EUA Kurumsal Değerlendirme Programı Felsefesi Prof. Dr. Nejat Erk
Tarihi Boyut - Üye üniversitelere yönelik olarak 1993 yılında başlatılmıştır. - Amaç, kurumların hızla değişen koşullara uyum sağlanmasıdır : - İstihdam edilebilirlik, değişimin yönetimi, kalite kültürü, uluslararası rekabet, yeni teknolojiler, güvenirlilik, özelleştirme, kamusal sorumluluk, saygınlık öne çıkar de değişim süreci daha da hızlandı (Bologna Süreci, network ler, hareketlilik programları). -
Temelde Gönüllü ; Özellikli ağırlık alanları, Destekleyici, Emsallerle değerlendirme, Uluslararası boyut, Bağımsız, Kar amacı gütmeyen, Deneyim paylaşımı, Akreditasyon olmaksızın ve sıralamasız, Üniversite misyonuna uyumlu değerlendirme,
Metodoloji Üniversite başvurusu, Denetleme Komitesi randevusu (EAU), 3 rektör veya geçmiş dönem rektörü + 1 EUA uzmanı, Öz değerlendirme raporu, Ön ziyaret, Ana ziyaret; sözel rapor, Nihai rapor, İsteğe bağlı izleme.
Öz Değerlendirme Raporu (1) Süreçteki temel adım, Öz-değerlendirme izleme komitesi, Üniversite bağlamında uygulama, Veri derleme, 25 sayfa + ekler.
Öz Değerlendirme Raporu (2) Üniversitenin işleyişi, Ulusal boyut, Karar verme süreci, Kalite kontrol süreçleri, Güçlü Yönler, Yetersizlikler, Fırsatlar, Tehditler, Analitik ve eleştirel.
Öz Değerlendirme Raporu (3) Rapor şu sorulara cevap vermelidir: Üniversite neyi başarmaya çalışıyor? Nasıl? Süreç başarılımı? Gelişmek için nasıl değişmeli? Süreçlerin ve uygulamaların analizi, Yöresel, ulusal ve uluslararası duruş, Stratejik planlama.
Ön Ziyaret – 2 gün Değerleme komitesini iç toplantısı, Öz değerlendirme sürecinin tartışılması, Görev dağılımı, Rektörle ilk görüşme, Farklı paydaşlarla görüşme, Rapor ve gözlemlerin paralel kılınması, Üniversitenin temel sorunlarının ele alınışı, Gerektiğinde destek bilgi isteme, İkinci ziyarete ilişkin takvim oluşturma, EUA denetleme grubu gözlemlerinin yazılması.
Ana ziyaret (3 gün) « Yoğun Görüşme » Üniversite ziyareti: bireysel görüşmeler: Rektörlük, Öz değerlendirme grubu, Karar Sürecinde Çalışanlar (dış ilişkiler ofisi, mali işler, araştırma birimleri, vb…), Temel komite üyeleri, Dekanlar, Bölüm başkanları, Profesörler, Talebeler, Dış paydaşlar; Bazı üniversiteleri ve araştırma birimlerini ziyaret. Değerlendirme raporunun sözsel sunumu ile ziyaret sona erer.
Sözsel Rapor (~45 dakika) Sözsel Rapor öncelikle Üniversite Rektörüne sunulur. Daha geniş bir kesime yapılacak sunuş, Öz değerlendirmenin ele alınışı, Bulguların değerlendirilmesi, Temel sorunlara olası çözümler, Tartışma,
Yazılı Rapor (~25 sayfa) Sekretarya sözsel rapora dayalı olarak ana raporu yazar. Yazılan rapor değerlendirme komitesince gözden geçirilir ve üniversiteye gönderilir. Üniversite gerçeklere ters düşen gözlemleri eleştirir. Nihai nüsha EUA ya ve Üniversiteye gönderilir. Üniversitenin raporu daha geniş kitlelere duyurulması özendirilir.
İzleme Ziyareti (isteğe bağlı) Belli bir süre sonra (2 - 3 yıl içinde) Üniversite gösterdiği değişim sürecini gözden geçirmek isteyebilir. Üniversite kat ettiği aşmaları bir rapor olarak EUA ya sunar. EUA daha küçük bir değerlendirme komitesi oluşturur (1 rektör + 1 EUA sekretaryası). İki günlük ziyaret + rapor.
Sonuç Dış değerlendirme süreçlerinin üniversitelere önemli katkılar sağladığı yaşanan deneyimlerle paylaşılmaktadır. Öz değerlendirmenin öne çıkarılması, değişim sürecini kolaylaştırmaktadır. Uzun dönem stratejik planlamayı güçlendirmektedir. Avrupa üniversiteleri arasında iyi uygulama örneklerinin paylaşılmasına olanak sağlamaktadır.