Liderlik ve Motivasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
MUSTAFA YEŞİLADA
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
ORHAN YÜCEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
Kurulu ş Misyon Vizyon Amaçlar ve Hedefler E ğ itim-ö ğ retim alt yapısı Fakülte Bina Proje Süreci Akademik Kadro Da ğ ılımı Eylem Planı Stratejik Plan.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Mali İstatistik Kullanım Alanları
Hazırlayanlar: Aylin Tozduman Zeki Çetin Ş ehir Co ğ rafyası (PLN1124) ‘14.
Liderlik ve Motivasyon
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
Uzaktan Eğitim Kuramları
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Liderlik ve Motivasyon
+ YA Ş Lı BAKıM GÜVENCE SISTEMINDE FINANSMAN MODELLERI III. ÇALI Ş MA GRUBU.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Armand Vallin Feigenbaum
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İnsan Kaynakları İnsan kaynakları yönetimi pek çok stratejik misyon ve vizyonu temsil etmekle birlikte, klasik personel yönetiminin dar kalan idari fonksiyonlarının.
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
ISLD 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5141.
YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Ü., İ şletme Bölümü, YNT/YNTZ 5141.
İNOVASYON.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
YOKSULLUK, REFAH DEVLETİ VE TOPLUMSAL DIŞLANMA
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
Kamu Ar-Ge Fon Kaynaklarına Erişim
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
TABAKALAŞMA VE SINIF.
ÖRGÜTLER VE AĞLAR.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Giri ş imcilik Fikrinin Geli ş mesi. Giri ş imcilik zorlu ve dikenli bir yol. Mutlak ba ş arı için; çok iyi bir planlamacı, detaycı bir ara ş tırmacı,
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
KONGRE ve FUAR ORGANİZASYONU(2.Hafta)
Asya Pasifik Ekonomik İşbirliği
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İ K. KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İĞİ N B İ Ç İ M İ Dünya Bankası ülkeleri ki ş i ba ş ına dü ş en gayri safi milli gelirlerine (GSMH) göre.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Liderlik ve Motivasyon Yrd. Doç. Dr. Alev Elçi

Küreselleşme ve Liderlik

Küreselleşme ve liderlik 20. yüzyılın ikinci yarısında Bilişim ve İletişim Teknolojilerinin gelişmesiyle ortaya çıkan ekonomik, politik ve sosyal alanlarda etkisini gösteren bir süreç, işletmelerin küresel rekabet kurallarına uyma gereksinmesi doğmuştur. Süreçi besleyen temel kaynaklar Ticaret Seyahat İletişim Süreci etkileyen küresel güçler Sosyal güdülemeye ilişkin Teknolojik yeniliklere ilişkin Ekonomik yenileştirmeye ilişkin (yabancı yatırımlar, borsalar, döviz, enerji piyasası) Politik reformasyona ilişkin

Küreselleşme ve liderlik İşletmeler Uluslararası rekabet > Yatırım ve ticaret Başarı > Uluslararası yönetimsel bakış açısı Yönetici: vizyon sahibi, yönetim+liderlik yetileri Liderlik: Bir organizasyonu ve çalışanlarını başarıya ulaştıran bir etkileme süreci Formal bir süreç olmayabilir Yetkileri olmayabilir Lider<>Strateji<>İşletme amaçları Stratejik planlama ile işletmeyi dış etkilere, zayıf olduğu durumlara karşı koruma Üstünlükleri fırsatlara dönüştürebilme

Küreselleşme kavramı Belli fikirler, görüşler, pratikler, teknolojiler, kurumlar, vb. küresel ölçekte bulunur hale gelmesi Dünya ölçeğinde ulusal kimliklerin, ekonomilerin, sınırların çözülmesi Sosyal hayatın küresel süreçler tarafından belirlenmesi Dünyada ekonomik bir bütünün oluşması Küresel kültürün ortaya çıkması Dünya pazarlarına açılma Dünya ile bütünleşme Tüm dünyayı serbest küresel bir pazar olarak görme BİT gelişmeleri ile mekansal uzaklıklardan kaynaklanan farklılıkların ortadan kalması

Küreselleşmenin boyutları Uluslararası yatırım (yabancı sermaye yatırımı) Bir ülkede yerleşik kişi ve kuruluşların kendi ülke sınırları dışında varlık edinmeleri. Mali yatırım (uluslararası portföy yatırımı): tahvil, hisse senedi Doğrudan yabancı sermaye yatırımları: bina, fabrika, arazi, üretim tesisi Dış yardım, ticari krediler Teknoloji transferi ve istihdam artışı İleri teknoloji ve yönetim bilgisi getirerek işfgücü verimliliği, mal ve hizmet üretiminin kalitesi artar İhracatı artırarak döviz kazancı İşletmecilik ile iç ve dış pazarlamanın gelişmesi Ülke ekonomisinin dünya ekonomisi ile bütünleşmesi

Küreselleşmenin boyutları Uluslararası işletmeler Küresel şirket birçok ülkede faaliyet gösterir ama dünya tek bir pazarmış gibi görür Çok düşük maliyet farkları ile ve önemli ölçüde sabitlik taşıyan biçimde üretimde bulunur Her yerde aynı ürünü aynı biçimde satar Hammaddeyi uygun herhangi bir ülkeden alır, emeği daha düşük bir değere başka bir ülkeden temin eder ve ürünü başka bir ülkenin pazarında satışa sunar Düzgün işleyen bir küresel mekanizma oluşturarak birden fazla ülkede şubelere veya bağlı şirketlere sahiptir

Küreselleşmenin boyutları Uluslararası ticaret 1990 yıllardan itibaren hız kazanmıştır Hem yabancı ülkelere daha fazla mal ve hizmet satışı, hem de diğer ülkelerde işletmeler kurulması ABD, Japonya ve Almanya endüstrileşmiş güçler Doğu Avrupa ülkeleri birleşik Pazar ekonomisi Hong Kong, Güney Kore, Tayvan ve Singapur ile başlamış Rusya ve Çin son yıllarda önemli bir yere sahip olmuştur

Küreselleşmenin boyutları Üretimde küreselleşme Yenilikçilik ve buna bağlı olarak gelişen yeni rekabet anlayışı işletmeleri Araştırma-Geliştirme (ArGe) faaliyetlerine zorlamaktadır Çalışma birimlerinin boyutları küçülmektedir Yeni teknolojik gelişimler Ulaştırma ve iletişim maaliyetlerini azaltmıştır Üretim sürecinin planlama ve tasarım aşamasından en son montaj aşamasına kadar farklı bölümlere ayırarak dünyanın çok farklı bölgelerinde sürdürülebilmesi ekonomik olarak mümkün hale gelmiştir

Küreselleşmenin boyutları Tüketimde küreselleşme Birincil gereksinimler (nefes alma, yeme, içme, korunma) İkincil gereksinimler (eğlenmek, paylaşmak, sevmek, sevilmek, kendini gerçekleştirmek, gruba ait olmak) Tüketimde sınırlar ortadan kalkmıştır Gıda maddesi üretildiği bölgeden, çok uzak bir alana tazeliğini koruyarak ulaşmaktadır Küresel mallar gelişmekte olan ülkelerin en ücra köşelerine bile ulaşabilmektedir

Küreselleşmenin boyutları Finansal küreselleşme Sermayenin herhangi bir ülke, bölge, coğrafya sınırları içinde faaliyette bulunmasını engelleyecek bir düzenlemenin olmamasıdır Sermayenin küreselleşmesi önündeki engellerin kaldırılması Uluslarası sermaye mobilitesinin kolaylıkla gerçekleştirildiği bir süreçtir BİT gelişmeler para ve sermaye piyasasındaki işlem hızını artırmıştır

Küreselleşmenin boyutları Teknolojik küreselleşme Fiziki sınırlar ortadan kalkmıştır Resmi ve kamu hizmetleri ve kuruluşları, Sivil toplum örgütleri, meslek kuruluşları, uluslararası kurumlar, askeri kurumlar, ArGe kurumları, strateji kuruluşlarının AĞ yapısı ile bağlantıları sağlanmıştır Teknoloji hem küreselleşmeyi desteklemekte hem de küreselleşmeye bağlı olarak gelişmektedir Rekabet ortamını yeniden şekillendirmekte Dünya üzerinde kurum ve bireylerin çalışma tarzını değiştirmektedir Strateji alanında etkileri:Bilgi Güvenliği, Askeri operasyonlar

Küreselleşmenin boyutları Yönetimin küreselleşmesi Bilimsel öncesi yönetim (1980 öncesi), Bilimsel yönetim (endüstri devrimi) Post-modern yönetim: Küresel rekabet ortamının getirdiği güçlükten ivme alarak teknolojinin getirdiği olanakları kullanarak yenilikçi, esnek, bilgiye dayalı, paylaşımcı ve katılımcı yönetimi benimseyen insan merkezli bir anlayış

Küreselleşmenin boyutları Yönetimin küreselleşmesi Amaca yönelik olma Grup faaliyetleri İnsani özellik taşıma İş birliği gerekliliği İşbölümü ve uzmanlaşma Koordinasyon (uyum) sağlama Yetki bulundurma Hiyerarşik yapı Her türlü organize faaliyette bulunma

Küreselleşmenin boyutları Yönetimin küreselleşmesi ABD: sosyo-kültürel değerler göz ardı edilmiş yenilikler ve teknolojiler önemsenmiş Japonya: sosyo-kültürel değerler çok önemsenmiş ve çalışanlar ömür boyu işletmelere bağlı kalmış Karşılıklı etkilenmekte ve birbirine benzer, yada eksikleri kapatır hale gelmişlerdir «uluslararası düşünmek» Başarılı küresel yöneticiler için etkili yönetim için dünyanın her tarafını ve farklılıkları yönetmek gerekliliği

Küreselleşmenin boyutları Yönetimin küreselleşmesi Uluslararası çalışan işletmelerin üst yönetimleri Ulusal faaliyetlerden çok farklı sorunlar ve çözümleri kendi insiyatifleri dışında sorunlarla karşılaşmaktadır Ülke dışı pazarları araştırmalı İşletmenin ihtiyaçlarını oluşturan organizasyon yapısında değişikliklere gitmelidir Ülke dışı faaliyetlere (ekonomik,vb) önem vermeli Seçilen personelin kültürel yapısını uygun (etnik merkezli, çok merkezli, coğrafik merkezli) seçmelidir.

Sağlık Sektöründe Küreselleşme uluslararası kuruluşlar birçok ülkenin sağlık politikalarını etkilemektedir sağlık alanında özelleştirme uygulamalarını da desteklemektedir hizmet kalitesinin arttırılma çabaları küresel kamu mallarının oluşumudur (Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası ve IMF) “batı tipi” sağlık hizmetleri Doğu (Çin, Asya) tıbbı ya da “alternatif tıp” (şifacılık, bitkisel ve metafizik kürler vb.)

Sağlık Sektöründe Küreselleşme Küreselleşme, teorik temellerini ve uygulanma gerekçelerini klasik liberal ekonomi teorisine dayandırmaktadır. Bu teorik yaklaşım, devletin toplumsal yaşamdaki rollerinin kısıtlanmasını, ekonomik müdahale alanlarının özelleştirilmesini, küresel sermayenin ulusal sınırlar içindeki alanının genişletil-mesi ve etkinliğinin ulusal düzenlemelerle artırılmasını adeta gerekli kılmaktadır. Küresel sürecin hızlanması gelişmekte olan ülkeler için bazı fırsatları ve faydaları ortaya çıkarırken gelişmiş ülkeler tarafından kuralların duruma göre değiştirildiği ve uygulandığı, yerel ve ulusal üretim ve finans imkanlarının daralması giderek GOÜ için eşitsizlik, işsizlik, yoksulluk ve daha az eğitimli, daha az sağlıklı, diğer deyişle en temel beşeri sermaye unsurlarına sahip olamayan kitlelerin oluşumuna yol açmıştır.

Sağlık Sektöründe Küreselleşme Küresel düzeyde üretim ve sunum yapan çok uluslu şirketlerin ilaç ve tıp teknoloji ürünlerinin üretiminde ve pazarlanmasında egemen güç olmaları sağlık ekonomisini ve yönelimlerini istedikleri gibi biçimlendirmelerine izin vermektedir. Diğer yandan küresel sağlık ekonomisinin gelişimi birçok hastalığın yerel sınırlar dışında ortak geliştirilen programlarla, teknolojilerle daha az maliyetli ve daha etkin sunumuna ortam sağlamaktadır. Küresel sermayenin artmasına ve hareket hızına paralel olarak, birçok alanda olduğu gibi sağlık sektöründe de özelleştirme çabaları ortaya çıkmıştır. (tıp teknolojileri bilişim teknolojileri)

Sağlık Sektöründe Küreselleşme Sağlık konusunda artarak devam eden bir küresel işbirliği söz konusu-dur. Başta Dünya Sağlık Örgütü (WHO) olmak üzere sağlığın birçok alanında hizmet veren UNICEF, UNFPA, UNEP, FAO, ILO gibi uluslararası kurumlar bu kapsamda sayılabilir. Türkiye de bu kurumların çalışmalarına aktif olarak katılmakta ve işbirlikleri geliştirmektedir.

Sağlık Sektöründe Küreselleşme Küreselleşmenin sağlık sektörüne olumlu etkileri: iletişim süreçlerini hızlandırma bilgiden kısa sürede yararlanma olanakları Rekabet müşteri odaklı bir anlayışın Toplam kalite yönetimi, hasta memnuniyeti, sürecin hizmet yönünün iyileştirilmesi, verilen sağlık hizmetlerinin nitelik ve nicelik açısından ölçülebilmesi, hasta bakım kalitesi, hasta hakları

sağlık politikalarına yön vermek amacıyla Dünya Sağlık Örgütü Ljubljana Bildirgesi’ (2000) Temel ilkeler; İnsan onuru, eşitlik, dayanışma ve mesleki ahlak gibi değerler tarafından motive olmak; • Sağlıkla ilgili kazanımları hedeflemek; • Toplumu hizmetin merkezinde görmek; • Sağlık hizmetlerinde kaliteye odaklanmak; • Sağlam bir finansman yapısı oluşturmak; • Birinci basamak koruyucu sağlık hizmetlerine yönelmek;

Küreselleşme sürecinde liderlik Yönetici ve Lider kavramları Yönetici: Başları vasıtasıyla iş gören kişi Yönetim işini meslek olarak yapan kişi Lider «Belirli şartlar altında, belirli kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönelndirma süreci» (Koçel, 2001) Yöneticilerden planlama ve örgütleme fonksiyonlarının gerçekleştirmesi beklenir, Liderlerden sadece kendilerini izlemeleri için kişileri etkilemesi beklenir…

Küreselleşme sürecinde liderlik Liderlik yaklaşımları 1. Özellikler yaklaşımı: diğer kişilerde olmayan özelliklerin bulunması sonucu lider olmak (fiziki, yetenek, bilgi, deneyim, kararlılık, tutarlılık). 2. Davranışsal Yaklaşım: kişinin davanışlarının diğer insanlar üzerinde etkili olması sonucunda (başkalarına değer verme, iyi ilişkiler, iletişim, etki ve saygı uyandırma, güven verebilme) 3. Durumsal Yaklaşım: Liderin ortaya çıktığı ortamın önem kazanmasıdır, ortamdaki şartlar kişinin liderlik özelliğini kazanmasına yol açar (Gerçekleştirilecek hedefin nitelikleri, grup üyelerininyetenekleri, lider kişinin yapısı, özellikleri, deneyimi)

Küreselleşme sürecinde liderlik Liderlik Tipleri Otoriter Lider Demokratik / Katılımcı Lider Özgür Bırakıcı (Serbestliğe dayalı) / Pasif Lider

Küreselleşme sürecinde liderlik İşletmeler için dış çevre evrensel olmakta Dünyanın tüm bölgelerinde ve ülkelerinde çıkan ve işletmeyi etkileyen yenilikler: Ekonomik Politik Teknolojik Sosyo-kültürel İşletme yönetimleri ve yöneticileri buunsurları yakından izlemeli Küresel rekabet ortamında varlığını sürdürmeli Lider yöneticiler tarafından yönetilmeli

Küreselleşme sürecinde liderlik Lider yöneticiler tarafından yönetilmeli Küresel lider farklı kültürleri anlamalı, onlara liderlik edebilecek özellikleri olmalı Çok kültürlü takım kurmalı Farklı kültürden kişileri aynı vizyon altında motive etmeli Kültürel farklılıklardan işletmeye yarar sağlamalı Kuruluşlarda etik anlayışa çok yönlü açıdan bakmalı Kendi standartlarını bölgesel standartları ve planlara göre yeniden düzenlemeli

Kaynaklar Altay, A. (2007). Sağlik hizmetlerinin sunumunda yeni açilimlar ve Türkiye açisindan değerlendirilmesi . Sayıştay Dergisi, 64, 34-58. Paksoy, H.M. (2008). Küreselleşme, Liderlik ve Liderlik teorileri. Liderlik ve Motivasyon. (Ed.) C. Serinkan.Nobel Yayın:Ankara