TAOİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
MELEKLERE İMAN A) MELEKLERİN TARİFİ
Atatürk İlkelerinin Ortak Özellikleri
Nilüfer Değerler Eğitimi Projesi (Nildep)
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
HİNT DİNLERİ Hinduizm Budizm Sunum:Ahmet YORDAM.
HAZRETİ ALİ’NİN VASİYETNAMESİ (Hazreti Ali’den oğlu Hasan’a)
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
HİNDUİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
AHİRET İNANCI.
Temel Eğitici Nitelikleri
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
REHBERLİK.
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
KONFÜÇYANİZM.
ŞİNTOİZM.
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
Hristiyanlık Günümüzde Yaşayan Dinleri Tanıyalım
Tanrım!Huzurundayım ve çok mutluyum. Senden rütbe,servet ve şöhret istemiyorum
TÜRKLERİN VE MOĞOLLARIN ESKİ DİNİ
ÇİNİN DÜNYA ÜZERİNDE Kİ YERİ
SİH DİNİ.
ÖĞRENME ALANI İNANÇ ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI MELEK VE AHİRET İNANCI pedagojiformasyon.com.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
EVLERİNİN YANIDAKİ TAPINAKLAR
HİNDUİZM Hinduizm nitelikli bir dindir.
BUDİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
ÇİN İlk yaşam İÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
DİNLERDE İBADET YERLERİ
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
HİNDUİZM Belli Değildir Brahma ve diğer Tanrılar Vedalar
Budizm Siddharta Gauatama Yoktur Titipika M.Ö. 6. yy'da Budda KURUCUSU
ERDEMLİ OLMAK NEDİR?.
İslam’da Bilginin Kaynakları
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
HANGİ KONULARI GÖRECEĞİZ
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
SAYGI.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
Zerdüştlük.
DİNLER VE EVRENSEL ÖĞÜTLERİ
Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmeni
Budizm.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ DERS SUNUSU
BUDİZM Buddhizmin üç türü vardır: Hinayana, Mahayana ve Vajrayana. Bunlardan birincisi, yani eski Buddhizm (Theravada/eskilerin yolu) bireyleri bu dünyanın.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
TEMİZLİK VE İBADET 9. SINIF 2. ÜNİTE BÜŞRA SELCEN YILDIZ.
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım
YAHUDİLİK BÜNYAM İ N KARAN. Yahudiler bu günkü Mısır ve Filistin bölgesinde yaşamaktadırlar. Yahudilik Hz. Musa’ya gönderilen ilahi bir dindir ve kitabı.
İBADET Hıristiyanlığın ilk üç asırlık döneminde belli bir ibadet şekli yoktu. Bu nedenle, dördüncü yüzyılın ikinci yarısına kadar günlük olarak yapılan.
BUDDİZM. Konfüçyanizm Çinliler için Konfüçyanizm, Taoizm ve Budizm’den herhangi birine ya da hepsine birden ait olmak mümkündür. Bir Çinli’nin hayatında.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
神道 JAPONLARIN MİLLİ İNANCI ‘ŞİNTOİZM’ HAZIRLAYAN: Ahmet Uğur YILDIZ.
Sunum transkripti:

TAOİZM

TAOİZM Çin dinlerinde ortak noktalar: ‘atalara saygı’ ve ‘meditasyon’ Taoizm’de de vardır. Çin kökenli, başta Çin olmak üzere Tayvan, Japonya, Kore ve Amerika 2000 yıl Tao: Yol Tabiatla uyum halinde olmayı, müdahaleden kaçınmayı, basitliği ve sadeliği savun

TAOİZM insan ancak manevi faziletleriyle insandır. Lao-Tse’ya göre insanın kendine hâkimiyeti, nefsini bilmesinden geçer. öğretilerinde yoğun olarak sırlara yer verir. âlemi ‘Ying’ ve ‘Yang’ diye isimlendirilen iki zıt kutubun ilişkisinden hareketle izah eder.

Kurucusu Li-Tan (Lao-Tse veya Lao-Tzu) M.Ö. 6 yüzyıl. 80 Yaşında Hotan’da öldüğü kabul ediliyor. Lao-Tse (Lao-Tzu): ‘İhtiyar Bilge’ veya ‘Yaşlı Üstad’ Çin’de Çu Hanedanlığı döneminde doğdu. Saray arşivinde çalışan bir memur. Hanedanlık çöküşe geçince dağa çekilir. Öğrencisi Tsi’nin isteğiyle, 2 bölümlü ‘Tao-Te-King’ adlı eseri yazar. Taoizmin kurucusu Lao-Tse’dur. Konfüçyüs’ün çağdaşıdır.

Kutsal Kitapları Taoizm’in en önemli kutsal kitabı, Tao-Te-King (Hikmete Götüren Kitap) Tao: yaratıcı prensip - Te: İnsan fazileti - King:Kitap 2 Kısım 81 (37+44) Bölümden oluşur. Birkaç kelimeli, özlü, anlaşılması güç kafiyeli mısralar dan oluşur. Kapalı mistik tarz. Tao’nun ne olduğu, O’nun özellikleri, erdemin ne olduğu, erdemli insanın vasıfları, ahlakın önemi, ahlaklı davranışın önemi, kâinatın düzeni, erdemli yöneticinin vasıfları gibi konular ele alınmaktadır.

Kutsal Kitapları Li-Ch’ang-ling’in yazdığı ‘T’ai-shang Kan-Ying P’ien (Cevap ve Karşılıkta Bulunma) Yin-Chih Wen (Sessiz Yol) (anonim) Taoist Kanon M.S. 1019’ da basılmış 1120 cilt anonim.

İnanç Yapısı Taoizmde ölüm ve ölüm sonrasından bahsedilmesine rağmen, cennet ve cehennem kavramı konusunda pek açıklık yoktur. Bununla beraber ruhun ölümsüzlüğü ve dünyada iyi bir hayat sürenlerin Tao’yla beraber olacağı gibi anlayışlara rastlanır.

İnanç Yapısı Tao İnancı Tao: ‘yol, yaratıcı ilke, yön, yol gösterme, söyleme’ Ezelidir ilke. Gözle görülmez, ortağı, rakibi ve ihtiyacı yoktur. Varlığı yönetir. Herşeyin “ana”sıdır. Ying ve Yang tezadını birleştirir. Erdemli bir insan olmak Tao’yu araştırmaya, Tao ile kendi tabiatını ve evrenin uyumunu gerçekleştirmeyi gerektirir.

İnanç Yapısı Yin ve Yang İnancı Tao’nun, evreni idare ettiği başlıca prensibidir. Olumlu-olumsuz, iyi-kötü gibi iki zıt ilkeyi temsil eder. Kainatta her şey Yin ve Yang ilkesine göre meydana gelir. Konfüçyanizm’de de önemli bir inanç esasıdır. Siyah (Yin): Yeryüzü, edilgenlik, olumsuzluk, karanlık, dişiliktir renk ile temsil edilir. Beyaz (Yang): Gökyüzü, etkinlik, olumlu olan, aydınlık, erilliktir.

İnanç Yapısı Ahiret İnancı Lao-Tse’ye göre, dünya gayreti gereksizdir. Çünkü dünya geçicidir. Belirsiz bir ahiret inancı vardır. Taoizm’de ahiret inancında Budizm’in etkisinde kalmıştır. Dünyada yapılan iyilik ve kötülüğün karşılığı hem bu dünyada hem de gelecek dünyada görülecektir. Dünya sıkıntıları kötülüğün karşılığıdır. Günah ömrü kısaltır, perhiz uzatır. Sonsuz mutluluğun formülü, başkalarının mutlu olmasına bağlıdır. Bunun yolu benlikten sıyrılmada gizlidir. Benlikten sıyrılma da dünya ile bağını koparmaktan geçer.

İbadet Yapısı Çin dini geleneklerinin karışımı ibadetler. Budist, şaman, büyü… Vu – Vey ilkesi: ,iş yapmadan iş yapmak: şiddet ve kibirden uzak durmak. Rahipler, dini törenleri, cenaze törenlerini idare eder, mabedlerde falcılık yapar. Tao’ya ve diğer tanrılara tapılır.Evde, kapı önlerinde yer alan dolaplarda tanrı tasvirleri ve putlar bulunmaktadır. Taoist yakın hissettiği tanrılara ibadet eder. Kvan-Ti (savaş tanrısı), Shin(zenginlik tanrısı) gibi… Mabetlerde rahipler trampet ve gong çalar, ışık ve tütsü yakar. Çin takvimi başlangıcında elderha, tanrı resimleri dolaştırılır. İlk bahar bayramında yarı çıplak ateş üzerinden geçerler.

İbadet Yapısı Tapınaklara Çince’de ‘miao’, manastırlarına ‘kung’ ve manastır mabedine ‘kuan’

Mezhepleri Tao’yu yaşamak veya O’na ulaşma amacında birçok mezhep vardır. 2 tarz mezhep vardır. Meditasyona, zühde, dini özen, inziva ve manastır hayatına önem verenler. Rahipliğin babadan oğula geçtiğini, evliliğine izin verileceğini kabul edenler.

Mezhepleri Simyacı Ekol: Bilgi içeriği zayıf, sihir ve büyü ağırlıklı. Temsilcisi: Chiang Tao Lin’dir Mistik Ekol: Akıl yerine duygu. Temsilcisi: Chuang-Tzu ve Lieh-Tzu Bireysel Ekol: Kaderci ve refahtan yana. Temsilcisi: Yang-Tzu Legalist Ekol: Devlet, gök, insan kurallara tabi olmalıdır. Temsilcisi: Han-Fei-Tzu, Shang-Tzu ve Li-Ssu Ch’an: Mahayana Budizmi’nin Çin versiyonu. Mutlak hakikat Buda’nın hakikatidir. Aydınlanma meditasyonu. Kendini bilme, varlıkla barışma.Temsilcisi: Hui Neng. Komünizm baskısıyla 20.yy’da gerileyince Japonya’da Zen Budizmi olarak devam etmiştir.