ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ NASIL YÖNETİLEBİLİR? Dr. Mehmet OKUTAN Karadeniz Teknik Üniversitesi
ÖĞRETMENLERİN SINIF İÇİNDEKİ YENİ ROLLERİ Özendirici bir sınıf ortamı oluşturulmalı. Öğrencileri düşünmeye özendirici sorular sormalı ve onların da soru sormalarına fırsat verilmelidir. Öğrencilerin cevapların ilgi ve sabırla beklenmelidir. Bütün öğrenci cevapların değerlendirmeye tabi tutmadan kabul edilmelidir. Öğrenci fikirlerine değer verilmeli ve sınıf düzeninin oluşturulmasında onların da karara katılması sağlanmalıdır. Sınıf içi ilişkilerde espriden korkulmamalıdır. Sınıfta ortaya çıkan tüm sonuçlarla bizzat ilgilenilmelidir.
SINIF İÇİNDEKİ İLİŞKİ DÜZENİNİ GELİŞTİRMEK İÇİN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLARI Öğretmenin konuşma becerisini geliştirmesi, Her öğrencinin ilgi ve yeteneklerinin değerlendirilmesi, Derste iyi bir planlamanın yapılması, Öğrencilere söz hakkı verilmesi, Öğrencilerin dikkatle dinlemelerinin sağlanması. Öğretmenin öğrenciyi “adam” yerine koyması, Öğrencinin sınıftaki tüm kararlara katılmasının sağlanması, Bütün öğrencilerin “özel” olduğunun bilincinde olunması, Öğrencilerin önce “insan” oldukları hususunun onlara hissettirilmesi.
ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ NASIL YÖNETİLEBİLİR? (1) Sınıfta arkadaşça bir ortam oluşturulmalıdır. Öğrenciler, kendilerini yönetecek biçimde eğitilmelidir. “Akademik gelişme”ye değil, “bireysel ve sosyal gelişme”ye ağırlık verilmelidir. Öğretmen kendini değerlendirmek için “aynayı kendine tutmayı” bilmelidir. Öğrenciye bir “akran” gibi davranılmalıdır Öğretmen rehber olmalıdır.
ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ NASIL YÖNETİLEBİLİR? (2) Öğretmen, sınıfta rekabeti değil, işbirliğini öne çıkarmalıdır. Öğretmenin “tek adamlığı”na dayalı yönetim tarzı, öğrenci katılımının sağlandığı liderce bir yönetime dönüşmüş olmalıdır. Öğretmenin “öğrencilere ders anlatması” “öğretmenin öğrencilerle ders anlatması” biçimine dönüşmelidir. Öğretmen öğrenciyi “adam” yerine koymalıdır.
ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ NASIL YÖNETİLEBİLİR? (3) Sınıfta eğitimin öznesi, öğrenci olmalı ve öğrenmekten keyif almalıdır. Öğretmen-öğrenci ilişkilerinin kalitesi artırılmalıdır. Sınıfta “formalite”leri öne çıkaran anlayışlardan uzaklaşılmalıdır. Sınıfı gerçek hayatın bir numunesi olarak düzenlenmelidir. Öğrenciler sınıfta alınan kararlara katılmalıdır. Öğrencilerin kendi sorunlarını kendilerinin çözmelerine yardımcı olunmalıdır.
ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ NASIL YÖNETİLEBİLİR? (4) Sınıfta öğrenciler kendi aralarında ortak çalışma kültürü geliştirilmelidir. Öğrenci merkezli yöntem ve tekniklere ağırlık verilmelidir. (beyin fırtınası, örnek olaylar, drama gibi…) Öğretmen sınıfta masasında oturan değil, öğrencilerin yanında olan konumunda bulunmalıdır. Sınıf kuralları gerekirse öğrencilerle konulmalıdır.
TEŞEKKÜRLER