Güncel Tıpta Uzmanlık Eğitimi Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi 9 Ocak 2013.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Türk Cerrahi Yeterlik Kurulu 2000 Genel cerrahi eğitiminin Ulusal cerrahi yeterliği Kurumları standartlarını belirlemek belgelendirmek eşyetkilendirmek.
TIP EĞİTİMİNDE DEĞİŞİM
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
TTB- UDEK Asistan ve Genç Uzman Hekimler (AGUH) Genel Kurulu Yer: İstanbul Tarih: 10 Aralık 2010 Saat:10:00- 17:00 Kolaylaştırıcılar: Berivan TUNCA, Emre.
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
BİRİNCİ BASAMAKTA MESLEKİ EĞİTİM VE MESLEKİ YETERLİK GP/AH ve diğer uzmanlık alanlarında mesleki yeterliklerin sınanması ile ilgili deneyimler.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
Dünyada Tıp Eğitiminde Değişim: Güncel Eğilimler
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
/ 181 BolognaSürecinde 20 Nisan Dr. Zekeriya Aktürk Ders Bilgi Paketi Hazırlama - Amaç - Öğrenim.
EĞİTİCİ GÖZÜYLE ZİYARET SÜRECİ
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Dr. H.İbrahim Durak XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı İzmir
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
İTF Eğitiminde Mevcut Durum Tespiti WFME-UTEAK-TTB Tıp Fakültelerinin Misyon ve Hedefler Temel Alanı Ölçütleri ile İlgili Değerlendirmeleri Misyon.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
2014 Tıp Eğitimi Çalıştayı Program Değerlendirme ve Geliştirme Kurulu sunumu.
TTB-UDEK Sürekli Tıp Eğitimi Çalışma Grubu Raporu 1. Aralık
Sürekli Mesleki Gelişim ve Yeniden Belgelendirme Süreci
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Bilgisayar Destekli Eğitim
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
TTB-UDEK Müfredat Komisyonları Temsilciler Toplantısı Dr. İskender SAYEK Ankara
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
TTB-UDEK “İnsangücü Planlaması” Çalışma Grubu Raporu XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı 1-3 Aralık 2006 / İzmir.
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ’NDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme (Akreditasyon)
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
MİSYON Histoloji ve Embriyoloji alanında mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası düzeyinde eğitim ve öğretim kapsamında bilimsel düzeyde eğitim vermek, Araştırma.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Eğitim Sürecinin Yeniden Yapılandırılması
Sunum transkripti:

Güncel Tıpta Uzmanlık Eğitimi Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi 9 Ocak 2013

Tıpta uzmanlık eğitimine genel bakış Uzmanlık eğitiminde sorunlar Uzmanlık eğitiminde yeterlikler Güncel tıpta uzmanlık eğitimi Neler aktaracağım?

Tıp eğitimi tıp fakültesine girişle başlayan ve emekliliğe kadar süren yaşam boyu bir eğitimdir Amacı toplum sağlığını en yüksek düzeyde tutacak “iyi hekim” yetiştirmektir

TIP EĞİTİMİ MEZUNİYET ÖNCESİ TIP EĞİTİMİ MEZUNİYET SONRASI TIP EĞİTİMİ (UZMANLIK EĞİTİMİ) SÜREKLİ TIP EĞİTİMİ : SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM “Triology”

Tıpta Uzmanlık Eğitimi : Tanım Bir uzmanlık eğitimi programı; asistana rehberlik edilen, asistanın uygun gözetim altında çalışmasını, mesleki ve kişisel gelişimini sağlayan, bu süreçte hastaların güvenli ve uygun sağlık hizmeti almalarını garanti altına alan, organizasyondur Terzi, C

Tıpta Uzmanlık Eğitimi: Tarihçe 20. yüzyılın ilk kısımlarında uzmanlık eğitimi “usta-çırak” eğitimi özelliğinde ve eğitilenler hastanelerde yaşıyor Tıp fakülteleri daha sonra eğitim ile ilişkilendirilmiştir (Flexner Raporu?) 20. yüzyılın sonlarında “rotasyonlu” internlik kavramı / piramid sistemi mevcut Richardson JD Amer J Surg 2006: 191:

1916 ilk ABD yeterlik kurulu (Board) ve sertifikasyon kavramı gündeme geliyor 1970’ler piramid sistemi kaldırılıyor ve “rotasyonlu” internlük yerine “düz (alana özgül) ” internlük başlatılıyor ACGME / Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi Richardson JD Amer J Surg 2006: 191:

MEZUNİYET SONRASI TIP EĞİTİMİ BİLGİ BECERİ DAVRANIŞ YÖNETİM Sürekli Mesleki Gelişim

Uzmanlık Eğitiminde Bileşenler EĞİTİLEN EĞİTİCİ KURUM toplum

Eğitim Kurumu: –Eğitime kaynak sağlanması –Altyapının geliştirilmesi –Program geliştirme –Programın uygulanması –Eğitimin standardının/ niteliğinin, sağlanması sürdürülmesi Eğitici : –Danışmanlık/Rehberlik (Mentorluk) –Gözetim –İzlem –Geribildirim verme Eğitilen: –Mesleki gelişim –İş/Görev temelli öğrenme –Bireysel gelişim Uzmanlık Eğitiminde Bileşenlerin Sorumlulukları

Uzmanlık Eğitimi Yapı Süreç Sonuç Yasa Yönetmelikler Eğitim ortamı/Programı Gözetim Rehberlik Değerlendirme Danışma Geri bildirim Belgelendirme-Yeniden Belgelendirme Yeterlik Yetkinlik Performans Terzi, C

Tıpta uzmanlık eğitimi veren kurumların belli özellikleri olmalıdır.

Alt yapı olanaklarına sahip olmalı (Tam teşekküllü hastane/laboratuvar) Belli yatak kapasitesi olmalı Belli hasta sayısı (Yatan / Poliklinik) Belli girişim sayısı (Ameliyat / Uygulama) Dengeli Eğitim / Araştırma / Hizmet hedefi olmalı Yeterli insangücüne sahip olmalı İlgili dallarda eğitim programı olmalı –Çekirdek eğitim programı olmalı Eğitim Kurumlarının Özellikleri

Uzmanlık eğitim programları denetlemelidir. Eşyetkilendirme (Akreditasyon)

Eşyetkilendirme Eşyetkilendirme yapan kuruluş –Ulusal / Uluslar arası –İç / Dış Akreditasyon Eşyetkilendirme alan kişi veya kuruluş –Bireysel / Üniter / Kurumsal

Eşyetkilendirme ABD: Amerikan Tabipler Birliği önderliğinde sivil bir yapılanma –Uzmanlık eğitimi : ACGME Avrupa’da “ Ulusal Otorite” AB’de UEMS Türkiye’de Sağlık Bakanlıığı –Tıpta Uzmanlık Kurulu YÖK ??? Ulusal Yeterlik Kurulları

Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Sorunlar Eğitim kaynaklarında sınırlamalar, Eğitim kademeleri arasında kopukluk Sağlık hizmetlerindeki değişim, Tıp bilgisinin sürekli artması, –Aşırı uzmanlaşma : Eğitimin daha spesifik bir ortamda yürütülmesi (Dördüncü basamak düzey) Toyota BD Surg Neurol 2005; 64:383

Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Sorunlar Avrupa Çalışma Zamanı Direktifi ile haftalık çalışma süresinin düşürülmesi Eğiticilerin seçimi ve eğitimi ile ilgili nitelik sorunları Performans ve çıktıların değerlendirilmesi Harden RM Emerg Med J 2006, 23:

Uzmanlık eğitiminde verilmesi gereken ile verilen arasında gelişen açığın önlenmesi için yeni bir paradigmaya gereksinim vardır. Harden RM Emerg Med J 2006, 23:

Tıp Eğitiminde Kullanılan Modeller Geleneksel Disiplin temelli eğitim Sistem temelli eğitim Probleme dayalı eğitim Yeterliliğe dayalı eğitim Topluma dayalı eğitim Çıktı temelli eğitim Güncel

Tıp Eğitiminde Kullanılan Modeller Geleneksel Disiplin temelli eğitim Sistem temelli eğitim Probleme dayalı eğitim Yeterliliğe dayalı eğitim Topluma dayalı eğitim Çıktı temelli eğitim Güncel

Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Yeni Eğilimler Mezuniyet sonrası eğitim müfredatı Yeni teknolojinin eğitimde kullanımı Yeterliliğin değerlendirilmesi Tıp eğitiminde profesyonelizm

Güncel Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yapılandırılmış bir müfredat Formal olan ve olmayan kısımlar içeren gelişim içinde olan yönelim Tanımlanmış eğitici ve eğitim ünitesi Yakın izlem (supervision) Klinik görevler ile eğitsel etkinlikler arasında denge: Görev yaparken öğrenme Eğitim için ayrılmış zaman Tanımlanmış çıktılar: Çıktı temelli eğitim

Çıktı Temelli Eğitim Yeterliliğe dayalı eğitim Kriter tanımlı eğitim Tam öğrenme Değerlendirme / disiplinler arası çıktılar Çıktı Temelli Eğitim

Yeni teknolojilerin eğitimde kullanımı Simülatörlerin kullanımı : –Pilot eğitimi –Klinik beceri eğitiminde kullanımı –Yararları: etkili geribildirim alınması, tekrarlanabilir olması, güçlüğünün ayarlanabilmesi, çoklu öğrenim stratejilerinin kullanımı, değişik klinik durumların kullanımı, kontrollü eğitim ortamı, kişisel öğrenme E- öğrenme : bilişim ve iletişim araçlarının kullanımı –Web ortamlı eğitim Harden RM Emerg Med J 2006, 23:

Yeterliliğin değerlendirilmesi Geleneksel değerlendirme: Sınavlar (sözlü, uygulama, yazılı) Güncel –Yeterliliğe ve performansa dayalı değerlendirme Nesnel yapılandırılmış (örgün) klinik sınavlar ( OSCE) –Çok kaynaklı değerlendirme: Uzman/hasta değerlendirmesi, portfolyo ve kendi-kendini değerlendirme –Simulasyonların kullanımı Harden RM Emerg Med J 2006, 23: Parker MG Amer J Kid Dis 2010:56;132

Uzmanlık eğitim programının kapsamı artık tek başına bir eğitim nitelik belirteci değildir Eğitim programları bugün yapı ve kaynakları ile eğitilenin sürekli değerlendirilmesi / geri bildirimlerle gelişimini sağlayacak özellikleri ile değerlendirilmektedir Parker MG Amer J Kid Dis 2010:56;132

Uzmanlık eğitiminde tıp eğiticilerinin görevi mesleğini bağımsız (tek başına) ve yetkin bir şekilde uygulayacak uzman yetiştirmek olmalıdır. Parker MG Amer J Kid Dis 2010:56;132

Yetkinlik / Yeterlik Yetkinlik kişinin sadece daha önce tanımlanmış tıbbi bilgiye sahip olmayı kapsamamaktadır Tıbbi bilginin tamlığı (Tam öğrenme) Uygun sağlık hizmet sunumu Tıp alanında iletişim kurabilme Yeni sorunlara özenli/gayretli yaklaşım İnterdisipliner hasta hizmet sunumunda etkin işlev Prosfesyonel davranış Kendini değerlendirme Parker MG Amer J Kid Dis 2010:56;132

Uzmanlık Eğitiminde Yeterlilikler / Öğrenim çıktıları 1.Tıbbi bilgi 2.Hasta hizmeti 3.Hizmet temelli öğrenme ve gelişme 4.Sistem temelli hizmet 5.İletişim becerileri 6.Profesyonellik ACGME

TTB-UDEK Ulusal Tıpta Uzmanlık Eğitimi Standartları Alt Başlık TS GS 1. Amaç ve hedefler Eğitim süreci Uzmanlık öğrencileri Uzmanlık öğrencilerinin değerlendirilmesi Eğitim- öğretim kadrosu Eğitim ortamları ve eğitsel kaynaklar Eğitim programının değerlendirilmesi süreci Yönetim ve yöneticilik Sürekli yenilenme1 1 1 Toplam

TTB-UDEK Tıpta Uzmanlık Eğitimi Temel Yetkinlikleri Ekip çalışması Sağlık hizmet sunumu Tıbbi bilgi Danışman/Yönlendirici Bilimsellik (Eleştirel bakış, Karar vericilik) Sağlık savunuculuğu Mesleki değerler/sorumluluklar İletişim Yöneticilik

Uzmanlık Eğitiminde Yeterlilikler / Öğrenim çıktıları 1.Tıbbi bilgi 2.Hasta bakımı 3.Hizmet temelli öğrenme ve gelişme 4.Sistem temelli hizmet 5.İletişim becerileri 6.Profesyonellik ACGME Bilgi, beceri ve tutum olarak kazanılması gereken yeterlilikler bu alt temel yetkinlikler başlığında detaylandırılmalıdır.

Uzmanlık Eğitimi Usta-Çırak eğitimiÇıktı temelli eğitim Eğitim temelinde klinik/laboratuvar çalışması Yeterliliğe dayalı eğitim

Uzmanlık Eğitimi Apprenticeship Clinical work based learning Eğitim süresi odaklı Görev sırasında öğrenme Yapılandırılmış eğitim programı yok Eğiticilerin tanımlanmamış katılımı Eğitilenin eğitim gereksinimlerine dikkat edilmemesi Çıktı/performans odaklı Yapılandırılmış eğitim programı Tanımlanmış öğrenim çıktıları Eğitim yöntemleri, değerlendirme süreçleri ve eğitim ortamı öğrenim çıktıları ile uyumlu

Uzmanlık Eğitimi: Değerlendirme Geleneksel Uzmanlık sınavları Derneğe üyelik ya da yeterlik belgesi almaya yönelik ödüllendirme Formal yazılı, sözlü veya klinik sınavlar Güncel Yeterliliğe ve performansa dayalı değerlendirme Portfolyo ve kişisel değerlendirme Harden RM Emerg Med J 2006, 23:

Neler aktardım? Bugün tıpta uzmanlık eğitiminde yeni bir paradigmaya gereksinim vardır Evrensel olarak değişim ‘Çıktı temelli eğitim’e doğru gelişmektedir Yetkinlik/yeterlilik /profesyonelizm kavramı uzmanlık eğitimine entegre edilmelidir Güncel değerlendirme yöntemleri uzmanlık eğitiminde kullanılmalıdır.

Teşekkür ederim....