde bunalmış olan insanlık, bir önder, bir kurtarıcı beklemekteydi. İslamiyet’in doğuşu sırasında yalnız Araplar ve Arabistan değil, bütün dünya, haksızlık, sefahat ve cehaletin karanlığı içindeydi. Maddî ve ruhî sıkıntılar içinde bunalmış olan insanlık, bir önder, bir kurtarıcı beklemekteydi.

HZ. MUHAMMED’ İ N HZ. MUHAMMED’ İ N A İ LE A İ LE BÜYÜKLER İ N İ BÜYÜKLER İ N İ TANIYALIM… TANIYALIM…

Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)'in babası, Abdülmuttalib‘in oğlu Abdullah; annesi ise Vehb'in kızı Âmine ‘dir. Babası Abdullah, Kureyş Kabilesinin Haşim oğulları kolundan, annesi Âmine ise Zühre oğulları kolundandır. Her ikisinin soyu, bir kaç göbek yukarıda, "Kilab" kabilesinde birleşmektedir. Her ikisi de Mekkelidir. Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)'in babası, Abdülmuttalib‘in oğlu Abdullah; annesi ise Vehb'in kızı Âmine ‘dir. Babası Abdullah, Kureyş Kabilesinin Haşim oğulları kolundan, annesi Âmine ise Zühre oğulları kolundandır. Her ikisinin soyu, bir kaç göbek yukarıda, "Kilab" kabilesinde birleşmektedir. Her ikisi de Mekkelidir. Peygamber (s.a.s.) Efendimiz, Hz. İbrahim'in büyük oğlu Hz. İsmail'in neslindendir. Soyu Adnan'a kadar kesintisiz bellidir. Peygamber (s.a.s.) Efendimiz, Hz. İbrahim'in büyük oğlu Hz. İsmail'in neslindendir. Soyu Adnan'a kadar kesintisiz bellidir. Peygamber (s.a.s.) Efendimizin soyu, çok temiz ve çok şerefli bir nesep (soy) zinciridir. Bir hadisi şerifte Rasül-i Ekrem Efendimiz: Peygamber (s.a.s.) Efendimizin soyu, çok temiz ve çok şerefli bir nesep (soy) zinciridir. Bir hadisi şerifte Rasül-i Ekrem Efendimiz: "Allah, Hz İbrahim'in oğullarından Hz. İsmail'i, İsmâil oğullarından Kinâne oğullarını, Kinâne oğullarından Kureyş’i, Kureyş’den Hâşimoğullarını, Hâşimoğullarından da beni seçmiştir." "Allah, Hz İbrahim'in oğullarından Hz. İsmail'i, İsmâil oğullarından Kinâne oğullarını, Kinâne oğullarından Kureyş’i, Kureyş’den Hâşimoğullarını, Hâşimoğullarından da beni seçmiştir."

Hz. Muhammed (s.a.s.)'in doğumundan iki ay kadar önce babası Abdullah, Suriye seyâhatinden dönerken Yesrib (Medine)'de hastalanarak 25 yaşında vefât etmiş ve orada defnedilmişti. Peygamberimiz (s.a.s.)'e, babasından mirâs olarak beş deve, bir sürü koyun, doğduğu ev ve künyesi Ümmü Eymen olan Habeşli Bereke adlı bir câriye kalmıştır. Peygamberimizin sütannesinin adı Halime, sütkız kardeşinin adı ise Şeyma’dır. Amcalarının adı, Ebu Talip, Zübeyir, Hamza ve Abbas’tır. Ebu Lehep de onun amcasıdır ama o, Peygamberimize ve Müslümanlara çok kötülük etmiştir. Hz. Muhammed (s.a.s.)'in doğumundan iki ay kadar önce babası Abdullah, Suriye seyâhatinden dönerken Yesrib (Medine)'de hastalanarak 25 yaşında vefât etmiş ve orada defnedilmişti. Peygamberimiz (s.a.s.)'e, babasından mirâs olarak beş deve, bir sürü koyun, doğduğu ev ve künyesi Ümmü Eymen olan Habeşli Bereke adlı bir câriye kalmıştır. Peygamberimizin sütannesinin adı Halime, sütkız kardeşinin adı ise Şeyma’dır. Amcalarının adı, Ebu Talip, Zübeyir, Hamza ve Abbas’tır. Ebu Lehep de onun amcasıdır ama o, Peygamberimize ve Müslümanlara çok kötülük etmiştir.

HZ. MUHAMMED’ İ N A İ LES İ

HZ. MUHAMMED’ İ N ÇOCUKLUK ÇOCUKLUK & GENÇL İ K GENÇL İ K YILLARI... YILLARI...

ÇOCUKLUK YILLARI Başlangıçta çocuğu (3 veya 7 gün) annesi Âmine emzirdi.(26) Sütü yetmediği için, daha sonra amcası Ebû Leheb'in azatlı cariyesi Süveybe tarafından emzirildi. Başlangıçta çocuğu (3 veya 7 gün) annesi Âmine emzirdi.(26) Sütü yetmediği için, daha sonra amcası Ebû Leheb'in azatlı cariyesi Süveybe tarafından emzirildi. Fakat Hz. Muhammed (s.a.s.)'in devamlı süt annesi Hevâzin Kabilesinin Sa'doğlulları kolundan Halime oldu. Fakat Hz. Muhammed (s.a.s.)'in devamlı süt annesi Hevâzin Kabilesinin Sa'doğlulları kolundan Halime oldu. Mekke'nin havası ağır olduğu için, Mekkeliler yeni doğan çocuklarını çölden gelen süt annelere verirlerdi. Çöl ikliminde çocuklar hem daha gürbüz yetişiyor, hem de bozulmamış (fasih) Arapça öğreniyorlardı. Hz. Muhammed (s.a.s.)'de bu âdete göre süt annesi Halime'ye verildi. Halime, yetim bir çocuğu emzirmenin kârlı bir iş olmayacağı düşüncesiyle, başlangıçta tereddüt göstermişse de, daha sonra bu çocuğun evlerine uğur ve bereket getirdiğini görmüş ve O'nu öz çocuklarından daha çok sevmiştir. Süt kardeşi Şeyma da bakımında annesine yardımcı olmuştur. Mekke'nin havası ağır olduğu için, Mekkeliler yeni doğan çocuklarını çölden gelen süt annelere verirlerdi. Çöl ikliminde çocuklar hem daha gürbüz yetişiyor, hem de bozulmamış (fasih) Arapça öğreniyorlardı. Hz. Muhammed (s.a.s.)'de bu âdete göre süt annesi Halime'ye verildi. Halime, yetim bir çocuğu emzirmenin kârlı bir iş olmayacağı düşüncesiyle, başlangıçta tereddüt göstermişse de, daha sonra bu çocuğun evlerine uğur ve bereket getirdiğini görmüş ve O'nu öz çocuklarından daha çok sevmiştir. Süt kardeşi Şeyma da bakımında annesine yardımcı olmuştur. Hz. Muhammed (s.a.s.) süt annesi ve süt kardeşleri ile sonraki yıllarda daima ilgilenmiştir. Halime kendisini ziyarete geldiği zaman onu "anacığım" diyerek karşılamış, altına elbisesini yayarak, saygı göstermiştir. Hz. Muhammed (s.a.s.) süt annesi ve süt kardeşleri ile sonraki yıllarda daima ilgilenmiştir. Halime kendisini ziyarete geldiği zaman onu "anacığım" diyerek karşılamış, altına elbisesini yayarak, saygı göstermiştir. Hz. Muhammed (s.a.s.) dört yaşına kadar, süt annesinin yanında çölde kaldı. Dört yaşında Halîme çocuğu Mekke'ye götürerek annesine teslim etti. İslâm târihçileri, bu esnada "şakk-ı sadr" (göğüs açma) olayının meydana geldiğini, çocukta görülen bu gibi olağanüstü hallerin Halîme'yi endişelendirdiğini, bu yüzden çocuğu annesine teslime mecbur kaldığını naklederler. Hz. Muhammed (s.a.s.) dört yaşına kadar, süt annesinin yanında çölde kaldı. Dört yaşında Halîme çocuğu Mekke'ye götürerek annesine teslim etti. İslâm târihçileri, bu esnada "şakk-ı sadr" (göğüs açma) olayının meydana geldiğini, çocukta görülen bu gibi olağanüstü hallerin Halîme'yi endişelendirdiğini, bu yüzden çocuğu annesine teslime mecbur kaldığını naklederler.

HZ. MUHAMMED (S.A.S.)' İ N GENÇL İ K DÖNEM İ Peygamberimizin hayatının sekiz yaşından yirmi beş yaşına kadar olan dönemine "gençlik devresi" denilir. Bu devrede Rasûlullah (s.a.s.) amcası Ebu Talib'in yanında, onun himâyesi altında bulunmuştur. Peygamberimizin hayatının sekiz yaşından yirmi beş yaşına kadar olan dönemine "gençlik devresi" denilir. Bu devrede Rasûlullah (s.a.s.) amcası Ebu Talib'in yanında, onun himâyesi altında bulunmuştur. Ebu Talib, zeki ve alicenap bir zatdı. Zengin olmamakla beraber, asaleti ve alicenaplığı sebebiyle herkesten saygı görüyordu. Yeğeni Hz. Muhammed'i çok seviyor, hiç yanından ayırmıyordu. Ebu Talib, zeki ve alicenap bir zatdı. Zengin olmamakla beraber, asaleti ve alicenaplığı sebebiyle herkesten saygı görüyordu. Yeğeni Hz. Muhammed'i çok seviyor, hiç yanından ayırmıyordu.

Peygamberimizin gençlik dönemi, doğduğu şehir olan Mekke’de geçmiştir. Gençlik döneminde de Peygamberimiz tutum ve davranışlarıyla belirgin bir kişilik olmuştur. O dönemde gençler için normal karşılanan pek çok kötü adet ve işlerden uzak durmuştur. Peygamberimizin gençlik dönemi, doğduğu şehir olan Mekke’de geçmiştir. Gençlik döneminde de Peygamberimiz tutum ve davranışlarıyla belirgin bir kişilik olmuştur. O dönemde gençler için normal karşılanan pek çok kötü adet ve işlerden uzak durmuştur. Müslümanlıktan önce (Cahiliyet Döneminde) Araplar arasında iç savaşlar eksik olmazdı. Yalnızca "Eşhür-i hurum" denilen dört ayda savaşmak haram sayılırdı. Bu dört ayda (Zilka'de, Zilhicce, Muharrem, Recep) savaş yapılacak olursa buna "Ficar Savaşı" denirdi. Müslümanlıktan önce (Cahiliyet Döneminde) Araplar arasında iç savaşlar eksik olmazdı. Yalnızca "Eşhür-i hurum" denilen dört ayda savaşmak haram sayılırdı. Bu dört ayda (Zilka'de, Zilhicce, Muharrem, Recep) savaş yapılacak olursa buna "Ficar Savaşı" denirdi. Kureyş kabilesi ile Hevazin kabilesi arasında kan davası yüzünden bir savaş başlamış, dört yıl sürmüştü. Savaş, kan dökülmesi haram olan aylarda da devam ettiği için "Ficar Savaşı" denildi. Kureyş kabilesi ile Hevazin kabilesi arasında kan davası yüzünden bir savaş başlamış, dört yıl sürmüştü. Savaş, kan dökülmesi haram olan aylarda da devam ettiği için "Ficar Savaşı" denildi. Peygamberimiz (s.a.s.) yirmi yaşlarında iken, kabilesi savaşa girdiği için kendisi de katılmak zorunda kaldı. Fakat kimseye ok atmamış, kimsenin kanını dökmemiştir. Sadece karşı taraftan atılan okları toplayıp, amcalarına vermiştir. Peygamberimiz (s.a.s.) yirmi yaşlarında iken, kabilesi savaşa girdiği için kendisi de katılmak zorunda kaldı. Fakat kimseye ok atmamış, kimsenin kanını dökmemiştir. Sadece karşı taraftan atılan okları toplayıp, amcalarına vermiştir. Bütün Mekkeliler gibi Hz. Muhammed (s.a.s.) de amcasıyla birlikte ticaret yapıyordu. Gerek çocukluğunda, gerekse ticaret hayatında, dürüstlüğü ile tanınmıştı. Sözünde durmadığı, yalan söylediği, başkalarına zarar verecek bir davranışta bulunduğu, bir kimseyi incittiği asla görülmemiş; dürüstlüğü dillere destan olmuştu. Bu yüzden Mekke'liler O'na "el-Emin" (her konuda güvenilir kişi) diyorlardı. O'nun bu yüksek ahlâkını öğrenen Kureyş’in zengin kadınlarından Hatice, kendisine sermaye vererek ticaret ortaklığı teklif etti. Böylece Peygamber (s.a.s.) ile Hatice arasında ticaret ortaklığı başlamış oldu. Bütün Mekkeliler gibi Hz. Muhammed (s.a.s.) de amcasıyla birlikte ticaret yapıyordu. Gerek çocukluğunda, gerekse ticaret hayatında, dürüstlüğü ile tanınmıştı. Sözünde durmadığı, yalan söylediği, başkalarına zarar verecek bir davranışta bulunduğu, bir kimseyi incittiği asla görülmemiş; dürüstlüğü dillere destan olmuştu. Bu yüzden Mekke'liler O'na "el-Emin" (her konuda güvenilir kişi) diyorlardı. O'nun bu yüksek ahlâkını öğrenen Kureyş’in zengin kadınlarından Hatice, kendisine sermaye vererek ticaret ortaklığı teklif etti. Böylece Peygamber (s.a.s.) ile Hatice arasında ticaret ortaklığı başlamış oldu.

HZ MUHAMMED’ İ N HZ MUHAMMED’ İ N ÇOCUKLUK & GENÇL İ K ÇOCUKLUK & GENÇL İ K YILLARINDAK İ YILLARINDAK İ ERDEML İ DAVRANI Ş LAR ERDEML İ DAVRANI Ş LAR

Hz. Muhammed Aile Büyüklerini Sever ve Sayardı Dinimiz insan ilişkileri hakkında pek çok güzel kural ortaya koymuş ve bunlar Peygamberimizin şahsında en güzel uygulamasını bulmuştur. Buna göre küçükler büyüklerine saygılı davranmalı, büyükler de küçüklere sevgi ve şefkatle yaklaşmalıdır. Dinimiz insan ilişkileri hakkında pek çok güzel kural ortaya koymuş ve bunlar Peygamberimizin şahsında en güzel uygulamasını bulmuştur. Buna göre küçükler büyüklerine saygılı davranmalı, büyükler de küçüklere sevgi ve şefkatle yaklaşmalıdır. Büyüklere saygılı olmak denilince aklımıza öncelikle anne-babamız gelir. Peygamberimiz anne babaya iyilik etmeyi sevap kandıran en hayırlı işlerden biri saymıştır. Peygamberimiz şöyle buyurur: Büyüklere saygılı olmak denilince aklımıza öncelikle anne-babamız gelir. Peygamberimiz anne babaya iyilik etmeyi sevap kandıran en hayırlı işlerden biri saymıştır. Peygamberimiz şöyle buyurur: “Üç dua kabul edilir: haksızlığa uğramış mazlumun duası, misafirin duası ve babanın çocuklarına duası.” “Üç dua kabul edilir: haksızlığa uğramış mazlumun duası, misafirin duası ve babanın çocuklarına duası.”

Peygamberimiz yalnız akrabadan olan büyüklere değil, yaşça büyük olanlara, yaşından dolayı saygı göstermeyi emretmiştir. Bir keresinde Peygamberimizi görmeye yaşlı bir adam gelmişti. Orada bulunan topluluk, yaşlı adama yer vermede gecikti. Bunun üzerine Peygamberimiz: “Küçüklerimize merhamet etmeyen ve büyüklerimize saygı göstermeyen bizden değildir.” buyurdu. Peygamberimiz yalnız akrabadan olan büyüklere değil, yaşça büyük olanlara, yaşından dolayı saygı göstermeyi emretmiştir. Bir keresinde Peygamberimizi görmeye yaşlı bir adam gelmişti. Orada bulunan topluluk, yaşlı adama yer vermede gecikti. Bunun üzerine Peygamberimiz: “Küçüklerimize merhamet etmeyen ve büyüklerimize saygı göstermeyen bizden değildir.” buyurdu. Yaşları küçük olanlar, zamanla büyüyecek ve toplumun büyükleri olacaklardır. Yarın büyük olduğu için saygı görmek isteyenler, bugünden büyüklerine saygı göstermelidirler. Peygamberimiz şöyle buyurur: Yaşları küçük olanlar, zamanla büyüyecek ve toplumun büyükleri olacaklardır. Yarın büyük olduğu için saygı görmek isteyenler, bugünden büyüklerine saygı göstermelidirler. Peygamberimiz şöyle buyurur: “Bir genç, yaşından dolayı bir ihtiyara saygı gösterirse Yüce Allah o gence, yaşlandığı zaman saygı gösterecek kimseleri mutlaka var eder.” “Bir genç, yaşından dolayı bir ihtiyara saygı gösterirse Yüce Allah o gence, yaşlandığı zaman saygı gösterecek kimseleri mutlaka var eder.”

Hz. Muhammed Kötü Davranı ş lardan Kaçınırdı Peygamberimiz cahiliye döneminin kötülüklerinden uzak olarak büyüdü. Yüce Allah onu, kusur ve ayıplardan korudu. Ergenlik çağına geldiğinde toplumunun en ahlaklısı, en iyi huylusu oldu. Allah, en güzel erdemli davranışları onda toplamıştı. Peygamberimiz cahiliye döneminin kötülüklerinden uzak olarak büyüdü. Yüce Allah onu, kusur ve ayıplardan korudu. Ergenlik çağına geldiğinde toplumunun en ahlaklısı, en iyi huylusu oldu. Allah, en güzel erdemli davranışları onda toplamıştı. Yalan, iftira, kötü söz, alay, dedikodu, ikiyüzlülük, kıskançlık, kin ve düşmanlık kötü huy ve davranışlardandır. Peygamberimiz, bu tür kötü davranışlardan her zaman uzak durmuştur. Yalan, iftira, kötü söz, alay, dedikodu, ikiyüzlülük, kıskançlık, kin ve düşmanlık kötü huy ve davranışlardandır. Peygamberimiz, bu tür kötü davranışlardan her zaman uzak durmuştur. Peygamberimizin ağzından hiçbir zaman kötü söz çıkmazdı. O: “Bir Müslüman’a sövmek büyük günahtır.” buyurmuştur. Aynı şekilde: “Bir kimseye kötülük olarak Müslüman kardeşini hor görmesi yeter” demiştir. Peygamberimizin ağzından hiçbir zaman kötü söz çıkmazdı. O: “Bir Müslüman’a sövmek büyük günahtır.” buyurmuştur. Aynı şekilde: “Bir kimseye kötülük olarak Müslüman kardeşini hor görmesi yeter” demiştir. İnsanlar arasında söz taşıyanlar ve dedikodu edenleri Peygamberimiz hoş görmemiştir. Onlar hakkında şöyle buyurmuştur: İnsanlar arasında söz taşıyanlar ve dedikodu edenleri Peygamberimiz hoş görmemiştir. Onlar hakkında şöyle buyurmuştur: “Ara bozmak için laf taşıyan kimse cennete giremez.” “Ara bozmak için laf taşıyan kimse cennete giremez.” Dinimiz insana ve topluma zararlı olan her türlü huy ve davranışları yasaklamıştır. Buna göre bir Müslüman yalan ve iftiradan uzak durmalı, söz ve davranışlarında doğruluktan ayrılmamalıdır. Başkalarına kötü söz söylememeli, insanları küçük görüp onlarla alay etmemelidir. Yaptığı işi gösteriş için yapmamalı, iyilikleri ve ibadetleri yalnızca Allah için yapmalıdır. Kıskançlıktan kin ve düşmanlıktan uzak durmalı, anlık öfkelerine yenilmemelidir. Kendini beğenmekten, duyarsızlıktan israf ve cimrilikten uzak durmalıdır. Dinimiz insana ve topluma zararlı olan her türlü huy ve davranışları yasaklamıştır. Buna göre bir Müslüman yalan ve iftiradan uzak durmalı, söz ve davranışlarında doğruluktan ayrılmamalıdır. Başkalarına kötü söz söylememeli, insanları küçük görüp onlarla alay etmemelidir. Yaptığı işi gösteriş için yapmamalı, iyilikleri ve ibadetleri yalnızca Allah için yapmalıdır. Kıskançlıktan kin ve düşmanlıktan uzak durmalı, anlık öfkelerine yenilmemelidir. Kendini beğenmekten, duyarsızlıktan israf ve cimrilikten uzak durmalıdır.

Hz. Muhammed Haksızlıklara Güzel Bir Tavırla Kar ş ı Çıkardı Peygamberimiz cahiliye döneminin kötülüklerinden uzak olarak büyüdü. Yüce Allah onu, kusur ve ayıplardan korudu. Ergenlik çağına geldiğinde toplumunun en ahlaklısı, en iyi huylusu oldu. Allah, en güzel erdemli davranışları onda toplamıştı. Peygamberimiz cahiliye döneminin kötülüklerinden uzak olarak büyüdü. Yüce Allah onu, kusur ve ayıplardan korudu. Ergenlik çağına geldiğinde toplumunun en ahlaklısı, en iyi huylusu oldu. Allah, en güzel erdemli davranışları onda toplamıştı. Yalan, iftira, kötü söz, alay, dedikodu, ikiyüzlülük, kıskançlık, kin ve düşmanlık kötü huy ve davranışlardandır. Peygamberimiz, bu tür kötü davranışlardan her zaman uzak durmuştur. Yalan, iftira, kötü söz, alay, dedikodu, ikiyüzlülük, kıskançlık, kin ve düşmanlık kötü huy ve davranışlardandır. Peygamberimiz, bu tür kötü davranışlardan her zaman uzak durmuştur. Peygamberimizin ağzından hiçbir zaman kötü söz çıkmazdı. O: “Bir Müslüman’a sövmek büyük günahtır.” buyurmuştur. Aynı şekilde: “Bir kimseye kötülük olarak Müslüman kardeşini hor görmesi yeter” demiştir. Peygamberimizin ağzından hiçbir zaman kötü söz çıkmazdı. O: “Bir Müslüman’a sövmek büyük günahtır.” buyurmuştur. Aynı şekilde: “Bir kimseye kötülük olarak Müslüman kardeşini hor görmesi yeter” demiştir. İnsanlar arasında söz taşıyanlar ve dedikodu edenleri Peygamberimiz hoş görmemiştir. Onlar hakkında şöyle buyurmuştur: İnsanlar arasında söz taşıyanlar ve dedikodu edenleri Peygamberimiz hoş görmemiştir. Onlar hakkında şöyle buyurmuştur: “Ara bozmak için laf taşıyan kimse cennete giremez.” “Ara bozmak için laf taşıyan kimse cennete giremez.” Dinimiz insana ve topluma zararlı olan her türlü huy ve davranışları yasaklamıştır. Buna göre bir Müslüman yalan ve iftiradan uzak durmalı, söz ve davranışlarında doğruluktan ayrılmamalıdır. Başkalarına kötü söz söylememeli, insanları küçük görüp onlarla alay etmemelidir. Yaptığı işi gösteriş için yapmamalı, iyilikleri ve ibadetleri yalnızca Allah için yapmalıdır. Kıskançlıktan kin ve düşmanlıktan uzak durmalı, anlık öfkelerine yenilmemelidir. Kendini beğenmekten, duyarsızlıktan israf ve cimrilikten uzak durmalıdır. Dinimiz insana ve topluma zararlı olan her türlü huy ve davranışları yasaklamıştır. Buna göre bir Müslüman yalan ve iftiradan uzak durmalı, söz ve davranışlarında doğruluktan ayrılmamalıdır. Başkalarına kötü söz söylememeli, insanları küçük görüp onlarla alay etmemelidir. Yaptığı işi gösteriş için yapmamalı, iyilikleri ve ibadetleri yalnızca Allah için yapmalıdır. Kıskançlıktan kin ve düşmanlıktan uzak durmalı, anlık öfkelerine yenilmemelidir. Kendini beğenmekten, duyarsızlıktan israf ve cimrilikten uzak durmalıdır.

Hz. Muhammed son bir kez Mekke'de kalabalık bir Müslüman kitlesine VEDA HUTBESİNİ söyledi. 632 yılında Medine'de vefat etti. Hz. Muhammed vefat ettiği yere gömüldü. Medine şehrindeki peygamberimizin bu mezarına "Ravza-i Mutahhare" denir. Hz. Muhammed son bir kez Mekke'de kalabalık bir Müslüman kitlesine VEDA HUTBESİNİ söyledi. 632 yılında Medine'de vefat etti. Hz. Muhammed vefat ettiği yere gömüldü. Medine şehrindeki peygamberimizin bu mezarına "Ravza-i Mutahhare" denir.

İ zledi ğ iniz için te ş ekkür ederim…