Okulöncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar Açık Eğitim Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
AÇIK EĞİTİM YAKLAŞIMI.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
V.UNİTE DEĞERLENDİRME.
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
MONTESSORİ.
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Temel Kavramlar Mehmet Barış HORZUM.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Yaratıcı Drama.
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
Başşliyoouu... Başlıyor....
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Okulöncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar Açık Eğitim Yaklaşımı Arş. Gör. Uzm. Seda ŞAHİN

Açık Eğitim Nedir? “Açık sınıf”, “açık alan”, “açık yapı”, “bütünleştirilmiş gün”, “örgün olmayan eğitim” adlarıyla bilinmektedir. Açık eğitimin diğer eğitim yaklaşımlarından farklı olarak açık prensipleri, tek bir felsefesi ya da evrensel olarak onaylanmış varsayımları bulunmamaktadır. Açık eğitimin tek bir tanımını yapmak da, açık eğitimi sınırlayacaktır. Bu nedenle açık eğitimin ne olduğundan çok neler yaptığını incelemek gerekir.

Açık eğitim okul öncesi ve ilkokul seviyelerini kapsamakla birlikte diğer düzeylerde de başarılı olarak uygulanmaktadır. Açık sınıflarda çocuklar kendi kendilerine öğrenmekte, ilgi ve eğilimleri doğrultusunda istedikleri etkinliği seçmektedirler. Öğretmen nispeten pasif ve çocuğun öğrenmesini “kolaylaştırıcı” bir kişi olarak davranmaktadır. Açık sınıf öğretmeni, öğretme ile değil öğrenme ile ilgilenmektedir. Öğretmen teşvik edici, motive edicidir.

Öğretmen, doğrudan olmamak koşuluyla çocuklara rehberlik eder. Açık eğitim, izin verici olma ve müdahale etmeme ilkesi olan bir modeldir. Müdahale etmemeleri geleneği, kendi kendilerine öğrenen çocuklara çok önemli seçenekler sunmaktadır. Açık eğitimde öğretmen-çocuk ilişkisi karar vermeye katılım üzerine kuruludur. Çocuk öğrenme sürecinin merkezidir ve kendisi bizzat öğrenmeden sorumludur. Açık sınıf öğretme-öğrenme sürecinde hem çocuğun hem öğretmenin aktif katılımcı olduğu bir sınıftır.

Açık sınıfta öğrenme etkileşimci ve katılımcı bir süreçtir Açık sınıfta öğrenme etkileşimci ve katılımcı bir süreçtir. Bu süreçte öğretmen ve çocuk hedefleri planlamada, karar vermede, ortamı düzenlemede ve uygulamada katılımcıdırlar. Açık eğitimde konu ile öğrenci etkinliklerinin bütünleştirilmesi söz konusudur. Okulun bir günü etkinliklerin sıra sıra dizildiği bir gün değildir.

Belirli konular bulunmasına rağmen konular günlük yaşamla bağlantılı şekle dönüştürülmektedir. Bunların yanında yaratıcı sanat etkinliklerine de yer verilmektedir. Konular çocuklara doğrudan empoze edilmek yerine, etkinliklerle bütünleştirilerek sunulur ve bütünleştirme bir eğitim aracı halini alır.

Bunun dışında bütünleştirme; Çocuğun geçmiş yaşantıları ve şu andaki ilgi ve ihtiyaçlarının bütünleştirilmesini, Çocuğa belirli sınırlar içinde özgürlük tanıyarak ve istediği yere gitmesine izin vererek çocuk ve alanın (ortamın) bütünleşmesini, Okul çevresi ile okul dışı çevrenin (özellikle toplumun) bütünleşmesini, Çocuğun ilgilerinin konularla bütünleşmesini, Çocuğun sosyal olarak bütünleşmesini böylece topluma uyum sağlamasını,

Okulun bütünleşmesini böylece çocuğun farklı yaş gruplarında değişik yaşantılar geçirmesini, Öğretmenin yaşantısının her bir kişiyle ve çocuklarla bütünleşmesini (sosyal etkinlikler ve ev ziyaretleri yoluyla), Çocuğun ev yaşantısı ile okul yaşantısının bütünleşmesini ifade eder.

Bütünleştirme anlayışı ile açık eğitim gerçek dünyaya ve topluma açılmaktadır. Çocuklar belirli etkinlikleri gerçekleştirmek için oyun alanlarına ve diğer açık alanlara gidebilirler. Örneğin; kuşları gözlemek ya da kuşları gözleyen insanlarla konuşmak için kuş gözlem yerlerine gitmek gibi. Ayrıca toplumu oluşturan bireyler çocuklarla bilgi beceri ve deneyimlerini paylaşmak için okula gelebilirler.

Açık eğitim okul duvarlarını yıkmakta ve öğrenme dünyasını gerçekte bütün dünya olarak düşünmektedir. Sınıfın dört duvarını eğitim yeri olarak kabul etmemektedir, tüm dünya bir sınıftır, oyun alanları ve toplumda sınıflardır ve çocuklar bu dünyaya çıkmakta, öğrendiklerini uygulamada özgür olmalıdır.

Okul, çocukları hayata hazırlarken kendisi de bir hayat olarak görülmektedir. Okul, çocukların gerçek dünyaya gitmek için stratejiler geliştirmesini sağlarken onları koruyan bir sığınaktır.

Açık Eğitimde Program Bireyselleştirme Açık eğitimde programın kalbi ve merkezi bireyselleştirmedir. Bireyselleştirme bir çocuk için özel hedeflerin geliştirilmesi ve bunların uygulanması için özel yöntemlerin geliştirilmesini ifade eder. Açık eğitimde aynı hedef birden çok çocuk için ele alınabilir. Açık sınıflarda öğretmen bir hedefin gerçekleşmesi için birden fazla yöntem belirleyebilmelidir.

Çocukların Gruplanması “Aile Gruplaması” : Okul öncesi sınıflarda bütünleştirme düşüncesinden dolayı çocuklar karışık yaş grubundadırlar. “Fonksiyonel gruplama”: İki türünden söz edilebilir. 1. İlgi ya da Çalışma Grupları: Öğretmenin yardımıyla oluşabileceği gibi öğretmenin müdahalesi olmaksızın çocuklar da kendi ilgileri doğrultusunda oluşturabilirler. 2. Öğrenme Grupları: öğretmen tarafından seçilirler ve benzer yetenek gruplarından oluşurlar. Özel bir ihtiyacı karşılamak için bir araya gelen eğitim gruplardır. Bu gruplardaki çocuklar bireysel potansiyellerini etkili bir biçimde kullanabilirler.

Günlük Programlar Açık eğitimde günlük program sadece bir çerçeve olarak düşünülür. Bu çerçeve içerisinde bireysel programlar uygulanır. Güne başlama şekli ise her grupta farklıdır. Günlük program örneği: 09.00-09.20 - Açık Hava Etkinlikleri 09.20-09.30 – Grup Toplantısı 09.30-10.40 – İlgi Köşelerinde bireysel ve küçük grup çalışma zamanı 10.40-10.45 - Temizlik 10.45-11.00 – Sessiz Etkinlikler (okuma, hikaye, bulyaplar) 11.00-11.20 – Açık Hava Etkinlikleri 11.20-11.45 – Grup zamanı, şarkı, müzik, hikaye

Çocuk sabah okula geldiğinde yapacağı etkinliği bulur Çocuk sabah okula geldiğinde yapacağı etkinliği bulur. Bunun için çeşitli alternatifler vardır: Doğrudan öğretmene sorarak, Ortamda sunulmuş etkinliklerden birini seçerek, Öğretmeni ile birlikte, Daha büyük yaşlardaki çocuklarla birlikte, Küçük bir grup çocuk ile planlama sürecine dahil olabilirler. Bütün grup, ne yapacaklarını, nasıl yapacaklarını ve ne kadar süre yapacaklarını birlikte planlayabilirler. Çocuk daha önceki etkinlikler ve olaylara dayanarak kendi planını yapabilir.

15.30 Günün değerlendirilmesi/Özet/Planlama Ayrılış 08.30 Okula Geliş Planlama Planlanan etkinliklere katılım (hikaye, kavram etkinlikleri) 12.00 Öğle yemeği Planlanan yaratıcı ve çevresel etkinliklere katılım 15.30 Günün değerlendirilmesi/Özet/Planlama Ayrılış

Çevre ve Materyaller Çevre: Keşfetmeye ortam sağlar. Karar vermeye ve bilgi elde etmeye yarayan olanaklarla doludur. Değişik şekillerde düzenlendiği gibi kişilerin değişik biçimde kullanmasına elverişlidir. Çevrenin bu özelliklere sahip olabilmesi için önceden eğitimci tarafından düzenlenmesi gerekir. Karşılıklı etkileşime olanak vermelidir.

Sınıf alanı mümkün olduğunca esnek ve belirsiz olmalıdır. Öğretmenin ihtiyacına ve çocukların planlamalarına uygun olacak şekilde düzenlemeler yapılmasına olanak sağlamalıdır. Oyun odaları görsel olarak ilgi çekiciliğe sahiptir.

Oyun odalarının yeri, çocukların çevrelerini farklı perspektiflerden algılayabilecekleri şekilde düzenlenmiştir. Küçük grup etkinlikleri için sık sık değişiklik yapmaya uygun panolar vardır. Kullanım amacı önceden belirli olan ilgi köşeleri dahi esneklik ve belirsizlik ilkesine uymaktadır. Çocuğun istenilen bilgi, beceri ve deneyimleri kazanacağına inandığı materyali seçmesi ve düzenlemesi gerekir.

Öğretmenin Rolü Öğretmen iyi bir planlayıcı olmalıdır. Planlama yaparken şu sorulara cevap vermelidir: Gruptaki çocukların beceri ve yetenekleri ne düzeydedir? Onların ne öğrenmelerini istiyorum? Gruptaki çocukların ilgileri nelerdir? Çocuklar ne öğrenmek istiyorlar? Onları nereye yönlendirmek istiyorum? Planladıklarımızı nasıl başarcağız?

Çocukların tercihine dayalı bir eğitim söz konusu olduğu için detaylı planlama yapmak mümkün değildir. Bunun yerine daha genel planlar yapılabilir. Her gün özel olarak birkaç çocuk ya da bir grup çocuk için planlamalar yapılabilir. Öğretmenler ekip halinde çalışabilir ve planlamaları birlikte yapabilirler.

Öğretmen planlama ile birlikte kayıt da tutmalıdır. Öğrencilerin daha önceki başarılarını değerlendirmesi gerekir. Gözlem, görüşme ve informal yollarla değerlendirme yapılabileceği gibi, standart testlerle de yapılabilir. Çocuklarda da basit ve yeterli bir kayıt tutma sisteminin geliştirilmesi gerekir. Çocuk ilkokul seviyesine geldiğinde kendi kayıtlarını tutabilir hale gelmelidir.

Öğretmenin sabırlı olması gerekir Öğretmenin sabırlı olması gerekir. İşleri oluruna bırakmalı, hemen sonuç alamaya çalışmamalıdır. Öğretmen aynı zamanda üzerinde durduğu yöntem ve süreçler konusunda kararlı olmalıdır. Öğretmenin farklı yaklaşımları ve alternatif yolları deneyerek bunları çocukların öğrenme şekillerine ve açık eğitime uyarlayabilmesi gerekir.

Öğretmenin çocukların farklı öğrenme şekillerine ve sınıfın sesli ortamına da uyum sağlayabilmesi gerekir. Çocukların ilgilerini onlara sorarak, gözlemler yaparak belirlemeli, bu ilgilerden yola çıkarak konuları belirlemelidir. Öğretmenin bilmediği konular çocukların ilgisini çekerse öğretmen araştırmalı, tanımaya ve öğrenmeye açık olmalıdır. Öğretmen çocuklara saygı duymalıdır. Çocukları olduğu gibi kabul etmelidir.

Açık Eğitim Yaklaşımında Çocuk Çocuklar bir çok konuda sorumluluk üstlenmelidir. Bu sorumluluklar: Karar verme Çevredeki yerler İnsanlar ve nesnelerle ilgilenme Yaptıklarını ve yapmakta olduklarını kaydetme İnsanlarla ilişkilerinde sosyal rolleri düşünme Bu davranışlar açık eğitime yeni katılan çocuklardan hemen beklenmemektedir. Bunlar ortamda gelişmekte, öğretmen rehberliğinde olgunlaşmaktadır. Öğretmen sorumluluk duygusunun gelişmesi için çocuklara fırsatlar sunmalıdır.

Karar verme ile sorumluluk alma birbiriyle bağlantılıdır. Çocuk kendi kendine öğrenme sorumluluğu taşırsa, aynı zamanda karar vermede de deneyime sahip olacaktır. Öğretmenlerin, çocukların bunları uygulayabilmesini sağlayacak şekilde yetiştirilmesi, geleneksel, kalıplaşmış tutum ve davranışlardan arınmış bir şekilde eğitilmesi gerekir.

Çocuk merkezli program Açık Eğitim Çocuk merkezli program Çocuk Özgürlük Uygulama Beceriler Etkinlikler O andaki ilgiler

Açık Eğitim Öğretmen Okullar Açık kavram-hareketliliğe teşvik, ilgi alanlarını seçme ve katılım. Eğitimin bireyselleştirilmesi, sürekli ilerleme, sınıflara ayırma yok, karışık yaş gruplaması Davranış standartlarını oluşturmak için çocukların hareket özgürlüğü. Katı bir zaman programı yok, etkinliğe ne kadar zaman ayrılacağını ilgiler belirler. Çocuklarla öğrenir, öğretme ve öğrenme birlikte ilerleyen bir süreçtir. Deneyimlerin organize edilerek eğitime dönüştürülmesi. Rehber, yönetici. Konunun değil, çocukların öğretmeni

Açık Eğitim Program Çocuk merkezli etkinlikler ve problem çözme yaşantıları ilgilere dayanır. Çocukların ilgilerine göre esnektir. Etkinlik merkezli-bilgi kendi başına bir sonuç değil, sonuca götüren bir araçtır. Konu deneyimlerden ortaya çıkar.