UYGARLIK TARİHİ 12. HAFTA 20.YÜZYILDA SANAT

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sanat ve Sanat Dalları Hazırlayan:İ.Uhut.YILDIZ
Advertisements

SANAT VE SANAT DALLARI HAZIRLAYAN:EMRE BOYUN
Haritalar ve Özet Bilgiler
FİKİR AKIMLARI VE LİDERLER.
Kültür Bilgi-Günü 2011 Kültür Programı Yapı ve Genel Prensipler Kültür Bilgi-Günü 2011.
HazIrlayan:Vecİhe –PInaR AVCI 4/a 138
SANAT VE TARİH MÜZESİ.
Hazırlayan:Sadık Efe BÜYÜKARSLAN
ULAN BATOR.
ATATÜRK VE SANAT SANAT.
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
 Bükeş 1459 yılında Tuna'nın kollarından biri olan ‘’Dambovita’’ nehrinin yanına kurulmuş.Şehir esasen çok büyük olmasına rağmen turistlerin ilgisini.
Hazırlayan: Ömürcan Aydın
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
Müze Nedir?.
ÖZGE BEŞİKÇİ - ZEYNEP YAŞA
Hazırlayan: Duygu Özkan
İMGELERİN DEĞERİ İmgelere toplumsal açıdan değer kazandıran nedir? Van Gogh, Irises, 1889 (1991’de Getty Müzesi’ne 53,8 milyon dolara satıldı)
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
25 Aralık’la başlayan ve yaklaşık bir hafta süreyle kutlanan Noel ve yılbaşı, başta Avrupa ve Amerika kıtası ülkeleri olmak üzere dünyanın birçok.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
Sağol “Warhol”.
BİYOGRAFİ NEDİR? , BİYOGRAFİ ÖRNEĞİ,
AVRUPA BİRLİĞİ KÜLTÜR POLİTİKASI. Avrupa Birliği ya da kısaca AB, yirmi yedi üye ülkeden oluşan ve toprakları büyük ölçüde Avrupa kıtasında bulunan siyasi.
Çağdaş Dünya Sanatı.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
Hazırlayan: Yasin Tunç
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
Zaman içinde bilim.
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
Magritte GÖSTERGE / SIGN Bu bir pipo değildir Bu bir elma değildir
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ -I
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
EDİP CANSEVER.
İSKENDER İMPARATORLUĞU
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Muhammed kahraman İçt-3
SANAT TARİHİ.
ALMANCA Ayşe Su Büyük 4-A.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
Jazz Müzik bilgileri.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
EDİP CANSEVER.
Müzik Nedir?.
KÜLTÜR TURİZMİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
AFİŞ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Hazırlayan ve Sunan: Gökçe PINAR JENERASYON TEORİSİ.
AFİŞAFİŞ. T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI Resim-İş Eğitimi.
SANATLAR VE MÜZE. Kültürel ya da tarihsel değeri olan nesnelerin toplanarak sergilendiği yerlere müze adı verilir. Müzeler, toplumların bilim ve sanat.
Biyografi Nedir? Ünlü bir yazarın, oyuncunun, bilim insanının, profesörün, tarihçinin kısaca önemli insanların hayatını başka.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Soyut sanattaki geleneksel akımları yadsıyan bazı ressamlar, çalışmalarını katıldıkları pek çok sergi aracılığı ile geniş kitlelere sunma olanağı buldular.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

UYGARLIK TARİHİ 12. HAFTA 20.YÜZYILDA SANAT Hazırlayan: Yrd.Doç.Dr. Nurşen Gök

sANAT Teknoloji, sanatı her şeye kadir hale getirerek devricileştirdi. Radyoyu evrenselleştiren transistor oldu.Ses kayıt aracı, gramofon zaten eskiydi ama radyonun yanında hantaldı. 1950’lerde hızla geliştirilen Uzun çalar klasik müziği dinlenilir kıldı. Teyp kasetelri 1970lerde bütün dünyayı kapladı. Kasetelr çoğaltılabiliyordu. 80lerde müzik heryerde dinlenebiliyordu. Japonların geliştirdiği cepte taşınabilir kçük kulaklıklı aygıtlar müziği her etkinliğin içine soktu. Bu teknolojik devrim kültürel olduğu kadar siyasal sonuçlar da doğurdu. 1961’de Başkan De Gaulle kendi komutanlarının askeri darbesine karşı askerlere seslenebildi çünkü radyoyu yanlarında taşıyorlardı. 1970de gelecekteki İran lideri Ayetullah Humeyni’nin ses bantları İrana gönderildi kopyalandı yayıldı. Teknoloji sanatı sadece ulaşılabilir hale getirmedi. Sanat ürününün algısını da değiştirdi. ::Bu popüler sanatlarda geleneksel sanatlara göre daha bütünlüklü oldu. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.674-676

Avrupanın (1945-89 arası çoğu insan için Batı Avrupa anlamına geliyordu) yüksek antların merkezi olmadığı anlaşıldı. New York görsel sanatların merkezi olarak Parisin yerini almakla gurur duyuyordu.. Yani bu yaşayan sanatçıların en pahalı meta haline geldikleri yer anlamına geliyordu. Nobel Ödülünün jürisi, siyasal anlayışı daima edebi yargılardan daha ilginç olan bu grup, Avrupalı olmayan edebiyatı 1960dan itibaren ciddiye almaya başladı.1970’lerde parlak latin Amerikalı yazarlar okuluyla bağlantı kurmayan tek bir ciddi roman okuru yoktu. 1950’lerde Japon Akira Kurosawa ile başlayarak Bengalli Satyadjit Ray’a (1921-92) hayran olmayan tek bir sinema sever yoktu. 1986da sahra altı Afrika’sından Nijeryalı Wole Soyinka Nobel Ödülü aldığında kimse şaşırmadı. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.676.

Mimari de –en görsel sanatta- Avrupa’dan uzaklaşma daha açıktı Mimari de –en görsel sanatta- Avrupa’dan uzaklaşma daha açıktı.ABD’de anıtsal yapılar gerçekleştirildi.ABD’den ihraç edilen otel mimarisi geç 20 yy burjuvazisi için, 19. yy burjuvazisi için standart opera binası gibiydi. Le carbusier Hindistan’da bütün bir başkent inşa etti (Kandahar) .. Brezilyada bir benzeri yapıldı. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.677

Anti-faşist kurtuluş hareketi İtalya’da “yeni gerçekçi” sinema ile ün kazanan kültür Rönesanssını esinlendirdi. Londra 1950lee dünyanın başlıca tiyatro müzik merkezi oldu. Avangart mimari üretti.Ancak güçlü olduğu edebiyatta etkileyiic değildi. Almanya’da iki savaş sonrası güçlü yazarlar Doğudan gelen göçenlerdi. Grass….Celan, Sovyetlerde şiir dışında sanat nadasa bırakılmıştı. Sosyalist gerçeklik adına…Pasternak, Mayokovski, Ahmatova, Blok, Tsvetayeva…. Soljenistin… 1950lede dikilen neo-Viktoria kuleleri belki bir gün hayranlar bulabilir. Ancak sanatçılara ne yapılmasını söylemediği yerde komünist rejimler kültürel faaliyetleri desteklemede cömertlikleri belirgin.Batı 1980lerde tipik avangart opera yapımcısını Berlin’den ithal etmesi rastlantı değil. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.678-9

Sinema,edebiyat ve tiyatronun tahtını devraldı Sinema,edebiyat ve tiyatronun tahtını devraldı.. Ancak eski tarz “yüksek kültürle” birlikte anılan toplumsal statü, geleneksel türlerin daha hızlı oratdan kalkışını engelledi. Ancak klasik yüksek kültürü zayıflatan iki etken daha var. 1-kitlesel tüketim toplumunun evrensel zaferi. 1960’lardan itibaren Batı dünyasında- ve giderek kentlileşen üçüncü dünyada- yaşayan insanlara doğumlarından ölümlerine kadar eşlik eden imgeler artık reklam amacı taşıyor yada tüketimi temsil ediyor yada ticari kitlesel eğlenceyi hedefliyordu.Ev içinde dışınad ticari pop müziğin sesi……ses ve görüntünün teknolojiyi teknolojiyi temel alan zaferi, yüksek kültürün deneyiminin başlıca aracı olan, yani yazının üstünde ağır bir baskı oluşturuyordu..1950lerde sonra zengin Batı dünyasındaki eğitim görmüş ana babaların çocukları bir zamanlar ana babalarının yaptığı gibi kendiliğinden okumuyordu… Hakim olan sözcükler artık kutsal kitaplarınki bile değil marka isimleri….ikon haline gelen …tüketim….ressam okulları imaj yapımcılarının önünde geriledi…Pop art zananını ticari ürünleri yeniden üretmekle… kola şişeleri, marlin monro.. 2- geç 19. yy. beri faydacıl olmayan sanatsal yaratı uygulamasını meşrulaştırmış ve sanatçının her türlü kısıtlamadan özgür olması kesinlikle haklılık kazandırmış olan “MODERNİZM”in ölümü…Modernite sanatın ilerici olduğunu ve bugünün üslubunun dünden üstün olduğunu üstü kapalı kabul ediyordu…Avangart sanat 1880lerde ileride çoğunluk olacaklarını düşünen ama bunu yapmayacak kadar mutlu olan azınlıkların eleştirel sözlüğüne girdi….modernizmin temellerinin zayıflığı dikkati çekmedi… Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,690.

Kübizm Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.693 viktoria döneminin reddi kendi için çalışan kendi adına çalışan sanatçının…ürettikleri sanatın bir koleksiyonu.. Modernizm.. Modernizm hala avangarda ve muhalefete aitti…694. Ancak 1960’larda post modernizme tepki dikkat çekti….1980lerde moda haline geldi. İlk kez mimaride Philip Johnson (1906-2005) inşa edilen Chippendale alınlıklarıyla gökdelenlere üstün geldi. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı,Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000,s.694-96

Nail Çakırhan

POP- ART i44.tinypic.com/s6iuix.jpg

http://www.fazzino.com/graphics/current_editions_images/fazzino-marilyn-monroe-3d-pop-art-LG.jpg

http://www.izinsizgosteri.net/asalsayi113/photo/Warhol.Marilyn.jpg

Pop art

Newyork

Paris Opera Binası 19.yy sonları

Ankara Opera Binası Cumhuriyet Dönemi

Ankara Devlet Tiyatroları

Ankara Palas

Ankara Palas -devlet konuk evi

İnşa edilmekte olan başkent Ankara

Philip Johnson (1906-) Post Modern http://www.galinsky.com/buildings/att/ATT1.jpg

Philip Johnson (1906-2005) Glass House thomasgalvin.blogspot.com/2005_01_26_archive.html

Philip Johnson (1906-2005)

Ne kadar akıl dışı olursa olsun estetik-moral kurallar modern mimariye hakim olmuş ve yoluna devam etmişti. Modern hareketin mimaride kazandığı başarı etkileyici olmuştu. 3. Dünya ülkelerine başkentler, Birinci dünyada müzeler, üniversiteler, tiyatrolar. 1960’larda kentlerin muazzam ve küresel biçimde yeniden inşa edilmesini sağladı. Çok sayıda güzel binalar, çirkin arı kovanları üretti….