8. Hafta BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM. - Zoom -Yakınlaştırma Komutları - Layer- Katman Oluşturma - Text- Yazı Yazma - Dimension- Ölçülendirme - Hatch-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KATMANLAR (LAYER), RENKLER, ÇİZGİLER
Advertisements

Bilgilerimi sunuyorum
Not Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
ŞAHİN AKDAĞ.
EXCEL ŞAHİN AKDAĞ 1.
DREAMWEAVER TABLO OLUŞTURMA VE TABLO ÖZELLİKLERİ
Web Bilgi Girişi Kullanım Rehberi
Flash Player ©, sistemin sorunsuz çalışması için gerekli bir programdır. Sayfaları daha sağlıklı takip edebilmek için bilgisayarınızda bu programın 8.0.
Analysis of Variance/Multiple ANOVA
FIZ 171 GRAFİK ÇİZİM PROGRAMI ORIGIN
Power Point’a Resim Nesneleri Ekleme ve Kullanma
OPTİMİZASYON VE AKTARMA İŞLEMİ
WEB EDİTÖRÜ STİL SAYFALARI GELİŞTİRMEK
TEKNİK RESİM 1. HAFTA.
BİLGİSAYAR İŞLETMENLİĞİ
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Wordpress 2. Not
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Layer (katman)larla Çalışmak
TEKNİK RESİM 2. HAFTA.
Kelime İşlemci Programı
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
EXCEL 2003 Ders 1.
CSS Birimleri.
Formül Hazırlama ve Kullanma
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
FRONTPAGE Sevinç KARAKAŞ.
WİNDOWS 7 KURULUM.
Microsoft Power Point Dersi
 Sık kullandığınız raporları Reports menüsünün altındaki User Report seçeneğinde açılan listeye ekleyerek raporlarınıza daha kolay ulaşabilirsiniz.
Microsoft EXCEL (2) Kapsam Kopyalama, Yapıştırma Açıklama Ekleme Satır ve Sütunların Boyutlandırılması Bitişik Hücrelere Dayanarak Otomatik Veri Girme.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ BİLGİSAYAR 2 NOT 2
Bilgisayarda Ofis Programları
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Bilgisayarda Ofis Programları
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Bilgisayarda Ofis Programları
EXCEL 2003 Ders 3,4,5,6. HESAPLAMALAR Fonksiyon Düğmesi Bu düğmeye tıkladığımızda karşımıza 5 tane seçenek çıkmaktadır. Bunlar; 1. Sum(Topla)= Belirtilen.
TEMEL NESNE VE TABLO İŞLEMLERİ
4. LİSTE OLUŞTURMA VE BİÇİMLENDİRME
TEFBİS OKULÖNCESİ MODÜLÜ KULLANICI EĞİTİMİ
TEMEL SAYFA YAPISI İŞLEMLERİ
BİLGİSAYAR MUHASEBE YAZILIMLARI
VLC MEDİA PLAYER.
PowerPoint Konu Anlatımı
WİNDOWS LİVE MOVİE MAKER
WORD WORD UYGULAMA.
KELİME İŞLEMCİ PROGRAMI
Example 2D Beam Bir AL malzemeden yapılmış ankastre kiriş 100 N düşey yük ile zorlanmaktadır. Kirişteki maksimum çökme ve gerilmeyi bulunuz. E=
LUCA Bilgisayarlı muhasebe programı
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ ENFORMATİK BÖLÜMÜ TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİ.
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
BSM447 – MOBİL UYGULAMA GELİŞTİRME Öğr. Gör. Nevzat TAŞBAŞI 3. Hafta.
Bilişim Teknolojileri 5.ve 6. Sınıflar için ders notu
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
Windows Live Movie Maker Nedir? Movie Maker ile, bilgisayarınızda yer alan fotoğraf ve videolarınızı kullanarak, bunlar üzerinde düzenlemeler, değişiklikler.
Röleve Programı Kullanımı. Programa “C:\Roleve” dizini altındaki Roleve.exe dosyası çalıştırılarak girilir. Program çalıştırıldığında ekrana Menü gelir.
DERS: MESLEKİ BİLGİSAYAR
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM 4. HAFTA. ÖĞRENİLECEK KOMUTLAR ARRAY: (AR): Dizi halinde kopyalama SCALE: (SC): Büyütme küçültme ALIGN: (AL): Hizalama EXTEND:
DOSYA MENÜSÜ.
Autocad Nedir? Autocad, standartlara ve teknik resim kurallarına göre çizim yapabilen gelişmiş bir bilgisayar destekli tasarım programıdır
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Kemikler ile Çalışmak (Bone Tool)
ITEC186 Bilgi Teknolojilerine Giriş
BTEP222 Animasyonla Hikaye Anlatımı
KELİME İŞLEMCİLER (Bölüm 2)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM
FIZ 171 GRAFİK ÇİZİM PROGRAMI ORIGIN. Temel bilimlerde yapılan bilimsel çalışmalarda yaygın olarak kullanılan grafik programlarından biri ORIGIN’dır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

8. Hafta BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM

- Zoom -Yakınlaştırma Komutları - Layer- Katman Oluşturma - Text- Yazı Yazma - Dimension- Ölçülendirme - Hatch- Tarama - Match Properties- Özellik eşleştirme ÖĞRENİLECEK KOMUTLAR

ZOOM KOMUTLARI Zoom/All (tümü); ekranda çizilmiş olan tüm çizimin değişmesine neden olur. Eğer çizim görüntü sınırlarını aşarsa All seçeneği sınırların dışına taşan çizim kısımlarını da ekranda görüntüleyerek tüm çizimi ekrana sığdırır. Zoom/ Center : Çizim ekranında belirtilen bir merkez nokta ve büyüme değeri verilerek çizim ekranına yaklaşılır. Zoom/ Dynamic : Çizim ekranıda belirli bir uzaklığa istenilen yerin kutu içine alınarak ekrana yaklaştırılmasını sağlar. Zoom/ Scale : Verilen değere göre çizimi ekrana yaklaştırır yada uzaklaştırır. Zoom/ Window : Büyütmek istediğiniz kısmı bir çerçeve içine alarak büyütür. Zoom/ Object : Çizim ekranında seçilen nesnelerin ekrana gelmesini sağlar

LAYER OLUŞTURMA Çizimde kullanılacak katmanları (layers) ve her katmanda kullanılacak çizgi tipini, rengini ve kalınlığı ayarlamak için kullanılır. Layer On/Off: Görünür/Gizlenir Layer Freeze: Redraw etmez(çizim hızlanır) Layer Lock: Değişikliğe izin vermez.

Yeni katman açar Katman siler Seçilen katmanı geçerli kılar Yeni katman açar ve dondurur

Delete layer: Bir katmanı silmek için katman seçilir ve delete layer simgesinin üzerine tıklanır. Layer properties penceresini kapatıp açtığınızda sildiğiniz katmanın kaldırıldığını fark edebilirsiniz. Set current: Bir katmanı geçerli (aktif) katman haline getirmek için katmanı seçip set current simgesine tıklanır.

Layer isimleri Layer aç/kapa Layer dondur Layer kilitle Renk Çizgi Kalınlığı Çizgi Tipi Çıktı ayarları

On: lamba şeklindeki simge parlak haldeyken katman açıktır. Freeze: ON ile aynı işleve sahiptir. Genel olarak farkı; kullanılmayan katmanları kapatarak regen ve kayıt işlemlerini hızlandırmaktır. Freeze ile dondurulmuş bir katmana ait nesneler regen sırasında güncellenmezler. Lock: Seçilen katmanı kilitlemek için kullanılır. Kilitli katmana ait nesneler ekranda görülür fakat üzerinde herhangi bir değişiklik yapılamaz. Color: Katman rengini belirlemek için rengin üzerine tıklanır açılan pencerede istenilen renk seçilir. Linetype: Katman çizgi tipini belirlemek için çizgi tipinin üzerine tıklanır. Açılan pencerede istenilen tipi yüklemek için load düğmesine tıklanır ve açılan yeni pencerede tip seçilir. Geri dönülen pencerede yüklenen tip seçilerek ok düğmesine tıklanır. Lineweight. Çizgi kalınlığını belirlemek için kalınlık tipinin üzerine tıklanır. İstenilen kalınlık seçilir.

YAZI YAZMA (TEXT)

DIMENSION:ÖLÇÜLENDİRME

Şekildeki ölçülendirme ana ekranına D space komutu ya da Format/Dimension Style... menüsünden ulaşıyoruz. Bu ekranın sol tarafında çizimde bulunan ölçü stillerinin listesi, orta kısımda yaptığımız ölçü ayarlarını basitçe gösteren bir şema ve sağ tarafta da yönetim menüsü bulunmaktadır. Yeni ölçü stili oluşturmak için sağ taraftaki New... butonuna basılır.

Ölçü stilimize MIMARI-50 adını verelim ve Continue butonuna basalım. Şekil 2’de görüldüğü üzere Start With alanı ISO-25olarak kalırsa, tüm ayarlar bu ölçü stilinden başlangıç olarak gelecektir. Ancak biz tüm ayarları tekrar ele alacağımız için bu şimdilik önemli değil. İlk olarak karşımıza Lines ayar sayfası çıkar

Lines: Bu sayfada ölçülendirme elemanlarının çizgi nesneleri ayarlanmaktadır. Sol üst kısımda renk, çizgi tipi ve çizgi kalınlıklarının yanı sıra Baseline Spacing, Extend Beyond Thicks (mimari kesik çizgi kullanıldığında ölçü çizgisinin kenar çizgilerden ne kadar taşacağı) ve Suppress ayarları bulunmaktadır.

Suppress yardımı ile ölçü çizgilerinin hangisinin ya da hangilerinin çizilip çizilmeyeceği belirlenir. Sol alt kısımdaki Extension Lines kısmı ise ölçü bacakları ile ilgili ayarlardır. Burada Extend Beyond Lines bacak çizgisinin ölçü çizgisinin üstüne ne kadar taşacağına ilişkin ve Offset From Origin de ölçü bacak çizgilerinin, ölçülendirilecek çizim elemanından ne kadar uzakta başlayacağına ilişkin ayarlardır.

Symbols and Arrows başlığı altındaki sayfasında, ölçü oklarının ayarları yapılmaktadır. Mimari ölçülendirme stili için Architectural tick seçilebilir. Elbette açıklama okları için (Leader) ok şeklini sabit bırakıyoruz.

Text sayfasında ölçü yazısı ile ilgili ayarları yapıyoruz. Yazı stili olarak daha önceden hazırladığınız stili kullanabilirsiniz. Henüz hazırladığınız bir yazı stili yoksa, hemen stil seçim kutusunun yanındaki "..." butonu ile yeni bir tane hazırlayabilirsiniz. Burada önemli ayarlar Text Placement kısmında bulunmaktadır. Mimari ölçülendirmede ölçü yazısı ölçü çizgisinin üstünde bulunmalıdır. Bu bakımdan vertical (düşey) yerleşim Above (üstünde) olarak, horizontal (yatay) yerleşim ise Centered (ortalanmış) olarak ayarlanmalıdır. Teknik resim ölçü stili için düşey yerleşimi ölçü çizgisini ortalayacak şekilde de ayarlayabilirsiniz.

Ölçek ve yazı yerleşimi ile ilgili ayarlar ise Fit sayfasında toplanmıştır (Şekil 7). Fit kısmında ölçü yazısının iki ölçü bacağı arasına nasıl yerleştirileceği belirlenir. Bu ayar yazının ölçü aralığından daha fazla yer kaplaması durumu için vardır. Mimari ölçülendirmelerde duvar kalınlığı ölçüleri buna tipik bir örnektir (Şekil 8).

Scale for dimension features bölümü ölçekli çizimler için en önemli bölümdür. Önceki pencerelerde girdiğiniz yazı yüksekliği, ok uzunluğu, taşma mesafesi gibi değerler ayarladığınız Use overall scale of değeri ile çarpılacaktır. Yani buraya 3 yazarsanız tüm ölçü okları ve ölçü yazılarınız üç katı büyüyecektir. Çizim ölçeğine göre bu değeri düzenleyebilirsiniz. Ancak LAYOUT kullanarak plot çıktısı alıyorsanız ve çıktı ölçeklerini de Paperspace Scaling ile ayarlıyorsanız (ZOOM - 1/20XP gibi) Scale dimensions to layout seçeneğini işaretlemelisiniz.

Primary Units sayfasında kullanılacak sayı birimleri ve sıfırların gizlenmesi ayarlanır. Doğrusal ölçülendirmelerde (Linear dimensions) Precision virgülden sonra kaç hane kullanılacağını belirlemektedir. Biz çizim birimi olarak cm seçtiğimizden hassasiyeti 1 hanede (1mm) bırakıyoruz. Aslında cm ölçülerinde hassasiyet ½ yani 0.5 cm'dir. Bunu ayarlamak için de Round off ayarını 0.5 yapıyoruz. Prefix ve Suffix ayarları ile ölçü yazısının önüne ve arkasına gelecek ilave yazılar (mt, cm vb. gibi ) belirlenir. Çoğunlukla bu ayarları boş bırakıyoruz. Measurement scale için yazdığımız değer biraz önceki overall scale değerinden tamamen farklıdır. Ölçülendirme yaparken işaretlediğimiz iki nokta arasındaki ölçüyü AutoCAD otomatik olarak alır. İşte alınan bu değer Measurement scale değeri ile çarpılır. Eğer bire bir ölçekli bir çizim yapıyorsanız ki doğrusu böyledir bu değerin 1 olarak kalması gerekir. Ancak bazen LAYOUT üzerinde detay çizim pencereleri açarak bunların içinde 2/1 ya d 5/1 ölçekli çizimler yaparız. Böyle bir durumda bu değeri 0.5 ya da 0.2 e ayarlayarak Apply to layout dimensions only seçeneğini işaretleyebiliriz. Bu ayar sadece doğrudan LAYOUT üzerinde yaptığımız ölçülendirmeyi etkileyecektir. Zero suppression da ise, noktadan önceki (leading) ya da noktadan sonraki (trailing) sıfırların saklanmasını ayarlayabiliriz. Alternate units (bazı çizimlerde hem metrik hem de imperyal ölçüler istenebilir) sayfası aynı şekilde ayarlanmaktadır. Farklı olarak alternatif ölçüleri kullanmak istediğimizi işaretlemeliyiz. Uluslararası projelerde bu bazen gerekli olabilir. Tolerans sayfası ise mekanik çizimlerde ölçü toleransları için kullanılmaktadır ve benzer ayarlar içermektedir.

Ayarlarımız yaptıktan sonra, bu değişikliklerin çizime yansıması içim ana ekranda (Şekil 1), yeni ölçü stilimizi seçip Set Current butonuna basmalıyız. Yine de düzelmeyen ölçü çzigileri olursa DIM komutuna girip ara komutunu kullanabilirsiniz. Son olarak, herhangi bir ölçülendirme yaptığınızda, ölçülendirme için işaretlediğiniz ölçüm noktalarında küçük noktalar olduğunu göreceksiniz. PDMODE = 3 ayarlarsanız (Point Style = X) bu noktaları X şeklinde daha iyi görebilirsiniz. Bunlar AutoCAD'in ölçü elemanlarını çizim elemanları ile ilişkilendirmek için kullandığı noktalardır. Defpoints katmanında çizilirler. Bu katman özel bir katman olduğundan yazıcıya aktarılmaz. Bazan kullanıcılar yanlışlıkla bu katmanda çizim yaparlar ve bir türlü çıktı alamazlar. Bu hatanın sebebi de buradan kaynaklanmaktadır.

H: HATCH (TARAMA) Autocadde kapalı bir alan çizdik ve bu alanı herhangi bir desenle taramak veya kaplamak istiyoruz. Bunun için kapalı bölgemizi (örneğin en basitinden bir dikdörtgen çiziyoruz) çizdik ve sırada tarama yani hatch işlemi kalıyor. Bunun için commands satırına hatch veya kısaca h yazarak enter’a basıyoruz. Ve karşımıza bir pencere çıkıyor.

Match Properties Seçilen objenin özelliklerini, başka objeler üzerine uygulanmasını (kopyalanmasını) sağlar. İşlem Sırası : Matchprop (ma) veya painter – enter Özelliğinin kopyalanması istenilen obje seçilir Özelliğinin yapıştırılması istenilen obje seçilir

UYGULAMALAR