TASARIM BELGELERİ DİLARA SOLMAZ
Hedef Kitle OYUN EKİBİ Standart bir format yoktur. Diğer tasarım belgeleri incelenebilir.
Tasarım Belgesinde; Oyunun nasıl işleyeceği Oyuncunun oyunu oynadıktan sonra hangi tecrübelere sahip olacağı Oyun dünyasında oyuncular nasıl interaktif olacak gibi soruların cevapları ayrıntılı ve mantıklı bir şekilde yer almalıdır.
YAZI SİTİLİ Yazı sitili dikkatli seçilmeli. İyi bir içindekiler kısmı olmalı. Kayıt formatı iyi seçilmeli (Rich Text Format) Tekrardan kaçınılmalı. Hyperlink kullanabilir. (Wiki Hypertext) Gereksiz detaylandırma yapılmamalı. Diğer oyunlarla karşılaştırma yapılabilir ancak sistem eksiksiz tanımlanmalıdır.
BÖLÜMLER İçerik Tablosu Giriş/Genel Özet Oyun Teknikleri Yapay Zeka Oyun Öğeleri Hikaye Özeti Oyun Devamlılığı Sistem Menüleri
İçerik Tablosu Başlık ve alt başlık kullanılmalıdır. Kalın başlıklardan çokça yararlanılmalıdır. Alt bölümlerle ilgili detaylı bilgi içermelidir. Ekip üyeleri içerik tablosundan istediği bilgiye kolayca ulaşabilmelidir.
Giriş/Genel Özet Bir sayfayı geçmemelidir. Daha çok ekibe yeni katılanlar için hazırlanır. Giriş Oyunun ilgi çekici kısmı anlatılır. Gelişme Oyunun hikayesi anlatılır. Sonuç Motivasyon
Oyun Teknikleri Oyunun ne olduğunun anlatıldığı bölümdür. Oyuncunun oyunda neler yapabileceği ve nasıl oynayacağı anlatılır. Yaratılacak karakterin ve diğer nesnelerin özellikleri bu aşamada belirlenir.
Karakterin yapabileceği en temel hareketler belirlenir. Oyuncunun tıkladığı yere karakter gitmediğinde oyun ne yapacak? Karakteri seçecek ve onu hareket ettirecek ayrı butonlara sahip olacak mı? Oyuncunun karakteri nasıl yönlendireceği belirlenir.
Karakter gerçekçi bir fiziksel model mi olacak yoksa basit bir model mi olacak? Karakter hızlı mı olacak yavaş mı? Karakter bir obje ile karşılaştığında tepkisi ne olacak? Oyuncunun oyuna nasıl başlayacağı belirlenmelidir.
Karakter farklı görevlere ulaşmak için farklı şekillere giriyorsa bu şekillerin detaylı bir biçimde tanımlanması gerekir. 3D, 2D, Indoor veya Outdoor oyunlar hazırlarken bunların hepsinin tasarım dökümanları birbirinden farklıdır. Oyuncunun oyunu oynarken neler göreceği tanımlanmalıdır. Ara yüz bu bölümde tanımlanmalıdır.(GUI)
Yapay Zeka Oyun dünyasının oyuncuyla nasıl iletişim kuracağının belirlendiği bölümdür. Oyuncular hiçbir şey yapmadığında oyun nasıl davranır? Oyunun türüne göre oyun tekniklerinin içinde de tanımlanabilir.
Oyun Öğeleri Oyunculara zorlu bir deneyim kazandırmak için bir araya getireceğimiz unsurlardır. Sanat ve programlama bölümü için büyük önem arz eder. Tasarımcı öğeleri sınırsız ve ilgi çekici bir noktaya getirmeli ve çeşitli seviyeler yaratmalıdır.
Oyun öğeleri üç ana kategoride incelenir; Karakterler Parçalar/Maddeler Nesneler Her bir kategori için mantıksal bir liste yapılmalı ve bunlarda kendi içinde alt sınıflara ayrılmalıdır. Elementlerin birbirleriyle olan ilişkisi anlatılmalıdır.
Hikayeye Genel Bakış Hikayenin kısa bir özetinin yapıldığı bölümdür. Ekip arkadaşları için hikaye hakkında daha iyi fikir edinmelerini sağlar. Kolay okunabilir olmalıdır.
Oyun Süreci Oyun içindeki olayların akış süreci ve bu olayların nasıl gelişeceğinin anlatıldığı bölümdür. Hangi seviyelerin ne içereceği ve bu seviyelerin nasıl detaylandırılacağı belirtilir. Her bir seviyede oyuncuların karışılacakları zorluklar ve görsel efektler belirlenir.
Oyuncuların hangi seviyede hangi duyguları hissedeceği ve bu duyguların nasıl değişiklik göstereceği belirlenir.
Sistem Menüleri Ana menüde neleri detaylandırmamız gerektiği ve oyuncunun ulaşabileceği tüm seçeneklerin yer aldığı bölümdür. Oyuncunun oyundan keyif alacağı şekilde düzenlenmelidir. Üreticiler için önemlidir ve bu nedenle iyi tanımlanmalıdır.
Yazarın Görüşü Tasarım belgesi hazırlamak için standart bir format yoktur. Önceden hazırlanmış tasarım belgeleri incelenebilir. DİKKATLİ OL!!!
The Wafer-Thin Document The Back-Story Tome The Overkill Documents The-Pie-in-The-Sky Documents The Fossilized Document
Belgeyi Okutmak En büyük zorluk belgenin ekip arkadaşları tarafından okunmasını sağlamaktır. Belgeyi güncel tutmak, faydalı bilgiler vermek ve içeriği tablolarla desteklemek okuyucunun ilgisini çekmekte başarılı olabilir. Bölümlerin sonuna kısa özetler konulması da iyi bir yöntem olabilir. Tüm okuyucuların kolayca ulaşabileceği bir sistemde olmalıdır.
Sonuç Olarak; Tasarım belgesi oluşturmak sadece bir başlangıçtır. Belgeyi bitirmek oyunu bitirmek değildir. Tasarımcı oyun aşamalarının hepsine dahil olmalıdır. Oyunun tasarımı ve geliştirilmesi bir diyalog sürecidir.