Sürekli Mesleki Gelişim (SMG) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri (5. Seminer) / 211
GİRİŞ (İki Senaryo) / 212
Eğitici ve yönetici için SMG aktivitelerini daha verimli kılmanın 4 adımı: – Dinleyicileri tanımak – Konuyu bilmek – Formatı bilmek – Çıktıyı bilmek / 213
KATILIMCILARI TANIYIN Katılımcıları ve ihtiyaçlarını bilmek SMG etkinliklerinin en önemli bileşenidir. Etkinliğinize katılacak kişiler hemşire, ebe, pratisyen hekim, aile hekimi, branş uzmanı olabilir. Bunların hepsinin bilgi birikimleri ve ihtiyaçları farklıdır. / 214
Ödeme yöntemleri de katılımcıların katılımını etkileyebilir. SMG puanı toplama zorunluluğu katılımı etkileyen başka bir faktör olabilir. Katılımcıların ilgisini çekecek konular belirlenmelidir. / 215
KONUYU BİLİN Senaryo 1’deki kardiyolog mutlaka konusunu çok iyi biliyordur. Yine de katılımcılara göre konuyu ölçüp biçmek kolay değildir. – Mikro açıdan (katılımcının ihtiyacı) – Makro açıdan (hastalar ve toplumun ihtiyacı) / 216
Subjektif İhtiyaç Değerlendirmesi Katıımcının subjektif olarak kendi ihtiyaçlarını değerlendirmesidir. Fox ve ark. Çalışması (1989): – En son hangi uygulamanızı değiştirdiniz? – Neden? – Nasıl öğrendiniz? / 217
İhtiyaç Değerlendirmesi ve Hizmet Açığı IOM 2011 raporu: ABD’de ağrıyı kesme konusunda farklı uygulamalar var – / 218
FORMATI BİLİN Eğitimi bir ders/sunum yerine bir girişim olarak düşünün. PRECEED format: / 219
SMG “Girişimi” Knowles 1998, Steinert 1999: Erişkinler ne zaman öğrenir? – Aktif katılma – Günlük uygulama ve ihtiyaçları ile bağlantılı olma / 2110 Harman- lanmış Eğitim OnlineYüz yüze Önce uygulama Tek yönlü
Konferans “Konu hakkında biraz düşünün” (zaman verilmeli) Yönetmekte zorlandığınız son vaka neydi? Derse gelmeden 1 problem veya 3 soru yazmalarını istemek Beyin fırtınası ile başlanabilir Dinleyici notu verilebilir (ÇSS veya boşluk doldurma sorusu eklenebilir) Klinik hikayeler, hasta videoları eklenebilir Sunum sonunda bir dakika verilip, katılımcının uygulamada neleri değiştireceğini yazması istenebilir. / 2111
Etkileşimi Artırma Yolları / 2112
Sunucuyla Etkileşim En kolay ve sık kullanılanı soru cevap 10’ar dakikalık Sunum/S-C döngüleri yapılabilir Bilgisayarlı sistemler [Keypad] Renkli kartonlar / 2113
Diğer Katılımcılarla Etkileşim Vızıltı grupları Yaz-eşleş-paylaş (write-pair-share) Kartopu Ayağa kalk ve sayıl / 2114
İlgiyi Artırmak İçin Klinik Senaryo Kısa hikayecikler anlatarak sunum Standart hasta kullanmak Yazılı senaryolar vermek Sunum sonrası tartışma grupları (forumlar) oluşturmak [Twitter / Google vb araçlar kullanmak] / 2115
Bilgi Aktarımı ve Uygulamalardan Öğrenme Bilimsel çalışmaların sonuçları günlük pratiğe uygulanacak şekilde yorumlanmalıdır (knowledge translation) / 2116
ÇIKTIYI BİLİN Öğrenme ortamının algısı Yeterlilik – Bilgi – Beceri – Tutum Sağlık çıktıları / 2117
Öğrenme Ortamının Algısı İçerik öğrenim hedeflerine uygun mu? Görsel-işitsel materyal kullanımı Dinleyici notlarının kalitesi Etkileşim düzeyi Günlük yaşamla alakası / 2118
Yeterlilik Bilgi Beceri Tutum / 2119
Performans ve Sağlık Çıktılarında Değişim Senaryo 1’de bu tür çıktıları değerlendirmek zordur. Hastane kayıtları incelenerek komplikasyon vb azalma durumu tespit edilebilir. Hasta dosyaları incelenebilir. Test kullanım durumları belirlenebilir. / 2120
ÖZET Katılımcıları tanıyım: kimlerden oluşuyor? Tecrübeleri, geçmişleri.. Konuyu bilin: konu içeriğini ve oturumun amaç ve hedeflerini bilin. Formatı bilin: eğitim sürecini geniş açıdan, etkileşimli ve uygun yöntemlerle seçin. Çıktıyı bilin: ve mümkün olduğu her zaman ölçün. / 2121