Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ PROGRAMININ YANSIMALARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ PROGRAMININ YANSIMALARI"— Sunum transkripti:

1 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ PROGRAMININ YANSIMALARI
CAN KAYPAK ERZURUM

2 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
ITEEA ( INTERNATIONAL TECHNOLOGY AND  ENGINEERING EDUCATORS ASSOCIATION) , Amerika’da ki okullarda uygulanmak üzere I3 isimli bir eğitim programı hazırladı.

3 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projenin ismi; “Invention-Innovation- Inquiry” den geliyor bu 3 kavramın baş harfleri alınarak “I3″ adını vermişler. Bu proje NSF(Ulusal Bilim Vakfı) ve California Üniversitesi ile birlikte yürütülüyor.

4 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

5 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projede İnovasyon Basamağı; “Inches, Feet and Hands” isimli ünite ile gerçekleştiriliyor. İnsan formu, insan formunun büyüklüğü, ellerin ölçüleri, v.b.(antropometri) yola çıkarak çocukların insan eli ile kullanılabilecek geliştirilmiş(inovatif) bir ürün tasarlamaları, bunu yaparken de mühendislik tasarım sürecini yaşamaları öngörülüyor. Bu süreçte, insan elinin incelenmesi, büyüklük v.s. ölçülendirme çalışmaları ile ölçme yeteneğinin geliştirilmesi hedefleniyor. Ünite de “Basic Design” yani bizim Düzen Kuşağı etkinlikleri ile alakalı hedefler de var.

6 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
İnovasyon Basamağı terminolojisinde öncelikle; Araştırma-Tesadüf eseri keşif ve Buluş kavramlarından bahsediliyor. Daha sonra ise İnovasyon, Teknoloji ve Antropometri kavramlarından bahsedilmiş. Özellikle Antropometri kavramı etkinlikte temel oluşturmuş durumda. Yapılacak tasarımların insan anatomisine uyumu üzerinde özellikle dikkat edilmesi bekleniyor.

7 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Mühendislik Tasarım Süreci, 5 aşamada ele alınmış. Bunlar; Tartışma Belirleme, Fikirleri araştırma, Planlama ve Geliştirme, Test etme ve değerlendirme, Çözüm Sunma. İdentify a challenge basamağında; elimiz ile kullanılan bir ürünü incelemeleri, bu ürün hakkında geliştirilebilir bir özellik bulmaları ve bunun nedenlerini sorgulamaları istenmiş. 2. Basamak olan Explore Ideas da ise; ürünü geliştirmek için beyin fırtınası yapılması ve burada öne çıkan 2 fikrin seçilmesi öngörülüyor.

8 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
3. Basamak olan Plan&Develop da ise bir tasarım planı yapmaları ve bu toplam süreç içerisinde tüm yaşadıklarını yaptıklarını bir günlüğe kaydetmeleri isteniyor. Bir “Tasarım Günlüğü” oluşturuyor öğrenciler. Bu basamakta çalışan ve kullanılabilir bir ürün de ortaya çıkarılıyor. 4. Basamak Test&Evaluate de ise öğrenci yaptığı ürünün test ve değerlendirmesini yapıyor. Çevresinin görüşlerini alıyor, ürün hakkında neler düşündüklerini soruyor çevresine, geliştirilmesi gereken bir şey var mı bunu sorgulatıyor. 5. Basamak Present the Solution basamağında ise ürününüzün en iyi özelliği, nasıl daha fazla ürün geliştirilebilir, grup çalışmasını değerlendirme, bir daha ki sefere daha farklı bir şey yapar mısın gibi sorularla süreç ve çalışma sorgulatılıyor.

9 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

10 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

11 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projenin Buluş Basamağı; “The Invention Crusade” isimli ünite ile gerçekleştiriliyor.  “Crusade” burada “mücadele” anlamında kullanılmış. Buluş için Mücadele gibi bir anlamı var ünitenin. Bu ünite ile 5-6. sınıf öğrencilerinin buluş aşamalarını keşfetme olanağı sağlamayı amaçlamışlar. Ünite içeriğinde, öğrencilerden ev ödevlerinde yardımcı olabilecek bir aleti tasarlamaları, yapmaları prototip veya çalışan bir modelini gerçekleştirmeleri bekleniyor. “Kids Better Living Home Show” isimli bir tür sergi de bu yaptıkları buluşu sergileyerek nasıl bu buluşu yaptıklarını anlatıp, diğer öğrencilerinde bunu deneme olanağı sağlma şansı veriyor. Öğrenciler bu ünitede, mühendisliğin tasarım sürecini yaşayarak, fikirlerin nasıl icatlara dönüştüğünü keşfedecekler ve gösterecekler. İcatların, belirli ihtiyaç ve isteklerin sonucu olarak meydana çıktığını fark edecekler. Ünlü mucitler ve onların icatlarının genel özelliklerini tarif edecekler. Öğrenciler, bu süreci çizimleri, aldıkları notlar v.b. ile belgeleyecekler.(Bizim tasarım günlüğü)

12 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Bir fikrin, buluş haline nasıl geldiğinin keşfedilmesi ile etkinliğe başlanıyor. Daha sonra öğrencilerden, küçük bir çocuğa evde yardımcı olabilecek bir ürün icat etmeleri isteniyor. Öncelikle öğrencilerin evde yapmayı sevmedikleri, hoşlanmadıkları 5 şeyi listelemeleri isteniyor. Listelediklerinden 1 tanesini seçiyorlar ve bu yapmayı sevmedikleri şeyi daha iyi bir hale getirebilecek bir icat yapmaları ve bunu sınıfa açıklamaları isteniyor.

13 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Bu arada sınıfta bir buluş zaman çizelgesi oluşturuluyor. Sınıfça bilinen buluşlar ve bunların hangi zaman diliminde icat edildiği belirlenerek sınıfta bir panoya yerleştiriliyor. Günlük hayatta evde kullanılan buluşlardan bir veya bir kaçı seçilerek bu buluşlar olmasaydı yaşamımız nasıl olurdu? Sorusu üzerinden öğrencilere çeşitli sorgulamalar yaptırılıyor. Öğrencilere, buluşçuların, mucitlerin ortak özellikleri, farklılıkları, v.s. Gibi kavramlar fark ettirilerek tartışma sağlanıyor. Siz o buluşçunun yerinde olsaydınız daha farklı ne yapardınız? Gibi sorular ile sorgulatmalar yapılıyor. Öğrencilere verilen buluş listesinden her öğrenci bir buluş seçiyor, bunun resmini sınıfa getiriyor ve yeni bir sorgulama başlıyor. Bu icat neden ortaya çıktı, altında yatan sebep, olmasaydı ne olurdu v.b.

14 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Buluşçu olmak için; Çevrenizde ki dünyayı araştırın, Farklı ihtiyaçlara dikkat edin, Yaratıcı çözümleri görselleştirin, Bir çok farklı fikirleri keşfedin, Asla vazgeçmeyin, Çözümleri deneyin test edin.

15 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Küçük bir çocuğa ev yaşamında yaptığı işlerde yardımcı olacak bir ürün tasarlarken, öğrencilerin farklı fiziksel yeteneklere sahip insanları unutmamaları ve buna dikkat etmeleri de isteniyor. Mühendislik tasarım süreci basamakları sıra ile uygulanarak etkinlik tamamlanıyor…

16 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

17 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

18 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projenin sorgulama(Inquiry) basamağı; “The Ultimate School Bag” isimli ünite ile gerçekleştiriliyor. Öğrencilere nasıl bir çanta tasarlayacakları, hedef kitleleri, hedef kitlelerinin ihtiyaçları, ihtiyaçlarına nasıl uyum sağlayacağı gibi sorgulamalar yaptırılıyor. Okul çantası yapmak için fikirler sunularak beyin fırtınası yaptırılıyor ve öne çıkan 2 fikir ele alınıyor. Tasarım planı oluşturuluyor ve bu arada tüm yaşananlar bir günlüğe kaydediliyor. Çevrenin görüşleri alınıyor, deneme ve test etme aşamaları yapılıyor, değiştirilmesi gereken özellikler v.s. Belirleniyor. Ürününüzün en iyi özelliği nedir, ürününüzü nasıl arttırabilirsiniz, sizin fikrinizin diğerlerinden üstün olan tarafı nedir, bir daha ki sefere ürününüzde daha farklı ne yapmak isterdiniz gibi sorularla süreç sorgulamaları tamamlanıyor.

19 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Tasarım sürecinin ve sorgulama basamaklarının yanında ünitede, teknoloji, teknolojinin kullanım alanları, teknoloji gelişimi gibi kavramlarda irdeleniyor.

20 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

21 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

22 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projenin Yapı Basamağı; “Buildings and Beams” isimli ünite ile gerçekleştiriliyor. Öğrenciler burada bir inşaat mühendisi gibi hareket ediyorlar. En az iki lamine kağıt ile(bizim fon kartonlarının değişiği) kirişler ve yapılar oluşturacaklar. Bu sırada kağıdın dayanımı, kuvveti, direnci, yapının değişimi v.b. bunları fark edecekler. Bizim Düzen Kuşağı uygulamalarının bir benzeri yine. Ortaya çıkacak binanın ışık alışı v.s. hesaplanıyor gibi ayrıntılar var.

23 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Öğrenciler öncelikle; Yapılar üzerinde ki hareketler, kuvvetlerin araştırması Bir kirişin gücünün nasıl değiştiği, Kağıt kirişler ile tasarım, deneme, test ve değerlendirme… Basamaklarını gerçekleştiriyorlar. Kağıt kirişler üzerinde sıkıştırma ve gerginlik, dayanım gibi kavramlar fark ettiriliyor…

24 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA

25 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projenin üretim Basamağı; “The Fudgeville Crisis” isimli ünite ile gerçekleştiriliyor. Öğrenciler 4 takıma ayrılıyorlar ve her biri “Fudge Festival” e katılacak birer şirket kuruyorlar. Bu şirketler gıda sektöründe çalışan şirketler oluyor. Her şirket, gıda üretimi, ürünün tasarımı, paketleme aşamalarını gıdanın ömrünü uzatabilecek bir paket tasarlayarak gerçekleştiriyorlar. Bu ürünü kullanırken temizliğin önemi ve bu temizliğin sürdülebilirliğini fark ederek gerçekleştiriyorlar hedef olarak. Şu an liselerimizde uygulanmakta olan “Girişimcilik” dersi benzeri bir etkinlik olarak görünmekte.

26 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Projede oyuncak tasarımı, mekanik hareket, çok amaçlı okul çantası, The Wizard of Willing Wind, iletişim v.b. üniteler var. Üniteler incelendiğinde projenin tamamen “Teknoloji ve Tasarım Dersi Programı”ndan esinlendiğini söylemek zor değil. Teknoloji ve Tasarım Dersi Programından farklı olarak her ünitede bir sınırlama var. Çocukların her ne kadar yaratıcılıklarını ve üst düzey düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik bir proje olsa da sınırlamalar bizim programımıza göre çok yüksek görünmekte. Bu sınırlamaların avantaj ve dezavantajları tartışmaya açık olmakla beraber, yaratıcılığı hedefleyen programlarda sınırlama koymanın hedefe ulaşmada problem yaratacağı ve bunların tamamen öğretmen yeterliklerinde ki endişeler ile koyulduğu açık bir şekilde ortadadır. “Bu dersi verecek öğretmenler kimler?” ve “Bu dersi verecek öğretmenleri kim nasıl yetiştirecek?” sorularının cevaplarına göre i3 projesinin sınırlandırıldığını varsayabiliriz.

27 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Sonuç olarak; 1. i3 projesi, Teknoloji ve Tasarım Dersi Programından esinlenerek hazırlanmıştır. 2. Teknoloji ve Tasarım Dersi’nde üstünde sıklıkla durulan kazanımlar, i3 projesinde öğrenme hedefleri olarak sıklıkla kullanılmıştır. Tasarım Günlüğü, inovasyon, buluş, sorgulama, araştırma, keşfetme gibi kavramlar aynı Teknoloji ve Tasarım Programında olduğu gibi projenin her ögesinde sıklıkla sorgulanarak yer almaktadır. Teknoloji ve Tasarım Dersi Programında ki 3 kuşak(Düzen- Kurgu-Yapım), i3 projesinde karşımıza üniteler olarak çıkmaktadır. Tam olarak Teknoloji ve Tasarım Programı Felsefesini uygulamıyor olsa da incelediklerimizden çıkan sonuç AR-GE(Arakla Getir) çalışmasını bu sefer ITEEA’nın yaptığıdır.

28 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ITEEA i3 PROJECT - USA
Kaynaklar: programi-572/ calismalari-573/ riptions.pdf

29 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ DATA - UK
Design and Technology Association (DATA), İngiltere Tasarım ve Teknoloji Derneği ve İngiliz Eğitim Bakanlığı D&T çalışmaları. 2012 yılı içerisinde İngiliz Eğitim Bakanlığı, mevcut D&T programını revize ederek yerine “yaratıcılık-hayal gücü” temalı yeni bir programı 2014 eylül itibari ile uygulayacağını açıkladı. Ancak DATA başta olmak üzere gelen tepkiler üzerine, yılına kadar mevcut D&T programının “yaratıcılık ve hayal gücü” ekseninde revize edilmesi sürecinde DATA’nın da yer almasına müsaade edeceklerini ilan ettiler. Bu noktadan sonra DATA çeşitli kampanyalar ile D&T programı için yeni bir vizyon çalışmasına başladı.

30 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ DATA - UK
İngiltere hükümetinin başlattığı ve 2014 eylül ayında uygulanmaya başlayacak eğitim reform’unda dikkat çeken kavramlar olarak başlıca; “Yaratıcılık, araştırma, sorgulama, düşünme, problem çözme becerileri” kavramları öne çıkmakta. Öyle ki bu yıl içerisinde yayınlanan EYFS yani Okul Öncesi Eğitim Planında D&T’ye yer verildi. D&T, İngiltere de Okul Öncesi eğitimde de yeni vizyonu ile zorunlu ders olarak yer alacak.

31 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ DATA - UK
İngilizler mevcut D&T programının “iyi çırak” yetiştirdiği gerçeğini henüz görüp tartışmaya başladılar. Bu kavramı açıkça ifade ediyorlar. Şimdilerde dersin içeriği ile adının değişimi, içerik yenilemesi v.b. konularda özellikle “mühendislik” alanının temel yeterlikleri üzerine tartışmalar yapıyorlar. 2014 Eylül ayında uygulanmaya başlayacak yeni D&T programı içerisinde mühendislik alanının temel deslerinden Basic Design yani bizim Düzen Kuşağı etkinlikleri bir şekilde yer alacak, yaratıcılık-hayal gücü-merak-düşünme-problem çözme becerileri de bir şekilde mutlaka olacak yeni programlarında. Geldiğimiz noktada Amerika’dan sonra İngiltere de yılından beri uyguladığımız Teknoloji ve Tasarım Dersi Programının yansımaları ile karşımıza çıkacak…

32 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ DATA - UK
Kaynaklar:

33 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları

34 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
Yeni hazırlanan 1. Sınıf programında ki bazı etkinliklere göz atalım. “İşte Sıradayım” adlı etkinlikte verilen resim öğrencilere incelettirilerek, resimde yer alan öğrencilerinden hangisinin yardıma ihtiyaç duyduğu, neden yardıma ihtiyaç duyduğu gibi sorularla düşünme becerilerine yönelik sorgulamalar yaptırılıyor.

35 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Dinleyelim yapalım” etkinliğinde yine yaratıcılık üzerine çalışma yaptırılmakta. Yukarıda görünen resim, öğrencilere verilerek devam ettirmeleri istenmekte.

36 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Yaşasın Okula Başladık” etkinliğinde yukarıda ki resim öğrencilere verilerek çeşitli sorular ile sorgulamalar yaptırılmakta. Düşünme becerileri üzerine bir etkinlik olduğunu söylemek mümkün.

37 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Çantamda ne var” etkinliğinde okul için gerekli olan malzemeleri nereden alınabileceği sorgulattırılıp, bu malzemelerin hangi amaçla kullanılacağı sorularak tartışma yapılıyor, istekli öğrenciler konuşturuluyor, yapılandırmacı yaklaşım çok net görülüyor.

38 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Hangimiz farklı?” etkinliği yine düşünme becerileri, dikkat, yön kavramı gibi noktalara temas ediyor.

39 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Hangimiz farklı?” etkinliği yine düşünme becerileri, dikkat, yön kavramı gibi noktalara temas ediyor.

40 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
Bu etkinlikte yine düşünme becerileri karşımıza çıkmakta. Kesme kitabında verilen ağaçları boylarına göre, renklerine göre, en çok dalı olana göre v.b. Şekillerde sıralamaları isteniyor. Renk-Yön-Oran v.s. tanıdık geliyor mu?

41 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
"Ayna oyunu” isimli etkinlik içerisinde model çalışmasında yapılan modellerin kesildikten sonra dik durması için ne yapmaları gerektiği sorgulattırılıyor. Kağıttan modeller nasıl dik durur? İlk adım etkinliğini hatırlayınız…

42 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Parça-Bütün” etkinliği yine bizim Düzen Kuşağı etkinlikleri temelli bir etkinlik. Bütün olarak verilen objenin parçalarının bulunması ve üzerlerinin işaretlenmesi ile gerçekleştiriliyor.

43 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Bu neyin gölgesi” etkinliği ile dikkat gelişimleri hedefleniyor. Ancak bu çalışma ile öğrencilerin hayal gücü, yaratıcılık ve düşünme becerilerinin temel yetkinliklerinin de gelişeceği bariz ortada.

44 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Problem çözüyorum” etkinliği ile verilen resimlerde ki çocukların problemlerinin neler olduğu, siz olsaydınız ne yapardınız gibi sorularla farkındalık yaratılıyor. Resimlerin altına düşündüklerini çizerek anlatabilecekleri ifade ediliyor. “Çevresinde ki sorunların farkına varır” kazanımını hatırlayınız…

45 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
“Kitap Okuma” etkinliğinde öğretmen seçtiği bir hikaye/masalı okuyor, bir süre sonra okumaya ara veriyor, bu noktada öğrencilere “sizce şimdi ne olacak, sen olsaydın ne yapardın” gibi sorular sorarak hikayenin devamını kurgulattırıyor. Yine öğretmen isterse kitap okumaya başlamadan sadece resimleri göstererek öğrencilerden bu resimlere bakarak hikayenin metinini oluşturmalarını isteyebiliyor. Yaratıcı düşünmeyi uyaran etkinlikleri hatırlayınız…

46 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
Bu etkinlikte ritm kavramı yapılandırılıyor. Ritm ile geometrik şekiller arasında ilişkilendirme yapılıyor. Matematiksel düşünme becerilerine yönelik verilen geometrik örüntüleri ritm ile ilişkilendirerek örüntülere uygun ritm tutmaları isteniyor. İlk adım etkinliğini hatırlayınız…

47 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Yeni İlkokul 1. Sınıf Programları
1. Sınıf Programının Kasım ayı sonuna kadar olan bölümünde bunlar gibi onlarca örnek var. Etkinliklerin %80’ine baktığımızda Teknoloji ve Tasarım Dersi Programının felsefesinin, İlkokul 1. Sınıf Programına yansımaları çok net görülmekte. Kasım ayından sonra uygulanacak program yayınlandığında o kısımda da yine Teknoloji ve Tasarım Programının 2006 dan bu yana yapılandırmaya çalıştığı bir çok kavramı göreceğimizden eminiz…

48 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ PROGRAMININ YANSIMALARI
Teknoloji ve Tasarım Dersi, Genel Eğitimin tüm kademelerinde bağımsız bir ders olarak da yer almalıdır. Türkiye’nin 2023 Vizyonu bunu gerektirmektedir. Saygılar…


"TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ PROGRAMININ YANSIMALARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları