Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BOLOGNA SÜRECİ Sakarya Üniversitesi
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Bologna Süreci Kapsamında Alan Yeterliklerinin Belirlenmesi ve Kalite Güvencesinde Dekanlar Konseylerinin Rolü: Mühendislik.
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu “YÜKSEKÖĞRETİMDE ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ ÇALIŞMALARI” BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ EĞİTİM VE MİMARLIK FAKÜLTELERİ.
14 Mayıs 2010 GENEL TANITIM, B. T. AKŞİT T.C. MALTEPE ÜNİVERSİTESİ BOLONYA SÜRECİNE GEÇİŞ ÇALIŞMALARI GENEL TANITIM Belma T. AKŞİT 28 Nisan 2010.
T.C. MALTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİMDE KALİTE ÇALIŞMALARI FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ İÇİN MODEL ARAYIŞI Yasemin KİLİT ve Belma T. AKŞİT 30 Haziran 2010.
ÇANAKKALE 18 MART ÜNİVERSİTESİ 09 Temmuz 2012
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ AEFIS SİSTEMİNİN KULLANIMI
T.C. MALTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİMDE KALİTE ÇALIŞMALARI FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Yasemin KİLİT ve Belma T. AKŞİT 30 Haziran 2010.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi.
Bologna Uzmanları Ulusal Takımı
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
Prof. Dr. Kerim Edinsel YETERLİLİKLER “UYGULAMA SÜRECİ” ÇALIŞTAYI UYGULAMASI SONUÇLARI Çalışma Grubu 1: Makine Mühendisliği Programı Yeterlilikleri 1 -
BİTKİ KORUMA BÖLÜMÜ YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Kasım 2009 Ziraat Fakültesi.
ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ
PROGRAM ÇIKTILARI HAZIRLAMA
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ
Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi
S.Ü. MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
BOLOGNA SÜRECİ NEDİR? Bologna Süreci, Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı hedefleyen bir reform sürecidir. Pek çok uluslararası kuruluşun işbirliği.
Farklı kalite süreçlerinin buluşması: Mühendislik akreditasyonu ve Bologna Süreci Prof. Dr. Lerzan Özkale Bologna Uzmanı, İTÜ 22 Ocak 2010 Mustafa Kemal.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi.
YETERLİLİKLERE VE ÖĞRENME ÇIKTILARINA PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
DIŞ İLİŞKİLER BİRİMİ 15 Şubat 2012 Kafkas Üniversitesi, KARS 1.
BOLOGNA SÜRECİNDE YAPMAMIZ GEREKENLER
Yükseköğrenimde BOLOGNA Süreci
24. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI Mayıs 2012, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Eğitiminde Tasarım Dersleri Prof. Dr.
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALAR
BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMA ÖRNEĞİ
DIŞ İLİŞKİLER BİRİMİ 05 Haziran 2012 TIP FAKÜLTESİ.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Erzurum Teknik Üniversitesi Erzurum Teknik Üniversitesi’nin Misyonu Prof. Dr. Muammer YAYLALI Erzurum Teknik Üniversitei Rektörü.
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
EGİtİm FAKÜLTESİ Sakarya Üniversitesi
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ Bişkek, 14 Nisan 2014
EGİTİMDE YENİDEN YAPILANMA: ENSTİTÜLER Ismet SAHIN.
MÜHENDİSLİK EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME MODELLERİ
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış “Bologna Süreci ve Program Akreditasyonu” u Prof. Dr. Süheyda Atalay Ege Üniversitesi.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ VE TÜRKİYE UYGULAMASI KIRGIZİSTAN NİSAN 2011.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Hasan MANDAL BOLOGNA SÜRECİ BİLGİ PAYLAŞIMI TOPLANTISI - Yeterlilikler ve Kalite Güvencesi Çalışmaları - 26 Kasım 2010, İnönü.
Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz: Sakarya Üniversitesi Prof. Dr. Muzaffer ELMAS İstanbul – Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz:
BOLOGNA KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu KALİTE GÜVENCESİ VE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ BOYUTLARIYLA TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİ BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ:
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Teknoloji ve tasarım dersi
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik Zafer Dursunkaya 22. MDK Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 27-28 Mayıs 2011

Türkiye, Son 30 Yıl Mühendislik uygulamaları Sayıda artış İşgücünde artış Ulusal gelire katkıda artış Uygulama çeşitliliğinde artış

Yüksek Öğrenim Kurumları Üniversiteler Fakülteler Enstitüler Yüksek Okullar Meslek Yüksek Okulları Diğer (Askeri, Polis)

Programlar ve Verilen Diplomalar Üniversiteler (Yaklaşık 180 Kurum) Fakülteler _ “Lisans” Programları, “Önlisans” Diploması Enstitüler _ “Yüksek Lisans” ve “Doktora” Programları Yüksek Okullar _ “Lisans” Programları Meslek Yüksek Okulları _ “Önlisans” Programları

Yurtdışında Yüksek Öğretim Yapılanması

Bir örnek, ABD The Carnegie Classification of Institutions of Higher Education “Temel Sınıflandırma” 1973, 1976, 1987, 1994, 2000, 2005, 2010 4600+ Yüksek Öğretim Kurumu

ABD Temel Sınıflandırma (1/3) Kolejler ve Üniversiteler Doktora derecesi veren Üniversiteler (297 Kurum, %6.5) Yılda en az 20 “araştırma” doktorası Kalite ya da önem gözetilmeden yalnız araştırma etkinliğini temel alan 3 grup Araştırma Üniversiteleri (Çok yüksek araştırma etkinliği) (108 Kurum; %2.3) Araştırma Üniversiteleri (Yüksek araştırma etkinliği) (97 Kurum; %2) Doktora/Araştırma Üniversiteleri (92 Kurum; %2)

ABD Temel Sınıflandırma (2/3) Yüksek Lisans Kolejleri ve Üniversiteleri Yılda en az 50 Yüksek Lisans Derecesi, ancak 20’den az “araştırma” doktorası En az 200 diploma: Büyük Programlar 100–199 diploma arası: Orta büyüklükte programlar 50–99 diploma arası: Küçük programlar

ABD Temel Sınıflandırma (3/3) Lisans Kolejleri Yılda verilen diplomaların en az %10’u lisans ve yılda 50’den az Yüksek Lisans Diploması “Associate's” Kolejler (2 yıllık) Verilen en yüksek diploma “Associate’s”; ya da yılda verilen lisans diplomaları, lisans ve önlisans diplomalarının %10’undan az Özel Odaklı Kurumlar

ABD Mühendislik Dereceleri Akreditasyon Mühendislik Programları (EAC) Teknoloji Programları (TAC) (4 ve 2 yıllık) “Computing” (CAC) Uygulamalı Bilim (ASAC) (4 ve 2 yıllık)

Türkiye Yüksek Öğrenim Kurumları 180 Üniversite (Yaklaşık) Doktora Derecesi (180 (?), %100) Yüksek Lisans Derecesi (180,%100) Lisans Derecesi (180, %100) Önlisans Derecesi (180, %100)

Türkiye, Mühendislik 108 (?) Mühendislik Fakültesi Mühendislik Lisans Diploması 21 Teknoloji Fakültesi Akreditasyon MÜDEK, Mühendislik

Türkiye Yüksek Öğrenim Yeterlilikler Çerçevesi Çalışmaları (2010-2011) Temel Alan Yeterlilikleri

BİLGİ BECERİLER YETKİNLİKLER için TYYÇ 6. Düzey (Lisans Eğitimi) Yeterlilikleri Mühendislik alanı için TYYÇ 6. Düzey (Lisans Eğitimi) Yeterlilikleri TYYÇ DÜZEYİ BİLGİ Kuramsal Uygulamalı BECERİLER Kavramsal/Bilişsel YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenme Yetkinliği İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana Özgü Yetkinlik 6 LİSANS _____ EQF-LLL: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey Matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. - Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının çevresel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma. - çağının sorunları hakkında bilgi sahibi olma. - Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. - Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. - Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi. - Mühendislik tasarımlarını teknik çizim yoluyla ifade edebilme becerisi. -Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. - Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi - Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde etkinliklerini planlayabilme ve yönetebilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. -Yaşamboyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma. - Yeni ortaya çıkan uygulamalara uyum sağlama. - Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Mühendislik ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - İngilizce anlama, okuma, ve yazmayı uluslar arası ölçülerde iyi sayılabilecek bir düzeyde başarma. - Mesleksel, toplumsal, bilimsel, kültürel etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. - Mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık

TYYÇ, 2010-2011 Temel Alan Yeterlilikleri Bilgisayar (TAK 48) Akademik Ağırlıklı Ön lisans, Lisans, Yüksek Lisans Doktora Mesleki Ağırlıklı Ön lisans, Lisans, Yüksek Lisans Mühendislik, Üretim İşleme (TAK 52,54)

Mühendislik, Üretim İşleme (TAK 52,54) Akreditasyon Mühendislik, Üretim İşleme (TAK 52,54) Akademik Ağırlıklı (EAC) Mühendislik Fakülteleri Ön lisans, Lisans, Yüksek Lisans, Doktora Teknoloji Fakülteleri Ön lisans, Lisans, YLisans (?), Doktora (?) Mesleki Ağırlıklı (TAC) Ön lisans, Lisans, Yüksek Lisans

Öneriler Yüksek öğretim kurumlarında çeşitlenme Endüstrinin gereksiniminin iyi analizi ve gereksinimi gözönüne alan eğitim programlarının geliştirilmesi Mühendislik programlarında tek tipten uzaklaşma, çeşitlenme Akreditasyonda çeşitlenme