Güney Kore Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE
Güney Kore Nüfusu ; 50.516.000 Yüzölçümü; 99.720 km Yönetim şekli cumhuriyet Başkenti, Seol Kişi başına düşen milli gelir, 31.700 dolar. Öğretim süresi, 34 hafta Eğitim kademeleri ; 6 + 3 + 3 + 4
Eğitim Yönetim Sisteminin Yapısı Eğitim Bakanlığı (MOE) Metropol ve İl Ofisleri (Metropol:7; İl: 9) Bölgesel Ofisler (180) Okullar (10.000'den fazla) UNESCO’ya göre, Kore'de eğitim sistemi dört kelime ile açıklanabilir: Demokratikleşme, özerklik, yerelleştirme ve küreselleşme.
Güney Kore Eğitim Sistemi Hakkında Temel bilgiler Zorunlu eğitim süresi 9 yıldır. 6/15 yaş arası bireyleri kapsar. 3- 6 yaş grubunu kapsamaktadır Okulöncesi 6-12 yaş grubunu kapsamakta olup 6 yıldır İlköğretim Ortaokul 12-15 yaş grubunu kapsamakta olup 3 yıldır Ortaöğretim 15-18 yaş arası grubu kapsamakta olup 3 yıldır Üniversite 18 ve üstü yaş grubunu kapsar
Güney Kore Eğitim Sistemi Hakkında Temel bilgiler Yıllık eğitim süresi 170 gün (34 hafta) İlkokul ( 40 dk) , ortaokul (45 dk), ortaöğretim (50 dk) Günlük ders saati İki sömestri (Mart başı-Ağustos sonu / Eylül Başı- Şubat Sonu ) Sömestri Haftalık ders saati İlkokul (25-32 saat) ; Ortaokul (34 saat) ; Lise (32 saat) Program geliştirme Merkezi birimlerce hazırlanır
Eğitim kademelerinin amaçları İlkokulun amacı; öğrencilere, sonraki eğitimlerine ve günlük yaşamlarına temel oluşturacak yetenek, karakter ve kişilik kazanmalarında yardım etmektir.. Ortaokulun amacı; öğrencilere, sonraki eğitimlerine ve günlük yaşamlarına temel oluşturacak yetenek, karakter ve kişilik kazanmalarında yardımcı olmanın yanında, onların birer demokratik vatandaş olmalarına yardım etmektir. Lisenin amacı; öğrencilere gelecekte seçecekleri kariyerleri için gerekli yetenekleri kazanmalarında yardımcı olmak ve onlara dünya vatandaşlığı bilinci kazandırmaktır
Yönetim – Program – Bütçe yapısı Eğitim Sisteminin Yönetim Yapısı: Her ne kadar dikey hiyerarşiye sahip yapı var gibi görülse de Güney Kore eğitim sisteminde yerel yönetimler önemli bir role sahiptir. Öğretim Programları: Güney Kore’de ulusal müfredat, her öğretim yılı için öğretilecek olan konuları ve her konu için ayrılacak zamanı belirlemektedir. Bu müfredat, ders kitapları ve eğitim-öğretim faaliyetlerini değerlendirme yöntemleri için genel kuralları sağlamak için kriterler geliştirmektedir. Ancak yerel eğitim yetkilileri ve okullar tarafından değişiklik yapan bazı birimler de vardır Güney Kore’nin Eğitim Bütçesi: Eğitimin başlıca finansal kaynakları devlet bütçesi, yerel yönetimler ve özel okulların kendi kaynaklarıdır. Okulların finansal kaynaklarının büyük çoğunluğu devlet ödeneği ve öğrenci harçlarından oluşmaktadır. Devletin eğitim bütçesi ulusal vergiden ayrılan fonlarla desteklenmektedir.
Eğitim kademeleri Anaokul Eğitimi: Burada çocuklar ilkokula hazırlanır ve ortalama günde 3 saat burada bulunurlar. Yaş aralığı 3-5 arasıdır. Devlet ilkokuldan önceki 1 yıl okul öncesi eğitimi ücretsiz sağlamaktadır. Devlet ayrıca özel okul öncesi kurumlarına da bütçe ayırmaktadır İlkokul Eğitimi: Okula başlama yaşı 6 olup yıllık ilköğretim zorunlu ve parasızdır. İlköğretimde okullaşma oranı %99,9 dur. Sınıf mevcutları ortalaması 35 civarıdır. Yılda yaklaşık 220 gün süren bu eğitim döneminde ahlak eğitimi, Kore dili, toplumsal incelemeler, matematik, fen, müzik, resim, el sanatları, beden eğitimi ve kabiliyetlerini keşfetmelerini sağlayan dersler ve eğitimler verilir. Ortaokul Eğitimi: İlkokulu bitirmiş olan 12-14 yaşlarındaki çocuklar ortaokula başlamaya hak kazanır. 11 temel ya da zorunlu dersten oluşan bu dönem de mesleki kurslar ve seçmeli derslerle mesleki yönlendirme yapılır.
Eğitim kademeleri Lise Eğitimi: Yaş aralığı 17-19 arasındadır ve liselerde eğitim 3 yıldır. Lise mezunu öğrenci oranı %97’dir. Liseye girişte öğrenciler kendilerine tamamıyla yön verecekleri bir döneme gelmiş olurlar. Kişinin karakteri, yaratıcılığı, analitik düşünme yeteneği, kabiliyetleri ve hedefleri doğrultusunda bir liseye giderler. Üniversiteye hazırlayan akademik eğitim 11. sınıfta alan seçimini (sosyal bilimler, fen bilimleri ve mesleki eğitim) yaparlar. Yetenekli öğrencileri tespit edip potansiyellerini en üst düzeye çıkarmayı amaçlarlar Yükseköğretim: Ortaöğretimden yükseköğretim kurumuna geçiş için zorunlu olan ve her sene yapılan ulusal bir sınav mevcuttur. Akademik yetenek testi 5 bölümden oluşur; anadil sınavı, matematik sınavı, yabancı dil sınavı (İng.), sosyal bilimler, fen bilimleri, mesleki eğitim, ikinci yabancı dil sınavı (Çince). Kore’de toplam 412 üniversite vardır. Bunların 175’i normal üniversite, 152’si yüksekokul, 36’sı lisansüstü eğitim veren kurum, 17’si siber üniversite, 14’ü endüstri üniversitesi, 11’i eğitim üniversitesi ve 7’si diğer türlerdeki üniversitelerdir. Ülkede yükseköğrenim 7 kategoride eğitim vermekte olup bunlara; kolej ve üniversiteler, endüstri üniversiteleri, eğitim üniversiteleri, küçük kolejler, havacılık ve haberleşme, üniversiteleri, teknik kolejler ve çeşitli enstitüler.
Lise Sınavlar Ortaokul İlköğretim Herhangi bir merkezi değerlendirme yok. Dersinde başarılı olan bir üst sınıfa geçer. İlköğretim sonrası da bir merkezi sınav yok Ortaokul İlköğretimi bitiren doğrudan orta okula kayıt olur. Ortaokul bitirme sınavı vardır. Tüm öğrenciler bu sınava girerler Aldıkları puana göre istedikleri okula yerleşirler. Özel Amaçlı liseye girebilmek için ayrıca, Sanat Yabancı dil, bilim veya beden eğitimi sınavına girilmesi gerekmektedir Lise Öğrenciler liseyi bitirdiklerinde akademik lise bitirme sertifikası alırlar. Tüm öğrenciler Üniversiteye gidecekse Kolej Akademik Yetenek Testine tabidirler. Bu sınav yazılı olup 5 dersten yapılmaktadır.
Güney Kore’de bir sınıf “Bu bir, kısa dönem mutsuzluk ve uzun dönem mutluluk sorunsalı.”
Değerlendirme ölçütü 90/100 (Mükemmel) 80/89 (Çok iyi) 70/79 (İyi) 60/69 (Tatminkar) 0/59 ( Zayıf)
Öğretmen yetiştirme sistemi Öğretmenlik mesleği Güney Kore’de saygı duyulan bir meslek olmasının yanında, daimi bir iş ve iyi çalışma koşullarına sahip bir meslek seçimidir Güney Kore İlk ve Ortaöğretim Kanunun 2. bölüm madde 21’de öğretmenler; ilköğretim öğretmeni, ortaöğretim öğretmeni, asistan öğretmen, profesyonel danışman, bakıcı öğretmenler şeklinde sınıflandırılmıştır. Güney Kore’de ilkokul ve ortaöğretim okulu öğretmeni eğitimi veren kurumları farklıdır. İlkokul öğretmenleri, on tanesi ulusal eğitim üniversitesi, Jeju Üniversitesindeki Öğretmen Koleji ve Kore Ulusal Eğitim Üniversitesi ve Ehwa Bayan Üniversitesindeki İlkokul eğitimi bölümü olmak üzere onüç kurum tarafından yetiştirilmektedir. Dört farklı kurum da ortaöğretim için öğretmen yetiştirmektedir: öğretmen kolejleri, genel üniversitelerdeki öğretmen eğitim sınıfları, eğitim bölümleri ve eğitim enstitüleri. Ortaokul öğretmenleri için toplam 368 kurumda eğitim verilmektedir
Öğretmen yetiştirme sistemi İlkokul öğretmenliği en çok talep edilen mesleklerden biri haline geldiğinden dolayı, ulusal eğitim üniversitelerine kayıt için rekabet çok yoğundur ve lise mezunlarının ilk %5’i bu tür üniversitelere ancak kabul edilmektedir. İlkokul öğretmeni yetiştiren kurumların programları alan bilgisi ve pedagojiden oluşmaktadır. Güney Kore’de öğretmenlerin mesleğe başladıktan sonra bir sertifika almalarına veya lisansüstü eğitim yapma zorunlulukları yoktur. Ancak Güney Kore öğretmenlerin en az yılda otuz gün hizmet içi eğitim alma zorunlulukları vardır. Güney Kore öğretmenlerin hizmet içi eğitime katılma oranları OECD ülkelerin üzerinde olduğu göze çarpmaktadır. 2012 yılında Güney Kore’de yeni göreve başlamış bir ilköğretim öğretmeninin satın alma gücü paritesine göre yıllık maaşı 28.591 Dolar iken, on yıl sonra 42. 972 Dloar, on beş yıl sonra ise 50.145 Dolar olmaktadır Dünyanın hiçbir yerinde öğretmenler Güney Kore'deki kadar kıymetli değildir. Eğitime büyük önem veren ülkede zengin ve popüler olmanın en iyi yolu öğretmen olmaktır. Bazı öğretmenlerin yıllık kazancı 4 milyon doları bulmaktadır.
Güney Kore'de öğretmenlere en az "anne, baba" kadar önem veriyorlar. Bir öğretmenin maaşı ise 13 bin Türk lirası civarında Her 5 yılda bir bütün öğretmenler kura sistemiyle tayin ediliyor. Uyulmaması gibi bir şansları yok
Smartest Kids in the World kitabının yazarı Amanda Ripley Smartest Kids in the World kitabının yazarı “Sanırım çocuklarımızı eğitmenin daha iyi ya da daha kötü yolları olduğu çok açık. Eğer ortalama bir Amerikan eğitimi ile ortalama bir Kore eğitimi arasında seçim yapmak zorunda kalsam, istemeden de olsa Kore modelini seçerdim. Gerçek şu ki, modern dünyada çocuklar nasıl öğrenmek, nasıl çalışmak ve başarısızlıktan sonra nasıl yoluna devam etmek gerektiğini öğrenmek zorunda. Ve Kore modeli tam da bunları öğretiyor” diyor.
Öğretmen ve öğrenci ilişkisi Eğer bir öğrenci çok şımardıysa, öğretmenler fiziksel cezalandırma yapabiliyor ve bu tamamen yasal. Bu uygulama yavaş yavaş bitse de, öğretmene bu durumda bir soruşturma kolay kolay açılmamakta. Bu da öğretmenlere ne kadar güvenildiğinin bir ispatı. Öğrenciler Japonya'da olduğu gibi kendi okullarını kendileri temizlemekteler.
Kore Modeli: Dayanıklılık ve çok, çok, çok çalışma Sonuç olarak Kore Modeli: Dayanıklılık ve çok, çok, çok çalışma Öğrenciler başarmak için muazzam ve acımasız bir baskı altında yaşıyor. Yetenek fazla dikkate alınmıyor, çünkü ülke kültürü çok çalışmaya ve çalışkanlığa her şeyden daha fazla inanıyor. Başarısızlık için hiçbir bahane kabul edilmiyor. Çocuklar yıl boyunca hem okulda hem de özel öğretmenlerle ders yapıyor. “Eğer çok çalışırsanız, yeterince zeki olabilirsiniz” inancı hakim
Teşekkür ederim