Çevre ve Orman Bakanlığı Yıldız ANABAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
İlkim Yiğit Gen.Mdr.Yrd..
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
T.C. İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÇEVRE KORUMA VE KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI ATIK YÖNETİMİ MÜDÜRLÜĞÜ İMHA İŞLEMLERİ.
ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN
ODUNPAZARI GERİ KAZANIM PROJESİ
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
ATIK AMBALAJ BİLDİRİMİ
Ülkemizde Ambalaj Atığı Yönetimi
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
AMBALAJ VE GERİ DÖNÜŞÜM
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
Bürokrasinin Azaltılması ve Vatandaş Odaklı Hizmet Sunumu Çalışmaları
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
AMBALAJ BEYAN SİSTEMİNE İLİŞKİN GENEL BİLGİLER
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
Belgelendirme Usul ve Esasları Eğitimi
AMBALAJ ATIK YÖNETİMİ Kocaeli Sanayi Odası.
ÇEVKO ‘nun Sorumlulukları ve Belediyelerle Çalışma Sistemi
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Ülkemizde Ambalaj Atıklarının Yönetimi
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
ATIK YÖNETİMİNDE ENVANTER VE ONLINE UYGULAMALAR ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI (TABS, MOTAT, KDS) Arzu NURAY Şube Md. V.
ADRES BİLGİLERİNİN TUTULMASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 18 AĞUSTOS 2006 Mustafa DÖNER Genel.
T.C. İZMİR VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
Burcu Di ş isa ğ lam S.M.M.M.. YEN İ ARACILIK SÖZLEŞMES İ DÜZENLENEN MÜKELLEFLERE İ L İ ŞK İ N B İ LG İ G İ R İ ŞLER İ BU TEBL İĞİ N YÜRÜRLÜ Ğ E G İ RD.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Ambalaj Atıkları Bildirim, Belgelendirme Usul ve Esasları
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ÇEVRE GÖREVLİSİ Halil İbrahim YÖRÜBULUT Çevre Denetimi Şube Müdürü
AMBALAJ ATIKLARI YÖNETİMİ EĞİTİMİ.
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
PLASTiK MALZEMELERİN GERi KAZANIM YOLCULUĞU
TÜRKİYE KİMYA PETROL LASTİK VE PLASTİK SANAYİ İŞVERENLERİ SENDİKASI Cem KILINÇ Çevre Mühendisi Kasım 2008 Ankara.
AMBALAJ ATIKLARI GERİ KAZANIMI Ve ÇEVRE EĞİTİMİ PROJESİ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Çevre ve Orman Bakanlığı
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Zeki TERZİOĞLU Ziraat Mühendisi Çevre ve Orman Bakanlığı İSKENDERUN OSB 02 Aralık HATAY.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
İlhan AYDIN Kocaeli İl Müdürü.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÇİĞLİ BELEDİYESİ AMBALAJ ATIKLARI VE GERİ KAZANIM
TÜRKİYE’DE ATIK YÖNETİMİ İLE GERİ DÖNÜŞÜM
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
Ambalajların Üzerindeki İşaretlerin Anlamları
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Çevre ve Orman Bakanlığı Yıldız ANABAL “Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği” 20 Şubat 2006 İSTANBUL Çevre ve Orman Bakanlığı Yıldız ANABAL

YASAL MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Yayımlanma tarihi:30.07.2004 tarih 25538 sayılı Resmi Gazete Yürürlük tarihi:01.01.2005

AMAÇ Çevresel açıdan belirli kriterlere sahip ambalajların üretilmesi, Ambalaj atıklarının çevreye zarar verecek şekilde alıcı ortama verilmesinin önlenmesi, Öncelikle ambalaj atıklarının oluşumunun önlenmesi, Önlenemeyen ambalaj atıklarının tekrar kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım yolu le bertaraf edilecek miktarının azaltılması.

KAPSAM Kullanılan malzemeye (plastik, metal, cam, kağıt-karton, kompozit) ve Atığın kaynağına (evsel, ticari, endüstriyel) bakılmaksızın, Ülke içinde piyasaya sürülen bütün ambalaj ve ambalaj atıkları.(satış, dış ve nakliye ambalajları)

KAPSAM DIŞI Kara, demir, deniz ve havayolu konteynırları, Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Tehlikeli Kimyasallar Yönetmeliği ile Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında yer alan atıklarla kirlenmiş ambalajlar, Yıllık piyasaya sürdüğü ambalaj miktarı, 3000 kg’dan az olan işletmeler 2010 2000 kg’dan az olan işletmeler 2012 1000 kg’dan az olan işletmeler 2015 Ancak bu firmaların bildirim zorunluluğu VAR.

Yönetmelikteki genel ilkelerimiz Ambalajın çevreye vereceği zararın azaltılması, Öncelikle kaynakta azaltılması, sonra geri kazanımı, Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması, Tüketicilerin, tüketim sonucu oluşan ambalaj atıklarını diğer atıklardan ayrı olarak biriktirmesi, Ambalaj atıklarının düzenli depolama sahalarında depolanmaması, Ürünlerini ambalajlayarak piyasaya sürenlerin, piyasaya sürdükleri ambalajların atıklarından sorumlu olmaları ve geri kazanımı için gerekli maliyetleri karşılaması,

1-Sorumluluklar 2-Bildirim 3-İşaretleme 4-Belgeleme

1-Ambalaj atıkları yönetiminde sorumluluk paylaşımı Piyasaya Süren Satış noktaları Ambalaj üreticisi Tüketiciler Belediyeler

Ambalaj üreticileri En az atık üretecek ve çevreye en az zarar verecek şekilde ambalajların üretilmesi, Ambalajın tekrar kullanım, geri dönüşüm veya geri kazanıma uygun olacak şekilde tasarlanması ve üretilmesi, Üretim aşamasında ağır metal muhtevaları ile ilgili sınır değerlerin ve temel koşulların sağlanması, Bildirim sorumluluğu, Ambalajların işaretlenmesi,

Piyasaya süren/ ithalatçı Geri dönüşümü ve geri kazanımı en kolay ve en ekonomik olacak ambalajların kullanılması, Ambalaj atıklarının hedefler doğrultusunda toplatılması ve geri kazanılması, bununla ilgili harcamaların karşılanması, Bildirim sorumluluğu, Belgeleme sorumluluğu, Ambalajların işaretlenmesi,

Geri Kazanım Hedefleri   Geri Kazanım Oranları(%) Ambalajın Cinsi 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Cam 32 35 37 40 43 45 48 52 56 60 Plastik Metal 30 33 38 42 Kağıt/Karton 20 Kompozit*

Hedeflere ulaşmak için Yetkilendirilmiş kuruluşa katılmak; ÇEVKO (Çevre Koruma ve Ambalaj Atıkları Değerlendirme Vakfı) Tel:0 216 428 78 90 CAMSİAD (Cam Geri Dönüşüm Sanayicileri ve İşadamları Derneği) Tel:0 216 464 42 00 Lisanslı firmalarla sözleşme imzalamak; 61 adet firma toplama-ayırma ve geri dönüşüm tesisi belgesi aldı. www.atikyonetimi.cevreorman.gov.tr/

2-Bildirim Piyasaya süren firmalar; Ek-5 Üretici firmalar; Ek-4 formunu dolduracak, Bir önceki yıla ait bilgiler (bir firma hangi üründen, ne kadar, kime satıyor) bildirilecek Bir firma hem Ek-4, hem de Ek-5’i doldurabilecek. Üretici firmalar ürettikleri ambalajları Ek-4 formu ile bildirirken, bu ürünleri piyasaya sürerken kullandıkları ambalajları da Ek-5 formunu doldurarak bildirecek,

Ülke içinde piyasaya sürülen ambalajlar kapsamımızda olduğundan, ihraç edilen ambalajların sadece bildirim zorunluluğu var, geri kazanım sorumluluğu yok KAKY hedefler komisyonca belirlendiği için bu bildirim zorunluydu ama AAKY’ne göre Bakanlığın bildirimi zorunlu değil, Birkaç fabrikaya sahip şirketler, genel merkezleri vasıtasıyla tüm fabrikalarına ait bildirimleri tek bir form ile bildirebilecekler.

Bakanlığımıza bildirim yapan firmaların beyanları esas alınarak, rakamlarında tereddüt hasıl olan firmalar, bildirimlerinin doğruluğunu anlayabilmek için Bakanlık müfettişlerimizle birlikte denetlenecek. Veriler web tabanlı bilgisayar programına giriliyor, Bakanlığa bildirimde bulunan firmalar programa kaydedilip, firmalara hedefler doğrultusunda belgelemeleri gereken miktar bildirilmektedir.

Kod numarası Marka sahipleri Bakanlıktan 500 YTL karşılığında kod numarası ve şifre alıyor, Kod numarası ve şifre alan firmalar internet üzerinden formlarını doldurup Bakanlığa gönderiyor. ÇEVKO ve CAMSİAD üyelerinin kod numaraları bedelsiz olarak bildiriliyor, Her bir ürün için değil, firma bazında sadece bir kod numarası veriliyor,

Programda, piyasaya sürenlerin, ambalaj üreticilerinin ve lisanslı firmaların birer kod numaraları mevcut, Lisanslı firmalara kodları bildirildi, Ambalaj üreticilerine kodları bildirilecek,(aynı zamanda piyasaya süren oldukları için) Hazırlanan bilgisayar programına tüm müracaat formaları girildi, 891 firmanın kaydı tamamlanarak firmalara cevap verildi.

Ekonomik işletmeleri tespit için Bakanlık bugüne kadar ne yaptı? Ayrıca üretici müracaat formlarının müşteri listelerinden, müracaat etmeyen firmalar tespit edildi ve yazı yazıldı. Çevre ve Orman İl Müdürlüklerine, 81 İldeki Sanayi ve Ticaret Odalarına, İlgili Derneklere yazılar yazıldı. İthalatçıları kayıt altına almak için,yakın zamanda Gümrük Müsteşarlığı ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ile ortak bir çalışma yapılması planlanıyor, Bildirim yapmayan firmaların tespit edilmesi ve para cezası kesilmesi konusunda Valiliklere talimat verildi,

X 3-İşaretleme 1 1498 PET Piyasaya süren Ambalaj üreticisi Dahil olduğu geri kazanım sistemini belirlemek için; Marka sahiplerine Bakanlıkça verilen kod numarasını, Ya da Yet. Kur. sembolünü (Her bir ürün için değil, firma bazında sadece bir kod numarası,) Ambalaj üreticisi Geri kazanımı sırasında kolaylık sağlamak için; Ambalajın cinsine ait numara ve kısaltma X 1 1498 PET

5 Nisan 2005 tarihinde yayımlanan, 25777 Sayılı Resmi Gazete ile Yönetmeliğe yeni bir geçici madde eklenmiştir. Ambalajların üretim aşamasında işaretlenmesi ve ambalajın piyasaya sürenler tarafından işaretlenmesine ilişkin yükümlülükler 01.01.2007 tarihine kadar yerine getirilmek zorundadır. İşaretleme 2006 yılının sonuna kadar tamamlanmalıdır.

İşarette renk ve boyut sınırı yok, Özel sektör toplantıları yıl ortasında yapılacak, Kapaklarda işaretleme yok,bildirim yok, Baskılı ambalajlarda tek işaretleme olabilir, Teknik gerekçeleri yazılı olarak Bakanlığa bildirebilirsiniz, Prospektüs vb. açıklayıcı bilgi içeren malzemelerin işaretlenmesi ve bildirimi olmayacak,

Hedeflerini tutturamayan firmaların durumu ne olacak? Yönetmeliğin 21 nci maddesi uyarınca; Takip eden ilk yılda o yıl için uygulanan geri kazanım hedeflerine ilave olarak, eksik kalan miktara yüzde on ilave edilir, Bu yıl da öngörülen hedeflere ulaşılamazsa, takip eden yılda zorunlu depozito uygulamasına geçilir, O yıl için belirlenen geri kazanım oranı sağlanırsa depozitosuz geri kazanım uygulamasına dönerler. Oranlarının bir kez daha sağlanamaması durumunda beş yıl süre ile depozito uygulamasına tabi olurlar. Çevre Kanununa Göre Para ve kapatma cezaları uygulanır.

4-Belgeleme Ekonomik işletmeler; piyasaya sürmüş oldukları ürünlerin tüketimi sonucu oluşan ambalaj atıklarını, her yıl belirli oranlarda geri kazanmakla ve bu işlemleri belgelemekle yükümlüdürler. Yetkilendirilmiş Kuruluşlar; Bakanlığın belirlediği dönemlerde ekonomik işletmeleri adına belgeleme yapmaktadırlar.

Geri kazanım sorumluluğunu lisanslı firmalar ile yerine getirecek olan ekonomik işletmeler; firmaların lisans belgesi ya da geçici çalışma izni olup olmadığını Bakanlığımızın internet adresinden öğrenebilirler. Ön lisans; lisans yada geçici çalışma izni yerine geçmeyen bir yazıdır. 2006 şubat ayında göndereceğiniz belgeler 01.01.2005-31.12.2005 tarihlerine ait olmalıdır.

Belgeleme dosyasında bulunması gerekenler, -Fatura (alış ve satış) -Sevk İrsaliyeleri -Kantar Fişleri -Sözleşme örneği Belgelendirmelerin kabul edilebilmesi için ambalaj atığının geri kazanımıyla ilgili döngünün tamamlanması gerekmektedir. Piyasaya sürenler geri kazanım sorumluluğunu yerine getirirken toplatılan ambalajların geri dönüşüme verildiğini takip etmelidir.

Yapılacak belgelendirmede ambalaj atığı malzemesinin cinsi belirtilmelidir (PE, PS, PET, PVC, Çelik/Teneke, Alüminyum vb.). Belgelendirme, ambalaj atığını toplayan ilk firma aracılığıyla yapılacak ise; bu firmanın toplayıp, ayırdığı ambalaj atıklarını bir geri dönüşüm tesisine verdiğini belgelemesi gerekmektedir. Piyasaya süren işletmelerin, piyasaya sürdükleri kendi ambalajlarını toplatma gibi bir zorunlulukları yok, aynı cinsten farklı ambalajları geri kazanmaları yeterli.

Ambalaj atığını toplayan ilk firma, piyasaya sürenler, ambalaj üreticileri ya da yetkilendirilmiş kuruluşlar adına herhangi bir belgeleme yapacak ise, bu atıkların, ikinci bir toplama firmasına satışı sırasında, söz konusu atıkların belgelendirmede kullanıldıklarına dair bir ifadeyi fatura üzerinde kullanmaları gerekmektedir. Bunun nedeni ise toplanan ambalaj atıklarının, birkaç kez belgelendirilmesine engel olmak ve mükerrerliği ortadan kaldırmaktır. Üretim artıklarını firmalar geri kazanım sorumluluklarında kullanamazlar.

Lisans Uygulaması Yakın zamanda lisanslı firma kriterleri revize edilecek, Firmalara toplama planlarını hazırlamaları için geçici bir süre verilecek, bu süre sonunda planını oluşturmayan ve kaynakta ayrı toplama çalışması yapmayan tesislerin lisansı iptal edilecek. Kaynakta ayrı toplama çalışmasının sürekliliğini sağlayıp sağlamadığını tespit için, geçici çalışma izni ve lisans alan tesisler ara denetimlerle denetlenecek

Sorularınız için; 0 312 287 99 63/ 5005-5411-5406 anabelyildiz@hotmail.com