Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Advertisements

YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Spor tesis işletmesi-2.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Ömer AKKAYA Nazmi GÖKÇE KATILIMCI LİDERLİK. KATILIMCI L İ DERL İ K (Participative leadership) Katılımcı liderlik, liderin yönetim yetkisini grup üyeleriyle.
BANKACILIKTA PORTFÖY YÖNETİMİ. portföy ad 1. kâğıt paraların vb. konulduğu cüzdan. 2. ECO. banka, aracı kuruluş ya da kişinin elinde bulundurduğu, üzerinde.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
İş Dünyası Sürdürülebilirliğin Neresinde?
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
İŞLETME YÖNETİMİ II Öğr. Gör. Dr. O. İnanç GÜNEY Ç.Ü. Adana MYO.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Şirket Adı İş planı sunusu.
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ ÇEVRESİ 
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Ürün veya Hizmet Satışı
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
ÖRGÜT SAĞLIĞI SADEGÜL AKBABA-ALTUN.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tedarik Zinciri Yönetimi:
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik Örgüt Teorisi, Tasarım ve Değişim 6.Baskı Gareth R. Jones Bölüm 2 Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik 1

Tablo 2.1: Paydaşların Beklentileri ve Katkıları Örgüte Katkıları Katkı Sağlamaya Yönelten Teşvkiler (Beklentileri) İç Paydaşlar Hissedarlar Para ve sermaye Kar payı ve hisse senedi değerinin artması Yöneticiler Beceriler ve uzmanlık Ücretler, primler, statü ve güç Çalışanlar Ücretler, primler, istihdam güvencesi ve terfi Dış Paydaşlar Müşteriler Ürün ve hizmetlerin satın alınmasından sağlanan gelirler Ürünlerin ve hizmetlerin kalitesi ve fiyatı Tedarikçiler Yüksek kaliteli girdiler Girdilerin satın alınmasından sağlanan gelirler Hükümet İyi işletme uygulamalarını yönlendiren kurallar Dürüst ve serbest rekabet Sendikalar Serbest ve dürüst toplu sözleşme Ödüllerin eşit paylaşımı Yerel halk Sosyal ve ekonomik alt yapı Gelirler, vergiler ve istihdam Genel halk Müşteri sadakati ve itibar Ulusal onur, övünç 2

Örgütsel Etkililik: Paydaşların Amaçlarını ve Çıkarlarını Tatmin Etme Bir örgüt amaçlarına ulaşmak için eş zamanlı olarak çeşitli paydaşlardan yararlanır Her bir paydaş grubu örgüte katkı sağlaması için teşvik edilir Her bir grup, kendi amaçlarını ne kadar iyi karşıladığına bakarak örgütün etkililiğini değerlendirir Bir örgütün yaşamını sürdürmesi için, baskın bir paydaş koalisyonu, diğer paydaş gruplarından gerekli katkıları sağlamak için yeterli teşvik olup olmadığını denetlemelidir 3

Paydaşların Amaçları Hissedarlar: Yatırımların geri dönüşü Müşteriler: güvenilir ve değerli ürünler İşgörenler: ücretler, çalışma koşulları ve kariyer fırsatları 4

Çatışan, Rekabet Eden Amaçlar Örgütler paydaşların amaçlarını tatmin etmek için vardırlar Ancak, hangi paydaş grubunun amaçları daha önemlidir? ABD’de hissedarlar örgüt tarafından yaratılan değerde ilk hakka sahiptirler Bununla birlikte, yöneticiler örgütleri kontrol ederler ve hissedarların çıkarlarının yerine kendi çıkarlarına öncelik verebilirler Yöneticilerin ve hissedarların amaçları birbiriyle uyumsuz/zıt olabilir 5

Tepe Yöneticiler ve Örgütsel Otorite Otorite: insanları kendi faaliyetlerinden sorumlu tutma ve örgütün kaynaklarının kullanımıyla ilgili kararları alma gücü Hissedarlar: şirketin kaynakları üzerindeki nihai otorite Şirketin sahibidirler Temsilcileri yoluyla şirket üzerinde kontrol sahibidirler 6

Tepe Yönetim ve Örgütsel Otorite (devam) Yönetim kurulu: şirket yöneticilerinin faaliyetlerini gözler ve paydaşların amaçlarını karşılayan faaliyetleri yapan yöneticileri ödüllendirir Dahili yöneticiler: bir şirketin resmi hiyerarşisindeki yöneticiler Harici yöneticiler: tam zamanlı çalışmayan işgörenler Şirket düzeyindeki yönetim: şirketin amaçlarını belirlemekten ve örgütsel kaynakları tahsis etmekten nihai olarak sorumlu olan iç paydaş grubu 7

CEO’nun (Chief Executive Officer) Örgütsel Etkililikteki Rolü Örgütsel amaçları belirlemek ve örgütün yapısını tasarlamaktan sorumludur Yönetsel hiyerarşinin en üst düzeylerinde çalışacak önemli yöneticileri seçer Üst yönetimin ödüllerini ve teşvikleri belirler 8

The CEO’nun Örgütsel Etkililikteki Rolü (devam) Para ve yetki gibi kıt kaynakları örgütün fonksiyonel alanlarına ya da işletmenin bölümlerine tahsisini kontrol eder CEO’ nun faaliyetleri ve itibarı örgütün iç ve dış paydaşlarının gözünde önemli bir etkiye sahiptir ve örgütün çevresinden değerli kaynakları çekme yeteneğini etkiler 9

Tepe Yönetim Rolleri CEO—Çoğunlukla örgütün dış paydaşlarıyla ilişkilerini yönetme sorumluluğuna sahiptir COO (Yardımcı Başkan)—Örgütün iç faaliyetlerini yönetme sorumluluğuna sahiptir 10

Şekil 2-1: Tepe Yönetim Hiyerarşisi Sahiplik Vekalet/vesayet Şirket Yönetimi Bölüm Yönetimi Fonksiyonel Yönetim Paydaşlar Yönetim Kurulu Ücret Komitesi Yönetim Komitesi Yönetim Kurulu Başkanı Kıdemli Başkan Yardımcıları ya da Başkan Yardımcıları İdari Başkan Yardımcıları Başkan ya da COO CEO Genel Yöneticiler ya da Bölüm Yöneticileri Fonksiyonel Yöneticiler 11

Vekalet Teorisi Bakışaçısı Vekalet teorisi hissedarların amaçlarıyla üst yönetimin amaçları arasında ortaya çıkan çatışmayı anlamanın yollarını önerir Vekalet ilişkileri bir kişi (asil, hissedar gibi) karar verme yetkisini bir başkasına (vekil, yönetici gibi) devrettiği zaman ortaya çıkar 12

Vekalet Problemi Yöneticilere yetki devretmekten kaynaklanan yönetsel sorumluluğu belirlemede bir problem vardır Hissedarlar üst yöneticilere kıyasla bilişim bakımından dezavantajlıdırlar Yöneticilerin aldıkları kararların etkililiğini görmek çok zaman alır 13

Manevi Zarar Problemi Manevi zarar problemi bir vekil kendi çıkarlarını gerçekleştirme güdüsüne ve fırsatına sahip olduğu zaman ortaya çıkar Vekil asilin karşısında bir bilgi avantajına sahip olduğu için vekilin yaptığı işi değerlendirmek çok güçtür Kendi yararını gözetme örgütteki pozisyonunu kendi çıkarlarına kullanma avantajına sahip olan şirket yöneticilerinin davranışları 14