ÖRNEK OLAY ANALİZİ YÖNTEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Öğretim yöntem ve teknikleri
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
Similasyon (Benzetim)Tekniği
ÖRNEK OLAY.
Kullanıldığı Durumlar? Tekniğin Dezavantajları?
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretim Teknikleri - III
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖRNEK OLAY Son zamanlarda hemen bütün öğretim kademelerinde, ama özellikle öğretimin seviyesi arttıkça daha çok kullanılan bir metod haline gelmiştir.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ ÖZCAN PALAVAN.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Öğretimin Planlanması
Bireysel Çalışma Yöntemi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
GÖZLEM GEZİSİ YÖNTEMİ Kapsamı
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ÖRNEK OLAY ANALİZİ YÖNTEMİ mahmut çalIşkan

Örnek Olay Analizi Yöntemi İçindekiler Örnek olay analizi yöntemi nedir? 1 Amacı Nedir? 2 3 Neden Bu Yöntem? Örnek Olay Analizi Yönteminin Basamakları 4 Yöntem Ne Yarar Sağlar? 5 Bu Yöntemin Sınırlılıkları Nedir? 6 7 Örnek Olay Analizi Yöntemini Nasıl Uygularız? Sonuç ve Örnek Uygulama 8

Örnek Olay Analizi Yöntemi Örnek olay analizi yöntemi nedir? 1 Örnek olay yöntemi, gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında çözülmesi yoluyla öğrenmenin sağlanmasıdır. Bu yöntem öğrencilere bir konuyu ya da bir beceriyi kazandırmak ve o konuda uygulama yaptırmak amacıyla kullanılır. Günlük hayatta karşılaşılan gerçek bir problemin çözümü için de kullanılır... Örnek olay incelemesi, dersin hedef davranışlarına uygun olarak gerçek bir olayın sunulup bu olayla ilgili olarak öğrencilerin tartışma ve yorum yapmalarını içeren bir öğretim yöntemidir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrenci etkinliğine dayalı güdüleyici bir öğretme yaklaşımı olan, öğrencinin öğrenme sürecine etkin olarak katıldığı ; buluş yoluyla öğrenme yaklaşımını temel alır. Kavrama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında kullanılır Amacı Nedir? 2

Örnek Olay Analizi Yöntemi Toplumdaki farklı görüşlere, farklı değerlere sahip insanların birbirleriyle konuşarak farklılıklardan kaynaklanan problemleri çözmede kullanabilecekleri becerileri kazandırmaktır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi "Case-work", "case-study", "case-method" da denilen bu metod, gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında çözülmesi yoluyla öğrenmenin sağlanmasıdır. Bu yöntem öğrencilere bir konuyu kavratmak ve o konuda uygulama yaptırmak amacıyla kullanılır. Günlük hayatta karşılaşılmış olan bir problemin çözümü içinde kullanılır. . Yüzüncü Yıl Üniversitesi

Örnek Olay Analizi Yöntemi Bu yöntemde, olayın nedeni, nasıl olduğu, sonuçlarının ne olacağı tartışılarak alternatif çözüm yolları önerilir Yüzüncü Yıl Üniversitesi

Örnek Olay Analizi Yöntemi Söz konusu olan sorunlu olay; gerçek ya da hayali olabilir ve genellikle de yazılıdır Öğrenciler bir problemi çözerken kuramsal bilgilerin yerine, bunları gerçek yaşamdan alınan sorunlarla yüz yüze gelerek öğrenirler

Örnek Olay Analizi Yöntemi Neden Bu Yöntem? 3 Örnek olay yöntemi, Öğrencilerin sorunlu bir olaya aktif olarak katılmalarını gerektiren bir yöntemdir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında çözümlenmesi yoluyla öğretim sağlanmaktadır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrenciler, olayı öğrenir, verileri analiz eder, sorunu değerlendirirler. Tartışarak olayın nedenlerine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Bu yolla öğrenciler güzel konuşma, düşündüklerini sözel olarak ifade edebilme, fikirlerini belli ölçülere dayanarak savunma, başkalarının düşüncelerine saygılı olma gibi özelliklerini geliştirebilirler.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Hemen her alanda rahatlıkla uygulanabilecek ve verimli öğretim sonuçları alınabilecek bir yöntemdir. Öğrenciler burada problem çözme tekniklerini, işbirliği içinde öğrenme, rol oynama gibi teknikleri de rahatlıkla kullanıp uygulama fırsatı bulurlar. Tüm öğrencilerin tartışmaya katılması sağlanabilir

Örnek Olay Analizi Yöntemi Örnek Olay Analizi Yönteminin Basamakları 4 4. Sonuca ulaşmak 3. Veri toplama, organize etme, değerlendirme ve açıklama 2. Geçici hipotezler formüle etme 1. Problemi Tanıma

Örnek Olay Analizi Yöntemi Nasıl Uygulanacak? Tartışarak Yazarak A-Örnek olayın hazırlanması A-Özgür yazım evresi B-Örnek olayın sunulması B-Örnek olayı kaleme alma evresi C-Örnek olayın tartışılması C-Örnek olayı paylaşma evresi D-Tartışmanın sonuçlandırılması D-Değerlendirme ve sonuç evresi

Örnek Olay Analizi Yöntemi Yöntem Ne Yarar Sağlar? 5 İlgi ve güdülenmeyi artırır. Öğrenciler ders kitabı dışındaki materyallerden yararlanırlar.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Aktif katılım sağlanır. Problem çözme yeteneği gelişir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Diğer öğrencilerle çalışma imkanı sağlar. Etkili dinleme ve karar verme becerisi gelişir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrencilerin sorumluluklarını geliştirir. Bağımsız düşünme yeteneği gelişir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Bu Yöntemin Sınırlılıkları Nedir? 6 Uzun zaman alır. Öğretmenin önceden çok iyi hazırlanmasını gerektirir. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğretmenin grup liderliği yapamayacağı durumlarda, olayın ayrıntısını bilen bir lidere ihtiyaç duyulur. İncelenmesi düşünülen olaya tam olarak yan bir örnek olay yazmak bazen güç olabilir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilir. Sık sık kullanıldığında bıkkınlık verir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrenmenin değerlendirilmesi güçtür. Problem oluşturma bazen yöneticilerle, velilerle ya da diğer ilgililerle anlaşmazlığa neden olabilir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Yöntemi Uygularken Nelere Dikkat Edelim? Olay, sınıfın tamamınca bilinmelidir. Örnek olay kendi içinde bir bütünlük oluşturmalıdır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Temel bir sorun olmalıdır. Öğrenciye ön bilgi verilmelidir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Örnek olay üzerinde tartışma açılmalı, sonuçlar rapor edilmelidir. Düşündürücü ve eğitsel olmalıdır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi En çok otuz kişi ile uygulanmalıdır. Sınıf “U” şeklinde oturtulmalıdır. Hoşgörülü, sabırlı ve yönlendirici olunmalıdır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Yöntemi Hazırlarken nelere dikkat etmeliyiz? 7 Örnek olay gerçek mi? Örnek olay anlamlı mı? Örnek olay mantıklı bir bütünlük taşıyor mu? Örnek olay farklı bir görüş getiriyor mu?

Örnek Olay Analizi Yöntemi Örnek olay orijinal mi? Örnek olay öğrenme ilkelerine göre düzenlenmiş mi?

Örnek Olay Analizi Yöntemi Etkili Kullanım İçin Temel İlkeler 7 Öğrencilerin seviyelerine ve olgunluk düzeylerine uygun bir örnek oluşturma. Örnek olayı açık bir şekilde yazma.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Olayın istenilen yönde tartışılmasını sağlayacak kilit sorular hazırlama, Olaya ilişkin yeterli materyallerin ve kaynakların sağlandığından emin olma.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrencilerin bu etkinliklerden yararlanabilmeleri için, olayı iyice anladıklarından emin olma İstenilen yönde ilerlediklerinden emin olabilmek için, öğrencileri periyodik olarak kontrol etme

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğrencilerin yanlış çözümlere gitmelerini önlemek Olayın tüm olarak değerlendirilmesini yapmak Öğrencilerin tecrübeleri değerlendirmelerine yardım etme

Örnek Olay Analizi Yöntemi Olay tartışmaya açık ise, idareye önceden haber verme Bu yöntemle birlikte diğer yöntemlerin (rol oynama, soru-cevap, benzetim….) uygulanmasına özen göstermek

Örnek Olay Analizi Yöntemi 1- Heyecan Oluşturmak Daha etkili Nasıl Kullanabiliriz? 1- Heyecan Oluşturmak Problemin duyu organları tarafından algılanmasını sağlamak Dikkatini bir yerde toplayabilmesi Öğrencinin kullandığı yöntemi hafızasında canlandırması İlgi ve güdülenmeyi sağlama Problemi nasıl çözeceğini düşünmesi Yaratıcı düşünme ve problem çözme tekniklerini kullanabilmesi

Örnek Olay Analizi Yöntemi 2. Öğrencileri benzer birkaç problemle karşı karşıya bırakmak 3. Problemi öğrencilerin olgunluk ve beceri düzeylerine uygun bir biçimde sunma heyecan Oluşturmak 4. Problemin öneminin öğrencilere gösterilmesi 5. Gerektiğinde rehberlik yapma ve yol gösterme 6. Gerekli araç ve gereçlerin sağlanması 7. Değerlendirme 8 .Problemi tanımlama ve sınırlamada öğrencilere yardım etme

Örnek Olay Analizi Yöntemi Bu Yöntemi Nerelerde Kullanabiliriz? Her konu alanı ve içerikteki olay, uygulama ve problemler, örnek olay biçiminde sınıfa getirilebilir

Örnek Olay Analizi Yöntemi Gazete, dergi, TV, bilimsel kitaplar, filmler v.s. örnek olay olarak sınıfa getirilebilir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Çeşitli özel ve kamu kuruluşların kütüphaneleri ve kayıtları da bu yöntem için uygun materyaller bulundurmaktadır

Örnek Olay Analizi Yöntemi Bilgisayar teknolojisinin gelişimi ile birlikte tüm derslere ilişkin CD, VCD ve mültimedya programları örnek olay yönteminin kullanılmasına zengin ve çok çeşitli olanaklar sağlamaktadır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi BU YÖNTEMDE ELE ALINABİLECEK KONULAR İnsanların kötü alışkanlıklarıyla ilgili olarak değişik örnek olay sorunları oluşturulabilir. Trafik canavarı örnek olay etkinliğini için çok uygulanılabilir bir konudur. Görgü kurallarıyla ilgili iyi bir örnek çocuklara çok etkili mesajlar verebilir. Zenginlik-fakirlik sorunları Anne ve Babaların çocuklar üzerine yanlış eğitimi

Örnek Olay Analizi Yöntemi Öğretmenin Rolü Nedir? Olayı sözlü ya da yazılı olarak sınıfta sunmak, bunu yaparken de gerçekçi bir yol izlemektir. Öğrenci, çözüme ulaşıncaya kadar nitelikli sorularla yönlendirilir. Öğretmenin öğrencinin adına çözüm bulmasının hiçbir eğitsel katkısı yoktur. Öğretmen veri sağlayıcı, kaynak kişi ya da eleştirici olmalı, denetleyen kişi etkisi yaratmaktan kaçınmalıdır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi SONUÇ Bu yöntem öğrenci merkezli bir yöntem olup, öğrenci merkezli öğretim, öğrencinin yeteneklerinin ön plana çıktığı, öğrencilerin kendine olan güvenini, sorumluluklarını olumlu olarak destekleyen, öğrenciye yaparak yaşayarak öğrenme fırsatı veren bir sistemdir

Örnek Olay Analizi Yöntemi ETKİNLİK - 1 Ahmet günlerdir okula gelmiyordu. Öğretmen bu durumu Ahmet’in annesi ile görüştü. Annesi Ahmet ‘in okulu sevmediğini,bu yüzden okula gelmediğini belirtti. Okul müdürü durumdan haberdar edildi. Okul müdürü Ahmet ile görüştü ve Ahmet ‘e neden okula gelmediğini sordu. Ahmet “öğretmenin kendisine kızdığını, söz vermediğini ve saçlarını okşamadığını ve bu yüzden okula gelmek istemediğini” söyledi. Müdür Ahmet’e sert bir ses tonuyla okula gelmez ise ailesinin cezalandırılacağını ve kendisinin de sınıfta kalacağını söyledi. Bunun üzerine Ahmet ağlayarak müdürün odasından ayrıldı.

Örnek Olay Analizi Yöntemi 1-Ahmet’in yerinde olsaydınız ne yapardınız? 2-Okul müdürünün yerinde siz olsaydınız ne yapardınız? 3-Öğretmenin tutumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? 4-Ahmet’in ailesi ne yapmalıdır? Bu sorular sınıfça tartışılır ve varılan sonuçlar öğrencilere rapor ettirilir.

Örnek Olay Analizi Yöntemi ETKİNLİK - 2 Ayşe öğretmen, görev yaptığı okulda kendisinden istenen yıllık ve günlük planlarını internetten ya da kılavuz kitaplardan yararlanarak hazırlamaktadır. Aslında, yılların öğretmeni olduğu için kendisinden istenen planları çok kolaylıkla yapabilmekte hatta otomatik denecek kadar seri düzenleyebilmektedir. Ancak uygulamaya geçilen yeni ilköğretim programının öğrenci merkezli olması, süreci değerlendirmeyi gerektirmesi ve daha fazla etkinliği içermesi sebebiyle bazı aksaklıklar yaşamaktadır.

Örnek Olay Analizi Yöntemi Planlarda yer alan kazanımlar, etkinlikler ve değerlendirme aslında birbiriyle oldukça uyumlu olmakla beraber, Ayşe öğretmen etkinliklerini yetiştirememekte, sık sık kendisi ön plana çıkmakta ve öğrenciler kazanımlara zaman zaman eksik ulaşmaktadır. Bu durumda Ayşe öğretmen de, mesleki ve insani sorumluluğu nedeniyle eksik kaldığını düşündüğü konuları geleneksel olarak işlemektedir. Oysa ki hazırlanan plan eksiksiz görünmekle birlikte, Ayşe öğretmen istediği performansı sergileyememekte ve bazen de öğrenciler neyi neden yaptıklarını tam anlayamamaktadırlar.

Örnek Olay Analizi Yöntemi SORULAR Ayşe öğretmen planlarını nasıl düzenlemelidir? Ayşe öğretmen sınıf içerisinde ne yapabilir? Siz bir müfettiş olarak, Ayşe öğretmeninin sınıfında bulunsanız ne yapardınız/kendisine ne önerirdiniz?

Örnek Olay Analizi Yöntemi Kaynakça SABAN AHMET, Öğrenme - Öğretme Süreci, Nobel Yayıncılık, 2002 ÜN AÇIKGÖZ Kamile, Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, 2003 http://w3.gazi.edu.tr/web/alperal/orn-ola.pdf Küçükahmet, Leyla ,Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, Ağustos 2002 Üstündağ, Tülay Yaratıcılığa Yolculuk, Pegem A Yayınları, Kasım 2002 http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-ozkan.htm

Teşekkürler!