Ücret Sistemleri ve Verimlilik Dersi Dönem İçi Çalışması HAZIRLAYANLAR 2009470009 Ahmet AYDOĞDU 2009470015 Aytaç BAYRAKDAR 2009470033 Engin ERYAŞAR 2009470059 İbrahim OKTAY
Ücret Sistemi İncelenen Şirket MENGERLER EGEMER ( Gaziemir Şubesi)
Mengerler Tarihi Mengerler Türk Ticaret A.Ş. 1939 yılında kurulur. 1949 yılında şirket Daimler Benz AG’nin Türkiye’deki tek temsilcisi olur. Daimler Benz AG(%36), HAS Otomotiv Ticaret ve Sanayi A.Ş.(%32) ve Mengerler Türk Ticaret A.Ş.(%32) ortaklığı ile 1967 yılında OTOMARSAN( Otobüs ve Motorlu Araçlar Sanayi A.Ş.) kurulur. 1982 yılında Mengerler Türk Ticaret A.Ş.’nin yıllık sermayesi 500 milyon TL’ye ulaşır. Mengerler Türk Ticaret A.Ş. Bugün, Mercedes-Benz toplam araç satış cirosunun %36.65’ini , Mercedes-Benz Türk A.Ş.’nin toplam cirosunun %32.85’ini gerçekleştirmektedir.
Tüm Mercedes-Benz yetkili servislerine giren araçların %41 Tüm Mercedes-Benz yetkili servislerine giren araçların %41.33’ü Mengerler yetkili servislerini tercih etmektedir. Her 4.5 dakikada bir, her türlü bakımını tamamlamış bir araç Mengerler servis istasyonu kapısından çıkmaktadır.
Şirketin Misyonu Tecrübeleri, yenilikleri takip etmeleri ve verimli çalışmalarıyla; Memnun müşteri kitlesi yaratmak, Şirket hissedarlarını memnun etmek, Yaptığı işten ve şirketinden memnun çalışanlara sahip olmak, Bulundukları çevreye ve topluma sürekli değer katmaktır.
Şirketin Vizyonu Sektörde faaliyet sahalarına giren tüm çalışmalarda en başarılı şirket olmaktır.
Şirketin Ücret Sisteminin İncelenmesi Mengerler Egemer bünyesinde 60 mavi yakalı 46 beyaz yakalı çalışan olmak üzere 106 kişi istihdam edilmektedir.
İşyerinde ücretler belirlenirken Mercedes Benz Türk (MBT) standartları geçerlidir. Çalışanlar işe başlarken MBT tarafından belirlenmiş olan ücret ile işe başlamaktadır. Bundan sonra belirlenecek ücretler ise kurum içinde belirlenmektedir.
Kişinin kurum bünyesinde işe girebilmesi için MBT tarafından belirlenen standartların seviyesinde ya da üzerinde olması gerekmektedir. MBT standartlarına göre eğitim düzeyi: Satış departmanın da çalışanlar ve müdürler Fakülte mezunu olmak zorundadır, İdari görevlerde yer alan kişilerin kendi alanıyla ilgili alan bilgisi, Mavi yaka olarak atölyede çalışanlar en az o alanla ilgili ( örneğin motor servisi bölümünde çalışıyor ise kişi, lise eğitimi ilgili bölümde geçmelidir) lise mezunu olmalıdır. Kişi Atölyede çalışacağı alanla alakalı bir eğitim almadıysa sektörde en az 2yıl o işi yapmış olmak şartı aranmaktadır.
Eşit işe eşit ücret uygulaması vardır. Çalışanların ücretleri, MBT bünyesinde aldıkları eğitim ve kıdeme bağlı olarak değişmektedir: Çalışanlar MBT bünyesinde eğitimler alıyor ve bu eğitimler sonunda girdikleri sınavlarda başarıları doğrultusunda ücretleri artmaktadır. Çalışanların ücretlerine etki eden bir diğer faktör ise özendirici ücret uygulaması olan prim uygulamasıdır. Satış bölümünde çalışanlar sattıkları araç üzerinden prim almaktadırlar.
Ücret adaletini sağlamak için performans değerlendirme sistemi bulunmaktadır. Şirkette uygulanan sistem PUANTAJ sistemidir. Bu sistem iki aşamalı olarak uygulanmaktadır: Giriş-Çıkış esnasında çalışanlar kart basarak devamlılık durumları kontrol edilmektedir. Bunun sonucunda ücretlerine yansımalar olmaktadır. Atölyede çalışanın bir işe başladığı ve bitirdiği saat takip edilmektedir. Ancak burada elde edilen sonuçlar çalışanın ücretine herhangi bir etki yapmamaktadır. Buradaki veriler müşteriye faturalandırma esnasında kullanılmaktadır.
İzmir piyasasında çalışma koşulları öncelikli olmak üzere ücret düzeyleri standartlardadır. Merkez bankasının kur politikası, mal alış satışları € üzerinden gerçekleştiği için etkilemektedir ancak ücretler üzerinde herhangi bir etkisi yoktur. AR-GE faaliyetleri tamamen Mercedes-Benz tarafından yapılmaktadır ve şirket bunları uygulama aşamasında devreye girmektedir.
Bize araştırma esnasında yardımcı olan personel sorumlusu sayın Yıldız DOĞAN’ a teşekkür ederiz.