ÜNİVERSİTE HASTANALERİNDE UZMANLIK EĞİTİMİ VE BİR ÖRGÜTLENME MODELİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
TTB-UDEK STE/SMG ÇALIŞMA GRUBU EYLEM PLANI. Tıp Uzmanlık Dernekleri ve STE  İlgili uzmanlık alanında çalışan hekimlerin bilgi, beceri, mesleki yetenekleri.
ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİ AKADEMİK KURULU Tarihli Asistan Akademik Kurulu – 1 yılda ne değişti?
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
TÜRK TORAKS DERNEĞİ 1.
LİSANSÜSTÜ EĞİTİME İLİŞKİN SORUN VE ÖNERİLER
AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
TTB- UDEK Asistan ve Genç Uzman Hekimler (AGUH) Genel Kurulu Yer: İstanbul Tarih: 10 Aralık 2010 Saat:10:00- 17:00 Kolaylaştırıcılar: Berivan TUNCA, Emre.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
ASİSTAN GÖZÜYLE ZİYARET SÜRECİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
1 Aydınlığın yolu karanlık görünür,ilerlemenin yolu geri çekilmek gibidir. En büyük meydanın köşeleri yoktur;En büyük kap en yavaş dolar. En büyük hayal.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
Misyon (1) Kocaeli ili ve çevresini içine alan bölgeye nitelikli göğüs cerrahisi hekimlik hizmeti verebilmek, Göğüs cerrahisinin daha spesifik ve ileri.
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
SAĞLIK HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ GRUBU ÇALIŞTAY RAPORU Prof. Dr
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
UZMANLIK TEZLERİ Dr. Süheyla Ocak Cerrahpaşa Tıp Fakültesi
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 9 Ocak 2013.
UZMANLIK EĞİTİMİ’nde ASİSTAN GÖRÜŞLERİ Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı 26 Ekim 2013 Adana.
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
Dönem VI
Bilindiği gibi üniversite ve Sağlık Bakanlığına bağlı Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde uzmanlık eğitimi alan asistan hekimler, bu hastanelerdeki hizmet.
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ASİSTAN AKADEMİK KURULU 18 Aralık 2013.
Yönetim Kurulu Problem Çözme ve Yönlendirme Yeterliliği.
ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE ÇALIŞMA KOŞULLARI VE UZMANLIK EĞİTİMİ
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
Uzmanlık derneklerinde seçim, yönetim, katılımcılık Prof.Dr.Eyüp Sabri Uçan Türk Toraks Derneği Başkanı.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
GRUP C4 IQ.
ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİ AKADEMİK KURULU
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ASİSTAN AKADEMİK KURULU 19 Aralık 2012.
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
TTB-UDEK “İnsangücü Planlaması” Çalışma Grubu Raporu XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı 1-3 Aralık 2006 / İzmir.
Uzmanlık derneklerinin amaçları ve uzmanlık alanının temsiliyeti Prof. Dr. Mustafa Ünlü TTB-UDEK Yürütme Kurulu.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
Yüksek kalitede standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
TAM GÜN YASA TASARISI TIP FAKÜLTELERİNİN GÖRÜŞLERİ.
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Görevlileri Akademik Genel Kurulu
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ASİSTAN AKADEMİK KURULU
Kadın Doğum Asistanlarının Sorunları ve Güncel Durumu
Tıp Eğitimi İstanbul Tıp Fakültesi’ndeki 7 yıllık gözlem
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dönem VI
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

ÜNİVERSİTE HASTANALERİNDE UZMANLIK EĞİTİMİ VE BİR ÖRGÜTLENME MODELİ Dr. Sadık Çayan Mulamahmutoğlu ATO Asistan Komsiyonu

Gerek Üniversite hastanelerinde gerekse de sağlık bakanlığına bağlı eğitim hastanelerinde çok değişen nitelikte uzmanlık eğitimi verilmektedir. Üniversite hastanelerinde ve diğer SB bağlı eğitim hastanelerinde asistan eğitimine yönelik bir standart geliştirilebilmiş değil. Bunun yanında eğitim kurumları olarak sunulan vakıf üniversitelerine bağlı tıp fakültelerindeki eğitim de diğer bir sorun olarak karşımızda durmaktadır.

Ülkemizde uzmanlık eğitimi, TUS sınavı sonucu belirlenen bölümün ve hastanenin koşullarına ve orada belli bir standardize edil(e)memiş eğitimciler ve eğitim programları(programsızlığı) ile yapılmaktadır. Asistan hekimin eğitim önceliğine yönelik olan bir çalışma tarzı yerine, hastanenin sağlık hizmetlerini yürütme esasına dayalı olarak asistan hekim dağılımı yapılmakta ve çalışma tarzı bunun üzerine kurulmaktadır. Bundan dolayı Üniversite hastanelerinde eğitimi esas alan bir yaklaşım olduğunu söylemek pek doğru olmasa gerek.

Asistan hekimlerin kendi kişisel ve mesleki becerilerini kazanmak için gerekli olan; makale saatleri, ders saatleri ve kaynak tarama-ararştırma-inceleme saatlerine yönelik bir zaman dilimi tanınmamakla birlikte, bütün bu çalışmalar için verilen zamanlar mesai saatleri dışında tutulmaktadır. Asistan hekimler zaten yeterince ağır olan hastane iş yükü altında ezilmekle kalmayıp, bunun yanında kendisini geliştirmek ve eğitimi için gerekli olan ( adı araştırma görevlisi ama araştırma yapacak zamanı olmayan daha doğrusu bu zaman tanınmayan) zamanı bulamamaktadır. Bu zamanı ancak hastanedeki sağlık hizmetlerinin sunumundan sonra bulabilmektedir. Bunun da ne kadar sağlıklı olduğu düşünüdürücüdür.

Üniversite hastanelerinde eğitici konumunda olanların konumunun değerlendirilmesi ve bunların asistan hekimlere yaklaşımının sorgulanması çok önemli bir noktadır ve üniversitelerdeki asistan eğitiminin realitesini ortaya koymaktadır. Eğitici konum da olanların asistan hekimlere yaklaşımı var olan hasta takibi ve bunun yanındaki diğer sağlık hizmetlerinin yürütülmesi şeklinde olmaktadır. Aldığımız veya alabileceğimiz eğitim düzeyi; yaptığımız (yapabildiğimiz) bilimsel çalışma-araştırmalar ve ya kazandığımız mesleki beceri ile değerlendirilmemektedir.

Ülkemizde asistan hekimin uzmanlık eğitiminin yeterliliğinin değerlendirilmesinde bir standart yoktur. Aynı şekilde, eğitici konumunda olanların hem denetim hemde yetkinlik açısından değerlendirilmesinde de ciddi sıkıntılar vardır.

Çalışma saatlerine yönelik asistan hekimler için belirli bir zaman dilimi yokken, eğitici konumunda olanların, bir çoğu ancak yarım gün eğitim kurumunda kalmaktadırlar. Geriye kalan zamanlarını kendi özel hastaları için dışarıda muayanehane veya özel hastanlerde geçirmektedirler. Asistan hekimlerin çalışma saatlerinin sınırı günlük sağlık hizmetlerinin bitme (hiç bitmeyen) saatidir ve bunun kaç olduğu kimse için önemli değildir ve hatta bazı eğiticiler için normal mesai saatleri içinde işleri bitmiş bile olsa hastaneden ayrılmak ‘sözde’ eğitimimiz için doğru bulunmamaktadır..

Asistan hekim sayısının az olduğu, Yeterli alt yapı ve tekniğin olmadığı Yardımcı sağlık personelinin yetersiz ve eğitimsiz olduğu bir koşulda hastanelerin bütün iş yükü asistan hekimler üzerinde yürütülmeye çalışılmaktadır.

Asistan hekimler için; Çalışma saatlerinin ve tarzının bir sınırı yoktur. Asistan hekimlerin nöbet sayılarını da belirleyen yine bu iş yükünün devam ettirilmesidir. Gün aşırı nöbetlerle eğitim sürecine başlanmakta ve ihtiyaç oranında nöbet sayısı düzenlenmektedir Belli bir sınırlama söz konusu olmamaktadır. . Yine ne kadar nöbet tutmak zorunda kalırsan kal, aldığın ücret çok düşük bir düzeyde kalmaktadır.

Asistan hekimlerin yani namı diğer araştırma görevlilerinin tez konusu seçme ve alma, araştırmalarını yürütmeleri için de belli bir program ve denetim geliştirilebilmiş değildir. Tezlerini yetiştirebilmek için zaman bulamamaktadır. Hatta asistan eğitim süreleri dolduktan sonra tezlerini yapabilmekte ve yetiştirebilmektedir

Yoğun iş yükü altında asistan hekimler kendilerine yeterince zaman ayıramamaktadır. Kendi çevrelerinde var olan sosyal ve siyasal atmosferinden uzaklaşmaktadırlar. Ülkenin sağlık sorunları ve içinde sağlık hizmeti sunacakları koşullar üzerinde bir yoğunlaşma yaşayamamaktadır. Sadece çalıştığı merkez üzerinde deneyimi olmaktadır. Oysa eğitim süresinin sonunda çoğu araştırma görevlisi hekim, ülkenin çeşitli yerlerinde uzman hekim olarak görev yapacaktır. Gittikleri bölgenin hem ekonomik, hem sosyal-siyasal-kültürel hemde sağlık sorunları ile uğraşmak zorunda kalacaktır.

Uzmanı olacakları tıp alanındaki ulusal sağlık öncelikleri, buna uygun olan planlama ilgili belirsizlikler asistan hekimleri önemli ölçüde etkilemektedir. - Tıpta Uzmanlık Tüzüğü’nün sürekli tartışma konusu olması - gerçekçi uygulanabilir bir çekirdek müfredatının olmaması, - uzmanlık eğitimi aldıkları kliniklerin eğitici ve eğitim kurumu ile ilgili standartların belirsiz olması ve bu konuda herhangi ulusal sağlık otoritesi tarafından denetim yapılamaması, uzmanlık eğitimine önemli eksiklikler olarak yansımaktadır.

Toplumun sağlık gereksinimleri, Bilimsel gelişmeler ve demografik değişimler, Hekimlerin coğrafik dağılımı vb bir çok faktöre göre uzman hekim sayısı ve niteliğinin belirlenmesi gerekir. Ancak ülkenin sağlık sorunlarına öncelikli ele alan bir uzmanlık eğitim stratejisi geliştirilebilmiş değildir.

Tüm bu saydığımız sorunlardan yola çıkarak sorunun olduğu yerde çözümün de olması gerektiği, en azından kendi payımıza düşen tarafıyla, asistan hekimler tarafından çözüm önerilerinin ortaya konulması gerektiği açıktır.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Asistan Konseyi (ATAK), Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Asistanlarının kendi seçtikleri temsilcilerinin oluşturduğu bir yapı olarak 2004 yılında kurulmuştur

Üniversite hastanelerinde uzmanlık eğitimi ve asistan hekimlerin bu sürece en uygun katılımını sağlayacak örgütlenme modeli olarak ATAK üzerinde tartışılması çözüm açısından önemli bir noktadır.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi asistanlarının uzmanlık eğitimlerini ilgilendiren çeşitli alanlardaki bilimsel çalışmalarının düzenlenmesi ve bilimsel etkinliklerinin arttırılması; farklı kurum ve bölgelerden asistanların ortak bilimsel amaçlar doğrultusunda bir araya gelmelerinin sağlanması; asistanların özlük haklarının iyileştirilmesi, asistanların içinde bulundukları eğitim sürecine katkıda bulunmaları, ulusal ve uluslar arası asistan yapılanmalarıyla eşgüdüm halinde benzer amaçlar ve yollarla bir araya gelme ve ulusal ve uluslar arası asistan yapılanmalarında Ankara Üniversitesi asistanlarının kurumsal temsili amacıyla kurulmuştur.

ATAK her anabilim dalından asistanlar tarafından seçilen birer temsilci aracılığıyla oluşun bir konseydir. Asistan hekimlerin eğitimi, çalışma koşulları , özlük hakları konularında yapılan çalışmalar ve oluşturulacak kararlarda asistan hekimlerin yetkili karar organıdır. Asistanları temsil etmek amacıyla; -Fakülte yönetim kuruluna katılacak temsilciyi belirlemede yetkili karar organıdır.

Ankara Üniversitesinde uzmanlık eğitimi alan tüm asistanlar konsey çalışmalarına katılabilmekte, kendi alt gruplarına ilişkin yapılanmalar oluşturabilmektedirler. Asistan çalışma birimi üyeliği gönüllülük esasına dayanmaktadır.

ATAK her ay en az iki defa toplanmaktadır. Temsilcilerin 6 ayda bir seçimi yenilenmektedir. Temsilci kendi bilim dalında benzer amaçlarla çalışacak çalışma grupları oluşturabilmektedir. Çalışma grupları bilimsel kongreler için panel ve sempozyum düzenlemek, önermek; değişik eğitim etkinlikleri düzenlemek; yayın hazırlamak gibi etkinlikler yürütebilmektedir.

Gerekli hallerde uzmanlık eğitimini tamamlamış kimselerden ve öğretim görevlilerinden, meslek örgütlerinden ve konuyla ilgili yeterliliği olan kimselerden geçici çalışma grupları oluşturmaktadır. Üniversite Kürsü kurulunda asistan temsilcisi olarak yer almakta, asistanları ilgilendiren konularda görüş bildirmektedir.

Türk Tabipleri Birliği (TTB) içerisinde oluşmuş olan Asistan Hekim Eşgüdüm Konseyi (AHEK) çalışmalarına temsilcileri aracılığıyla katılır. Meslek örgütleri ve sendikalarla bu amaçlarla ortak çalışmalarda bulunmaktadır.

Söz ettiğimiz örgütlenme modeli ile, -diğer üniversitelerdeki ve SB bağlı hastanelerde çalışan asistan hekim birlikteliklerinin oluşturulması -TTB bünyesinde AHEK ile eş güdüm içerisinde merkezi bir asistan hekim birlikteliğine gidilmesi ile yukarda şimdilik sadece ifade etmekle yetinebildiğimiz sorunları çözme noktasında önemli bir aşamaya gelmiş olacağız.