MDK Toplantısı Trabzon, 4 Mayıs 2007 YETKİN MÜHENDİSLİK İnşaat Mühendisleri Odası Yaklaşımı ve Uygulamaları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
ÇAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Hazırlayanlar Prof. Dr. Fevziye AKÖZ (YTÜ)
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Kullanıldığı Durumlar? Tekniğin Dezavantajları?
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Problem Çözme Süreci.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Internet Projeleri Projeler, öğrencilerin belirli bir konuyu araştırmak amacıyla çeşitli türdeki (görsel, işitsel, görsel ve işitsel) kaynaklardan elde.
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
8 inci sınıfta öğretmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi ortak olarak gerçekleştirilecektir eğitim-öğretim yılından.
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
HANGİ ALAN-HANGİ MESLEK?
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Çalışma Yaprağı.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Tekstilde Tasarım Yöntemleri I Dersi Dönem Sonu Ekip Projesi
MODELLER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SINIF YÖNETİMİ.
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE DESTEK PROGRAMLARI İL MÜDÜRLÜKLERİ EĞİTİM VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI.
AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Serkan Kıvrak
Şirket Adı İş planı sunusu.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sunum transkripti:

MDK Toplantısı Trabzon, 4 Mayıs 2007 YETKİN MÜHENDİSLİK İnşaat Mühendisleri Odası Yaklaşımı ve Uygulamaları

SUNUŞ DÜZENİ *Genel Yaklaşımlar *İMO Yönetmeliği - İlkeler - Değerlendirme Ölçüt ve Araçları  Sınavlar  Rapor ve Form  Sınavlar  Rapor ve Form *Başvuracaklara Öğütler - “Özgün Katkı” nedir ? - Sınava nasıl hazırlanmalı ? - Rapor nasıl yazılmalı ?

OLASI YAKLAŞIMLAR

BİRİNCİ YAKLAŞIM Mevcut Yasalar Çerçevesinde *Odanın yasal görevlerinden biri olarak; *Yetki kaldırmadan, yetki vermeden; *Deneyerek geliştirmeye elverişli; *İleride çıkabilecek yasa için temel olabilecek bir örnek sunmaya yönelik bir uygulama

İKİNCİ YAKLAŞIM Önce Yasa, Sonra Uygulama *Zorunlu, dolayısıyla eleştiriye kapalı ve tasasız bir uygulama; *Uzun bir gerçekleştirme dönemi; *Belirsizlikler içeren riskli bir macera; *Yetki kaldıran, yetki veren bir düzen

İMO YAKLAŞIMI *Birinci Yaklaşım Doğrultusunda; *Zorlayıcı olmayan; *Gelişmeyi ve yerleşmeyi, dolayısıyla benimsenmeyi zamana bırakan; *“Yumuşak geçiş” niteliğinde bir sistem oluşturmak

İMO YÖNETMELİĞİ

GENEL ANLAYIŞ Yetkin Mühendis, *Meslek bilgisi ve yeteneği ile, *Meslekte deneyim birikimi ile, *Kişiliği ve etik anlayışı ile belli bir olgunluk düzeyine eriştiğini kanıtlamış bir mühendistir. Ne daha eksik, ne daha fazla... Ne daha eksik, ne daha fazla...

GENEL ANLAYIŞ Yetkin Mühendislik, *Bir derece (Müh., Y. Müh. gibi) değildir; *Bir yetki, bir üstünlük de değildir; *Sadece bir özdeğerlendirmedir; *Bir İMO referansıdır. Hepsi bu...

AMAÇ *Kişiler ve toplum yararına; *Etik ilkelerine uygun; *Üstün nitelikli ve güvenilir mühendislik hizmetlerine yönelik Yetkin Mühendislik düzeninin kuruluş ve işleyiş esaslarının tanımlanması

GENEL YAKLAŞIM *Mühendisin var olan yetkisine ilişmeyen; *Üniversitenin diplomasına karışmayan; *Kendini kanıtlayan mühendise bir İMO referansı veren bir Yetkin Müh sistemi oluşturmak Bu çerçevede...

GENEL YAKLAŞIM *Zorlayıcı olmayan; gönüllülüğe dayalı; *Toplumun benimsemesi sonucunda değer ve etkinlik kazanacak bir Yetkin Müh sistemi oluşturmak

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ VE ARAÇLARI

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ Başvuru sahibini, *Alanının temel kavramları ile uygulama yöntemlerine egemen olup olmadığı; *Diğer inş müh alanlarından bazılarında genel bilgi sahibi olup olmadığı; *Müh problemlerini bütüncül bir çözüm yaklaşımıyla ele alıp alamadığı bakımlarından değerlendirmek

DEĞERLENDİRME ARAÇLARI *Kendi alanının temel kavramları 1. Özel Konular Sınavı *Diğer inş müh alanlarında genel bilgi 2. Genel Konular Sınavı *Müh problemlerine bütüncül yaklaşım 3. Rapor 4. Özet Bilgi Formu

RAPOR VE ÖZET BİLGİ FORMU

RAPOR *Seçilmiş projenin (herhangi bir işin) - Tanımı ve genel yaklaşımı - Önemli/ilginç özellikleri - Güçlükler ve aşılması yolları - Başvuru sahibinin projedeki konumu - Kazanımlar ve özgün katkılar *YetMüh haketme gerekçesi *Yaklaşım ve yeteneğe ilişkin ipuçları

ÖZET BİLGİ FORMU *Raporla birlikte değerlendirilecek *Özenli ve eksiksiz *Tümüyle gerçeğe uygun *Deneyim birikimine ilişkin ipuçları

SINAVLAR

SINAVLAR *Genel Konular Sınavı (tüm alanlara ortak) *Özel Konular Sınavı (seçilen alan için)

AMAÇ VE KAPSAM Genel Konular Sınavı *İnşaat mühendisliğinin bazı alanlarında bilgi sahibi olup olmadığını yoklama Özel Konular Sınavı *Kendi alanının temel kavram ve uygulama ilkelerine egemen olup olmadığını yoklama

GÜÇLÜK DÜZEYİ / DERİNLİK Genel Konular Sınavı *Oldukça yüzeysel (Temel kavramı özümsemiş bir mühendisin yanıtlayabileceği sorular) Özel Konular Sınavı *Diğerine kıyasla, oldukça derinlemesine (Temel kavrama ve fiziksel olaya egemen ve uygulamayı iyi bilen bir mühendisin yanıtlayabileceği sorular)

SORU SEÇME ŞANSI Genel Konular Sınavı *Oldukça yüksek (Yaklaşık kırk sorudan yirmisi) Özel Konular Sınavı *Diğerine kıyasla, oldukça sınırlı (Yaklaşık yirmibeş sorudan yirmisi)

SONUCA ETKİ Genel Konular Sınavı *Yaklaşık 1/3 Özel Konular Sınavı *Yaklaşık 2/3 (Rapor > %20)

SINAV YAPISI *Çoktan seçmeli (Dört seçenek, beşincisi “Hiçbiri”) *Yanıtlanacak 20 soru *Doğru +5; yanıtsız ±0, yanlış/çoklu -1 *En az iki, daha iyisi üç ayrı sınav (Yanıtlar değişik sırada verilmiş) *Sorulara göre, 150  180 dakika süre

SORU NİTELİĞİ VE YAPISI *Ayrıntılı bilgiye ve hesap yöntemlerine değil, temel ilke ve kavramlara yönelik *Olabildiğince az ve basit hesap, olabildiğince yuvarlak değerler *Yanlış yanıtlar rastgele değil, beklenen yanlışlıkların vereceği değerler

BAŞVURACAKLARA ÖĞÜTLER

ÖZGÜN KATKI NEDİR ? Mühendisden beklenen özgün katkı, *Nobel’e aday olacak bir buluş değildir; *Başkasından öğrenmediğiniz, kendi geliştirdiğiniz, özgün bir uygulamadır. *Küçük/büyük olması önemli değildir. - Bir yöntemi başka bir işe uyarlama; - Bir işleme özgü düzenek geliştirme; - Bir süreçte sıra değiştirme vb. vb.

SINAVA NASIL HAZIRLANMALI ? *Eğer gözü kapalı uygulama yapmıyorsanız, *Temel kavramlar mektepte kalmadıysa, *Her adımınızı mühendisçe irdeliyorsanız, *Yaptığınız işin farkındaysanız, o zaman... hazırlanmaya gereksiniminiz yok demektir. *Eğer bunların tersi doğruysa, o zaman... işiniz pek de kolay olmayacak demektir.

SINAVA NASIL HAZIRLANMALI ? *Bu işin dersi-kursu, notu-kitabı olmaz; *Yaparak öğrenilir; ustadan öğrenilir; en çok da yapılan hatadan öğrenilir. *İki haftalık kurs, 20 sayfalık reçete, yıllar boyu birikimin yerini alamaz. İlle de bir hazırlık gerekiyorsa... İlle de bir hazırlık gerekiyorsa...

SINAVA NASIL HAZIRLANMALI ? *Temel kavramları gözden geçir - Başta mekanik ve mukavemet,. temel derslerin temel kavramları - Kendi alanını derinlemesine - Komşu alanları daha basit ve yüzeysel *Önceki işlerini gözden geçir - Uygulama yöntemlerinin ilkeleri - Uygulamanın kavramsal temelleri - Yönetmelikler ve ardındaki ilkeler

RAPOR NASIL YAZILMALI ? *Türk mühendisinin rapor yazmayı hiç sevmediği ortada. Oysa, *Rapor, mühendisin temel işlerinden biri. *Bu yüzden, yetkin mühendisliğin de temel gereklerinden biri. *Biraz açıklama yararlı olabilir; anlatılanlar bu işi kolaylaştırabilir.

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Sunacağın projeyi (herhangi bir iş) seç *Özellikli iş - özellikli görev Çok iyi *Olağan iş - özellikli görev Olabilir *Özellikli iş - sıradan görev Kötü *Sıradan iş - sıradan görev Çok kötü

RAPOR NASIL YAZILMALI ? “Giriş” (işin tanıtımı) bölümünü yaz *Projenin özelliklerini anlat, - Ne olduğunu- Amacını/kapsamını - Yöntemini- Büyüklüğünü/süresini - Yönetimini- İş ilişkilerini vb. *Projedeki görevini anlat, - Konumunu- Yetkini/sorumluluğunu - Ekibini- Koşullarını/süreni vb.

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Yaşadığın bir/birkaç problemi anlat *Problemin/güçlüğün özelliklerini anlat, - Ne olduğunu- Neden kaynaklandığını - Sonuçlarını- Neyi etkilediğini vb. *Güçlüğü nasıl aştığını anlat, - Yöntemini- Uygulamasını - Sonuçlarını- Başarı/başarısızlığını

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Başarılarını ve başarısızlıklarını anlat *Başarılarını anlat, - Başardıklarını- Özgün katkılarını - Kazanımlarını - Sağladığın gelişmeyi *Başarısızlıklarını anlat, - Güçlüklerini- Başaramadıklarını - Öğrendiklerini- Sağladığın gelişmeyi

RAPOR NASIL YAZILMALI ? YetMüh haketme gerekçeni anlat *Yaptığın sıradan mühendislikten çok, farklı mühendislik uygulamalarını *Kazandığın yetenek ve becerileri *Geleceğe yönelik plan ve düşüncelerini *YetMüh’den ne anladığını; bunun koşullarını nasıl sağladığını vb. vb.

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Yazım tekniğine özen göster *Raporun düzeni, kafa düzenini yansıtır; bütünlük ve tutarlılık çok önemli. 1. Kapsamı belirle, raporu planla 2. Bölüm başlıklarını yaz 3. Alt bölüm başlıklarını yaz 4. Herbirine yazacaklarını kısaca not et 5. Herbirinin altını doldur 6. Bütünlüğü ve tutarlılığı kontrol et

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Yazım tekniğine özen göster *Rapor anlaşılsın diye yazılır; konuyu hiç bilmeyen biri, raporu anlayabilmelidir. - Tutarlı ve akıcı bir sunuş düzeni - Düzgün bir dil, anlaşılır ifadeler - Boşluk bırakma, tekrardan kaçın - Mantık herşeyin başı: neden-sonuç

RAPOR NASIL YAZILMALI ? Gerçekten sapma, abartıya kaçma *YetMüh üç temel gereğinden biri etiktir; yazılanlar tümüyle gerçek olmalıdır. *Yazılanların doğruluğunu destekleyen belgeler rapora eklenmelidir. *Raporun doğruluğu araştırılacak, gerekli görülen işlemler yapılacaktır.

SONSÖZ *Anlatılan, inşaat mühendisliğinde başlatılan uygulamanın ve bu mesleğe uygun olduğu düşünülen yaklaşımın kısa bir öyküsüdür. *Zaman içinde düzeltilip geliştirilecektir. *Uygulama ayrıntıları, diğer mesleklerin gereksinimlerine göre düzenlenebilir. *Ancak, genel kavramlarda, genel anlayış ve yaklaşımlarda uyumluluk ve uygulamada eşdüzeylilik mutlaka sağlanmalıdır.

SONSÖZ Bir yasa çıkarma zamanı geldiğinde, *Bir çerçeve yasa oluşturulmalı; - Genel ilke ve yaklaşımı tanımlayan - Uygulama ilkelerini sıralayan - Eşuygulama ilkelerini ortaya koyan *Her mesleğin koşul ve gereksinimlerine uygun uygulama ayrıntıları, meslek odasının çıkaracağı yönetmeliklerle düzenlenmeli; *Merkezi bir yapı eşgüdüm sağlamalıdır.

TEŞEKKÜRLER Sabrınız ve dikkatiniz için...

MDK Toplantısı Trabzon, 4 Mayıs 2007 YETKİN MÜHENDİSLİK İnşaat Mühendisleri Odası Yaklaşımı ve Uygulamaları