Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğrenme-Öğretme Kuramları
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Problem Çözme Becerileri
Beyin Temelli Öğrenme.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: SIRALAMA
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
1 BİLGİSAYAR-2 Eğitim Teknolojisi Dr. Hüseyin Arak.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Proje Tabanlı Öğrenme Nedir ?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
Öğretim Teknolojileri: Tanımı ve Tarihsel Gelişimine Yeniden Bakmak
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ÖĞRENME.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
PSİKOLOJİ VE EĞİTİM PSİKOLOJİSİNİN TANIMI VE İŞLEVLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ

Paradigma ve Fenomen Nedir? Sözlük anlamı felsefi bilgidir. Öğrenme ile ilişkili, birbiri ile tutarlı fakat içinde ayrılan kuramların genel adıdır. Fenomen: Sözlük anlamı ise, görüngü yani duyularla algılanan her şeydir.

Eğitim Paradigmaları Çözümcü/Nicel Paradigma Yapıcı/Nitel Paradigma Davranışçı Kuram Bilişsel Kuram Yapıcı/Nitel Paradigma Yapıcı Kuram Eleştirel/Neomarxist/Yapıbozumcu/Pratik Paradigma Seçkici/Yararcı Paradigma

Çözümcü/Nicel Paradigma Parçaların bütünden ayrıldığı ve parçalar arasında ilişkinin olduğu mekanizmalı, determinist gerçeği anlatmaktadır. ‘Nicel’, Değişkenlerin ölçülmesi ve aralarındaki ilişkilerin analizini betimsel ve istatistikler yoluyla sağlar. Bu paradigma,ampirik, pozitivist’dir. Ampirik yaklaşım, fiziksel fenemonlerin kestirimi,kontrolü ve açıklamasını deneyler yoluyla açıklar. Pozitivist yaklaşım,bilimsel süreçlerin güvenliği ve insanoğlunun mükemmelliğini işaret eder.

Çözümcü/Nicel Paradigma – Davranışçı Kuram Klasik koşullanma U  T (Uyarıcı  Tepki) Edimsel koşullanma, E  P (Edim  Pekiştireç) Uygulama Tam öğrenme Programlı öğretim Bilgisayar destekli öğretim

Çözümcü/Nicel Paradigma – Bilişsel Kuram Bilgi işleme U   T Genetik Epistemoloji, Şemalar, Özümseme ve uyumsama Uygulama Buluş yoluyla öğrenme Sunuş yoluyla öğrenme Gange’nin öğrenme koşullar modeli… Zihinsel süreçler

Yapıcı/Nitel Paradigma İnsanın gerçeği bireysel ve ortaklaşa ürettiğine inanır. ‘Nitel’, İnsanoğlunu ana araştırma aracı yapar, nicel paradigmanın dayandığı fenomenlerin matematiksel modellerini reddeder. ‘Tefsir eden (hermeneustic)’ ve ‘yorumlayan’ bir yaklaşımdadır. ‘Tefsir eden’ yaklaşımı ile öğretim programları ve ürünlerini fenemonlerin değerlerinin altında yatanları meydana çıkarma çalışmalarını içererek daha geniş duyarlılıkta inceler. ‘Yorumlayıcı’ yaklaşımı ile içeriğin analizini, öğretimin sonuçlarında karşılaştırma, gruplandırma yorumlarını da içererek yapar.

Yapıcı/Nitel Paradigma – Yapıcı Kuram Bilgiyi yapılandırma Bağlam Etkileşim Uygulamalar Durumlu öğrenme Probleme dayalı öğrenme Örnek olay temelli öğrenme…

Eleştirel/Neomarxist/Yapıbozumcu/Pratik Paradigma ‘Sosyal aktivist (etkinci)’ olarak etiketlendirilebilir. Nicel paradigmaya bir tepkidir ve nitel paradigma ile uyuşmamaktadır. ‘Neomarxist’ yaklaşımı, Freire ve Illich (1970) tarafından başlatılan eğitim hareketinden gelmektedir ve öğretim teknolojisi ve diğer eğitim reformlarının altında yatan ‘gizli müfredat programı’ nı ortaya çıkarmaya çalışır. Bu yaklaşımda öğretim tasarımcıları bir öğretim programı ve ürününü altında yatan kültürel, politik ve cinsiyet varsayımlarını tekrar tekrar sorgularlar.

Seçkici/Yararcı Paradigma Bilgi toplamada ve problemi çözmede diğer üç yaklaşımdaki metotları kullanmayı sağlamaktadır. ‘Yararcı (pragmatic)’, Pratik konumları anlatır; eğitimde mükemmel düzeyde bir varsayım ve kontrole ve öğretim tasarımı ve diğer yaklaşımlar ile mükemmel çalışmalara ulaşılamayacak olsa da her şey daha iyiye gidebilir denilmektedir. Eğitimcileri ilgilendiren pratik problemlere çözüm aramaktadır. Araştırmaları daha iyi anlama ve etkili problem çözme için kullanır.

Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ