ÇEVRE YÖNETİMİ VE ÇEVRE MEVZUATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
EĞLENCE YERİ GÜRÜLTÜSÜ KONTROLÜ
Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
GÜRÜLTÜ   "Bir gün gelecek insanlar kolera ve veba gibi gürültüye karşı da amansız bir mücadele verecekler." Robert KOCH (1910)
Uz.Dr.İsmail TEMİZ Tıbbi Hizmetler Başkanı.
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
YAPANLAR: EMRE ÖZER VE CEREN BAYRAKTAR
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
1 GENEL BAĞLAYICI KURALLAR GBK’ler ÇEVRESEL İZİN No. 4.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
1 ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SU VE TOPRAK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI …………………………BELEDİYESİ MERKEZİ ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJESİNE.
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
Seminar on Sustainable Buildings
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
İnegöl OSB Ortak Atıksu Arıtma Tesisi
TÜRKİYE KİMYA PETROL LASTİK VE PLASTİK SANAYİ İŞVERENLERİ SENDİKASI Cem KILINÇ Çevre Mühendisi Kasım 2008 Ankara.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TÜRKİYE’DEKİ ŞEKER FABRİKALARINDA ATIKSU KİRLİLİĞİ VE ARITIM STRATEJİLERİ A.Perendeci, D. Süral.
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI ENDÜSTRİYEL KAYNAKLI HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Aralık 2009 ANTALYA.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
GİRİŞ TESTİ İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
TÜRKİYE’NİN ÇEVRESEL PERFORMANSI
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Sorumlu Müdür Yönetmeliği 07 Ocak 2006 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
ÇEVRESEL GÜRÜLTÜ MEVZUATI
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
İstanbulUzman Fiziksel Risk Etkenleri İSTANBULUZMAN.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
KOCAELİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

ÇEVRE YÖNETİMİ VE ÇEVRE MEVZUATI Petrol Mühendisleri Odası Chamber of Petroleum Engineers ÇEVRE YÖNETİMİ VE ÇEVRE MEVZUATI Hasan SEÇGİN

Çevre Yönetimi Nedir ? İnsan kullanımı sonucu oluşacak kirliliğin etkilerinin azaltılması, kontrolü veya minimize edilmesi için biyolojik, kültürel, sosyal ve ekonomik koşulların da dikkate alınarak gerekli çevresel kararların verilmesi, alınması gereken önlemlerin planlanması ve uygulanması

Anayasamızın 56. maddesi “ Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek devletin ve vatandaşların ödevidir.” Sağlık konusunda temel kanun “ 1593 sayılı Umumi Hıfzısıhha Kanunu” Çevre konusunda temel kanun ise “ 2872 sayılı Çevre Kanunu” Bu kanunların yürütme organları Valilikler, Kaymakamlıklar ve Belediyelerdir.

Türkiye’de 5 çeşit belediye tipi bulunmaktadır. 3030 sayılı yasayla kurulan Büyükşehir Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri mücavir alan sınırları içinde bulunan metropol ilçe belediyeleri Büyükşehir statüsünde olmayan; İl Belediyeleri İlçe Belediyeleri Belde Belediyeleri

12.02.2002 tarihinde yayınlanan “Sıvılaştırılmış Petrol Gazları İle Çalışan Motorlu Taşıtlar İçin İkmal İstasyonlarının Kuruluş, Denetim, Emniyet ve Ruhsatlandırma İşlemlerine İlişkin Yönetmelik” çevre sağlığının korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi konusunda bazı hükümler getirmiştir. Bunlar; Sağlık koruma bandı, Yer seçim izin belgesi, Tesis izni alma aşamasında istenen çevre kirlenmesini önleyecek tedbirler hakkında açıklama raporu, Açılma Ruhsatı alınması aşamasında istenen emisyon ve deşarj izin (araç yıkama ünitesi olan tesisler için) belgeleridir.

Yer seçim izni Tesisin yapılmasından önce söz konusu yerde kurulup kurulamayacağına dair YER SEÇİM KURULU kurulacak yer ve çevresi hakkında, toprak yapısı (fay hattı –flora –fauna –kültürel miras vs.), yer üstü ve yer altı su kaynakları, katı-sıvı ve gaz atıkların bertarafı, oluşabilecek olası gürültünün izolesi v.b. gibi çevresel faktörleri inceleyerek rapor hazırlar ve yetkili makamın onayına sunar. Kararı verecek makam tesis belediye sınırları içinde ise Belediye Başkanlığı, belediye sınırları dışında ise İl Özel İdaresidir.

Sağlık koruma bandı Tanımı itibariyle tesiste oluşabilecek bir kaza (örneğin, LPG depolama tankının patlaması) durumunda bu kazanın şiddeti dikkate alınarak çevreye verebileceği zararların en aza indirilmesi için tesis etrafında hiçbir şekilde kullanılmayan bir alan bırakılması istenmektedir. Çeşitli ülkelerin bu bandı 500 metre gibi mesafelerde istediği bilinmektedir. Ancak yönetmelik bu konuda tam bir sınır çizmemektedir. Yönetmeliğin 9. maddesinde “Sağlık koruma bandının tespitinde, TS 11939 standardında belirtilen emniyet mesafeleri göz önünde bulundurulur.” denmektedir.

Yönetmeliğe göre akaryakıt ve LPG istasyonlarının yakıt tankı ve pompa uzaklığı, konut alanlarına en az 10 metre, okul, cami, hastane, park gibi yerlerdeyse 50 metre olmak zorundadır. Kurulabilecekleri yerler ise konut dışı kentsel çalışma alanları, sanayi alanları, organize sanayi bölgeleri, küçük sanayi alanları, akaryakıt istasyonu alanları ve sanayi depolama alanları olarak gösterilmiştir. **TS 11939; 1998 yılında revize edilmiş ve 2001’de basılmıştır.

Asgari Tank Emniyet Mesafeleri Tank Anma Su Kapasitesi (m3) Yer Altı Tankları(1) (m) Yer Üstü Tankları(2) (m) Tanklar Arası Mesafe (m) 0,5'den küçük 3 0,5 -  3,0 1 3,1 - 10,0 5 7.5 10,1 - 40,0 10 15 1.5 (1) Yer altı tankları ile ilgili emniyet mesafeleri, emniyet valfinden itibaren ölçülür.(2) Yer üstü tankları ile ilgili emniyet mesafeleri, tankın ilgili konuma en yakın uç yüzeyinden itibaren ölçülür.

LPG İkmal İstasyonlarında Uyulması Gereken Asgari Emniyet Mesafeleri   Dispenser (m) Akaryakıt Tankı (m) Bina, Komşu arsa, Karayolu (m) Hastane okul cami park (m) LPG Tankı (Yeraltı) 5 Çizelge-1 40 LPG Tankı (Yerüstü) 7.5 50 LPG Dispenseri 6 (akaryakıt dispenserine)

Emisyon izni 3 Temmuz 2009 tarihli ve 27277 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği Amaç; sanayi ve enerji üretim tesislerinin faaliyeti sonucu atmosfere yayılan is, duman, toz, gaz, buhar ve aerosol halindeki emisyonları kontrol altına almak; insanı ve çevresini hava alıcı ortamındaki kirlenmelerden doğacak tehlikelerden korumak; hava kirlenmeleri sebebiyle çevrede ortaya çıkan umuma ve komşuluk münasebetlerine önemli zararlar veren olumsuz etkileri gidermek ve bu etkilerin ortaya çıkmamasını sağlamaktır.

LPG ikmal istasyonlarında karşılaşılabilecek muhtemel hava kirletici kaynak, motorlu taşıtlardan kaynaklı kirliliktir. Motorlu taşıtların ekzos gazındaki hava kirleticiler için emisyon sınır değerleri TSE 4236 ya uygun olmalıdır. Yönetmeliğe göre (Maddelerin Depolanması, Doldurma ve Boşaltılması) yanıcı gazlar için 30 ton ve üzerindeki kapasitede depolama tesisleri Liste A da yer almakta, 3 ton ile 30 ton arası kapasiteli depolama tesisleri ise Liste B de yer almakta olup bu tesisler Emisyon izin belgesi alması gerekir.

LPG oto ikmal istasyonlarından A grubu izin belgesi alacak tesisler Çevre ve Orman Bakanlığına müracaat ederek A Grubu Emisyon İzin Belgesi almakla yükümlüdür. A Grubu Emisyon İzin Belgesi süresi 2 yıl olup 2 yıl sonunda yenilenmesi gerekmektedir. LPG oto ikmal istasyonlarından B grubu izin belgesi alacak tesisler Çevre ve Orman İl Müdürlüğüne müracaat ederek B Grubu Emisyon İzin Belgesi almakla yükümlüdür. B Grubu Emisyon İzin Belgesi süresi 3 yıl olup 3 yıl sonunda yenilenmesi gerekmektedir.

Deşarj izni LPG ikmal istasyonlarının çevreye verebilecekleri olası zararlar özellikle araç yıkama ünitesi olan istasyonlar için su kirliliği konusunda ağırlık kazanmaktadır. Araçların yıkanması esnasında oluşacak atıksuyun deşarj standartlarına uygun bir şekilde eğer varsa kanalizasyon şebekesine yoksa direk olarak alıcı ortama verilmesi amaçlanmaktadır. Açılma Ruhsatı aşamasında istenen deşarj izni yalnızca araç yıkama ünitesi olan tesislerde istenmektedir.

Bu konudaki esaslar 2872 sayılı Çevre Kanunu’na istinaden, 31. 12 Bu konudaki esaslar 2872 sayılı Çevre Kanunu’na istinaden, 31.12.2004 tarih ve 25687 sayılı resmi gazetede yayınlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği ile belirlenmiştir. Ülkenin yer altı ve yer üstü su kaynakları potansiyelinin her türlü kullanımı amacıyla korunması, en iyi bir biçimde kullanımının sağlanması ve su kirlenmesinin önlenmesini ekonomik ve sosyal kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirmek üzere, su kirliliğinin kontrolü esaslarının belirlenmesi için gerekli olan hukuki ve teknik esasları ortaya koymaktır.

Araç yıkama ünitesi olan LPG ikmal istasyonları için çamur çöktürme ve yağ tutucu ünitesinin kullanılması büyük oranda yeterli olmaktadır. Yapılan arıtım sonrası atıksu için bakılacak parametreler Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Tablo 20-3 de belirtilmiştir. Bunlar; KOİ, yağ, gres, ve pH parametreleridir. Bu parametreler istasyonun bulunduğu belediyenin kanalizasyon deşarj standartları limit değerlerini aşmamalıdır.

Tablo 20.3: Sektör: Endüstriyel Nitelikli Diğer Atıksular (Benzin İstasyonları, Yer ve Taşıt Yıkama Atık Suları) PARAMETRE BİRİM KOMPOZİT NUMUNE 2 SAATLİK 24 SAATLİK Kimyasal oksijen İhtiyacı (KOİ) mg/l 200 150 Yağ ve Gres 20 10 Balık Biyodeneyi (ZSF) pH 6-9

Gürültü kontrolü Gürültü insan sağlığı ve konforu üzerinde değişik etkiler meydana getirir. Bunlardan en önemlisi işitme hasarları şeklinde kendisini gösterir. Diğer etkileri ise vücut aktivitesinde görülen fizyolojik tesirler, sinirlilik gibi psikolojik tesirler ve iş veriminin azalması, işitilen seslerin anlaşılmaması gibi görülen performans tesirleridir. Bu yaklaşımla gürültü dikkate alınması gereken önemli bir unsurdur.

Kişilerin huzur ve sükununu, beden ve ruh sağlığını gürültü ile bozmayacak bir çevrenin geliştirilmesi amacıyla 11.12.1986 tarih ve 19308 sayılı resmi gazetede Gürültü Kontrolü Yönetmeliği revize edilerek, 07.03.2008 Tarih ve 26809 Sayılı Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği yayımlandı. Tesiste oluşabilecek olası gürültü kaynakları; araç giriş çıkışında meydana gelebilecek gürültüler, jeneratör gürültüsü, klakson gürültüsü, oto yıkama esnasında meydana gelebilecek gürültüler v.b.. kaynaklardır. LPG ikmal istasyonu faaliyet halindeyken Gürültü Kontrol Yönetmeliğinde belirtilen hükümleri yerine getirmek zorundadır.

TABLO 3 Bölge Tanımı Temel Kriter Leq:35-45 dBA I. Bölge Şehir dışı konut alanı (trafikten uzak) II. Bölge Şehir kenarı konutları +5 Şehir Konut alanı (trafik akımına 100 m. uzaklıkta) +10 Şehir konut alanı, anayolları, işyerleri (trafik akımına 60 m. uzaklıkta) +15 III. Bölge Şehir merkezi konut alanı, anayolları, iş yerleri (trafik akımına 20 m. uzaklıkta) +20 IV. Bölge Endüstri bölgesi veya ağır vasıta ve otobüslerin geçtiği anayollar +25 Günün Zaman Dilimi Gündüz (06.00-19.00) Akşam (19.00-22.00) -5 Gece (22.00-06.00) -10 NOT: Gürültüye duyarlı alanlar ve gelecekte yapılacak planlamalar için temel kriter 35 dBA alınır.

Evsel nitelikli atıklar 2872 sayılı Çevre Kanunu’na istinaden, 14.03.1991 tarihli ve 20814 sayılı resmi gazetede yayınlanan Katı Atık Kontrolü Yönetmeliği’nde Katı atık; üreticisi tarafından atılmak istenen ve toplumun huzuru ile özellikle çevrenin korunması bakımından, düzenli bir şekilde bertaraf edilmesi gereken katı madde ve arıtma çamuru olarak tanımlanır.

Katı Atık Kontrolü Yönetmeliği “evsel katı atık ve evsel nitelikli katı atık atan kişi ve kuruluşlar, katı atıklarını belediyelerin ve mahallin en büyük mülki amirinin istediği şekilde konut ve işyerlerinde hazır etmek zorundadırlar” hükmüyle bu konuda alınması gereken önlemlerin ve düzenlemelerin en büyük mülki amir ve belediyeler tarafından alınacağını ifade etmektedir. LPG oto ikmal istasyonlarında ortaya çıkabilecek muhtemel katı atıklar büro atıkları, cam, metal, gibi atıklardır. Bu gibi ambalaj atıkların da ayrı toplanarak geri kazanılması sağlanmalıdır.

Tehlikeli atıklar Tehlikeli atıklar 14.05.2005 tarihli ve 25755 sayılı Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında Çevre ve Orman Bakanlığından lisanslı bertaraf veya geri kazanım tesislerine bertaraf edilmesi zorunludur.

Atık yağlar atıklar Atık Yağlar; 30.07.2008 tarihli ve 26952 sayılı Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş firmalar tarafından toplanabilmektedir. Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından lisanslandırılan tesislerde geri kazanımı sağlanmaktadır.

İLGİNİZ VE SABRINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER