Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Konu 5 Fiyat ve gelirin talep miktarlarına etkisi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Konu 5 Fiyat ve gelirin talep miktarlarına etkisi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point."— Sunum transkripti:

1 Konu 5 Fiyat ve gelirin talep miktarlarına etkisi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation by Peter Smith

2 5.1 Talebin fiyat esnekliği …talep edilen miktarın, malın fiyatındaki değişikliğe karşı duyarlılık derecesini ölçer. Şu şekilde tanımlanır:

3 5.2 Esnek talep n ESNEK talep – Fiyat esnekliği -1’den daha küçük olduğu zaman – örneğin: talep miktarındaki % değişim fiyattaki değişimi aştığında á Örn. Fiyattaki %5 artışa karşılık talep miktarı %7 düşerse á Esneklik: -7  5 = -1.4

4 5.3 Esnek olmayan talep n ESNEK OLMAYAN talep – Fiyat esnekliği -1 ile 0 aralığında değer aldığı zaman – Örn: talep miktarındaki % değişim, fiyat değişiminden küçükse á Örn:fiyatta %5lik bir artışa karşılık, talep miktarında %3,5luk bir düşüş var ise: á Esneklik:  5 = - 0.7

5 5.4 Birim esnek talep n BİRİM ESNEK talep – Fiyat esnekliği tam “-1” olduğundadır – Örn. Talep miktarındaki değişim fiyattaki değişimi eşit olduğu zaman á örn. Fiyattaki %5lik artışa karşılık, talep miktarında %5 lik bir azalma varsa á Esneklik: - 5  5 = - 1

6 5.5 Doğrusal talep eğrisinde fiyat esnekliği Fiyat esnekliği doğrusal talep eğrisi boyunca değişiklik gösterir. Talep Birim esnek Esnek Esnek değil Miktar Fiyat

7 5.6 Fiyat esnekliğini ne belirler? n Tüketicinin bir başka malı ikame etme özgürlüğü. n ÖRNEK: – Tüketiciler, bir marka deterjanı, fiyat arttığı zaman diğer bir markaya ikame ederler – Bu durumda talebin esnek olması beklenir – Ama, eğer ki bütün deterjan fiyatları artarsa tüketiciler herhangi bir ikameye geçiş yapamaz – Bu durumda da talebin esnek olmaması beklenir

8 5.7 Uzun dönemde esneklik yüksektir n Kısa dönemde, tüketiciler harcama kalıplarını ayarlayamayabilirler (veya hazır olmayabilirler). n Eğer fiyat değişikliği ısrarlı olur ise, tüketiciler ayarlamaya daha yatkındırlar. n Buna rağmen talebin eğilimi: – Uzun dönemde daha esnektir – Fakat bağıl olarak kısa dönemde elastik değildir

9 5.8 Esneklik ve gelir Fiyatlar değiştiğinde, şirketin toplam gelirine (TG) etki talebin fiyat esnekliğine bağlıdır.

10 5.9 Esneklik ve metro bilet ücretleri n Yolcular otobüs, taksi, araba v.s. kullanabilir – Bu durumda talep esnek olabilir (örn ) – Eğer bilet fiyatlarında artış olursa talep edilen seyahat sayısı ve toplam harcama azalır n Eğer yolcuların seyahat seçeneği yoksa – Talep esnek olmayabilir (örn ) – Bu durumda bilet fiyatlarındaki artışın talep edilen seyahat üzerinde az etkisi olur – Ve gelir artar Gelirlerini arttırmak için metro bilet ücretleri nasıl değiştirilmelidir?

11 5.10 Talebin çapraz talep esnekliği j ürününün fiyatına karşılık i ürününün çapraz fiyat esnekliği Bu pozitif veya negatif olabilir. Eğer iki mal birbirlerinin ikamesi ise çapraz talep esnekliği negatif olma eğilimli olur: örn. çay ve kahve Eğer iki mal tamamlayıcı mal ise çapraz fiyat esnekliği pozitif eğilimli olur: örn. çay ve süt

12 5.11 Britanya Krallığı’ndaki fiyat esneklikleri Talep miktarındaki % değişim Fiyattaki %1 lik değişime karşılık: GıdaGiyimUlaşım Yemek– Giysi ve ayakkabılar 0.1–0.5–0.1 Ulaşım ve haberleşme 0.3–0.1–0.5

13 5.12 Talebin gelir esnekliği Talebin gelir esnekliği; gelirdeki değişmenin talep miktarına olan duyarlılığını ölçer. Gelir esnekliği pozitif veya negatif olabilir.

14 5.13 Normal ve düşük mallar n NORMAL BİR MALIN talebinin gelir esnekliği pozitifdir – Gelirde ki artış talep miktarında artışa sebep olur á örn. Mandıra üretimi n DÜŞÜK BİR MALIN negatif gelir esnekliği vardır. – Gelirde ki artış talep miktarında azalışa sebep olur á örn. kömür n LÜKS BİR MALIN gelir esnekliği 1 den büyüktür. á örn. şarap

15 5.14 Gelir ve talep eğrisi D1D1 D1D1 Talep eğrisi sağa kayar Gelirdeki artış için: Miktar Fiyat D0D0 NORMAL MAL Düşük mal Miktar D0D0 Fiyat Talep eğrisi sola kayar


"Konu 5 Fiyat ve gelirin talep miktarlarına etkisi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları