MİCROSOFT EXCEL HESAP TABLOSU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EXCELDE KULLANILAN FORMÜLLERDEN BAZILARI
Advertisements

Bilgilerimi sunuyorum
Not Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
ŞAHİN AKDAĞ.
EXCEL ŞAHİN AKDAĞ 1.
EXCELDE KULLANILAN FORMÜLLERDEN BAZILARI
HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU MENÜLER ŞEKİL , RESİM EKLEME TABLO EKLEME
BİLGİSAYAR İŞLETMENLİĞİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ MİCROSOFT WORD
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Yrd.Doç.Dr.Levent Malgaca,2010
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
EXCEL-2.
Ofis Yazılımları- Hesap Tablosu Programları
Kelime İşlemci Programı
Bilgisayar (2) Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Bilgisayar Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Görsel Okur-Yazarlık *
EXCEL 2003 Ders 1.
ÖĞRENME FAALİYETİ 3. PARAGRAF DÜZENLEME.
EXCELDE KULLANILAN FORMÜLLERDEN BAZILARI
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
Formül Hazırlama ve Kullanma
1. Formül Kullanma Kuralları
Microsoft Power Point Dersi
MİCROSOFT WORD KELİME İŞLEMCİ
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Microsoft EXCEL (2) Kapsam Kopyalama, Yapıştırma Açıklama Ekleme Satır ve Sütunların Boyutlandırılması Bitişik Hücrelere Dayanarak Otomatik Veri Girme.
Bilgisayarda Ofis Programları
Bilgisayarda Ofis Programları
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Microsoft Office Access
Bilgisayarda Ofis Programları
Hazırlayan: Cihan UĞUR
POWER POİNT SUNU HAZIRLAMAK
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
YONT171 Bilgi Teknolojilerine Giriş I
BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ
Temel Bilgi Teknolojileri
EXCEL 2003 Ders 2.
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
Bilgisayar II
TEMEL NESNE VE TABLO İŞLEMLERİ
Microsoft EXCEL (1).
5.1. Tablo Ekleme Kelime işlemci programında tablo eklemek için Ekle sekmesindeki Tablolar grubundan Tablo düğmesine tıklanır. A:Tablo; Bu kısmın üzerine.
4. LİSTE OLUŞTURMA VE BİÇİMLENDİRME
Microsoft Office Access
Fonksiyonlar ile Çalışmak
Microsoft Office Access
TEMEL SAYFA YAPISI İŞLEMLERİ
WORD WORD UYGULAMA.
Bilgisayar Entegre Ofis Programları-I
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Esra ALTUNBİLEK DANİŞMENT ÇİÇEKLİ ORTAOKULU
Raporlama Menüleri Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi, Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ
Elektronik Tablo Programı Formüller ve Fonksiyonlar
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
MS WORD Kullanımı OFFICE DÜĞMESİ HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU MENÜLER
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Modül 5 WORD 2010 KULLANIMI  OFFICE DÜĞMESİ  HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU  MENÜLER  ŞEKİL, RESİM EKLEME  TABLO EKLEME  ETKİNLİKLER.
HESAP VE TABLO PROGRAMI (LİBRE OFFİCE CALC veya M.OFFİCE EXCEL)
WORD KULLANIMI Office Word Programı ile çalışma sayfamıza  Yazı yazabilir,  Yazılarımızın görünümlerini değiştirebilir,  Tablolar oluşturabilir,  Resim.
powerPoint nedir
MİCROSOFT WORD KELİME İŞLEMCİ
Libreoffice Calc ile Veri Tablosu Hazırlama. Veri Tablosu Oluşturmak İçin Veri Girişi Bir öğrencinin; 1. Vize Notu 2. Final Notu 3. Ödev Notu A) Girişi.
Temel Bilgisayar Dersi
Bilgisayar EXCEL II
KELİME İŞLEMCİLER (Bölüm 2)
3. OFİS PROGRAMLARI (EXCEL)
Sunum transkripti:

MİCROSOFT EXCEL HESAP TABLOSU GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ENFORMATİK BÖLÜMÜ 2010-2011

EXCEL İLE NELER YAPABİLİRİZ? Microsoft EXCEL Microsoft Excel, Office paket programında yer alır. Excel kısaca, elektronik tablolama, hesaplama, grafik programıdır. EXCEL İLE NELER YAPABİLİRİZ? Temel olarak her türlü hesaplama işlemlerini, Mantıksal karşılaştırma işlemlerini,(EĞER,EĞERSAY) Hazır fonksiyonları kullanabilmeyi, (Metin, tarih, matematiksel) BİRLEŞTİR(),YUVARLA(E2), ŞİMDİ() Girilen verileri tabloya dönüştürmeyi, Otomatik veri girişlerini, Girilen veya hesaplanan bilgilere göre her türlü grafiği hazırlamayı, Veritabanı programı olarak kullanmayı rahatlıkla yapabiliriz.

Giriş 1 Masaüstü bilgisayar yetkinliği, günümüz iş dünyasında gittikçe daha önemli hale gelmektedir. Excel tercih edilen temel program olarak, bilgileri depolama, çeşitli işlemlere tabi tutma, düzenleme, sıralama ve inceleme faaliyetlerini kolaylaştırma ve zamandan kazanma yönünde kullanılır. Bilgisayarların, çoğunun bilim dalında kullanılma amacı, belirli veri gruplarını sisteme girdikten sonra, bir arada tutmak, çeşitli işlemlere sokmak, ihtiyaç duyulan raporları almak ve daha sonraki kullanımlar için saklamaktır.

Giriş 2  Microsoft Excel hesap tablosu programında aslında en çok kullanılacak olan bildiğimiz dört işlemdir. Bununla birlikte Excel, kullanıcısına çeşitli kolaylıklar da sağlamaktadır. Şöyle ki, Excel’de determinant, faktoriyel, karekök, radyan gibi matematiksel, kikare dağılımı, varyans, ttest, standart sapma gibi istatistiksel, azalan bakiye, devresel ödeme, iç verim oranı gibi finansal, istenen bir koşulu sınayan ve belirli bir değeri test ederek karar veren mantıksal, seçme, ayıklama, belirli ölçütlere göre uygulama yapan veritabanı ve tarih, saat hesaplamaları yapan fonksiyonlar hazır olarak bulunmaktadır. O zaman anlaşılan şu ki, Excel gibi bir program, dört işlemle değil, onu kullanan kişinin yetenekleriyle kısıtlıdır.

EXCEL 2007 ‘deki yenilikler Microsoft Excel 2007 ile gelen bir çok yenilik bulunmaktadır.Sonuçlara yönelik yeni kullanıcı ara birimi verileri yönetmenizi, çözümlemenizi, paylaşmanızı kolaylaştırmaktadır.

EXCEL 2007 ‘deki yenilikler Değiştirilmiş kullanıcı arayüzü Grublanmış komutlar Canlandırma özellikleri Daha geniş veri depolama Geliştirilmiş biçimlendirme imkanları Geliştirilmiş tablolama özellikleri Geliştirilmiş grafik arabirimi

Bazı kapasite karşılaştırması 2003 2007 Çalışma sayfasındaki sütun sayısı 256 16.384 Çalışma sayfasındaki satır sayısı 65.536 1.048.576 Farklı renk sayısı 56 4.3 milyar Hücre koşullu biçim sayısı 3 bellekle sınırlı Hücrede yazılabilecek karakter 1.024 32.768

Veri (Data) nedir? Veri, anlam ifade eden her türlü bilgi veridir. Elimizdeki bu verileri kullanarak daha kapsamlı veriler üretebilir ve bunun sonucunda bu verilere dayanarak karar verebiliriz.

Hücrelere Veri Girme İşlemleri Hesap tablolarında uygulanan işlemlerin temeli, verilerin ilgili hücrelere girilmesiyle başlar. Her hesap tablosu hücrelerde bulunan veriler arasında istenen matematiksel ve mantıksal ilişkilerin kurulmasına imkan tanır. Peki hücrelere ne tür bilgiler girilebilir? Temel olarak hücrelere sayısal değerler, alfabetik değerler, formül yapıları, tarih ve zaman bilgileri girilebilir.             Veri girişi sırasında verinin girileceği hücre seçilir ve ilgili değer girilir. Bu işlem Formül Çubuğu olarak adlandırılan alandan da izlenebilir. Excel’de formül çubuğunun oldukça önemli bir yeri vardır. Adından da anlaşılacağı üzere hücrelere girilen formül yapıları bu alandan takip edilecektir.

Sayısal Değerler (Sayılar): Excel temel itibariyle sayısal işlemleri yapmak üzere tasarlanmıştır. Bu yüzden Excel’in sayısal ve matematiksel her türlü bilgiye sahip olduğunu ve bunun yapılacak uygulamalarda çok büyük bir yardımcı unsur olacağı unutmamalıdır.  Sayısal verilerin ilgili hücreye girişi sırasında, değer girilecek hücre seçilir ve sayısal değer yazılır. İşlem tamamlandığında ENTER, TAB ya da YÖN tuşlarına basılarak veri giriş işlemi tamamlanır. Eğer herhangi bir hücrede ##### veya 1,2E+08 şeklinde E’li bir ifade ile karşılaşılırsa, hücreye girilen sayısal değerin hücreye sığmadığı anlaşılmalıdır. Bu sorunun giderilmesi için sütun genişliğinin arttırılması gerekmektedir.

Alfabetik Değerler (Metinler): Excel’de alfabetik değerler yani metinler genellikle isim, açıklama, başlık gibi amaçlar için kullanılır. Her ne kadar Excel sayılarla ilgili işlemleri yapmak için tasarlanmışsa da, metinler de çeşitli işlemlere tabi tutulabilir. Alfabetik verilerin ilgili hücreye girişi sırasında, değer girilecek hücre seçilir ve alfabetik değer yazılır. İşlem tamamlandığında ENTER, TAB ya da YÖN tuşlarına basılarak veri giriş işlemi tamamlanır. Eğer hücreye girilen değer hücre genişliğinden uzun bir yapıya sahipse, hücrenin bulunduğu sütun genişletilerek değerin hücreye sığması sağlanır.

Tarih ve Zaman Değerleri: Aslında görünüş itibariyle sayısal, yapı itibariyle sözel birer değer olan tarih ve zaman bilgileri ilgili çalışmalarda farklı bir uygulamaya tabi tutulmaları nedeniyle giriş işlemleri sırasında bazı kurallara uymak gerekir. Bunun için veri girişi sırasında değer girilecek hücre seçilir ve tarih değeri arasında nokta (.) ya da tire (-), zaman değeri arasında ise iki nokta üstüste (:) kullanılır. Bu bir zorunluluktur. Aksi halde değerler tarih ya da zaman özelliği taşımayacaktır. İşlem tamamlandığında ENTER, TAB ya da YÖN tuşlarına basılarak veri giriş işlemi tamamlanır. Buraya kadar anlatılan veri türlerinde, hücredeki değerle, formül çubuğundaki değer her zaman birbirine eşittir. Ancak bu durum hücreye bir formül girildiğinde değişiklik gösterir.

Formül Yapıları (Hesaplamalar): Excel hücrelerine, temel matematiksel kuralların uygulandığı formüllerin yanı sıra, Excel’de hazır bulunan karmaşık fonksiyonlar da girilerek her türlü hesaplama yaptırılabilir. Hazır fonksiyonlar aracılığı ile sayılar matematiksel işlemlere, metinler de mantıksal işlemlere tabi tutularak sonuçlar alınabilir. Böylece formül oluşturulduktan sonra formüle dahil edilen hücrelerde yapılan değişiklikler, otomatik olarak sonuca etki eder. Formül yapılarının ilgili hücreye girişi sırasında mutlaka eşittir (=) işareti ile başlamak gerekir. İşlem tamamlandığında ENTER, TAB ya da YÖN tuşlarına basılarak veri giriş işlemi tamamlanır. Eşittir (=) ile başlanmadan yazılan bir formül, program tarafından metin olarak kabul edilir.

Nasıl çalıştırabiliriz? Başlat - Tüm programlar – Microsoft Office – Microsoft Office Excel 2007

Nasıl çalıştırabiliriz? Başlat menüsünden Çalıştır seçilir, çıkan pencereye excel yazıp Tamam düğmesine basınız.

Excel programının genel görünümü

Aktif Hücre

Başlat Çubuğu Elemanları Office Düğmesi başlat çubuğu üzerinde bulunur. Dosya menüsü komutlarını içerir.

Office Düğmesi - Yeni Yeni bir dosya açmak için bu düğme kullanılır. Kısa yolu Ctrl + N

Office Düğmesi - Aç Daha önce oluşturduğunuz dosyalarınızı yeniden açmak için kullanılır. Kısa yolu Ctrl + O

Office Düğmesi - Kaydet Belgelerinizi dosya adı vererek kaydetmek için bu düğmeyi kullanabilirsiniz. Kaydetme anı; sizin geri dönmeniz gerektiğinde çok problem olmayacağı an olmalıdır. Kısa yolu Ctrl + S

Office Düğmesi – Farklı Kaydet Dosyanızı farklı bir dosya adı ile ya da farklı bir formatta kaydedebilirsiniz. Kısa yolu F12

Office Düğmesi - Yazdır Oluşturduğunuz belgeyi, bir bölümünü, özetini, grafiğini yazılı ortama dökmek için bu düğmeyi kullanabilirsiniz. Kısa yolu Ctrl + P

Office Düğmesi - Yazdır

Office Düğmesi - Yazdır

Office Düğmesi - Yazdır

Office Düğmesi - Yazdır

Başlat Çubuğu Elemanları Başlat çubuğu üzerinde Hızlı Erişim Araç Çubuğu da bulunur. Sıklıkla kullandığımız komutları içerir. Yandaki gibi işaretleyerek ya da işareti kaldırarak bu çubuğu düzenleyebiliriz.

Hızlı Erişim Araç Çubuğu Özelleştir

Çalışma sayfaları 3 adet çalışma sayfası vardır. Verilerinizi farklı çalışma kitaplarına kaydedebilirsiniz. Ayrıca birbiri ile ilişkili bilgilerinizi farklı çalışma sayfalarına ekleyebilirsiniz. Dolayısı ile yeni çalışma sayfaları eklenebilir, silinebilir, yeniden adlandırılabilir…

Yakınlaştır Çalışma sayfalarımızın yakınlığı ayarlayarak görünümünü değiştirebiliriz.

İletişim kutusu Ok tuşuna basılarak iletişim kutusu açılır. Daha detaylı pencereler görünecektir.

Excel Seçenekleri Office düğmesine tıklanınca açılan pencereden Excel seçenekleri düğmesi ile girilir.

Excel Seçenekleri - Popüler

Excel Seçenekleri - Formüller

Excel Seçenekleri – Yazım Denetleme

Excel Seçenekleri – Kaydet

Excel Seçenekleri – Gelişmiş

Excel Seçenekleri – Özelleştir

Excel Seçenekleri – Eklentiler

Excel Seçenekleri – Güven Merkezi

Excel Seçenekleri – Kaynaklar

HÜCRE ADRESİ NEDİR? Çalışma alanı kılavuz çizgileri ile satır ve sütunlara bölünmüştür. Bu kılavuz çizgilerinin kesişmesinden hücrelerin oluşur. Hücreler çalışma alanında veri girişinin yapıldığı yerlerdir. Her hücrenin bir adresi bulunmaktadır. Hücre adresi, sütun adı ile satır numarasının birleşiminden oluşmaktadır. Formülleri oluşturur iken hücre adreslerini kullanırız. Bu nedenle, hücre adreslerini iyi bilmemiz gerekir.

HÜCRELERE HANGİ BİLGİLER GİRİLİR? Hücrelere 4 tür bilgi girilir. Metin: Alfabetik ve alfasayısal karakter kümeleridir.(ALİ) Rakam: Sadece rakamlardan oluşur.(0-9) Tarih ve saat: Tarih ve saat bilgileri girişi içindir. Formül: Hesaplama formülü excel kurallarına göre girilir.

VERİLERİ SÜRÜKLEYEREK ÇOĞALTMAK Bir veri serisini otomatik çoğaltmak için sürükleme yöntemi kullanılır. Şimdi şunları deneyelim.

Özel listeler oluşturma Elma ,armut,muz,şeftali,mandalina,portakal… gibi özel liste ekleyip deneyelim. Excel Seçenekleri – Popüler- Özel Listeleri Düzenle tıklayıp, Sonra aşağıdaki işlemleri yapınız. Hücrede elma yazıp, çoğaltınız.

Görülmeyen bilgileri görelim Bilgilerin hücrelere sığmaması durumunda ##### işaretleri oluşur. Bu durumda sütunun genişletilmesi gerekir. Bunun için fareyi iki sütunu ayıran çizgi üzerine getirip, sol tuşu ile çift tıklayarak otomatik genişlemesi sağlanır ya da sütunun çizgisini çekerek yapmalıyız.

HÜCRELERDE HAREKET

HÜCRELERDE HAREKET Üzerinde çalışılan bir hücreden diğerine geçmek için duruma göre klavyedeki ENTER, TAB ve YÖN TUŞLARI veya mouse kullanılır. Herhangi bir hücrede, ENTER tuşuna basılırsa bir alttaki hücreye, TAB tuşuna basılırsa bir sağdaki hücreye ve YÖN tuşlarına basılırsa ilgili yöne doğru ilk hücreye geçilmiş olur. Mouse kullanıldığında ise mouse’un imleci hangi hücreye tıklanırsa o hücreye gidilecektir. Ekranın genişliği açısından o an görülemeyen hücrelere geçiş için kaydırma çubuklarının kullanılması gerekmektedir. Bu sayede diğer hücrelere de ulaşmak mümkün olacaktır. Aşağıdaki tabloda Excel’de hareket işlemleri için kullanılabilecek klavye tuşları ve görevleri verilmiştir.

HÜCREDEN BİLGİ SİLME, DÜZELTME Hücreye bilgi girdikten sonra ESC tuşuna basarsak, silinecek hücreye gelip klavyeden Del ya da Backspace tuşlarından birine basarsak, bilgi girdikten sonra Geri al düğmesine (Ctrl +Z) basarak,Düzen menüsünden Sil seçilerek, Ctrl-Delete tuşları ile en son girdiğimiz bilgi silebiliriz. Bilgi girilmiş bir hücredeki bilgiyi düzeltmek için, Hücre üzerinde iken klavyeden F2 tuşuna basarak, Hücre üzerine gelip çift tıklayarak, Hücre üzerinde iken formül çubuğuna tıklayarak, Eğer o hücre içeriği bir formül yardımı ile oluşturulmuş ise o formül ya da formül elemanlarını değiştirerek bunu yapabiliriz.

ETKİN HÜCRE (AKTİF HÜCRE) Farenin sol tuşuna basarak yada yön (ok) tuşlarını kullanarak bir hücre seçtiğinizde bu hücre aktif hücre olur. Aktif hücrenin etrafında diğerlerine göre daha kalın bir kenarlık bulunur ve aktif hücrenin içerisinde herhangi bir metin yazılı ise bu metin formül çubuğunda gözükür. Aktif hücre o an içerisinde işlemler yapabileceğiniz hücredir. (Ör: yazı yada formül yazabilir, font yada yazı rengini değiştirebilirsiniz., vb...). O an için aktif olan hücrenin adresi ise formül çubuğunun sağ tarafında gözükür. Excel çalışma sayfası ilk açıldığında A1 hücresi aktif hücredir. Aktif hücreyi değiştirmek için ya aktif hale getirmek istediğiniz hücreye fare sol tuşuyla tıklayacaksınız.

HÜCRELERDE HAREKET ETMEK

HÜCRELERİ SEÇME Tek bir hücre seçmek için fare ile ilgili hücre üzerinde iken çift tıklama yaparak seçilir. Bir hücre aralığını seçmek için aralığın ilk hücresine tıklanır ve farenin sol tuşu basılı tutularak son hücreye kadar kaydırma yapılır. Geniş bir hücre aralığı seçmek için Aralıktaki ilk hücreye tıklanır.Shift tuşu basılı tutularak aralıktaki son hücre fare ile tıklanır.Fare yerine ok yönleri de kullanılabilir. Tüm hücreleri seçmek için Tümünü seç düğmesi kullanılır.

HÜCRELERİ SEÇME Bitişik olmayan hücre ve hücre aralıklarını seçmek için İlk hücre veya hücre aralığı seçilir. Daha sonra CTRL tuşu basılı tutularak diğer hücre veya hücre aralıkları seçilir.

HÜCRELERİ SEÇME Bitişik olmayan hücre ve hücre aralıklarını seçmek için İlk hücre veya hücre aralığı seçilir. Daha sonra CTRL tuşu basılı tutularak diğer hücre veya hücre aralıkları seçilir.

SÜTUN - SATIR SEÇME Bitişik olmayan sütun ya da satır aralıklarını seçmek için İlk sütun veya satır seçilir. Daha sonra CTRL tuşu basılı tutularak diğer hücre veya hücre aralıkları seçilir.

HÜCRELERİ SEÇME Tüm satır veya sütun seçmek için seçilecek satır veya sütun başlıkları tıklanır. Her tıklama işleminde satır veya sütun seçilir.

HÜCRE TAŞIMA / KOPYALAMA Hücre ya da hücreleri bulundukları yerden başka yerlere taşımak ya da kopyalamak mümkündür. Taşıma işlemi ile kaynak yerdeki seçili bilgiler bulundukları yerden hedef yere taşınırlar. Taşıma işleminden sonra kaynak yerdeki bilgiler silinir. Kopyalama işleminde ise kaynak bilgi olduğu gibi kalır ve bilgilerin bir kopyası hedef yere kopyalanır. Öncelikle taşınacak hücreler seçilir. Standart araç çubuğundaki taşıma için kes veya kopyalama için kopyala düğmesi tıklanır. Bu durumda seçili alan etrafında kesikli çizgiler oluşur. Taşıma ya da kopyalama yapılacak hücrenin sol üst hücresine gidilir. Ve standart araç çubuğundaki yapıştır düğmesine basılır.

HÜCRE TAŞIMA / KOPYALAMA Aynı işlemler düzen menüsündeki Kes / Kopyala / Yapıştır seçenekleri kullanılarak, Klavyeden Ctrl +X (Kes), Ctrl +C (Kopyala), Ctrl +V (Yapıştır) tuşlarını kullanarak, Yine klavyeden Shift-Delete (Kes), kopyalama işlemi için Ctrl-Insert (Kopyala), Shift-Insert (Yapıştır) tuşları kullanarak da yapılabilir.

Sütun , satır gizleme Seçili sütun ya da satırlar gizlenebilir daha sonra da görünür hale getirilebilir.

Çalışma Sayfası Gizle - Göster İstediğimiz sayfaları gizleyebilir istediğimiz de de yeniden görünür hale getirebiliriz. Biçim – Sayfa - Gizle

Çalışma Sayfasının Arka Planı Arka plana resim eklemek için Biçim – Sayfa – Arka Plan ‘dan resim seçilir.

HÜCRE YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Yapıştır işleminden sonra yapıştırılan alanın sağ alt köşesinde yapıştırma seçeneklerinin kullanıcıya sunulduğu yandaki düğme belirir. Buna tıklayıp yandaki gibi seçenekler elde edilebilir. Burada ki her seçenek farklı durumlar sunacaktır. Az sonra bunları anlatacağız.

HÜCRE YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Kaynak biçimlendirmesini koru seçeneği ile kaynak alandaki tüm biçimlendirme özellikleri taşınan verilerle beraber yeni alana taşınır / kopyalanır. Hedef biçimlendirmesiyle eşleştir seçeneği ile hedef hücrelerinin biçimlendirme özellikleri korunarak kaynak alanındaki veriler hedef alana taşınır /kopyalanır. Değerler ve sayı biçimlendirmesi seçeneği ile değerler ile sayı biçimlendirme özelliklerinin yeni hücrelere aktarılmasını sağlar. Kaynak sütun genişliğini koru seçeneği ile bilgilerin taşınacağı / kopyalanacağı sütun genişliğinin hedef sütuna aktarılması sağlanır.

HÜCRE YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Yalnız biçimlendirme seçeneği ile sadece kaynak hücrelerinin biçimlendirme özellikleri hedef hücrelere taşınır / kopyalanır. Veriler taşınmaz / kopyalanmaz. Hücreleri bağla seçeneği ile kaynak hücre, hedef hücrede olduğu gibi gösterilir. Kaynak hücrede meydana gelen bir değişiklik hedef hücreye de aynen yansır. Bu işlem formül kullanılarak da yapılabilir. Değerler ve kaynak biçimlendirmesi seçeneği ile kaynak hücrede formüllerin bulunması durumunda bu menüye eklenir. Bu seçenek ile değerler ve kaynak hücrenin biçimlendirme özellikleri hedef hücreye taşınır / kopyalanır. Yalnızca değerler seçeneği ile sadece kaynak hücredeki veriler taşınır / kopyalanır.

ÖZEL YAPIŞTIRMA Yapıştırma işleminin daha özel durumlara göre yapılmasını sağlar. İşlem yapılacak hücreler seçildikten sonra Düzen-Özel Yapıştır ya da farenin sağ tuşuna basıp çıkan pencereden Özel Yapıştır seçilerek bir pencere çıkması sağlanır.

ÖZEL YAPIŞTIRMA Şimdi şu alttaki tabloyu oluşturalım. Ve Kesinti sütununu formül ile hesaplayalım. F3 Sütunu =E3/4 olsun.

ÖZEL YAPIŞTIRMA Kesinti sütununu önce seçip, kopyalayalım.

ÖZEL YAPIŞTIRMA Şimdi ise kopyalanacak hücreye gelip fare ile sağ tıklayıp Özel yapıştır ‘a tıklayınız. Karşınıza bir pencere çıkacaktır. Bu pencerede her bir seçim farklı durum verir.

ÖZEL YAPIŞTIRMA PENCERESİ

ÖZEL YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Tümünü Kaynak yerde bulunulan veri olduğu gibi hedef yere yapıştırılır. Formülleri Sadece kaynak yerdeki formüller hedef yere yapıştırılır. Diğer bilgiler dikkate alınmazlar. Değerleri Sadece kaynak yerdeki hücrelerin değerleri yapıştırılır. Hücrelerin formül ve biçimleri yapıştırılmaz. Biçimleri Sadece kaynak yerdeki hücrelerin biçimlendirme özellikleri (kalın, eğik, büyüklük, font,…) yapıştırılır. Hücrelerdeki formül ve değerler dikkate alınmazlar. Açıklamaları Hücrelere yazılan açıklama bilgileri yapıştırılır.

ÖZEL YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Doğrulamayı Doğrulama özelliği taşıyan hücrelerdeki doğrulama listelerinin yapıştırılmasını sağlar. Doğrulamadan kastedilen, bir hücreye girilecek bilginin açılan bir listeden seçilmesidir. Meslek, İl, Bölüm, listesi gibi bilgilerden oluşabilir. Kenarlıklar dışındaki her şeyi Kaynak hücrelerin kenarlık özellikleri dışındaki her şeyi hedef hücrelere yapıştırır. Sütun genişliklerini Sadece kaynak hücrelerinin sütun genişliklerini hedef hücrelere yapıştırır. Kaynak sütunların sütun genişliği ile hedef sütunlarının sütun genişlikleri aynı olur.

ÖZEL YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Formülleri ve sayı biçimlendirmelerini Hücrelerdeki formül ve sayı biçimlendirme özelliklerinin yapıştırılmasını sağlar. Değerleri ve sayı biçimlendirmelerini Kaynak hücrelerde bulunan değerler ile sayı biçimlendirme özelliklerinin yapıştırılmasını sağlar. Yok Hedef alanda hiçbir işlem yapılmaz. Topla Kaynak alandaki sayısal bilgiler ile hedef alandaki sayısal bilgiler toplanarak hedef alana yapıştırılır. Çıkar Kaynak alandaki sayısal bilgiler ile hedef alandaki sayısal bilgilerden çıkarılarak hedef alana yapıştırılır.

ÖZEL YAPIŞTIRMA SEÇENEKLERİ Çarp Kaynak alandaki sayısal bilgiler ile hedef alandaki sayısal bilgiler çarpılarak hedef alana yapıştırılır. Böl Kaynak alandaki sayısal bilgiler ile hedef alandaki sayısal bilgilere bölünerek hedef alana yapıştırılır. Boş olanları atla Boş hücrelerin atlanmasını sağlar. Hedef alanda bu hücrelere karşılık gelen hücreler için işlem yapılmaz. İşlemi tersine çevir Bu seçenek yardımı ile satırlar ile sütunların yer değiştirmesi sağlanır. Satırlar sütunlara, sütunlar ise satırlara dönüşür.

ETKİN HÜCRE (AKTİF HÜCRE) Farenin sol tuşuna basarak yada yön (ok) tuşlarını kullanarak bir hücre seçtiğinizde bu hücre aktif hücre olur. Aktif hücrenin etrafında diğerlerine göre daha kalın bir kenarlık bulunur ve aktif hücrenin içerisinde herhangi bir metin yazılı ise bu metin formül çubuğunda gözükür. Aktif hücre o an içerisinde işlemler yapabileceğiniz hücredir. (Ör: yazı yada formül yazabilir, font yada yazı rengini değiştirebilirsiniz., vb...). O an için aktif olan hücrenin adresi ise formül çubuğunun sağ tarafında gözükür. Excel çalışma sayfası ilk açıldığında A1 hücresi aktif hücredir. Aktif hücreyi değiştirmek için ya aktif hale getirmek istediğiniz hücreye fare sol tuşuyla tıklayacaksınız.

Komutlar yukarda görüldüğü gibi 8 sekmeye bölünmüştür. Komut Sekmeleri Komutlar yukarda görüldüğü gibi 8 sekmeye bölünmüştür. Sekmelere tıklandıkça farklı komut grublarını içeren şeritler açılır. Alt tuşuna basarak erişim anahtarları açılabilir.

Giriş Sekmesi Giriş Sekmesi Pano,Yazı Tipi, Hizalama, Sayı, Stiller, Hücreler, Düzenleme gibi kendi içinde grublara ayrılmıştır. Ayrıca grubun sağ alt köşesinde iletişim ikonu ya da öğenin adının sonunda üç nokta (…) var ise tıklandığında ayrı bir pencere açılır. Giriş sekmesi gündelik kullandığımız komutları içerir.

Giriş Sekmesi- Pano Grubu Giriş sekmesindeki ilk grub Pano grubudur. Kes, kopyala, yapıştır komutlarını kullanarak hücreleri veya içeriklerini taşıyabilir ya da kopyalayabiliriz. Kesilen ya da kopyalanan hücreler etrafında hareketli kesikli çizgiler oluşur. ESC tuşu ile iptal edilebilir.

Giriş Sekmesi- Yazı Tipi Belgemizde kullanacağımız yazı tipini, stilini, boyutunu, dolgu rengi, yazı tipi rengi, yazı tipi boyutunu artırmaya yarayacak düğmeler vardır.

Giriş Sekmesi- Yazı Tipi

Yazı Tipi

Hücrelerde Dolgu Rengi Hücrelerin dolgu (arka zemin) renklerini ayarlar.

Hücrelerde Yazı Tipi Rengi Hücrelerdeki bilginin karakter rengini ayarlar.

Örnek tablo

Hizalama Dikey Hücre içine girilen bilgilerin dikey konumda nasıl hizalanacağını belirler.

Hizalama Yatay Hücre içine girilen bilgilerin yatay konumda nasıl hizalanacağını belirler.

Hizalama Yönlendirme

Hizalama

Hizalama Girintiyi Azalt Girintiyi Artır

Hizalama Metni Kaydır

Hizalama Birleştir ve Ortala

Hizalama

Sayı biçimi

Sayı Biçimi

Finansal Sayı Biçimi

Yüzde Stili

Virgül Biçimi

Ondalık Artır Ondalık Azalt

Hücreleri biçimlendirme

Stiller Girilmiş bilgilere stiller uygulayarak daha görsel ve etkili biçimler oluşturmaya imkan verir.

Stiller İstersek kendimizde bize özgü stiller oluşturabiliriz.

Stiller İstersek kendimizde bize özgü stiller oluşturabiliriz.

Koşullu Biçimlendirme Girdiğiniz bilgileri kolaylıkla takip etmenizi sağlayan görsel araçlardır. Verinin görünüşünü hücre değerine göre değiştirebilirsiniz. Verilere odaklanarak yorumlanması kolaylaşır.

Koşullu Biçimlendirme Hücrelerin aldıkları değerlere göre farklı biçimlerde görünmesi sağlanabilir. Örneğin zarar eden firmalar kırmızı, kar eden firmalar yeşil, kritik durumda olanlar ise sarı renkte görünümler ile gösterilir ise bunu farketmek daha kolay olabilecektir.

Koşullu Biçimlendirme Yukardaki bilgileri girip Geçme notu’ nu hesaplatalım.

Koşullu Biçimlendirme 1. vizenin yüzde 25 ‘i

Koşullu Biçimlendirme 2. vizenin yüzde 25 ‘i

Koşullu Biçimlendirme Final’in yüzde 50 ‘si alınarak hesaplasın.

Koşullu Biçimlendirme Diğer satırlar için de geçme notu oluşturmak için sürükleme yönteminden faydalanarak çoğaltalım.

Koşullu Biçimlendirme Her satır için olması gereken formüller yukarıdaki gibi olmalıdır.

Koşullu Biçimlendirme Geçme notu 69’dan büyükse kenarlığını kırmızı yapsın.

Koşullu Biçimlendirme Geçme notu 69’dan büyükse kenarlığını kırmızı yapsın.

Koşullu Biçimlendirme Daha farklı biçimler de uygulamak mümkündür.

Koşullu Biçimlendirme Simge kümelerinden faydalanarak biçimlendirelim.

Koşullu Biçimlendirme

Koşullu Biçimlendirme

Tablo Olarak Biçimlendir Hücrelere girmiş olduğunuz bilgiler için önceden tanımlanmış tablo stillerini uygulama imkanı verir.

Hücre Stilleri Hücrelere önceden tanımlanmış stiller uygulamada kullanılır.

Hücreler Çalışma sayfamıza hücre, satır, sütun eklerken ya da silerken, Çalışma kitabına sayfa eklemede, Satır yüksekliği, sütun genişliği ayarlamalarında, Satır, sütun gizlemede, Sayfa korumada, hücre kilitleme de kullanılır.

Hücreler Sütun Ekleme: Üzerinde çalışılan bir Excel tablosunda sonradan meydana gelen bir durum sebebiyle hazırlanmış tablonun sütunları arasına eklenecek yeni bir sütuna ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda sütuna ihtiyaç duyulan yer seçilerek Giriş sekmesinden Hücreler grubundan Ekle Sütun Ekleme seçeneği işaretlenir. Böylece seçili yere bağlı olarak boş yeni bir sütun eklenmiş olacaktır.  Sütun Silme: Üzerinde çalışılan bir Excel tablosunda istenmeyen bir sütun çıkarılmak istenirse, ilgili sütun ya da sütunlar seçilerek Sil seçeneği işaretlenir. Böylece seçili sütun ya da sütunlar silinmiş olacaktır. Sütun Ayarlama: Sütunların standart genişliği 8,43 birimdir. Herhangi bir sütunun standart genişliği değiştirilmek (daraltmak ya da genişletmek) istenirse, menüler ya da mouse kullanılmalıdır.

Hücreler Satır Ekleme: Üzerinde çalışılan bir Excel tablosunda sonradan meydana gelen bir durum sebebiyle hazırlanmış tablonun satırları arasına eklenecek yeni bir satıra ihtiyaç duyulabilir. Bu durumda satıra ihtiyaç duyulan yer seçilerek Giriş sekmesinden Hücreler grubundan Ekle Satır Ekleme seçeneği işaretlenir. Böylece seçili yere bağlı olarak boş yeni bir satır eklenmiş olacaktır. Satır Silme: Üzerinde çalışılan bir Excel tablosunda istenmeyen bir satır çıkarılmak istenirse, ilgili satır ya da satırlar seçilerek Sil seçeneği işaretlenir. Böylece seçili satır ya da satırlar silinmiş olacaktır. Satır Ayarlama: Satırların standart yüksekliği 15 birimdir. Herhangi bir satırın standart yüksekliğini değiştirilmek (arttırmak ya da azaltmak) istenirse, menüler ya da mouse kullanılmalıdır.

Ekle

Hücre, sütun , satır ekleme

Sil

Biçim

Sutün – Satır Gizleme Sütun Gizleme: Çalışma sayfasında bazı sütunların gizlenmesi gerekebilir. Bu durumda ilgili sütun ya da sütunlar seçilerek Biçim menüsü, Sütun seçeneği altındaki Gizle ifadesi kullanılır. Gizli sütunları tekrar görebilmek için Çalışma Sayfası’nın tümü seçilerek, Biçim menüsü, Sütun seçeneği altındaki Göster ifadesi işaretlenir. Satır Gizleme: Çalışma sayfasında bazı satırların gizlenmesi gerekebilir. Bu durumda ilgili satır ya da satırlar seçilerek Biçim menüsü, Satır seçeneği altındaki Gizle ifadesi kullanılır. Gizli satırları tekrar görebilmek için Çalışma Sayfası’nın tümü seçilerek, Biçim menüsü, Satır seçeneği altındaki Göster ifadesi işaretlenir.

Düzenleme Hücrelerde genel işlevler, sıralama ve filtreleme, bul ve seç ile veriler üzerinde düzenlemeler yapılabilir.

Otomatik Toplam Otomatik fonksiyonları kullanmanıza imkan verir.

Otomatik Toplam

Sırala ve Filtre Uygula Tablo halinde girilmiş olan bilgileri istenen ölçütlere göre sıralamak mümkündür. Sıralama işlemi büyükten-küçüğe olabileceği gibi küçükten-büyüğe de olabilir. Böylelikle verileri daha iyi analiz edebiliriz.

Sırala ve Filtre Uygula

Sırala ve Filtre Uygula Tablo halinde girilmiş olan bilgilere Filtreler uygulayarak sadece belirli bilgilere odaklanabiliriz.

Sırala ve Filtre Uygula

Bul ve Seç

Ekle Sekmesi Ekle Sekmesi Tablolar, Çizimler, Grafikler, Bağlantılar, Metin gibi kendi içinde grublara ayrılmıştır. Ayrıca grubun sağ alt köşesinde iletişim ikonu ya da öğenin adının sonunda üç nokta (…) var ise tıklandığında ayrı bir pencere açılır.

Özet Tablo Sutün başlıklarını kullanarak özet tablolar oluşturulur.

Tablolar Grubu Özet tablolar, özet grafikler, tablolar ekleyebilirsiniz.

Özet Tablo Örneği Sadece Ağrı ve Çorum illerinin özeti gösterilebilir.

Özet Grafik Tablolarımızdan özet grafikler de oluşturabiliriz.

Özet Grafik Örneği

Özet Grafik Örneği

Tablo Ekleme

Çizimler Grubu Çalışma sayfamıza resim, küçük resim, Şekiller, SmartArt eklemek mümkündür.

Resim Çalışma sayfamıza farklı kaynaklardan ya da bilgisayarımızda bulunan resimlerden ekleyebiliriz. Eklenen resme tıklayınca açılan Biçim menüsünden parlaklık, karşıtlık, sıkıştırma, resim şekli, resim kenarlığı, resim efektleri, döndürme, hizalama vb. işlemler yapılabilir.

Küçük Resim Çalışma sayfamıza ofisin kendi galerisinde bulunan küçük resimlerden ekleyebiliriz.

Küçük Resim

Şekiller

Şekiller

SmartArt

SmartArt

Grafikler Veriler çoğaldıkça verilerin eğilimlerini grafiklerle ortaya çıkarabiliriz.

Grafikler Çalışma sayfalarına girilen bilgilere göre her türlü grafiği hazırlamak mümkündür.Grafik, Excel programının en büyük özelliklerinden biridir.Ekle sekmesinde grafik çizdirmek için araçlar bulunur. Büyük veri topluluklarında genel eğilimleri göstermenin en iyi yolu grafikler kullanmaktır.Çok zengin bir grafik türü listesine sahip olan programda, çizilen grafikler üzerinde esnek şekilde düzeltmeler yapmak ve grafiği şekillendirmek mümkündür. Sütun, Çizgi, Pasta, Çubuk, Alan, Dağıtım, Hisse Senedi, Yüzey, Halka, Kabarcık, Radar olmak üzere değişik grafik türlerini uygulamamız mümkündür.Ayrıca girdiğiniz bilgilerin değişimiyle grafikte de değişimler otomatik gerçekleşecektir.

Grafikler Aylara göre Citroen, Honda ve Hyundai araçlarının grafik dağılımını oluşturmak isteyelim.

Grafikler

Grafikler - Sütun

Grafikler - Sütun

Grafikler - Sütun

Grafikler - Dağıtım

Grafikler – Diğer Grafikler

Grafikler – Veri Kaynağını Seç

Grafikler – Veri Kaynağını Seç

Grafikler – Veri Kaynağını Seç

Grafikler

Bağlantılar - Köprü Belgeler içinde başka bir kaynağa bağlantı verme işlemine denir. Köprü için 4 hedef olabilir. Var olan bir dosya ya da web sayfası, Geçerli belgedeki bir yer, Henüz oluşturduğunuz bir belge, E-posta adresi.

Bağlantılar - Köprü

Metin grubu Çalışma sayfamıza Metin Kutusu, Üstbilgi ve Altbilgi, WordArt, İmza Satırı, Nesne, Simge ekleyebiliriz.

Hücreler açıklama bilgileri eklemek mümkündür. Metin Hücreler açıklama bilgileri eklemek mümkündür.

Üstbilgi ve Altbilgi Sayfaların üstüne ya da altına bilgiler ekleyerek bir veya daha çok sayfada yer alması sağlanır.

Ekle – WordArt Metninize yazı tipi özniteliklerini uygulayarak verebileceğiniz özelliklerden daha gösterişli görünümleri WordArt ile verebilirsiniz. Wordart ile oluşan bu metne 3-B özelliği, renk, dolgu, gölgelendirme yapılabilir.

WordArt

İmza Satırı

Nesne

Simge

Sayfa Düzeni Sayfa DüzeniTemalar, Sayfa Yapısı, Sığdırmak için Ölçeklendir, Sayfa Seçenekleri, Yerleştir gibi kendi içinde grublara ayrılmıştır. Ayrıca grubun sağ alt köşesinde iletişim ikonu ya da öğenin adının sonunda üç nokta (…) var ise tıklandığında ayrı bir pencere açılır.

Temalar

Tema Renkleri

Temalar

Temalar

Sayfa Yapısı Belge eğer yazıcı çıktısı ile kağıt üzerine dökülecek ise sayfa yapısı ayarları önem kazanmaktadır. Sayfa kenar boşlukları, yönlendirme, kağıt boyutu, yazdırma alanı belirleme, kesmeler ekleme, arka plan ekleme, sadece başlıkları yazdırma işlemleri yapılabilir.

Sayfa Yapısı - Kenar Boşlukları

Sayfa Yapısı - Yönlendirme

Sayfa Yapısı - Boyut

Sayfa Yapısı

Sayfa Yapısı- Kesmeler

Sayfa Yapısı – Arka Plan

Sayfa Yapısı – Başlıkları Yazdır

Sığdırmak için Ölçeklendir

Sayfa Seçenekleri

Sayfa Seçenekleri

Sayfa Seçenekleri

Formüller Formül girmek istediğiniz hücreyi seçin, = koyun, Hesabı oluşturacak formülü yazın, Enter tuşuna basın. Örneğin 4*B4^2+8*x+2 gibi.

Formüller Bilgilerimizi girdikten sonra, bu değerlere dayanarak yeni hesaplamalar yapmak istersek formüllere başvururuz.

Formül Araç Çubuğu Her formül = ile başlar, Formülü yazdıktan sonra Enter tuşuna ya da Gir simgesine basılır.

İşlev listesi Bir hücreye =T yazdığımda T ile başlayan işlevlerin listesi açılır.

FORMÜL ÇOĞALTMA Normalde Excel’in fare işareti beyaz kalın bir artı işaretidir. Seçili olan hücrenin sağ alt köşesinde küçük bir kare vardır. Onun üzerine fare ile gelindiğinde artı işareti siyah ince bir artı şeklini alır. Bu şekilde farenin sol tuşu basılı tutularak aşağı hücrelere sürüklenirse, formül ya da sayı, metin çoğaltılmış olur. Seçili hücre Küçük kare ile hücre içindeki değerler çoğaltılır.

FORMÜLLERDE Excelde formül yazarken mutlaka eşittir (=) işareti konularak formül yazılmalıdır. Aksi halde metin olarak işlem görecektir. Formülü yazdıktan sonra ENTER tuşu ile formülü uygulayın. Excelde kullanılan formüllerin belli kullanım şartları vardır, o şartlar dışına çıkılamaz. Excel ile bir formül kullanabildiğiniz gibi şartları aşmadan birden fazla formülü yerine göre kullanabilirsiniz.

EXCEL’ de İŞLEM ÖNCELİĞİ

MATEMATİK İŞARETLER KARŞILAŞTIRMA OPERATÖRLERİ

İşlev Ekle

En Son Kullanılan

En Son Kullanılan

Finansal

Mantıksal

Metin

Tarih ve Saat

Arama ve Başvuru

Matematik ve Trigonometri

Tüm İşlevler

İşlevler Detayı

ÇOKETOPLA

Excel’de işlemler nasıl yapılmalı? Excelde hesaplama yapılırken değerler sabitlenirse; örneğin bir toplama işleminde değerler sabit girilirse =10+10 gibi… bu tip formüller sağlıklı değildir. Formüllerin daima hücre adreslerini kaynak gösterilerek yazılmasını tavsiye edilir. Örneğin, =A1+A5 gibi… Böylesi bir işlemde A1 ve A5 içerisindeki değerler değiştirilse bile formülün değiştirilmesine gerek yoktur.

Örnek Verilen iki sayının toplamlarını alalım.

Örnek Bunu formül ile yapmaya çalışalım.

Örnek Formülü diğer toplam sütun hücrelerine de yansıtalım.

Örnek Sürekleme yöntemi ile formül diğer sütunlara da yansır.

Örnek Sonuçta böyle bir görünüm elde edilir.

Excel’de 4 işlem nasıl yapılır?

Örnek soru Yandaki tabloya göre A2 hücresi ile A6 hücresi toplamının B5 hücresine bölümü nedir? =TOPLA(A2..A6)/B5 =(A2+A6)/5 =(A2+A6)/B5 TOPLA(A2:A6)/B5

Örnek B4 ile B12 sütunlarının 4x2+8x+2 fonksiyonunda alacağı değerleri bulalım. 4*B4^2+8*x+2

Örnek Satış ile Alış arasındaki farkı bulalım.Fark sütununu formül ile hesaplayalım.

Örnek Şimdi de E3 hücresi için formül yazalım.

Örnek Formülü çoğaltmak için formül yazılan hücre seçilir ve çıkan + işareti farenin sol tuşu ile aşağı doğru sürüklenerek çoğaltılır.

C3 in yüzde 10 ‘ u =C3*10% şeklinde yazılır. İşlem sırası olumsuzlama(-1), parantez içi, yüzde, üs alma, çarpma ve bölme, toplama ve bölme, karşılaştırma operatörleri şeklindedir. Metinsel ifadeler tırnak içinde olmalı. (“KALDI”). : iki hücre adresi arasındaki bütün hücreler ve bu iki hücrenin hepsi dahil edilir. (A5:A15) ; sadece o iki hücre dahil edilir. (C1;C11) , Birden çok hücre veya hücre aralığını birleştiren birleşim operatörü. TOPLA(B1:B10;D1:D5) Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $A$9 gibi.

Örnek Yüzde hesaplamaları için örnek yapalım.

TOPLA FONKSİYONU =Topla(Hücre Aralığı) Bu komut ile belirtilen aralıklardaki sayıları toplamak için kullanılır. Yazılışı: =Topla(Hücre Aralığı) =Topla(A1:A10) -> A1 ile A10 arasındaki sayıları toplar.(A1 ve A10 dahil) =Topla(A1;A10) -> Sadece A1 ile A10 hücresinde bulunan sayıları toplar.

..! BİLGİ !.. Aşağıdaki gibi bir formülde hangi hücreler toplanır, bakalım. =Topla(A4:C8) ->Bu formül A4 ile C8 arasındaki sayıları toplar. Yanda Görüldüğü gibi sayılar bulunmaktadır. Böyle bir formülde, başlangıç sayısına ve bitiş sayısına bakarız. A4 den başlamış, C8 de başlamış… Yani A4,A5,A6,A7,A8 B sütununda da aynı hücreler ve C sütununda da aynı hücreler alınır. Buna göre sonuç 54 çıkacaktır.

: iki hücre adresi arasındaki bütün hücreler ve bu iki hücrenin hepsi dahil edilir. (B3:B7) B3:B7 ifadesi B3 ile B7 arasındaki değerleri temsil eder. B3,B4,B5,B6,B7

Toplam alınır iken 2 yöntem uygulanabilir Toplam alınır iken 2 yöntem uygulanabilir. B8 hücresine tıkla ve =TOPLA(B3:B7) yaz, enter a bas. Ya da B8 hücresine tıkla ve Otomatik toplam simgesine tıkla ve enter a bas.

; sadece o iki hücre dahil edilir. (B3;B7)

Birden çok hücre veya hücre aralığını birleştiren birleşim operatörü Birden çok hücre veya hücre aralığını birleştiren birleşim operatörü. TOPLA(B3:B7;C3:C7;D3:D7)

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $D$7 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $D$7 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $D$7 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Mutlak başvurularda satırı ve sütunu gösteren ifadelerin başına $ getirilerek yapılır. Konum değişse de başvuru değişmez. $C$1 gibi.

Formüllerdeki Başvurular A sütunu ile 8. satırdaki hücre A8 A sütunu üzerinde 1. ve 10. satırlar arasında bulunan hücreler A1:A10 12. satırda ve C sütunuyla E sütunu arasında bulunan hücre aralığı C12:E12 3. satırdaki tüm hücreler 3:3 3. satır 8. satır arasında bulunan bütün hücreler 3:8 A sütunuyla D sütunu arasında bulunan bütün hücreler A:D A sütunuyla E sütunu arasında ve 10. satırla 20. satır arasında bulunan bütün hücreler A10:E20 SAYFA2 ye başvuru TOPLA(SAYFA2!A1:A5)

ÇARPIM FONKSİYONU =Çarpım(Aralık) Belirtilen aralıktaki sayıları çarpmak için kullanılır. Yazılışı: =Çarpım(Aralık) =Çarpım(B2:B4)-> B2 ile B4 arasında bulunan sayılar çarpar. =Çarpım(B2;B4)-> Sadece B2 ile B4 hücresinde bulunan sayıları çarpar.

ÇARPIM FONKSİYONU

ÖRNEK: Bir üniversite öğrencisi vize ve final sınav notlarının hesaplanması isteniyor. Excel’de bunu hesaplayacak formülü yazın. Vizenin %30’u Final’in ise %70 alınacaktır. İlk olarak şunu bilelim. Öğrencinin vize notunun 60 olduğunu varsayalım. 60 sayısının %30’unu bulmak için (60*30)/100 işlemi sonucunda %30’u alınıyor. Daha kısa olarak 60*0,3 yapıldığında işlem yapılır. Buna göre B ve C hücrelerinde vize ve final notlarının olduğunu düşünelim. D hücresine ortalamayı hesaplayacağız. D2 hücresine; =B2*0,3+C2*0,7 yazıyoruz. Unutmayın! Excel, işlem sırasına dikkat eder. Önce bölme, sonra çarpma, sonra toplama ve çıkarma işlemi yapılır.

1.Adım: Gerekli bilgileri girip hesap yapılacak hücreye = yazıp formülü yazarız.

2.Adım: Formülü yazarız.

3.Adım: Formülü yazdıktan sonra yeşil düğmeye ya da herhangi boş bir hücreye basarız.

4.Adım: Artık bu formülün diğer hücrelerede uygulanmasını sağlarız.

5.Adım: Diğer hücrelerede bunu uygulandığını görelim.

ORTALAMA FONKSİYONU Belirtilen aralıktaki sayıları toplayıp, kaç sayı toplamış ise o sayıya böler. Yazılışı: =Ortalama(Aralık) =Ortalama(B2:D2) =Ortalama(B2;D2) B2=50, C2=60, D2=70 olduğuna göre sonuç=60 tır.

ORTALAMA FONKSİYONU

ORTALAMA FONKSİYONU

YUVARLA FONKSİYONU Verilen sayıyı, virgülden sonra kaç basamak kalacak şekilde aşağı ya da yukarı yuvarlar. Yazılışı: =Yuvarla(Sayı;Virgülden Sonra Basamak Sayısı) =Yuvarla(56,5;0) -> 57 =Yuvarla(45,43;1) -> 45,4 =Yuvarla(45,4;0) -> 45

Dikkat!.. Formül hatalı yazıldı. Doğrusu: =(B2+C2+D2) /3 ÖRNEK: Bir lise öğrencisinin 1. yazılı, 2. yazılı ve 3. yazılı notları giriliyor. Bu öğrencinin notunu hesaplayınız. Öğrencinin notu, fonksiyon kullanmadan şu şekilde hesaplanabilir; B2,C2,D2 alanlarında not olduğunu kabul ederek: =(B2+C3+D3)/3 diyebiliriz. Dikkat!.. Formül hatalı yazıldı. Doğrusu: =(B2+C2+D2) /3 Ortalama fonksiyonunu kullanarak: =Ortalama(B2:D2) yazmanız yeterlidir.

YUVARLA FONKSİYONU

YUVARLA FONKSİYONU

ÖRNEK: Aşağıdaki tabloda gerekli formülleri giriniz ÖRNEK: Aşağıdaki tabloda gerekli formülleri giriniz. Ortalamayı hesaplayınız, ondalıklı çıkan sayıları tam sayıya yuvarlayın.   A B C D 1 Adı 1. Not 2. Not Ort. 2 Erol 45 65 55 3 Ali 10 35 22,5 4 Hasan 74 59,5 5 Ayşe 89 77 Ortalamayı bulmak için; =Ortalama(B2:C2) formülünü D2 hücresine yazıyoruz. * Yanda da gördüğünüz gibi bu formül yazıldığı zaman Ortalamalarda virgüllü sayılar çıkmış durumda. Bunu Yuvarla komutuyla çözelim. Bunun için, =Yuvarla(22,5;0) yazabilirsiniz. Ama bu sağlıklı olmayacaktır. Yuvarladan sonra sayı geldiğine göre; =Yuvarla(Ortalama(B2:C2);0) diyebiliriz. Çünkü Ortalama fonksiyonun sonucunda bir sayı üretiliyor. Bu sayıyı kullanarak yuvarlama işlemini yapabiliriz.   A B C D 1 Adı 1. Not 2. Not Ort. 2 Erol 45 65 55 3 Ali 10 35 23 4 Hasan 74 60 5 Ayşe 89 77

AŞAĞI YUVARLA FONK. Verilen sayıyı istenilen sayıda aşağı yuvarlamak için kullanılır. Yazılışı: =Aşağıyuvarla(23,56;0) -> 23 =Aşağıyuvarla(23,99;1) -> 23,9 Aşağı yuvarla komutunda sayı ne olursa olsun aşağı yuvarlanır!..

YUKARI YUVARLA FONK. Verilen sayıyı istenilen sayıda yukarı yuvarlamak için kullanılır. Yazılışı: =Yukarıyuvarla(23,11;0) -> 24 =Yukarıyuvarla(23,99;1) -> 24 Dokuz sayısı bir üstte yuvarladığından sayı 24 dür. Yukarı yuvarla komutunda sayı ne olursa olsun yukarı yuvarlanır!..

KUVVET FONKSİYONU Verilen bir sayının üssünü bulur. Yazılışı: =Kuvvet(Sayı;üs) =Kuvvet(7;2) -> 49 olarak sonuç gelir. =(7^2 de aynı işlemi yapar) Sayıyı direk yazabildiğimiz gibi hücre adresini de gösterebiliriz. =Kuvvet(A2;3) gibi…

KUVVET FONKSİYONU

KAREKÖK FONKSİYONU Verilen pozitif bir sayının karekökünü bulur. Yazılışı: =Karekök(Sayı) =Karekök(16) -> 4 olarak sonuç gelir. Sayıyı direk yazabildiğimiz gibi hücre adresini de gösterebiliriz. =Karekök(A2) gibi…

KAREKÖK FONKSİYONU

MAK FONKSİYONU Belirtilen bir aralıktaki sayıların en yüksek olanını verir. Yazılışı: =Mak(Aralık) =Mak(A2:C30)* =Mak(A2;A30) *Üstteki formül, A2 den C30’da kadar olan sayılardan en büyük sayıyı verir.

MAK FONKSİYONU

MIN FONKSİYONU Belirtilen bir aralıktaki sayıların en düşük olanını verir. Yazılışı: =Min(Aralık) =Min(A2:C30)* =Min(A2;A30) *Üstteki formül, A2 den C30’da kadar olan sayılardan en düşük sayıyı verir.

MIN FONKSİYONU

MOD FONKSİYONU Verilen sayıyı, verilen bölene böldükten sonra kalanı verir. Yazılışı: =Mod(Sayı;Bölen) =Mod(4;2) -> Sonuç sıfırdır (0). =Mod(16;3)-> Sonuç birdir (1).

MOD FONKSİYONU

MUTLAK FONKSİYONU Belirtilen sayının mutlak değerini bulmak için kullanılır. Sayı direk yazılabildiği gibi hücre adresi de gösterilebilir. Yazılışı: =Mutlak(Sayı) =Mutlak(4) -> 4 =Mutlak(-4) -> 4 Gibi…

MUTLAK FONKSİYONU

Saat, Bugün, Şimdi, Gün, Ay, Yıl, Değil Fonksiyonları =Değil(4+4=2) -> Yanlış =Değil(2*2=5) -> Doğru Değil fonksiyonu yapılan işlemin tersine bir cevap gönderir.

ETOPLA FONKSİYONU Belirtilen aralıktaki hücrelerden belirtilen şartı sağlaması durumunda belirtilen diğer hücrelerin toplamını verir. Yazılışı: =Etopla(Sorgulanacak Hücre Aralığı;“Şart”;“Toplanacak Hücre Aralığı) =Etopla(A1:A10;“20”;B1:B10) -> A1 ile A10 arasında bulunan sayılardan içerisinde 10 sayısı varsa o hücreye denk gelen B sütunundaki hücre değerini topla.

Cinsiyeti E olanların yaşını toplat

Yaşı 18 den büyüklerin maaşını topla

Erkeklerin Not Toplamı ÖRNEK: Bir not çizelgesinde Ad, Soyad, Not ve Cinsiyet alanları bulunmaktadır. Cinsiyeti kız olanlar ve erkek olanların notları ayrı ayrı aşağıdaki tabloda görüldüğü gibi toplanıp gereken yerlerde sonucun yazılması isteniyor. Gerekli formülü yazın.   A B C D 1 Ad Soyad Not Cinsiyet 2 Erol AFŞİN 60 Erkek 3 Zehra ÇOLAK 70 Kız 4 Ali TOKAT 80 5 Merve YİĞİT 90 Erkeklerin Not Toplamı  140 Kızların Not Toplamı  160 Yanda görüldüğü gibi aşağıdaki toplamlar için şu formül yazılır: =Etopla(D2:D5;“Erkek”;C2:C5) =Etopla(D2:D5;“Kız”;C2:C5) Yukarıdaki formüllerde sorgulamak istediğimiz alan cinsiyet alanıdır. O yüzden sorgulanacak alan adreslerini Cinsiyet alanını belirledik. Şartımız Erkek veya Kız’dır. Bunu yazdık ve şartın sağlanması durumunda nereyi toplamak istiyorsak o adresi yazıyoruz. Tablomuzda C sütununda bulunan notlar toplanacağından bunları yazdık.

EĞERSAY FONKSİYONU Belirtilen aralıktaki değerleri belirtilen ölçütü sağlayan hücrelerin sayılmasını sağlar. Yazılışı: =Eğersay(Aralık;“Şart”) =Eğersay(A1:A10;“10”)-> A1 ile A10 arasında 10 olan değerlerin sayısını verir. =Eğersay(B3:B14;“Geçti”)-> B3 ile B14 arasında olan değerlerde Geçti olanların sayısını verir.

Durumu GEÇTİ olanları saysın

EĞER FONKSİYONU Eğer fonksiyonu çok sıkça kullanılan bir fonksiyondur. Burada bazı mantıksal işlemler yapmak için kullanılır. Eğer fonksiyonu, verilen bir şartın doğru olması durumunda yapılması gereken işlemleri ve yanlış olması durumunda yapılması gereken işlemleri kontrol etmek için kullanılır.

Bilinmesi Gerekenler… Eğer formülünün yazılışı aşağıdaki gibidir: =Eğer(Şart;“Doğruysa Değer”;“Yanlışsa Değer”) Belirtilen bir şartın uyması durumunda hemen bir sonraki parametrede bulunan işlem gerçekleştirilecektir. Aksi olduğunda bir sonraki parametrede bulunan işlemler gerçekleşecektir. Örneğin A1=50 olsun. =Eğer(A1<=50;Karekök(16);Karekök(81)) Yukarıdaki formülde A1 hücresindeki değer 50 ye eşit ya da küçük olması durumunda 16 sayısının karekökünün bulunmasını, değilse 81 sayısının karekökünü bulmasını istedik. A1 de bulunan sayı 50’ye eşit olduğundan sonuç 4 dür.

Yaşı 10’dan büyükler YETİŞKİN değilse ÇOCUK yazsın.

Yaşı 10’dan büyüklere YETİŞKİN değilse ÇOCUK yazsın.

Excel’de Eğer komutu ile; Excel’de Eğer komutu ile şarta bağlı olarak mesaj verebildiğiniz gibi ayrıca diğer işlemleri de yapabilirsiniz. (Bir önceki örnekte olduğu gibi) Excel’de Eğer komutu ile iç içe yedi formül yazılabilir. Bunun için açılan parantezler kapatılmaz. Yani; =Eğer(Şart1;“Doğruysa değer1”;Eğer(Şart2; “Doğruysa değer2”;Eğer(Şart3;“Doğruysa değer3”))) Gibi… Yukarıda görüldüğü gibi açılan parantezler en sonda kapatılır. Parantezleri değişik renkte göstererek bunların karışık olmadığını anlıyoruz.

ÖRNEK: Bir hava durumu tablosunda ortalama sıcaklık 15° nin altında ise “Soğuk” değilse “Sıcak” mesajını Durum alanında gösterecek formülü yazınız. =EĞER(D2<15;"Soğuk";"Sıcak")

=Eğer(D2<=6;“Bebek”;Eğer(D2<=12;“Çocuk”; ÖRNEK: Bir yaş tablosunda; 0-6 yaş arasındakiler için bebek 7-12 arasındakiler için çocuk 13-25 arasındakiler için genç 26-44 arasındakiler için yetişkin 45 ve üstü için yaşlı mesajını veren komutu yazın. İlk olarak birinci şartımızı yazalım. D2 hücresinin yaşların tutulduğu alan olarak varsayalım ve D2 de bulunan yaşımız 23 olsun. =Eğer(D2<=6;“Bebek”;“Çocuk”) tek şartla iki mesaj verdik. Ama bizim 5 şartımız var. Bunun için; =Eğer(D2<=6;“Bebek”;Eğer(D2<=12;“Çocuk”; Eğer(D2<=25;“Genç”;Eğer(D2<=45;“Yetişkin”; Eğer(D2>=45;“Yaşlı” ))))) Görüldüğü gibi formül hep aynı sadece içindeki değerler ve mesajlar değişmiş durumda…

EĞER-VE FONKSİYONU Birden fazla şartın belirtilmesi durumunda kullanılır. Eğer fonksiyonu ile birlikte kullanılır. Yazılışı: =Eğer(Ve(Şart1;Şart2;…);“Doğruysa değer”; “Yanlışsa değer”) =Eğer(Ve(A1>0;A1<10);“Soğuk”;“Sıcak”) Yukarıdaki örnekte eğer A1 ile A10 arasındaki sayı 0’dan büyük ve 10 dan küçükse Soğuk mesajını; değilse Sıcak mesajını yaz anlamındadır.

Eğer-Ve… Eğer-Ve fonksiyonu şuna benzer; Ali ve Ahmet okula gelirse ben de gelirim. Ali ve Ahmet okula gelmezse gelmem. Ali gelir, Ahmet gelmezse gelmem. Ahmet gelir, Ali gelirse gelmem. Matematikte 0 ve 1’lerle ifade edilir bu durum: 0 ve 0->0 0 ve 1->0 0 ve 0-> 0 1 ve 1-> 1 Yani yazılan şartların hepsinin uyması durumunda doğru mesaj, uymaması durumunda yanlış parametresinde bulunan mesaj yazılacaktır!..

=Eğer(Ve(D2>0;D2<6);“Bebek”; Eğer(Ve(D2>6;D2<12);“Çocuk”; ÖRNEK: Bir yaş tablosunda; 0-6 yaş arasındakiler için bebek 7-12 arasındakiler için çocuk 13-25 arasındakiler için genç 26-44 arasındakiler için yetişkin 45 ve üstü için yaşlı mesajını veren komutu yazın. Bu örneği biraz önce yapmıştık!.. Şimdide ve komutunu kullanarak yapalım. D2 hücresini yaş olarak alalım ve yaşımız 15 olsun. =Eğer(Ve(D2>0;D2<6);“Bebek”; Eğer(Ve(D2>6;D2<12);“Çocuk”; Eğer(Ve(D2>12;A2<25);“Genç”; Eğer(Ve(D2>25;D2<45);“Yetişkin”; Eğer(D2>=45;“Yaşlı”))))) Formüllerin sizi yanıltmaması için alt alta yazdım. Görüldüğü gibi karışık değildir, sadece içindeki değerler ve mesajlar değişti!..

EĞER-YADA FONKSİYONU Birden fazla şartın kontrol edilmesi sırasında bir şart uysa bile işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamak için kullanılır. Yazılışı: =Eğer(Yada(Şart1;Şart2;…);“Doğruysa değer”; “Yanlışsa değer”) =Eğer(Yada(A1<10;A1>20);“İşlem tamam”; “İşlem yanlış”) A1 de bulunan değer 32 buna göre işlem tamam mesajı verecektir. Birinci şarta uymuyor fakat ikinci şarta uyuyor.

Eğer-Yada Eğer-Yada fonksiyonunda şartlardan bir tanesinin doğru olması işlemi yaptırmak için yeterlidir. Eğer-Yada fonksiyonu sayılarla şu manaya gelir. 0 yada 1->1 1 yada 0->1 1 yada 1->1 0 yada 0->0 Eğer-Yada fonksiyonunda iki şarttan birinin doğru olması işlemi yapmaya yetmektedir. İşlemde her ikisinin yanlış olması durumunda işlem yapmamaktadır!..

Sırala ve Filtre Uygula Veri sekmesinden Sırala ve Filtre Uygula grubu aradığınız verileri daha yakınınıza getirir. Verileri sıralayabilir, filtreler uygulayarak belli aralığı analiz etmeyi yapabilirsiniz.

Sırala Verileri büyükten küçüğe ya da küçükten büyüğe sıralayabilirsiniz. Ayrıca birden fazla sütuna göre de sıralama yapılabilir.

Sırala Birden fazla sütuna göre de sıralama yapılabilir.

Filtre Uygula Sütunlara filtre uygulayarak istenen kritere uyanları getirtebiliriz.

Metni sütunlara dönüştür Veri sekmesinden Metni sütunlara dönüştür seçilerek yapılır.

Metni sütunlara dönüştür

Metni sütunlara dönüştür

Metni sütunlara dönüştür

Metni sütunlara dönüştür Veri sekmesinden Metni sütunlara dönüştür seçilerek yapılır.

Yinenenleri Kaldır Veri sekmesinden yinenenleri kaldır seçilerek tekrarlanan satırları siler.

Veri Doğrulama Hücrelere girilecek bilgiler sınırlandırılarak istenen aralık dışında bilgi girişi kısıtlanır ve kullanıcıya uyarı verir. Veri sekmesinden Veri doğrulama seçilerek yapılır.

GİRİLEN BİLGİLERİ SINIRLAMA

GİRİLEN BİLGİLERİ SINIRLAMA

GİRİLEN BİLGİLERİ SINIRLAMA

GİRİLEN BİLGİLERİ SINIRLAMA

GİRİLEN BİLGİLERDE AÇILAN LİSTE Hücrelere yazılmış bilgileri hazır listelere dönüştürebiliriz.