RESİM FOTOĞRAF İŞLEME YAZILIMLARI
GRAFİK TÜRLERİ BITMAP GRAFİK VEKTÖREL GRAFİK
GRAFİK VE RESİM FORMATLARI Önemli Resim Formatları BMP GIF JPEG TIFF PNG Bunların hepsi de resim formatlarıdır. Temel farklı özellikleri vardır (kodlama, sıkıştırma algoritmaları gibi).
BMP: En temel resim formatı BMP'dir (Bitmap) Aslında, BMP'nin birbirinden farklı bir kaç türü var. ) MS-Windows üzerinde BMP 16 ya da daha çok renk kaydedebileceğiniz, herhangi bir bir sıkıştırma yapmayan oldukça hızlı bir formattır. GIF: BMP çok hızlı bir format olmasına karşın, oldukça fazla yer kapladığı için pek tercih edilmez. Elinizdeki dosya 256 renkten fazlasını içermiyorsa, GIF (Graphics Interchange Format) iyi bir çözüm olabilir.
JPEG: Çok renkle (256 renkten fazla) uğraştığınız zaman GIF formatını kullanmanız mümkün değil. Onun yerine JPEG (Joint Photographics Experts Group) daha iyi bir alternatif olabilir. Standart JPG formatında, resmin kalitesinden bir miktar ödün vererek sıkıştırma uygulanır. Böylece dosya boyu düşer. TIFF: (Tagged Image File Format) 1, 8, 24 bit'lik formatları var. Hepsinin sıkıştırılmış ve sıkıştırılmamış 2 farklı tipi mevcut. 1 bit olanı fakslarda dosya iletimi için kullanılıyor. Çok renkle uğraştığınızda zaman önemli, yer de çok önemli değilse, TIFF'i kullanmanızda fayda var. JPEG'e göre daha az küçülme sağlasa da, hızı ile bu açığını kapatıyor.
PNG Portable (Public) Network Graphic internet için geliştirilmiş resim dosyasıdır. JPG gibi kalitelidir ama GIF gibi alpha kanalı ve şeffaflık özelliği bulunur. Birçok güncel resim oynatıcı ve internet explorer ile açılabilir PICT EPS PSD
PİKSEL Bütün Bitmap programlarda olduğu gibi Photoshop' ta da ölçü birimi pikseldir. Yandaki iki görüntüden sağdaki görüntü, soldaki fotoğrafı piksel olarak 16 kat büyüttüğümüzde görebildiğimiz piksellerdir. Her piksel kare biçimindedir ve her pikselde sadece 1 renk vardır. Yani bir pikselin bir kısmı açık bir kısmı koyu, ya da yeşil, koyu yeşil olmaz. Bu tür renk geçişleri farklı renkte piksellerin yan yana gelmesinden oluşur.
Bir defa da ekranda görüntülenebilen piksel sayısına çözünürlük denir. Rezolasyon Bir resmin piksel yoğunluğu yani PPI (Pixel Per Inches) 1 inç karede (1 inç = 2.54 cm) bulunan piksel sayısıdır. LPI (Line Per Inch ) Film pozlanırken 1 inç yüksekliğindeki (2.54 cm) alana atılan satır sayısına LPI adı verilir. DPI (Dot Per Inc ) Çıkış cihazlarında 1 inç'te (2.54 cm x 2.54 cm) noktalanan (yani basılan) ya da pozlanan piksel sayısına DPI adı verilir.
Renk Düzeni CMYK C : Cyan (Mavi), M: Magenta (Kırmızı), Y: Yellow (Sarı) K: Black (Siyah) RGB Red Green Blue
ADOBE PHOTOSHOP
PHOTOSHOP PROGRAMINI TANIYALIM Photoshop programı halen dünyada kullanılan 2D (iki boyutlu) resim işleme programları arasında ilk sırada yer almaktadır. Programın asıl işlevi değişik fotoğrafları, yazıları bir araya getirerek yeni resimler, belgeler, broşürler v.s. oluşturmaktır. Bunun yanında fotoğraflar üzerinde oynamak içinde yine bu program sizlere yeterli olacaktır. Nasıl ki bir ressam resim yaparken değişik fırçalarla ve renklerle tuval üzerinde rötuşlar yaparsa sizler de programda bulunan araçlar ve efektlerle resimler üzerinde oynayacaksınız.
Renk, doku ve stil menüsü Pencere başlılığı Menü çubuğu Seçenek çubuğu Araç kutusu Boş sayfa Gezgin ve bilgi menüsü Renk, doku ve stil menüsü Geçmişi gizle ve Eylemler menüsü Durum çubuğu
YENİ BİR PHOTOSHOP BELGESİ AÇMA Dosya/Yeni menüsü ile veya klavyeden Ctrl+N tuşu ile yeni bir photoshop belgesi açılabilir. Yeni menüsü aşağıdaki gibidir. Görüntü mod ayarı Yeni belge rengi Belge genişliği Belge çözünürlüğü Belge yüksekliği Yeni belge başlığı
PHOTOSHOP ARAÇ KUTUSU SİMGELERİ İŞARETLEME ARAÇLARI Bir photoshop resminin herhangi bir bölümünü dörtgen, elips, tek sıra veya tek sütun işaretleme araçlarından birini kullanarak seçmeyi ve işaretlemeyi sağlar. TAŞIMA ARACI Resim üzerinde seçilmiş herhangi bir alanın veya daha önce oluşturulmuş bir katmanın taşınmasını sağlar. SEÇME ARAÇLARI Resim üzerindeki herhangi bir bölümü, resimdeki diğer alanlardan ayırmak amacıyla kement aracı, çokgen kement aracı ve manyetik kement araçlarından biri ile seçmeyi sağlar. SİHİRBAZ ARACI Renge duyarlı bir seçme aracıdır. Bir rengi ve tonlarını resimdeki diğer renk ve tonlarından ayırt ederek seçmeyi sağlar. KIRPMA ARACI Resim üzerinde seçilmiş herhangi bir alanın kesilerek resim üzerinde değişiklik yapılmasını sağlar.
DİLİM ARACI Resim üzerinde çeşitli şekillendirmelerde kullanmak üzere dilimler oluşturmayı sağlar. HAVALI FIRÇA ARACI Resim üzerinde değişik basınç yoğunlukları ayarlamak suretiyle renk değişimi ve boyama işlemi yapmayı sağlar. BOYA FIRÇASI ARACI Resim üzerinde çeşitli renk ve mod ayarlamaları yapılarak boyamayı sağlar. Ayrıca bu simgenin seçenekleri arasında yer alan donukluk menüsü ile boyanın resim üzerindeki etkisi düşürülüp, artırılabilir. DAMGA KOPYALAMA VE DESEN DAMGASI ARAÇLARI Resim üzerindeki herhangi bir alanın alt tuşu kullanılarak resmin doku ve renginin numunesinin alınarak istenilen başka bir alana kopyalanması, rötuş yapılmasını veya belirli bir alana desen kopyalaması yapmayı sağlar.
SANAT TARİHİ ARACI Resim üzerindeki değişikliklerin geri alınarak resmin eski haline döndürülmesini sağlar. SİLGİ ARAÇLARI Resim üzerinde silinmek istenen alanların silinmesi veya arka alan görüntülerinin renginde boyamak için kullanılır. GEÇİŞ ARACI VE BOYA KOVASI ARACI İki ya da daha çok rengin birbirine yavaşça geçiş yaparak kullanılmasını veya resim üzerindeki seçili herhangi bir alanın üst alan renginin boyanması için kullanılabilir. BULANIKLIK, KESKİNLEŞTİRME VE BULAŞIKLIK ARAÇLARI Resmin, istenilen herhangi bir bölümünü, bulanık bir görüntü vererek belirsizleştirmek, keskinleştirmek ya da resim üzerindeki herhangi bir alanın rengini dağıtmak için kullanabilir.
KAÇIRMA, YAKMA VE SÜNGER ARAÇLARI Resmin istenilen bölümlerini aydınlatmak, koyulaştırmak yada herhangi bir alanın renginin doygunluğunu azaltıp çoğaltmaya yarar. DİZGİ ARACI Resim üzerinde değişik amaçlar için yazı yazmayı veya fotoğrafçılık işlemlerinde işyeri sahibine ait logoları oluşturmayı ve resimlerin üzerine yerleştirmeyi sağlar. AL ARACI Resmi ekrana sığmayacak kadar büyütüldüğü durumlarda resmin diğer bölümlerine kaydırarak ulaşmayı sağlar. DAMLALIK ARACI Resmin üzerinde tıklanan herhangi bir alanın renginin alınarak ön ya da arka rengi olarak kullanmayı sağlar. Ayrıca resim üzerindeki boş alanların resimdeki diğer dokular ve renklerle doldurulmasını sağlar.
BİR PHOTOSHOP RESMİ ÜZERİNDE SEÇİM YAPMA GEOMETRİK SEÇİM KEMENT SEÇİM ARAÇLARI
Aşağıda Dörtgen İşaretleme aracı kullanılarak resimden bir dikdörtgen alan seçilmiştir. Bu yapılan seçimin diğer resmin üzerine kopyalanması 2 yolla gerçekleştirilebilir. İlk resim üzerinde seçim yapılır, Düzen/Kopyala seçilir. Daha sonra diğer resme geçilerek Düzen/Yapıştır komutu seçilir. İlk resim üzerinde seçim yapılır, seçilen bölüm taşıma aracı simgesi tıklanarak ve daha sonra mouse ile tutularak diğer resmin üzerine götürülür.
TÜY-FEATHER/ İŞLEMİ - SEÇİMİ YUMUŞATMA Adından da anlaşılacağı gibi seçtiğimiz alanların etraflarının yumuşak olmasını sağlar. Bu işlem için seçim araçlarından biri seçildikten ve seçim yapıldıktan sonra aşağıdaki 2 yoldan biri kullanarak TÜY işlemi gerçekleştirilir. Seçilen alan üzerinde ters tıklanır. Açılan pencereden Tüy seçilir. Seçimin etrafında ne kadar yumuşaklık oluşması isteniyorsa o kadar tüy değeri verilir. Değer ne kadar yüksek olursa yumuşaklık o kadar yüksek olur. Seçim yapılır. Menü çubuğunda yer alan Seç menüsünden Tüy seçilir, tüy değeri verilir. Tamam tıklanır. Değer ne kadar yüksek olursa resmin kenarlarındaki yumuşama o kadar yüksek olur. Üst bölümde yer alan seçenekler menüsünden Tüy seçilir ve buradaki değer bölümüne tüy değeri girilir. Bu değer büyüdükçe seçilen alanın kenarları da o derece yumuşar.
Aşağıdaki resimde tüy değeri 25 piksel olarak verilmiştir.
Seçim işleminde bazı kısa yolları kullanabiliriz Seçim işleminde bazı kısa yolları kullanabiliriz. Bu kısa yollardan bazıları aşağıda yer almaktadır ve daha fazlası Seç menüsü altında sıralanmıştır. YAPILMAK İSTENEN KISAYOLU İŞLEMİN ANLAMI Seçimi kaldırmak için Ctrl + D Seçimden çıkar Seçimin tersini almak için Shift + Ctrl + I Tersini seç Seçimi iptal etmek için Seçimi iptal eder Tüm resmi seçmek için Ctrl + A Tümünü seç Resmin orijinal haline dönmek için Dosya/Geri dön Resmi orijinal-ilk haline getirir.
KATMAN İŞLEMLERİ Katman kelime anlamı olarak yüzey, alan olarak adlandırılabilir. Photoshop programında açtığımız sayfa üzerinde istediğimiz kadar birbirinden bağımsız Katman oluşturup, her birinde değişik çalışmalar oluşturabiliriz. Her bir katmandaki çalışma alanı diğer katmanı etkilemez. Katmanların çalışmadaki sıralaması çalışmada bunların görünme şeklini de belirler. Katmanın sayfada görünme değeri, Katmanın sayfada görünme modu Katman gizleme – gösterme seçeneği Aktif ( Seçilmiş ) Katman Katman Kilitleme seçenekleri Katmanı silmek için çöp sepeti Yeni katman oluşturma Katmanlara stil eklemek için açılan menü Katmanları dizinlere koymak için klasör yeri belirtme Katmanları zincirleme alanı Katmana Maske Ekleme Katmana değişik efektler uygulamak için açılan menü
BİR RESMİN KATMAN HALİNE GETİRİLMESİ Bir photoshop resmi açıldığında normalde Artalan halindedir. Böyle bir resmi katman haline dönüştürmek için Photoshop sayfasında sağ alt tarafta yer alan ve bu ders notunda az üstte şekli çizili olan katman penceresindeki resimle ilgili bölüme çift tıklanır. Gelen pencerede Katman seçilidir. Bu resmi taşınabilir hale yani katman haline dönüştürmek için katman penceresinde yer alan ve seçili görünen resim simgesi veya artalan yazısı üzerinde çift tıklanır.
BİR RESİM ÜZERİNDEN BİR ALANIN ALINARAK KATMAN OLUŞTURULMASI
KATMAN ÜZERİNDE YAPILABİLECEK İŞLEMLER KATMANIN İSMİNİ DEĞİŞTİRME
HARMANLAMA SEÇENEKLERİ KATMAN ÖZELLİKLERİ Katmanın adını ve artalan rengini değiştirmeyi sağlar. HARMANLAMA SEÇENEKLERİ Katmana çeşitli görüntü stillerini (alt gölge, iç gölge, ışıma, eğik, saten, renk paylaşımı) uygulama, çeşitli harmanlama normlarını (sert ışık, yumuşak ışık, fark, istisna, renk kaçırma, renk yanması, açıklaştır, koyulaştır, parlaklık, ton, renk gibi) uygulamayı sağlar.
BİR KATMANI SİLME Çalıştığımız Katmanlardan istediğimizi silebiliriz. Bunun için silinmek istenen katman Katmanı Sil kutusuna (çöp kutusu simgesine) sürüklenir veya ters tıklanarak Katman Sil seçilir. Yeni katman oluştur Çöp kutusu (Katmanı sil)
Aşağıda Harmanlama Seçenekleri penceresi görülmektedir.
FİLTRELER / GENEL BİLGİ Filtreler, mevcut resmin yapısını değişik şekillerde bozarak istediğimiz farklı bir resmin oluşmasını sağlayan yardımcı araçlardır. Filtreler esas olarak taranmış resimlerin iyileştirilmesi ve hatalarının giderilmesi amacıyla geliştirilmiş ise de diğer resimlerde kullanılmaya da başlanmıştır. Her filtre matematiksel bir formül ile hesapladığı değişiklikleri resmin istenilen bölgesine uygulanması ile çalışır.
FİLTRELER İLE ÇALIŞIRKEN UNUTULMAMASI GEREKEN KURALLAR: Filtre transparan tabakalara uygulanmaz. Tabakanın bir kısmı transparan ise sadece renkli kısma uygulanır. Eğer seçili bir bölge varsa sadece bu bölgeye, yoksa bütün tabakaya uygulanır. Bir seferde sadece bir filtre uygulanabilir. BMP uzantılı Bitmap dosyalara filtre uygulanmaz. Bazı filtreler sadece RGB renk modundaki dosyalara uygulanabilir. FADE : Bir filtre uygulandıktan sonra belli bir bölgeden geri almak isteyebiliriz veya filtre etkisini azaltmak isteyebiliriz. Bu durumda FADE komutunu kullanırız. Bir filtre uygulandıktan sonra filtre çek-menüsünde fade komutu kendiliğinden çıkar. Bu komut sadece uygulanan filtrelerde kullanılabilir.
FİLTRELER / ARTİSTİC COLORED PENCIL FİLTRESİ : b.CUTOUT FİLTRESİ :
c.DRY BRUSH FİLTRESİ : d.FILM GRAIN FİLTRESİ : e.FRESCO FİLTRESİ :
f.NEON GLOW FİLTRESİ : g.PAINT DAUBS FİLTRESİ : h.PALETTE KNIFE FİLTRESİ :
i.PLASTIC WRAP FİLTRESİ : j.ROUGH PASTELS FİLTRESİ : k.SMUDGE STICK FİLTRESİ :
l.SPONGE FİLTRESİ : m.UNDERPAINTING FİLTRESİ :
FİLTRELER / BLUR Blur, fotoğraflarda kontrastı azaltmak ve renk geçişlerinde oluşan parazitleri ortadan kaldırmak için kullanılır. Hafif bir bulanıklık efekti verir. Bilgisayarımızda oluşturduğumuz grafik çalışmalarımıza farklı bir yapı kazandırmak için de kullanılmaktadır. Blur filtreleri:BLUR MORE , GAUSSİAN ,MOTION , RADIAL , SMART BLUR olmak üzere 5 çeşittir. Her birinin resim üzerindeki etkileri farklıdır. Aşağıda blur filtresi uygulanmış resim örnekleri görülmektedir.
FİLTRELER / BRUSH Bu filtre grubu genel olarak resminizi tablo haline getirirken fırçaları denetlemenizi sağlar. ANGLED STROKES FİLTRESİ : B.CROSSHATCH FİLTRESİ :
d.DARK STROKES FİLTRESİ e.INK OUTLINES FİLTRESİ : f.SPATTER FİLTRESİ :
g. SPRAYED STROKES FİLTRESİ : h. SPRAYED STROKES FİLTRESİ :
FİLTRELER /DISTORT Resminizdeki parlak bölgeleri genişletip yayar ve mevcut ışığa göre fazladan bir parlama efekti sağlar. PINCH FİLTRESİ :
POLAR COORDINATES FİLTRESİ : RIPPLE FİLTRESİ :
SHEAR FİLTRESİ SPHERIZE FİLTRESİ : TWIRL FİLTRESİ :
ADD NOISE FİLTRESİ : Görüntüye parazit ekler ve bu parazitlerle resmin bütünleşmesini sağlar. Genellikle resmin tamamına veya bir kısmına doku oluşturmak için kullanılır. DUST&SCRATCHES FİLTRESİ :
FİLTRELER / PİXELATE Bu filtre resimde çokgen parçalar oluşturur ve benzer renkli pixelleri bu parçaların içine doldurur. Doğru yerde kullanılırsa çok güzel görüntüler yakalanabilir.
FRAGMENT FİLTRESİ MOSAIC FİLTRESİ POINTILLIZE FİLTRESİ
FİLTRELER / SKETCH Bu filtre grubu genel olarak resmimizi elle kurşunkalem kullanarak çizilmiş hale sokar. SKETCH FİLTRESİ BAS RELIEF FİLTRESİ CHALK & CHARCOAL FİLTRESİ
HALFTONE PATTERN FİLTRESİ CHARCOAL FİLTRESİ CHROME FİLTRESİ CONTE CRAYON FİLTRESİ GRAPHIC PEN FİLTRESİ HALFTONE PATTERN FİLTRESİ NOTE PAPER FİLTRESİ PHOTOCOPY FİLTRESİ PLASTER FİLTRESİ
RETICULATION FİLTRESİ STAMP FİLTRESİ WATER PAPER FİLTRESİ TORN EDGES FİLTRESİ EMBOSS FİLTRESİ FIND EDGES FİLTRESİ GLOWING EDGES FİLTRESİ
SOLARIZE FİLTRESİ TILES FİLTRESİ TRACE CONTOUR FİLTRESİ WIND FİLTRESİ
Genelde bu filtre grubu resme bir doku ilavesi yapar. FİLTRELER / TEXTURE Genelde bu filtre grubu resme bir doku ilavesi yapar. GRAIN FİLTRESİ CRAQUELURE FİLTRESİ MOSAIC TILES FİLTRESİ
PATCHWORK FİLTRESİ STAINED GLASS FİLTRESİ TEXTURIZE FİLTRESİ
CUSTOM FİLTRESİ Kendi filtrenizi tasarlamanız içindir. Resimde kırmızı işaretli hücre her bir pixeldir. Bu alana yazılacak sayı ile o pixelin parlaklık değeri çarpılır. Eğer istenirse bu hücreyi çevreleyen hücrelere de değer verilebilir ve komşu pixellere verilecek parlaklık ayarlanabilir. Bir pixelin parlaklık değeri ile yazdığınız sayı ile çarpılmış değeri toplanır, scale kutusundaki rakama (varsa) bölünür, sonuca offset kutusundaki değer (varsa) eklenir ve en sonunda bulunan değer o pixelin parlaklığıdır. HIGHPASS FİLTRESİ MAXIMUM FİLTRESİ MINIMUM FİLTRESİ